EDIT: Inmiddels wat besteld. Het is de Draytek Vigor 2925n+ en twee Draytek Vigor AP900 geworden. Deze voldoen aan alle gevraagde opties, en hebben tevens als voordeel dat ze VLAN ondersteunen. Daarnaast is het mogelijk vanaf de router de Acces points te beheren.
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een router en twee acces points voor in een thuisnetwerk.
In eerste instantie zal de nieuwe router aangesloten worden op de router van KPN/Solcon, maar gaat wel zelf de IP-adressen uitdelen. Op termijn wil ik misschien dmv VLAN de router van de provider er tussen uit halen, maar dit kan prima via een managed switch. De router hoeft hier dus geen ondersteuning voor te hebben.
Het netwerk wordt intensief gebruikt. Er zijn veel (15) apparaten in huis die gebruik maken van internet. De meeste doen dit via de WiFi, en enkele gebruiken een bekabelde aansluiting. Er ligt een glasvezel verbinding, en daarom moeten er GB-poorten op de routers en AP's zitten. De kabels die liggen in huis zijn allemaal geschikt voor deze snelheid.
De Acces points moeten bekabeld worden aangesloten, geen range extenders. Daarnaast zou het fijn zijn als er bekabelde apparaten op kunnen worden aangesloten. Dit is geen must.
Het gehele netwerk moet werken op 2.4Ghz én 5Ghz. Daarnaast moet het dus overweg kunnen met veel bandbreedte intensieve verbindingen. Een download + 2 Netflix streams is goed mogelijk.
Wat is je budget?
Het budget is max €250 voor de router, liever 200. Mochten de AP's goedkoper zijn, kan hier eventueel iets meer geld heen.
Voor de Acces points is het budget max €150 per stuk, liever 100 euro.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Apple is geen optie, aangezien ik niet de budgethouder ben, en degene met het geld dit absoluut niet wil.
Daarnaast zou het fijn zijn als de router en de AP's van hetzelfde merk zijn. Dit is geen must.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Router wordt aangesloten op de KPN/Solcon router, en gaat DHCP overnemen.
De Router komt op de benedenverdieping te staan.
AP's: Een komt op de bovenverdieping, en een komt in het kantoor naast het huis.
Wat ik tot nu toe heb gevonden, maar waar ik nog niet uit ben wat nu wel en niet goed is:
AP's:
Routers:
Ik heb het idee dat er meer op de markt is dan wat hier op Tweakers staat, maar ik kan me hier in vergissen. Daarnaast hebben sommige apparaten dermate weinig reviews dat ik lastig een oordeel kan vellen.
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een router en twee acces points voor in een thuisnetwerk.
In eerste instantie zal de nieuwe router aangesloten worden op de router van KPN/Solcon, maar gaat wel zelf de IP-adressen uitdelen. Op termijn wil ik misschien dmv VLAN de router van de provider er tussen uit halen, maar dit kan prima via een managed switch. De router hoeft hier dus geen ondersteuning voor te hebben.
Het netwerk wordt intensief gebruikt. Er zijn veel (15) apparaten in huis die gebruik maken van internet. De meeste doen dit via de WiFi, en enkele gebruiken een bekabelde aansluiting. Er ligt een glasvezel verbinding, en daarom moeten er GB-poorten op de routers en AP's zitten. De kabels die liggen in huis zijn allemaal geschikt voor deze snelheid.
De Acces points moeten bekabeld worden aangesloten, geen range extenders. Daarnaast zou het fijn zijn als er bekabelde apparaten op kunnen worden aangesloten. Dit is geen must.
Het gehele netwerk moet werken op 2.4Ghz én 5Ghz. Daarnaast moet het dus overweg kunnen met veel bandbreedte intensieve verbindingen. Een download + 2 Netflix streams is goed mogelijk.
Wat is je budget?
Het budget is max €250 voor de router, liever 200. Mochten de AP's goedkoper zijn, kan hier eventueel iets meer geld heen.
Voor de Acces points is het budget max €150 per stuk, liever 100 euro.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Apple is geen optie, aangezien ik niet de budgethouder ben, en degene met het geld dit absoluut niet wil.
Daarnaast zou het fijn zijn als de router en de AP's van hetzelfde merk zijn. Dit is geen must.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Router wordt aangesloten op de KPN/Solcon router, en gaat DHCP overnemen.
De Router komt op de benedenverdieping te staan.
AP's: Een komt op de bovenverdieping, en een komt in het kantoor naast het huis.
Wat ik tot nu toe heb gevonden, maar waar ik nog niet uit ben wat nu wel en niet goed is:
AP's:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus Access Point - EA-AC87 AC1800 | € 148,83 | € 148,83 |
| 1 | Asus EA-AC87 | € 158,60 | € 158,60 |
| 1 | D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point | € 89,95 | € 89,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 397,38 | |
Routers:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus RT-AC87U | € 198,- | € 198,- |
| 1 | D-Link DIR-890L/R | € 273,05 | € 273,05 |
| 1 | Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000) | € 290,81 | € 290,81 |
| 1 | Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) | € 147,- | € 147,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 908,86 | |
Ik heb het idee dat er meer op de markt is dan wat hier op Tweakers staat, maar ik kan me hier in vergissen. Daarnaast hebben sommige apparaten dermate weinig reviews dat ik lastig een oordeel kan vellen.