Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidgeJim
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn pc. Ik heb deze 2 jaar geleden besteld bij gamepc.nl en was er zeer tevreden mee, echter maakte de pc redelijk wat geluid. Om dit te voorkomen heb ik 1,5 week geleden een nieuwe cpu cooler gekocht. dit is de Cooler Master Hyper T4. De stock koeler maakte namelijk nogal wat geluid.

Na de koeler geïnstalleerd te hebben merkte ik nauwelijks een verschil in geluid (Het geluidsniveau van de nieuwe cooler zou 15db zijn). Hierdoor ben ik naar de BIOS gegaan en heb ik een smartfan functie aangezet. Bij een temperatuur van 45 graden zou de pc dan een juiste ventilatie kiezen om de temperatuur goed te houden, echter soepel werkt het niet. Als ik ga gamen is de pc eerst redelijk stil, echter na een tijdje begint de pc elke minuut hard te blazen.

Nu is mijn vraag wat een oplossing zou kunnen zijn. Is de CPU koeler niet goed genoeg? Of zou de case over het algemeen te warm zijn?

Ik zal even mijn componenten op een rij zetten:

CPU: AMD FX-6300
GPU: Nvidia GTX 660
GPU cooler: Cooler Master Hyper T4
Case: Cooler Master K-380

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

MidgeJim schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 01:50:
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn pc. Ik heb deze 2 jaar geleden besteld bij gamepc.nl en was er zeer tevreden mee, echter maakte de pc redelijk wat geluid. Om dit te voorkomen heb ik 1,5 week geleden een nieuwe cpu cooler gekocht. dit is de Cooler Master Hyper T4. De stock koeler maakte namelijk nogal wat geluid.

Na de koeler geïnstalleerd te hebben merkte ik nauwelijks een verschil in geluid (Het geluidsniveau van de nieuwe cooler zou 15db zijn). Hierdoor ben ik naar de BIOS gegaan en heb ik een smartfan functie aangezet. Bij een temperatuur van 45 graden zou de pc dan een juiste ventilatie kiezen om de temperatuur goed te houden, echter soepel werkt het niet. Als ik ga gamen is de pc eerst redelijk stil, echter na een tijdje begint de pc elke minuut hard te blazen.

Nu is mijn vraag wat een oplossing zou kunnen zijn. Is de CPU koeler niet goed genoeg? Of zou de case over het algemeen te warm zijn?

Ik zal even mijn componenten op een rij zetten:

CPU: AMD FX-6300
GPU: Nvidia GTX 660
GPU cooler: Cooler Master Hyper T4
Case: Cooler Master K-380

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Alvast bedankt!
Welke GTX 660 heb je?

Je moet je overigens niet richten op de specificaties zoals opgegeven door de fabrikant. De een meet namelijk op 1m afstand, en de andere op 30cm afstand. :'(

De minimale rotatiesnelheid is 600rpm, de maximale rotatiesnelheid is 1800rpm. Een fan die op 1800rpm draait zal zeker wel wat geluid maken. Probeer hem eens op maximaal 1000 te zetten in het bios.

offtopic:
Je topic hoort overigens in "Cooling", dus als je straks naar Elektronica gaat en denkt "hé, mijn topic is weg", dan staat hij dus in Cooling. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 07-08-2015 01:55 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidgeJim
Ik weet niet met zekerheid welke GTX 660 ik heb.

Heb in de BIOS geprobeerd rotatiesnelheid aan te passen, maar hier is geen mogelijkheid voor in mijn BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je klacht is dat je PC te heet wordt. Dat is het wel handig als je ons even de temperaturen vertelt ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
MidgeJim schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 02:05:
Heb in de BIOS geprobeerd rotatiesnelheid aan te passen, maar hier is geen mogelijkheid voor in mijn BIOS.
Dat zou ook een slecht idee zijn, en op z'n best een symptoomoplossing. Download even een stuk software om je hardware in de gaten te houden zoals HWMon, dan kan je zien wat de temperatuur is en hoe hard je fans draaien terwijl je opgestart bent.

Er zitten ook fans op de videokaart en in de voeding, die kunnen dus ook geluid maken,

Wat je CPU fan/koeler betreft: het kan dat je hem niet 100% juist geïnstalleerd hebt wat er voor zorgt dat de hitte niet goed overgedragen wordt waardoor je CPU heet wordt en je fans harder zet, wat dan niet heel goed werkt om dat de overdracht nog steeds niet goed is. Leg dus even aan ons uit hoe je precies je oude koeler er af haalde, hoe je koelpasta deed en hoe je de nieuwe er op gezet hebt. Dan weten we of het daar iets mee te maken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

je meld dat je PC te heet wordt. Bedoel je alleen de CPU? Hoeveel graden wordt deze?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidgeJim
Oke, ik heb dus HWMon bekeken en een beetje gegemed en dit zijn mijn conclusies:

De temperaturen vallen goed mee. De CPU bereikte een max van 51 graden terwijl de gpu een max haalde van 70 graden. De lucht in de kast was maximaal 34 graden. Daarbij maakt de gpu koeler ook de meeste rotaties en waarschijnlijk het meeste geluid, wat dus het echte probleem is nu. Zou ik deze dan moeten vervangen? en zoja, waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

MidgeJim schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 02:31:
Oke, ik heb dus HWMon bekeken en een beetje gegemed en dit zijn mijn conclusies:

De temperaturen vallen goed mee. De CPU bereikte een max van 51 graden terwijl de gpu een max haalde van 70 graden. De lucht in de kast was maximaal 34 graden. Daarbij maakt de gpu koeler ook de meeste rotaties en waarschijnlijk het meeste geluid, wat dus het echte probleem is nu. Zou ik deze dan moeten vervangen? en zoja, waarmee?
Daarom vroeg ik, welke gtx 660 heb je. :)

Verder kan je de snelheid van je cpu fan aanpassen met speedfan
snelheid/profiel van je gpu fan met msi afterburner.

[ Voor 9% gewijzigd door Frozen op 07-08-2015 02:38 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidgeJim
Ik zal er morgen nog even uitgebreid naar kijke en dan zal ik mijn bevindingen hier plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02

D4NG3R

kiwi

:)

Beide temps zijn niet bijzonder hoog? Als het geluid tegenvalt dan pas je een custom fanprofiel toe.
johnkeates schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 02:12:
[...]

Dat zou ook een slecht idee zijn, en op z'n best een symptoomoplossing.
Er zijn voldoende scenario's, bijv die van de TS waar je de fanspeed handmatig omlaag wil halen omdat deze onnodig hard blaast.

[ Voor 107% gewijzigd door D4NG3R op 07-08-2015 02:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
Je cpu kan/mag(lees niet aan te raden) rond de 95 graden worden.
51 graden is totaal geen probleem. Je gpu is ook niet echt schrikbarend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekko90
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:33
probeer je GPU anders ook even schoon te maken met busje perslucht.
zijn bijna overal wel te halen. zelfs de action heeft ze meestal wel staan en anders de Mediamarkt of mycom etc wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 12:28

Collen

Dude..

Computer schoon maken, ook de psu, frontjes en andere hoekjes.
Zij paneel er af laten om te zien of ie de warmte beter kwijt kan
Eventueel extra afzuig fans plaatsen, koelpasta nalopen en kijken of er niks de airflow blocked.

En niet je kast in een opgepropt hoekje zetten waar de warmte niet weg kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 16:10
Ik geloof niet dat je je zorgen hoeft te maken. Sterker nog, 51°C is een hele nette temperatuur. Het belangrijkste om te meten is je core temperaturen. Dat kan bijvoorbeeld met RealTemp binnen Windows. Er zijn ook tools voor je grafische kaart.

Mijn (vroegere) computer kon met een van de beste waterkoeling systemen nog makkelijk de 65°C core temperatuur aantikken. Dat was wel na een flinke overclock en lage fanspeeds. Maar dat zijn prima temperaturen om op te mikken.

Overigens is in mijn optiek de temperatuur binnen of buiten de kast nooit interessant. Je probeert je kast niet te koelen, maar de componenten erin. Het is alleen interessant als je de diagnose moet stellen waar een hoge temperatuur vandaan moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 19:20

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik vraag mij alleen een beetje af wat je verwachten zijn? Je stelt volgens mij dat tot 45 graden je fan niet zo hard zal draaien. Daarna wordt deze gemanaged naar wat nodig is. Je geeft aan dat je CPU warmer wordt tijdens het gamen, dus dan moet je fan op een gegeven moment ook harder gaan werken om het te koelen. En je pc wordt over het algemeen in zijn geheel steeds warmer tijdens het gamen omdat meerdere componenten hard aan het werk zijn, dus je GPU en CPU zullen alleen maar meer gaan brullen. Dat zul je eigenlijk altijd houden. Als je je er aan stoort kun je beter je pc verplaatsen en/of gaan voor een kast welke de nadruk legt op geluidsbeperking. Zoals die van Coolermaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidgeJim
Bedankt voor alle reacties! Ik heb Speedfan en Afterburner, maar ook hier ontstaan problemen.

Binnen MSI Afterburner mag ik de ventilatorsnelheid niet lager zetten dan 30%, ondanks dat deze snelheid nergens voor nodig is. Zelfs als ik binnen de settings een curve instel waarbij die onder de 35 graden maar met 10% zou moeten draaien, weigert het programma om lager te gaan dan 30%.

Bij Speedfan heb ik een heel ander probleem. Deze detecteert mijn CPU koeler namelijk niet, dus hierdoor kan ik daar geen curve op toepasssen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00
Het probleem is dus niet warmte, je probleem is dat als je een game speelt de fans teveel lawaai maken?

Lager dan 30%, dat is toch ook nergens voor nodig? Vind het niet heel vreemd dat daar een limiet op zit. Ik kan me niet voorstellen dat je daar last van hebt.

In je orginele bericht spreek je over het feit dat je pc lawaai maakt als je een game speelt. Je temperaturen zijn niet te hoog maar worden uiteraard hoger als je gamed waardoor de fans harder gaan draaien.

De curve instellen op MSI Afterburner is dan dus een goede oplossing, maar lager dan 30% is nergens voor nodig. Wat je namelijk doet is bijvoorbeeld instellen dat je fan niet draait op 90% bij 70 graden maar op bijvoorbeeld 70%. Uiteraard wordt dan de temperatuur hoger van je grafische kaart dus je MOET dan controleren of de temperatuur nu niet te hoog wordt.

Maar ik vind het een beetje een vreemd verhaal.. Je haalt een nieuwe CPU koeler en hij maakt hetzeflde geluid? Of je hebt dus de verkeerde koeler vervangen (CPU stock koeler was niet het probleem) of je hebt pech en je nieuwe CPU koeler maakt dus net zoveel geluid als de oude en je bent dus niets opgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Je vervangt de CPU-koeler, hoe wist je dat dit de bron van het geluid was? Ofwel wat hierboven geopperd wordt; mogelijk heb je de verkeerde geluidsbron te pakken.

Gezien de temperaturen vermoed ik eerder de GPU, maar dan is het belangrijk om ook merk en type door te geven. Deze worden bij de meeste games het zwaarst belast, en gezien deze richting de 70 graden gaat zal je deze dan ook gaan horen.

Je kan met Afterburner eens de GPU koeling aansturen, zet deze op 100% en ga met intervallen van 10% naar beneden. Zodoende kun je luisteren of dit het geluid is dat overheerst, of dat deze bij 30% wegvalt tegen een andere geluidsbron.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidgeJim
Ik heb het nagekeken en ik heb het volgende type: MSI GeForce GTX 660 2GB

Ik heb met Afterburner de GPU aangestuurd en dit is inderdaad de bron van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00
Dan heb je volgens mij 3 opties,

1. Je zorgt voor een betere luchtdoorstroming in je pc kast. Mijn pc kast was bijvoorbeeld te klein voor mijn 290x waardoor mijn kaart veel te warm werd. Dit is bij jouw niet het geval maar stel je pc kast is erg klein en heeft maar 1 case fan, dan zou je dus een grotere kast met meerdere fans kunnen nemen waardoor je grafische kaart minder heet wordt en de fan minder hard zal draaien. Uiteraard zullen de extra case fans wel weer voor meer geluid zorgen..

2. Je vervangt de koeler van je grafische kaart. Dit kan helpen als je huidige koeler op je kaart erg slecht is.

3. Je koopt een andere, stillere, kaart.

Eerlijk gezegt denk ik dat je wat extra geluid gewoon moet accepteren omdat je gamer bent. Bij het spelen van games wordt je pc warmer dus produceerd meer geluid. Bedoel koop een headset voor tijdens het gamen en je hoord je pc niet eens....

Daarnaast wordt je kaart niet eens heel erg warm, mijn 290x kan makkelijk 85 graden worden. De 290x met stock koeler zelfs 94. Maar jij hebt problemen met je kaart als deze 70 graden wordt? Dan moet er of een hele bagger fan op zitten of je ergerd je te snel aan wat geluid..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02

D4NG3R

kiwi

:)

Afaik is 30% in 9/10 gevallen ook het minimum van Nvidia GPU's, AMD GPU's worden met regelmaat gelocked op 35% al zie je dit minder bij aftermarker coolers.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
Mijn r9 290 zit meestal op 30% tijdens games. Nu met het warmen weer en vol op het raam zit hij op 30%. Maar daar blijft hij prima binnen de marges.
Pagina: 1