Wifi snelheid en bereik fluctueert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:46
Hoi mensen,

Laatst heb ik voor mijn studentenhuis een nieuw internetabbonement afgesloten, Internet Max van Ziggo met een maximum snelheid van 200Mbs.

Technicolor TC7210 modem werd geleverd, en na in totaal misschien wel twee uur (over meerdere gesprekken) gebeld te hebben met de klantenservice, hebben we het internet en wifi aan de praat gekregen.

De snelheid is bizar goed (voor wat ik gewend ben), op wifi kan ik downloadsnelheden tot 6.5MB/s halen, een huisgenoot van mij die het bekabeld heeft getest kwam tot de 13MB/s. Speedtest geeft bij mij - op het moment dat het goed functioneert - 43Mbs aan, bij hem met de kabel 200Mbs.

Precies de snelheid die door Ziggo werd geadverteerd dus, chapeau daarvoor.

Nu het probleem:

De signaalsterkte én de snelheid variëren van moment tot moment. Soms haal ik in de tuin nog twee streepjes verbinding op mijn telefoon, soms heb ik er geen bereik. Soms zegt speedtest op mijn laptop dus 43Mbs, soms zegt hij 8Mbs.

Nu heb ik er al over gebeld met de klantenservice, maar die konden me er niet verder mee helpen. Ze wilden het feit dat het aan m'n laptop of telefoon lag (ook al hebben mijn huisgenoten hetzelfde) niet uitsluiten.

Heb ook al gescand naar andere wifi-signalen, en dat zijn er nogal wat, omdat deze hele straat volgepropt zit met studentenhuizen. Dat gezegd hebbende gebruikt bijna elk signaal kanaal 1 of 13, en heb ik die van ons op 6 gezet.

Tot slot heb ik ook nog geswitcht tussen 20MHz en 40MHz op het 2.4Ghz kanaal, voor mijn gevoel deed hij het op 40Mhz een stuk slechter.

En even voor het beeld:

Tijdens het testen was er steeds maar één persoon tegelijkertijd verbonden. Het modem staat hoog, in de gang. Mijn kamer (en de andere kamers) zitten allemaal op dezelfde verdieping, mijne zit er misschien 3 meter van af.

Ik raak een beetje door m'n ideeën heen.

Tips? Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou me eens gaan inlezen in de WiFi problematiek; staan genoeg topics hier op tweakers.

Btw: waarom haalt je huisgenoot niet gewoon 25 MBs?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:59

M2M

medicijnman

Ik ben het eens met brahie. Wifi is gewoon naadje als jr last hebt van veel interferentie. Oplossing is vaak bedraad, extra accesspoints of werken op 5 ghz. Je mag in ieder geval blij zijn met de verbinding die je nu al hebt...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die TC7210 heeft slechts 2 antennes voor 2.4GHz maar 3 voor 5GHz, waar hij ook nog WiFi-ac doet.

In 5GHz ben je verlost van interferentie, en ac is ongeveer drie keer zo snel als n. Maak daar gebruik van.

Wel penetreert 5GHz minder goed door bouwmaterialen, dus kans is aannemelijk dat je in een groot huis een tweede AP nodig hebt. Maar zoek dat eerst uit, gewoon met 5GHz verbinden en kijken wat de resultaten zijn.

Geen apparatuur dat 5GHz aankan? Dan pech voor je als ik het zo hoor; bij overvolle 2.4GHz-band mag je blij zijn dat je 40Mbps haalt.

Oh, en groot gelijk dat je 20MHz kanaalbreedte gebruikt in 2.4GHz. Je hebt 3dB meer signaal met 20MHz tov 40MHz (zelfde zendvermogen over de helft van het frequentiebereik uitgesmeerd) waardoor het bij interferentie veel beter gaat. Feit dat je dit zelf al opmerkt maakt duidelijk dat 2.4GHz gewoon vol zit bij je.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
Dat van 5Ghz ben ik ook aan mee aan het klooien geweest, inmiddels werkt dat netwerk ook gewoon goed. Probleem is echter dat mijn laptop en de laptops van andere huisgenoten geen netwerkkaart heeft die 5Ghz ondersteunt, dus dan maar even een extern adaptertje halen gok ik.

Waarom mijn huisgenoot niet tot de 25Mb/s kwam, geen idee. We hebben het via meerdere download snelheid testjes geprobeerd. Aangezien speedtest bij hem wel 200Mbs aangaf, maak ik me daar ook niet te veel zorgen over.

Ik heb al meerdere artikelen gelezen over eventuele problematiek bij Wifi, maar met de oplossingen daarvan kwam ik niet veel verder; pech dus.

Hetgeen waar ik bang voor was blijkt dus de waarheid te zijn: In zo'n straat volgepropt met wifi-netwerken mag ik al blij zijn met de snelheid die we nu hebben.

In ieder geval bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

Zou ook even rond kijken met een wifi analyzer.

Google Play: Wifi Analyzer

Handige prog voor je android om te zien welke kanalen het meeste in geburik zijn, misschien loont een wat minder druk kanaal te kiezen. Echter uit eigen ervaring is een 2.8ghz netwerk meestal hopeloos in een studenten woning omgeving.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
sHELL schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:10:
Zou ook even rond kijken met een wifi analyzer.

Google Play: Wifi Analyzer

Handige prog voor je android om te zien welke kanalen het meeste in geburik zijn, misschien loont een wat minder druk kanaal te kiezen. Echter uit eigen ervaring is een 2.8ghz netwerk meestal hopeloos in een studenten woning omgeving.
Heb ik al gedaan, staat volgens mij in mijn OP.

Zo niet, dan alsnog bedankt voor de tip.
Pagina: 1