2x Dell U2515H: Verschillende grijswaarden?

Pagina: 1
Acties:

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

Topicstarter
Ik heb recent een tweede Dell U2515H monitor aangeschaft, nu ze naast elkaar staan zie ik een significant verschil in de weergave van lichtgrijs en wit. Andere kleuren zien er wel hetzelfde uit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BI3TLQ4l.jpg
Volledig wit testbeeld. Linker is de nieuwe.

De eerste monitor (rechter) heeft nu 736 branduren, de tweede (linker) staat op 6 uur, beide zijn revisie A01. De OSD-instellingen zijn exact hetzelfde.

Het verschil is duidelijk te zien met de testbeelden van de monitor zelf, hiermee zijn de kleurinstellingen van Windows uitgesloten.

Deze monitoren komen van de fabriek met een kalibratierapport. Wat me opvalt is dat de "gray-scale tracking" grafiek iets verschilt tot 'gray level' 35 (daarna lopen ze gelijk). De 'Delta E' balkjes geven ook iets andere waarden bij blauw en groen. De gamma lijn is een exacte match.

Ik heb nu geen idee welke monitor 'correct' is, en welke niet.

Zijn er nog zaken die ik kan proberen/testen? Helaas ben ik niet in het bezit van meetapparatuur om mee te kalibreren.

/dev/null

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:35

D4NG3R

kiwi

:)

Spelen met de instellingen om ze gelijk te krijgen. Zelfs met monitoren uit dezelfde batch kan er nog een zichtbaar verschil optreden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

donny007 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:23:
Ik heb recent een tweede Dell U2515H monitor aangeschaft, nu ze naast elkaar staan zie ik een significant verschil in de weergave van lichtgrijs en wit. Andere kleuren zien er wel hetzelfde uit.

[afbeelding]
Volledig wit testbeeld. Linker is de nieuwe.

De eerste monitor (rechter) heeft nu 736 branduren, de tweede (linker) staat op 6 uur, beide zijn revisie A01. De OSD-instellingen zijn exact hetzelfde.

Het verschil is duidelijk te zien met de testbeelden van de monitor zelf, hiermee zijn de kleurinstellingen van Windows uitgesloten.

Deze monitoren komen van de fabriek met een kalibratierapport. Wat me opvalt is dat de "gray-scale tracking" grafiek iets verschilt tot 'gray level' 35 (daarna lopen ze gelijk). De 'Delta E' balkjes geven ook iets andere waarden bij blauw en groen. De gamma lijn is een exacte match.

Ik heb nu geen idee welke monitor 'correct' is, en welke niet.

Zijn er nog zaken die ik kan proberen/testen? Helaas ben ik niet in het bezit van meetapparatuur om mee te kalibreren.
In het begin van het leven van de monitor zal er veel verandering optreden m.b.t. de kleur van het backlight. Daarom wordt ook aangeraden om pas een review te schrijven van een monitor als hij meer dan 50 branduren heeft. Hoewel 50 branduren eigenlijk heel erg weinig uren zijn, is het beter dan maar 2 branduren. Bovendien maken veel fabrikanten hun beeldschermen in het begin wat blauwer, omdat ze na verloop van tijd een stukje roder worden. Zo compenseren ze dat effect een beetje.

Ofwel: Het kan heel normaal zijn dat er een verschil is. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!