Toon posts:

Game, fotobewerking systeem, max 1800 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

Na lang wachten is nu eigenlijk de kogel wel door de kerk. Ik wil een nieuw systeem aanschaffen. Momenteel doe ik alles nog op een laptopje, en wel de asus n76vj. Op zich bevalt het allemaal wel, maar fatsoenlijk een game draaien is er eigenlijk niet meer bij. Daarnaast ben ik 't gewoon zat om op 17 inch te werken aangezien ik veel met fotobewerking bezig ben. Dit is wel hobbymatig overigens. Om van dat 17inch scherm verlost te zijn, heb ik al een Dell U2415(1920x1200) aangeschaft. Dat op zich is al een verademing!

Aangezien ik wel de komende 3 tot 5 jaar met 't systeem vooruit wil, ben ik er denk ik wel aan uit dat ik een skylake systeem wil. Misschien is dit nu overkill, maar het budget is er nu eenmaal voor. Daarnaast zou ik toch wel weer eens wat meer games willen spelen, en dan vooral fps, en nog liever gisteren dan vandaag, Star citizen. Ik weet 't, dat spel komt pas eind volgend jaar uit, als je de geruchten mag geloven, dus daar op je systeem baseren is niet te doen. Naast games gebruik ik dus vaak lightroom en photoshop, dus vandaar mijn keuze voor minimaal 16gb geheugen. Ik ben er zelf nog niet uit hoe snel dit geheugen moet zijn. Uiteraard een ssd er in, afhankelijk van budget maar minimaal 256gb. De pcie m.2 variant is nog te duur op dit moment. Dan zit ik nog met een laatste idee te spelen, en dat is 1 monitor of 3 monitoren. De monitoren zitten trouwens niet in het budget, en een eventueel 2de videokaart ook niet, dit omdat ik dit niet tegelijk wil doen, maar tzt. Ik weet trouwens ook niet of het nodig is om een 2de videokaart aan te schaffen als je met 3 monitors gaat werken/gamen. Zoals gezegd is de resolutie 1920x1200, en de framerate moet natuurlijk behoorlijk zijn(60fps). Maar het is zeker niet de bedoeling dat alles altijd maar op ultra gespeeld moet worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking, gamen, en doorsnee gebruik, veel progs tegelijkertijd open. Photoshop, lightroom etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als bedrag heb ik max 1800 euro, dit is inclusief assemblage. Nogmaals, dit is exclusief monitor, 2de videokaart, muis, keyboard

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor Dell U2415, muis logitech G502

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, Moederbord, processor, voeding, Koeling, Geheugen, Videokaart, Ssd, Dvdwriter, Cardreader(front)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor een merk heb ik niet specifiek, maar Asus lonkt wel voor het moederbord, dit omdat ik er goede ervaringen mee heb met de huidige laptop, maar ook het vorige desktopsysteem. Voor de videokaart heb ik voornamelijk de reviews doorgenomen, en ik lees vooral dat msi net iets sneller is dan Asus. Verder sta ik open voor wat voor merk dan ook, als 't maar geen flitsjubatsju is ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb eigenlijk geen wensen over hoe het systeem eruit ziet, ik ga voor functionaliteit. Vooruit, stilte is ook wel leuk, en energieverbruik ook, maar dat vind ik dan toch weer "bijzaak", het moet niet ten koste gaan van bijvoorbeeld de koeling.

Ga je overklokken?
Overklokken lonkt, maar ook niet meer dan dat. Als ik hier een systeem heb staan van de nodige euries, dan ben ik er toch gewoon te schijterig voor om dat zelf te gaan doen. Dit neemt niet weg, dat ik het misschien laat doen in de toekomst.

Hieronder wat ik zelf in elkaar gebakken heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 380,95€ 380,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,95€ 361,95
1Cooler Master Silencio 652S€ 82,95€ 82,95
1Corsair Hydro H110i GTX€ 142,95€ 142,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4A2666C16B€ 143,09€ 143,09
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Corsair CX600M€ 75,95€ 75,95
1Crucial BX100 500GB€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.368,21

Dat was 'm, alle ideeen, opmerkingen, aanvullingen etc zijn welkom. Ik heb trouwens het mobo gisteren ergens te koop zien staan voor 200 euro, dus die moet er nog wel bij opgeteld worden. Met name voeding is een issue waar ik geen kaas van gegeten heb, dat geld ook voor de koeling. Ik blijf het erg lastig vinden om alles op elkaar af te stemmen!! Voor zover ik weet is de extra cardreader niet nodig, omdat die in de kast zit?

Oh ja, zelf bouwen is geen optie, daar heb ik te weinig verstand van, en ik ken niemand die ik het durf toe te vertrouwen. Ik stam nog uit de tijd van xt en at systemen haha.....

Verwijderd

Topicstarter
Niemand geen ideeën verder?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Sowieso een andere voeding. De CX...M lijn is notoir om zijn CapXon condensatoren met bedenkelijke levensduur. Rest is okay, al is overklokken in dit geval zonde van je geld. Je moet dat doen voor de lol. Als je het laat doen. Afhankelijk van hoeveel je daadwerkelijk foto's gaat bewerken, kan het overigens wel nuttig zijn.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Een H100i kopen met een 6700K en dan zeggen niet zeker te zijn te gaan overklokken is natuurlijk waanzin eerste klas.

Maak een keuze, je doet het wel of je doet het niet.

Moederbord aanraden is vrij lastig, de vrm lists zijn nog niet uit, als asus hetzelfde doet als bij de Z97 chipset is de VII ranger een erg matig moederbord voor een te hoge prijs.
https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/0/07/071b2d45_1.png

Je betaalt nu echt een gigantische meerprijs voor die socket, denk nog even heel goed na of het de meerprijs waard is...

Het geheugen is een no-no. De 6700K ondersteunt max dual channel + je pakt een harstikke dure RAM... Why?
Hoppa: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
Simpel.

Voeding is mager... Als je kwaliteit wilt heb je nog de V450 of V550.
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:38
Als je al 200 euro voor een moederbord kwijt wil zou je eventueel kunnen kijken naar het X99 platform en een i7 5820K kunnen nemen. Scheelt niet veel in prijs, maar daarmee heb je wel 6-core processor. Al biedt het op het moment weinig meerwaarde. Het is lastig in te schatten of de 2 cores veel toevoegen in de toekomst, maar ik zou de optie niet te snel afschieten. Die CPU moet je overigens wel overclocken van 3.3GHz naar iets richting de 4 om competatief te zijn op singlecore performance 8)

[ Voor 42% gewijzigd door GENETX op 07-08-2015 17:33 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Inderdaad. Als je bijna 200 euro tegen een moederbord aan wilt smijten kan je vast nog wel die extra 40 vinden om 2 extra cores erbij te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet helemaal de gang van zaken hier op dit forum. Ik moet zelf een build aan dragen, met budget etc etc.

Dat gedaan hebbende met een budget van 1800 euro, krijg ik gemekker dat ik 40 euro meer uit moet kunnen geven aan een 6-core.....Dit terwijl ik nog 200 euro onder budget zit....Dan ook nog dat ik een keuze moet maken, wel of niet overklokken..........

Voordat de skylakes uit kwamen las ik toevallig een topic van iemand die een 6-core systeem wilde, en die werd weer afgeraden omdat de skylake kwam....

Het zou beter zijn om gewoon te zeggen, budget is 1800 euro, en jullie 't laten bepalen...

Ik had toch meer verwacht van een site/forum als tweakers.

Toch bedankt voor de reacties, maar wat mij betreft mag 't topic gesloten of verwijderd worden ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis eerlijk gezegd waar er gemekkerd wordt. Het zijn in mijn ogen valide statements :). Of had je ja-en-amen posts verwacht? Dát zou ik persoonlijk Tweakers onwaardig vinden.

• GENETX
Je begrijpt het verkeerd. We zeggen helemaal niet dat je iets moet. Het idee is dat je eerst, zoals je gedaan hebt, een systeem samenstelt. Doorgaans kom je hier voor wat advies of als je nog vragen hebt. Dat geven we, want wellicht zie je bepaalde producten over het hoofd.

Dat ik die processor aangeef als alternatief is niet omdat het moet of veel beter is. Maar met een prijsverschil van 40 euro is het wel een interessant alternatief. Niet meer, maar niet minder. Ook in een topic van mij van 2 weken werd de i7 5820K afgeraden soor anderen. Desondanks is dat wel wat ik uiteindelijk heb aangeschaft. Daarbij, verschillende mensen hebben verschillende meningen. Verschillende gebruikers hebben verschillende voorkeuren. Zo geloof ik wel in meer multicore games (DX12, de consoles met 8 cores). Dus daarom dat ik liever 6 core neem en gok op meer toekomstgerichtheid met als penalty dat de prestaties nu iets minder zijn.

Maw, je bent van harte welkom en neem het met wat zout. Daarbij zullen wij onderling het ook wel eens niet eens zijn. Aan jou de taak om onze argumenten af te wegen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Instappen als Skylake net uit is, is natuurlijk uw centjes wegpleuren. Het is nog veels te duur voor wat het biedt. DDR4 boeit weinig, vooral als je het nu koopt. En in gamen is er 0 verschil met een 4790K. Alleen de iGPU is leuk en een verbetering. Als je een 4790K setje neemt laat je weinig tot niets liggen en stop je het in andere onderdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 07-08-2015 18:41 ]

specs

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10 21:20
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 414,-€ 414,-
1MSI X99S SLI PLUS€ 215,95€ 215,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,95€ 361,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1NZXT Kraken X61€ 137,95€ 137,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 97,95€ 97,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
1Crucial BX100 500GB€ 166,95€ 166,95
1Recom RC-DR-A3 All in one card reader€ 6,95€ 6,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.677,97

Mocht je toch voor een 2011-3 gaan lijkt dit mij de beste setup.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hij lijkt niet echt van plan over te gaan clocken, dan is als je bijv. veel Ps en Lr draait die 5820k in veel gevallen zelfs trager door het gebrek aan mhz. tov de 4790k/6700k

specs

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:05:
Goedenavond allemaal,

Op zich bevalt het allemaal wel, maar fatsoenlijk een game draaien is er eigenlijk niet meer bij. Daarnaast ben ik 't gewoon zat om op 17 inch te werken aangezien ik veel met fotobewerking bezig ben. Dit is wel hobbymatig overigens.

Met name voeding is een issue waar ik geen kaas van gegeten heb, dat geld ook voor de koeling. Ik blijf het erg lastig vinden om alles op elkaar af te stemmen!!
Gemekker?
Met opzet gequote de onzekerheid van ts en dan reageren met: waanzin eerste klas.
Ik kan het me voorstellen.

Affijn waar komt die 6 core vandaan wanneer ts aangeeft hobbymatig bezig te zijn. Puur omdat de skylake I7 in zijn build zit?
Moeten we dan niet aansturen op een I5? misschien I7 4790K?
Beste reden om Skylake/5820 te kiezen is de 32GB cap ram met de I5 4790K maar dan weer.. Hobbymatig. Ts schaft enkel 16 GB aan.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Leijenaar schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:55:
Affijn waar komt die 6 core vandaan wanneer ts aangeeft hobbymatig bezig te zijn. Puur omdat de skylake I7 in zijn build zit?
Moeten we dan niet aansturen op een I5? misschien I7 4790K?
Beste reden om Skylake/5820 te kiezen is de 32GB cap ram met de I5 4790K maar dan weer.. Hobbymatig. Ts schaft enkel 16 GB aan.
Neen, we zeggen letterlijk...
"Als je een 6700K wilt aanschaffen leg dan die extra kleine duit neer voor de 5820K".
De andere kant op werkt het net zo goed richting de 4790K/4690K en misschien de 6600K.

• GENETX
Wat te stellig wellicht thomg. Wat jij stelt heb ik nooit gezegd. Ik zie het als alternatief ivm het geringe verschil en de TS eventueel misschien toch wel wil OC-en. Beide zijn gewoon goede opties.

En zijn er meer van die kleine overwegingen, een gtx970 met backplate, een MX200 ivm powerloss caps. Het budget is er en hoeft echt niet op. Maarja, wat interessante alternatieven met valide argumenten mag je hier wel verwachten. Zeker als het op zo'n budget maar een paar tientjes is.

Op de voeding na is het al een prima config. Het is wat schuiven in de marge. 30 euro besparen op RAM wellicht, 35 euro in een i7 5820K of 20 naar een MX200 of 20 voor een STRIX gfx... Gerommel in de marge dus.

@hieronder: daar ga ik niet meer op in. Dat zijn toch puur meningen en holy wars. Persoonlijk vind ik het wel waard om wat meer te steken in een nieuw platform. Even goede vrienden.

[ Voor 38% gewijzigd door GENETX op 09-08-2015 00:04 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

GENETX schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:21:
Wat te stellig wellicht thomg. Wat jij stelt heb ik nooit gezegd. Ik zie het als alternatief ivm het geringe verschil en de TS eventueel misschien toch wel wil OC-en. Beide zijn gewoon goede opties.
Licht toe?
Als overklokken niks wordt wijs ik hem liever naar een 4790K of een 1231v3. Ik zie geen voorbeeld waar een 6700K een optie is.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Ik zal nog even wachten voor je een skylake systeem aanschaft, denk dat de prijzen wel gaan kelderen. Zie ook het DDR4 geheugen wat het wel niet doet in 1-2 maanden tijd ;-)

pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA (Bijna de helft minder)

[ Voor 15% gewijzigd door Glamourt op 09-08-2015 00:28 ]

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-12 23:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Thomg schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:21:

Moederbord aanraden is vrij lastig, de vrm lists zijn nog niet uit, als asus hetzelfde doet als bij de Z97 chipset is de VII ranger een erg matig moederbord voor een te hoge prijs.
https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/0/07/071b2d45_1.png
:? Wat is het probleem precies met de Ranger? In vrijwel alle reviews komt hij als best price naar boven.

Gulfstream G650

• Thomg

Thomg

Aww yiss

SalimRMAF schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 02:13:
[...]

:? Wat is het probleem precies met de Ranger? In vrijwel alle reviews komt hij als best price naar boven.
Waar precies? Best "price" is ook vaag gedefinieerd, goede prijs/featureset? Goedkoopste 8+ fasen Z710 moederbord? Goede prijs/featureset is niet op zich een goed excuus, je moet er ook gebruik van gaan maken of verwachten dit te gaan doen. Het tweede is een stuk aantrekkelijk, maar lijkt me niet kijkende naar de prijs.
Nadeel van een jonge socket, reviews zijn schaars en selectief.

Dat allemaal terzijde, de VII Ranger is geen slechte plank, maar hou er even rekening mee dat dat ding wel even 190€(!) kost, dat vind ik ontzettend veel voor een moederbord. Bij X99 kom je er niet omheen, maar bij Z710 zijn er prima goedkopere alternatieven.

Stomme is dat ik je niet een value bord aan kan wijzen wegens gebrek aan reviews. De Z710 Pro Gaming ziet er ook niet verkeerd uit, maar dan zou ik eerder zeggen pak dan maar de Ranger, meerprijs wel waard imo.
http://nl.hardware.info/r...s-en-msi-getest-conclusie
offtopic:
Ik mis gigabyte!!!

[ Voor 39% gewijzigd door Thomg op 09-08-2015 03:10 ]

Pagina: 1