Skylake systeem, max. €1500,-

Pagina: 1
Acties:

• Dolon88
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Het is eindelijk gedaan met het wachten. Skylake is beschikbaar en dat is maar goed ook, want ik wil met alle liefde mijn bak de deur wijzen en een fancy nieuw apparaat in elkaar gaan knutselen. Mijn huidige systeem, met een paar van de onderdelen die ik mee zou willen nemen, ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5€ 384,01€ 384,01
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Corsair CX750M€ 95,51€ 95,51
1Crucial MX100 128GB€ 76,80€ 76,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,32

Dit wordt mijn eerste systeem wat ik in zijn geheel zelf in elkaar ga zetten, daarom dat ik ook graag jullie meningen en adviezen ontvang ten aanzien van mijn keuzes tot zover.
Ik ben niet iemand die om de 3 jaar een nieuw systeem aanschaft (of wil schaffen). Het moet dus een degelijke bak zijn die een mooie tijd mee kan gaan, t.z.t. met een upgrade waar nodig natuurlijk. Om die opmerking in context te kunnen plaatsen, het systeem wat ik nu heb gebruik ik al ruim 6 jaar naar grote tevredenheid. Dat zou ik met een nieuw systeem met alle liefde weer doen.

Wat ik ga doen met het systeem:
Ik gebruik mijn PC vooral voor het spelen van spellen. Momenteel grafisch niet heel indrukwekkend materiaal (CS:GO, Diablo 3 RoS etc.), maar een Fallout 4 wil ik t.z.t. op dit systeem op de hoogste instellingen kunnen spelen en toekomstige spellen idem. Verder gebruik ik de PC voor de huis tuin en keuken applicaties, downloaden en hier en daar wat (lichte) muziekbewerking.

Budget
Ongeveer €1500,- heb ik voor het systeem uitgetrokken, er zit rek op dit budget wanneer ik grote winst kan behalen op onderdelen of wanneer ik daarmee toffe randapparatuur bij kan kopen.

Mee te nemen componenten:
Ik heb ongeveer een jaar terug tweedehands een nieuwe GPU gekocht, een Sapphire R9 290X. Voor deze kaart heb ik net ook een andere koeler besteld (Arctic Xtreme IV), gezien de reference koeler om te huilen is.
Mijn voeding heeft niet al te lang terug de geest gegeven, die heb ik vervangen met een Corsair CX750M, welke ik dus ook zeker mee wil nemen naar dit systeem.
Verder: Crucial MX100 128 GB SSD, WD HDD van 1TB (voldoende opslag voor mijn gebruik, maar misschien dat ouderdom parten gaat spelen na ±6,5 jaar?).

Wat ik nodig denk te hebben:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 260,60€ 260,60
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 199,48€ 199,48
1NZXT H440 Wit€ 109,45€ 109,45
1Logitech HD Webcam C270 (Zwart)€ 26,50€ 26,50
1Hercules XPS 2.1 BassBoost€ 44,05€ 44,05
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 50,95€ 50,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 116,50€ 116,50
1Crucial MX100 256GB€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 917,43

Dit is wat ik tot zover een beetje bij elkaar gezocht heb. Vooral van de kast weet ik niet of dit een verstandige keuze is en heb ik ook niet zoveel ervaring mee. Ik heb een kast met goede airflow nodig. Zeker gezien die R9 290X welke wel warm wil worden. De kast die ik nu in de build opgenomen heb, heb ik gekozen omdat ik hem er strak uit vind zien, in het wit omdat dat weer eens wat anders is dan die zwarte bak die ik nu heb.

Ik twijfel verder ook aan de processor, voor 120 euro meer kan ik de i7 6600K natuurlijk ook aanschaffen. Echter, ik heb hier al aardig wat DAA-en gelezen, in bijna alle zie ik terug dat je voor het betere gamewerk geen i7 processor nodig hebt, althans, de voordelen zullen dan meestal niet opwegen tegen de extra kosten die je maakt. Maar dat zou ik door jullie in dit geval graag nog bevestigd of ontkracht zien.

De koeler heb ik gekozen op basis van de meest recente desktop BBG.
De SSD omdat ik tevreden ben met de (qua ruimte) kleinere variant van deze SSD.
Het moederbord heb ik gekozen op basis van de review van de concurrent.

Tot slot ontvang ik natuurlijk graag feedback over alle andere onderdelen, niets staat vast!

Merkvoorkeuren:
Ik wil graag een Skylake systeem omdat het nieuw is, omdat het kan en omdat ik de verschillen met de vorige generatie i5's niet schrikbarend groot vindt. Verder sta ik voor alle suggesties open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het mag een grote kast zijn, aan ruimte geen gebrek. De GPU met de nieuwe koeler gaat een hoop ruimte innemen als ik de verhalen mag geloven, dus daar moet rekening mee gehouden worden. In de toekomst wil ik nog een ander scherm aan deze PC willen hangen. Als dat direct al kan is dat natuurlijk ook goed, ben toch al bezig :) . Ik heb nu een 23" primair en een 22" secundair scherm. De 22" wil ik wel vervangen met een 25 of 27" 2560x1440 scherm. ik werk aan een bureau en zit niet ver van mijn scherm, ik twijfel dan ook over de grootte.

Zoals gezegd bij overdraagbaar spul kan ik wel een nieuwe webcam gebruiken en een nieuwe set speakers, echter hebben deze zaken geen haast. Ik heb nu een vrij simpel (doch goed) Logitech 2.1 setje (X230 geloof ik), maar ik wil wel iets met wat meer bereik en rijker geluid. De speakers gebruik ik vooral om een guidetrack op aan te zetten bij het musiceren, of om wat licht in de duisternis te zien/horen tijdens het schoonmaken. Wat deze twee accessoires betreft laat ik mij graag informeren!

Afhankelijk van de randapparatuur kan ik het budget zoals gezegd nog wel wat rekken.

Ga je overklokken?
In eerste instantie ga ik akkoord met de standaard instellingen, maar ik wil t.z.t. wel kunnen overklokken. Ik heb nu een moederbord (Acer FX58M :|) wat mij weerhoudt van het maximale gebruik van mijn oude i7 920, wat mij mateloos irriteert. Daarnaast krijgt die GPU ook niet voor niets een fancy koeler.

Tot slot
Mijn dank is bij voorbaat groot :)! Ik hoor graag jullie gedachten en waardeer op voorhand de genomen tijd en moeite voor het meedenken voor deze build.

Groet, Dolon

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Vraag: Waarom moet het per see een Skylake zijn ? Skylake was in het algemeen een enorme teleurstelling en is maar 7% sneller of zoiets (moet even zoeken waar dat stond) ook nog eens het feit dat je voor DDR3 gaat waardoor het zooitje nog minder snel is.

Uiteindelijk heb je er echt helemaal niks aan. Ik zou Skylake even uit je hoofd zetten en gewoon voor old skool 1150 soc gaan.

TIME TO UPGRADE !!!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
rickboy333 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:11:
Vraag: Waarom moet het per see een Skylake zijn ? Skylake was in het algemeen een enorme teleurstelling en is maar 7% sneller of zoiets (moet even zoeken waar dat stond) ook nog eens het feit dat je voor DDR3 gaat waardoor het zooitje nog minder snel is.

Uiteindelijk heb je er echt helemaal niks aan. Ik zou Skylake even uit je hoofd zetten en gewoon voor old skool 1150 soc gaan.
Hoezo is skylake een teleurstelling? 7% sneller is klok voor klok, zo uit de fabriek heb je al gauw 10-15% meer prestatie dan met een vorige generatie i5. Het geheugen dat TS in zijn lijstje heeft staan is ook keurig DDR4, gecombineerd met een bordje dat dit ondersteunt ;)

Edit: Ook is skylake makkelijker te OC'en doordat zowel de FSB asl de multiplier unlocked zijn en voltages weer handmatig aangepast kunnen worden.
k twijfel verder ook aan de processor, voor 120 euro meer kan ik de i7 6600K natuurlijk ook aanschaffen. Echter, ik heb hier al aardig wat DAA-en gelezen, in bijna alle zie ik terug dat je voor het betere gamewerk geen i7 processor nodig hebt, althans, de voordelen zullen dan meestal niet opwegen tegen de extra kosten die je maakt. Maar dat zou ik door jullie in dit geval graag nog bevestigd of ontkracht zien
Klopt, voor algemeen gamegebruik is de i5 meer dan zat. Die gaat ruim je GPU overleven ;) i7 is leuk als je veel en zwaar wil gaan bewerken of als je programmas hebt die veel paralelle threads kunnen draaien.
De kast die ik nu in de build opgenomen heb, heb ik gekozen omdat ik hem er strak uit vind zien, in het wit omdat dat weer eens wat anders is dan die zwarte bak die ik nu heb.
Hier zou je eventueel op kunnen besparen door gewoon je oude kast mee te nemen, maar als je liever een nieuwe wil kan dat natuurlijk prima. Worden vier fans meegeleverd, dus airflow zou geen probleem moeten vormen.
De SSD omdat ik tevreden ben met de (qua ruimte) kleinere variant van deze SSD.
Ik meen dat de BX100 net een tikje sneller is dan de MX100. Kun je het beste even een review voor opzoeken. Best kans dat het verschil dusdanig klein is dat je het beter van de prijs af kan laten hangen.

Harde schijf kun je opzich meenemen. Aan de andere kant is een nieuwe misschien wel de investering waard, maar je kan ook altijd later nog besluiten om er een nieuwe disk in te zetten.

Verder lijkt de voeding me nogal overkill voor deze setup, maar aangezien je die al in huis hebt heeft een nieuwe weinig zin. In elk geval genoeg prik om mee over te klokken ;)

• Dolon88
Bedankt voor de reacties tot zover.
kgd92 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:29:
[...]

Hoezo is skylake een teleurstelling? 7% sneller is klok voor klok, zo uit de fabriek heb je al gauw 10-15% meer prestatie dan met een vorige generatie i5. Het geheugen dat TS in zijn lijstje heeft staan is ook keurig DDR4, gecombineerd met een bordje dat dit ondersteunt ;)

Edit: Ook is skylake makkelijker te OC'en doordat zowel de FSB asl de multiplier unlocked zijn en voltages weer handmatig aangepast kunnen worden.
Ik was ook een beetje verbaasd over de DDR3/4 opmerking, het eerste wat ik dacht was: ik heb toch echt DDR4 geheugen geselecteerd volgens mij. Anyway, ik zie een review van een medetweaker bij het geheugen staan wat ik nu geselecteerd heb, die is niet al te positief over deze modules van crucial i.v.m. overklokbaarheid. Verder lees ik veel lovende verhalen over geheugen van G-skill, niet heel veel duurder ook opzich, maar nu zie ik 2133MHz en 2400MHz geheugen, ik weet even niet welke ik zou moeten hebben 8)7 (ga morgen zelf ook nog even verder neuzen :)).

Ik ga e.e.a. wat de SSD's betreft even uitzoeken inderdaad. Bedankt voor de tip!

Vandaag druk geweest om de nieuwe koeler op mijn GPU te installeren, blijk ik in mijn kast net te krap te zitten qua ruimte om het gevaarte (kaart + koeler is supergroot) kwijt te kunnen. De heatsink en -pipes komen tegen de drivebays aan |:( ... Ik heb dus echt een andere (ruimere) kast nodig, zou de kast die ik geselecteerd heb toereikend zijn, of heb ik een grotere kast nodig?

Uit de reacties begrijp ik dat ik een mooi eind in de richting ben, als ik bovenstaande vragen helder heb kan ik gauw stappen zetten :).

Wederom BVD _/-\o_ .

[ Voor 3% gewijzigd door Dolon88 op 07-08-2015 23:33 ]

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:04
Dolon88 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 23:31:
Bedankt voor de reacties tot zover.

[...]

Ik was ook een beetje verbaasd over de DDR3/4 opmerking, het eerste wat ik dacht was: ik heb toch echt DDR4 geheugen geselecteerd volgens mij. Anyway, ik zie een review van een medetweaker bij het geheugen staan wat ik nu geselecteerd heb, die is niet al te positief over deze modules van crucial i.v.m. overklokbaarheid. Verder lees ik veel lovende verhalen over geheugen van G-skill, niet heel veel duurder ook opzich, maar nu zie ik 2133MHz en 2400MHz geheugen, ik weet even niet welke ik zou moeten hebben 8)7 (ga morgen zelf ook nog even verder neuzen :)).

Ik ga e.e.a. wat de SSD's betreft even uitzoeken inderdaad. Bedankt voor de tip!

Vandaag druk geweest om de nieuwe koeler op mijn GPU te installeren, blijk ik in mijn kast net te krap te zitten qua ruimte om het gevaarte (kaart + koeler is supergroot) kwijt te kunnen. De heatsink en -pipes komen tegen de drivebays aan |:( ... Ik heb dus echt een andere (ruimere) kast nodig, zou de kast die ik geselecteerd heb toereikend zijn, of heb ik een grotere kast nodig?

Uit de reacties begrijp ik dat ik een mooi eind in de richting ben, als ik bovenstaande vragen helder heb kan ik gauw stappen zetten :).

Wederom BVD _/-\o_ .
Geheugen zou ik deze RAM nemen (bij de buurtjes). Zijn net twee dagen geleden speciaal voor Skylake uitgebracht. Waarom kiezen voor 2133 of 2400 (cl16) wanneer je voor letterlijk een paar euro meer 2666Mhz cl15 kunt hebben.(de vorige 2666 setjes zijn een stuk duurder, kudos voor Kingston dus) Kingston is naar mijn mening ook altijd prima spul :)

Ik krijg ze zelf morgen binnen ism met een 6700k, cpu cooler en kast, maar heb alleen nog geen keuze uit een z170 bordje kunnen maken, dus dat komt langzaamaan volgende week wel :P

• Dolon88
MusicAddict schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 23:56:
[...]

Geheugen zou ik deze RAM nemen (bij de buurtjes). Zijn net twee dagen geleden speciaal voor Skylake uitgebracht. Waarom kiezen voor 2133 of 2400 (cl16) wanneer je voor letterlijk een paar euro meer 2666Mhz cl15 kunt hebben.(de vorige 2666 setjes zijn een stuk duurder, kudos voor Kingston dus) Kingston is naar mijn mening ook altijd prima spul :)

Ik krijg ze zelf morgen binnen ism met een 6700k, cpu cooler en kast, maar heb alleen nog geen keuze uit een z170 bordje kunnen maken, dus dat komt langzaamaan volgende week wel :P
Hee bedankt voor de tip! Dat geheugen zal ik ook zeker meenemen in mijn build. Klinkt als een mooie basis die je daar noemt MusicAddict, wat voor kast + koeler heb je besteld als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Ik heb wat wijzigingen gedaan n.a.v. de absurde grootte van mijn GPU nu, het lijstje wat ik nu heb staan is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 260,60€ 260,60
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 191,95€ 191,95
1NZXT S340 Wit€ 63,95€ 63,95
1Logitech HD Webcam C270 (Zwart)€ 26,50€ 26,50
1Hercules XPS 2.1 BassBoost€ 44,05€ 44,05
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1NZXT FZ nonLED, 140mm€ 10,30€ 10,30
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 116,50€ 116,50
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,30

Ik heb de processorkoeler aangepast vanwege de mogelijke maximale hoogte van de koeler in deze kast. De Dark Rock 3 is dan wel weer 135mm t.o.v. 120mm van de Advanced C1. Verder zie ik bij geen van de beide koelers socket 1151 genoemd als mogelijkheden. Als alternatieven zie ik de: Scythe Mugen 4 en Cryorig H7. Waarbij de Cryorig, vanwege looks, mijn voorkeur heeft. Leverbaarheid van deze koeler in de Benelux zou slecht zijn helaas...

De BX100 SSD's zijn de budgetmodellen van Crucial blijkt uit reviews. Deze MX200 zou weer sneller moeten zijn dan de MX100 varianten, terwijl deze wel ongeveer 2 tientjes goedkoper is (250GB MX200 v/s 256GB MX100). Dus daarom deze MX200 SSD.

Het geheugen is een placeholder, ik ben van plan om de Kingston HyperX Fury Black geheugen te kopen wat MusicAddict aanraadde.
Tot slot heb ik nog een 140mm casefan toegevoegd voor in de voorkant van de kast.

Iemand nog tips/ideeën/suggesties? Vooral wat betreft de koeler(s) kan ik nog wel wat input gebruiken! ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Moederbord vind ik best prijzig. Ik weet het, nieuw platform, blablabla, maar dat betekend niet dat er geen goedkopere moederborden zijn, die ook nog eens hetzelfde presteren. Zie bijvoorbeeld pricewatch: Gigabyte GA-Z170-HD3P die toch even een 60 euro goedkoper is. Heel eventueel zelfs pricewatch: Asus Z170-P D3 die zelfs 80 euro goedkoper is.

In de TS geef je overigens ook aan, dat het dan 'eindelijk' gedaan is met wachten (ik snap wel, omdat Skylake er is), maar zo kan je wel blijven wachten natuurlijk; er komt altijd wel wat beters. Over een half jaar of wat staan er vast weer nieuwe CPU's of GPU's op springen om uit te komen. ;)
Ik wil graag een Skylake systeem omdat het nieuw is, omdat het kan en omdat ik de verschillen met de vorige generatie i5's niet schrikbarend groot vindt. Verder sta ik voor alle suggesties open.
Tja, nogmaals, tov de vorige generatie is Skylake ook niet zoveel sneller, verwacht dus niet dat Skylake je FPS in games laat sky rocketen of zo.
In eerste instantie ga ik akkoord met de standaard instellingen, maar ik wil t.z.t. wel kunnen overklokken.
Bedenk je wel, dat de meeste games tegenwoordig steeds meer GPU based te werk gaan en je dus het meeste gaat merken van de overclock als je de GPU overclocked. op CPU is er te weinig winst mee te behalen (qua performance in games), dat het mijns inziens de benodigde investering niet waard is. Helemaal als je "t.z.t." wil gaan overclocken en er dan betere koelers e.d. zijn, als het al überhaupt nodig zou worden.

[ Voor 108% gewijzigd door CH4OS op 08-08-2015 11:39 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:54

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica