Audio & Beamer instellen; welke adapter/htpc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik zoek een?
HTPC/WiFi audio adapter/iets anders?

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn wens is het volgende: ik heb een audioset staan die geen Airplay/DLNA support heeft. Daarnaast heb ik een beamer die ik in de woonkamer heb staan en waar ik content naartoe wil gaan streamen (vanaf Windows 10, Windows Phone, iPad en Macbook Air). Een Chromecast lijkt dus de ideale optie MAAR dat werkt niet helemaal want dan loop ik tegen wat problemen aan.

Ten eerste lijkt een keer gamen via de beamer vanaf mijn desktop me ook weleens leuk maar daar is Chromecast natuurlijk veel te traag voor; is dit uberhaubt draadloos haalbaar?
Ten tweede wil ik ook graag muziek draadloos naar de stereo kunnen sturen zonder dat de beamer aan staat. Sluit ik een Chromecast aan + de receiver op de beamer, dan moet de beamer dus altijd aan staan voor het luisteren van een muziekje. Beetje onnodig.

Ik vermoed dus dat ik met 2 verschillende apparaatjes moet werken. Iets als
Beamer + Chromecast op kanaal HDMI 1 van de hifi receiver voor streamen van films (maar geen games)
Sitecom WMA 1000 op kanaal HDMI 2 van de hifi receiver voor wireless audiostreams

Dit zou moeten werken maar is natuurlijk met 2 kanalen van de receiver nog wat omslachtig én gamen gaat dan nog steeds niet lukken. Wie o wie heeft er tips om dit beter aan te pakken? Alvast bedankt!

Wat heb je zelf al gevonden?
Chromecast + Sitecom WMA1000? Ik sta open voor betere suggesties!

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-08-2015 21:21 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 12:15
DeNachtwacht schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:58:
Sluit ik een Chromecast aan + de receiver op de beamer, dan moet de beamer dus altijd aan staan voor het luisteren van een muziekje.
Als ik het goed begrijp gebruik je dus je beamer op dit moment als centraal punt in je setup? Dat is eigenlijk niet wat je wilt. Wat je zou willen is dat je receiver het centrale stuk van je setup is en dat je daar het schakelen van kanalen gaat regelen.

Ik kan me voorstellen dat het ding dat je nu hebt dat niet kan, ik ken de specificaties niet van dat ding dus correct me if I'm wrong.
DeNachtwacht schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:58:

Ik vermoed dus dat ik met 2 verschillende apparaatjes moet werken. Iets als
Beamer + Chromecast op kanaal HDMI 1 van de hifi receiver voor streamen van films (maar geen games)
Sitecom WMA 1000 op kanaal HDMI 2 van de hifi receiver voor wireless audiostreams
De beide apparaten die je noemt kosten samen 80,- euro en zullen er waarschijnlijk wel voor zorgen dat het werkt. Ik zou je aanraden om nog even door te sparen en een instap receiver te kopen die aan jou wensen voldoet, bekijk deze lijst eens bijvoorbeeld: http://tweakers.net/categ...lH1A4f6mSFE-9fEL00OlmV5AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ook de beamer heb ik nog niet gekocht. De receiver is dus tegelijkertijd de bluray speler (de Samsung H-TC5200). Omdat dit setje verder naar wens functioneert hoopt ik hem simpelweg toegankelijk te maken voor DLNA door op één van de poorten (hdmi, optical, coax) een DLNA/Airplay wifi receiver te kunnen installeren. Maar die apparaten zijn nog lastig te vinden. Receiver vind ik het geld niet waard, dan geef ik een hoop uit voor eigenlijk dezelfde functionaliteit.

Is er misschien iets mogelijk met een HTPC waarmee je alles aanstuurt? Dus dat de HTPC alles regelt? Ik ben daar niet zo in thuis maar dat lijkt me wel een mogelijkheid.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij zoekt voor het doorsturen is zoiets: http://www.marmitek.com/nl/producten/kijken/draadloos-tv.php :)
En dan meer speciefiek deze: http://www.marmitek.com/n...dloos-tv/gigaview-821.php omdat je niet alleen door wilt sturen, maar ook wilt splitsen zodat het naar zowel je TV als je beamer kan vanaf de HDMI out van je receiver.
Klein probleemje: dat spul kost je zomaar 300+ euro en veel godkoper ga je ze ws niet vinden. Draadloos is specifek en gewoon duur :X
Altrnatief is een handmatige HDMI splitter en een wireless ding dat niet splitst. Maar ook die zijn niet goedkoop helaas.
Verder zou ik voor het streamen van films en muziek gewoon een mediaplayertje kopen, die kosten de wereld niet. Heb je beiden tegelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hmm, dank voor het meedenken. Voor zover ik het nu zie is een mediaspeler inderdaad de beste optie. Ik zit zelf over een Pi 2B met Kodi te denken. Daarmee kan ik HDMI (video) uitsturen naar de beamer, en alle audio naar de versterker (film of muziek). Bediening met de smartphone, alles werkt in 1x. Enige nadeel is dat mediaplayer, beamer en versterker bij elkaar moeten staan en dat past hier niet zo. Ik had gehoopt die ergens mooi weg te werken; maargoed da's de volgende puzzel.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Koop een paar lange HDMI kabels en een plakgoot voor de wegwerking :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Denk dat dat hem gaat worden ja. Zie nu ook dat je vanaf je desktop ook 3d games kan streamen naar de raspberry pi dus het gaming probleem is ook op gelost. Enige vraag is of dit ook op 1080P kan in 3d modus (dus met brillen) of dat de framerate daar te laag voor is. Probleem 2 is dat ik eigenlijk alleen wifi heb ;-)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wifi en streamen zijn twee zaken die elkaar sowieso niet goed liggen. Dus als je toch kabels aan het trekken bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik ben bang dat dat nodig is ja. Kleine kink in de kabel is nog dat de Pi 2B slechts een 100Mbit LAN poort heeft. Dat is bijna wat je met WiFi haalt tegenwoordig dus nog even kijken of er ook gigabit mogelijkheden zijn... Edit: die zijn er niet ivm de max data over de USB controller waar ook de ethernet op zit aangesloten. Hmm

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-08-2015 19:09 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

HD streaming rate is ongeveer 35 Mbit/sec. Komt nog wat overhead overheen waardoor je het eigenlijk met een g verbinding (54 Mbit) al niet meer haalt, zeker als er nog meer mensen met de wifi verbonden zij . Met een N verbinding red je het wel maar dat moet de Pi ondersteunen (plus de rest van je netwerk), en als ik je hoor dat het via usb moet ben ik bang dat hem dat ook niet gaat worden. Als je 100Mbit kunt halen met een kabel zou dat voldoende moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik snap het zelf ook niet helemaal maar de Pi 2B heeft een USB 2.0 controller waarop ook de LAN ethernetpoort zit aangesloten. Kortom het wordt begrensd door de max doorvoersnelheid van die controller. Ga je een Wifi dongle erop zetten, dan zit je nog steeds aan dezelfde max doorvoersnelheid. Hij ondersteunt wel n, en als ik het zo lees is t dus weinig verschil of je n of Wifi dongle gebruikt

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ligt eraan wat de capaciteit van die wifi dongle is. Maar hoger dan de USB snelheid zal ie nooit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Daarom denk ik dus dat wifi of ethernet in dit geval weinig uitmaakt. Misschien is wifi nog wel beter, want USB 2.0 heeft als maximumsnelheid 480Mbit/sec. Dit zal natuurlijk niet de max zijn voor een aangesloten ethernetpoort, maar best kans dus dat een degelijke 300Mbit/sec wifi dongle mij veel meer snelheid op kan leveren dan die 100Mbit ethernet poort...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je kunt het altijd proberen natuurlijk :)
verschil is: die 100Mbit haal je gegarandeed, en met wifi moet je maar afwachten hoe goed je signaal is, wat er voor interferentie is, wat je overhoudt, etc.
Geef mij maar kabel :)

Pagina: 1