HTPC/Mini-server upgraden (virtualisatie)

Pagina: 1
Acties:

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-10 22:27

Satom

Verzamel ervaringen

Topicstarter
Beste Tweakers,

Enige tijd geleden – ik denk een kleine half jaar terug – heb ik het volgende systeem in elkaar gezet met de gedachte deze alleen te gebruiken als HTPC en als back-up (server) voor mijn belangrijkste data van mijn website/blog en NAS.

Om het systeem zo netjes en schoon mogelijk te houden (en ook veilig), maak ik gebruik van virtualisatie om daarin enkele simpele programma's te draaien die ik nodig ben voor school. Denk aan MathCad, LabVIEW – dit werkt wel, maar gaat niet van harte.

Het gaat om het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,90€ 48,90
1Asus AM1I-A€ 34,-€ 34,-
1WD Green WD10EZRX€ 51,-€ 51,-
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
1Crucial CT51264BA160BJ€ 21,01€ 21,01
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,33€ 88,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,18

Op dat moment had ik nog de beschikking over een Windows laptop en daar draaide ik dan de wat zwaardere programma's op (LabVIEW vloeiend zonder haperingen). Helaas is die laptop overleden en aangezien dat een logge laptop was heb ik gekozen voor een MacBook Air :9

Als ik op school ben, heb ik middels een VPN verbinding de beschikking over het thuisnetwerk en dus ook de PC die thuis staat. Op die manier maak ik nu gebruik van Windows applicaties op de MacBook (ik weet dat ik ook de Windows applicaties kan virtualiseren op de MacBook, maar dat voelt niet altijd super fijn en de batterij gaat dan ook sneller leeg).

Mijn vraag is nu eigenlijk, is het verstandig om te gaan upgraden of moet ik mijn gevoel aan de kant zetten en de nodige applicaties virtueel te gaan draaien op de MacBook? Als het blijkt dat ik beter kan upgraden, de HTPC, dan had ik het volgende al in gedachten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De bedoeling is dat de PC gebruikt gaat worden als HTPC en als back-up locatie van mijn NAS en website. Daarnaast zullen er (o.a.) school benodigde applicaties virtueel(!) gedraaid gaan worden, denk aan MathCad, LabVIEW, MS Visual Studio, Lazarus, AutoCAD

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop de prijs onder de € 250,- te houden, maar dat zal krap worden. Zelf heb ik al enkele benodigde onderdelen, dus met andere woorden, het streven is € 250,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De hardeschijf (zowel SSD als HDD), de kast, als de voeding voldoende wattage heeft die ook en het geheugen, als het compatibel is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk alleen een processor en moederbord, als het geheugen van de HTPC mee kan dan neem ik daar nog een reepje van 4GB bij. Misschien moet er nog een andere koeler op de i5(?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor bijna alles, alleen denk ik dat Intel de betere kaarten in handen heeft, voor wat ik wil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau maakt niet super veel uit, het systeem zal alleen aanstaan als er een film o.i.d gekeken worden en tijdens de geplande back-ups (d.m.v. Wake-On-Lan zal de PC gestart worden).

Ga je overklokken?
Nee, dit lijkt mij niet nodig

Om alles even op een rijtje te zetten zou er dan het volgende uit moeten komen, daarbij ben ik ervan uitgegaan dat het geheugen en voeding van de HTPC geschikt zijn (met andere woorden, ik hoef dan alleen een i5-4460 en ASROCK B85M Pro4 te bestellen en een extra reepje geheugen).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 184,-€ 184,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1WD Green WD10EZRX€ 51,-€ 51,-
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
2Crucial CT51264BA160BJ€ 21,01€ 42,02
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,33€ 88,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,24