Router voor "heavy duty"-thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Topicstarter
Hallo allemaal :w

Ik zoek een?
Router!

Wat is je budget?
Ik ga liever niet over de €80, €100 zou evt nog kunnen maar dan moet het het wel waard zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb er liever een die niet al te lelijk of goedkoop oogt, hij komt in het zicht te staan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Deze router wordt het hart van mijn thuisnetwerk. Ik woon in een huis met 3 verdiepingen. Op de begane grond, in de meterkast, waar de DSL-kabel het huis binnen komt, komt het modem te staan. Vanaf daar gaat er een ethernetkabel naar de eerste verdieping, waar deze router komt te staan (op de huidige plek van het modem). Vanaf daar gaan kabels door het hele huis om de internetverbindingen verder te verdelen. In de huidige situatie zit er 20m DSL-kabel tussen de meterkast en het modem, wat zijn effect heeft op de internetsnelheid. Vandaar deze netwerkverbouwing. Ook de LAN-snelheid is om te huilen (5MB/S :'(), maar daar moet nu verandering in komen.
Via de router wordt dagelijks gegamed, en er loopt ook regelmatig back-upverkeer van verschillende computers naar de homeserver. (die heet trouwens Oscar :P). Verder zijn er 2 (soms 3) laptops (en een computer*, die kon er niet meer bij in het 4-poorts modem. Nu als het even kan graag weer met kabel. :)) via de wifi verbonden, net als 4 smartphones en en chromecast. Er lopen ethernetkabels naar 1 kantoorpc, 1 gamepc, *1 simpele spelletjes-en-schoolpc, Oscar (de homeserver), en een simpele switch van D-link waar op zijn beurt weer een Raspberry Pi B AKA webserver, een minecraftserver en een laptop aan hangen.

Zo, ik hoop dat dit genoeg info is. Zo niet, geef een gil! :Y

Alvast bedankt,
Reinier

[ Voor 3% gewijzigd door Pwuts op 06-08-2015 17:43 ]

¯\_(ツ)_/¯

• ArieBommbarie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-08-2025
Asus n66u
Merlin firmware d'r op en klaar.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Een simpele Sitecom? Die kan met gemak zo'n netwerk aan.
Wat voor modem ga je plaatsen voor de router?

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Het modem is een Huawei HG655D. Standaardmodem van Online. :(

¯\_(ツ)_/¯

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat ik begrijp van Google is dat dat een router is. Waarom wil je er dan nog een router achter plaatsen?

Als je het modem wilt vervangen door iets beters, zet dan bijvoorbeeld een Vigor 130 neer en hang daar je router achter.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
HG655D in bridge mode zetten, is een kakding dat crasht bij een laag aantal open sessies.
Daar achter een router, die krijgt dan het WAN adres. Elke random router met ±8MB Flash, ±64MB RAM en een CPU die tenminste 500Mhz is gaat prima werken. Als je er OpenWRT of DD-WRT op kan draaien is het helemaal mooi.

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Ik heb er een paar uitgezocht en ik heb geen idee welke te kiezen. Jullie enig idee? :/ http://tweakers.net/price...;339755;293777/categorie/

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:40:
Ik heb er een paar uitgezocht en ik heb geen idee welke te kiezen. Jullie enig idee? :/ http://tweakers.net/price...;339755;293777/categorie/
Iets van Sitecom komt er hier niet eens meer in. :+

Hands down zou ik dan de beproefde Asus RT-N66U kiezen, of beter nog de AC variant daarvan.
Erg fijne en superstabiele router waar je zeer eenvoudig de open-wrt variant Merlin op kunt draaien.
Of de "Fork" van Merlin.

Om half twee is vandaag de Asus DSL-AC68U in "die Angebote" op Amazon.de.
Die was er deze week al eerder en moest toen 'slechts' €139,- opbrengen, incl. bezorging.
Maar dan moet je er snel bij zijn.
Voor dit geld zou ik geen betere router weten. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2015 05:59 ]

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 05:51:
[...]

Iets van Sitecom komt er hier niet eens meer in. :+
Hoezo niet? Die X7 lijkt juist de beste specs voor z'n prijs te hebben. (AC en 1,75Gbps vs 400Mbps en geen AC voor die Asus, die duurder is..) Iets wat niet in de specs staat misschien?
Hands down zou ik dan de beproefde Asus RT-N66U kiezen, of beter nog de AC variant daarvan.
Erg fijne en superstabiele router waar je zeer eenvoudig de open-wrt variant Merlin op kunt draaien.
Of de "Fork" van Merlin.

Om half twee is vandaag de Asus DSL-AC68U in "die Angebote" op Amazon.de.
Die was er deze week al eerder en moest toen 'slechts' €139,- opbrengen, incl. bezorging.
Maar dan moet je er snel bij zijn.
Voor dit geld zou ik geen betere router weten. ;)
Voor zover ik het kan zien is dat een modem, en heeft ie geen WAN-poort. :-( Daar heb ik niet zo veel aan..

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:22:
Hoezo niet? Die X7 lijkt juist de beste specs voor z'n prijs te hebben. (AC en 1,75Gbps vs 400Mbps en geen AC voor die Asus, die duurder is..) Iets wat niet in de specs staat misschien?
Tja, specs alleen vertellen duidelijk niet het hele verhaal.
Ik heb een paar Sitecom's gebruikt die beide ronduit brak waren en in het geheel niet de snelheid en stabiele betrouwbaarheid boden die in de glossy folder werden beloofd.

Mijn vorige Asus, de RT-N66U is helaas bij blikseminslag geroosterd, erg jammer want die router voldeed wel in alle opzichten.
Rocksolid, eindeloos veel instelmogelijkheden, snel en stabiel en met externe antennes.

De opvolger is de Asus RT-AC68U geworden, ik heb bewust niet voor een hoger model gekozen (voegt amper iets toe) omdat hier de Merlin Fork nog op kan draaien.
De hogere Asus modellen draaien wel Merlin, maar helaas niet de Fork.
Voor zover ik het kan zien is dat een modem, en heeft ie geen WAN-poort. :-( Daar heb ik niet zo veel aan..
Scherp opgemerkt dat deze versie een modem heeft.
Sorry voor het foutieve bericht, ik had het zo snel niet gezien. :F

De versie die een paar dagen eerder op Amazon.de werd aangeboden was wél de RT-AC68U versie zie ik nu, maar daar heb je nu weinig meer aan. ;)

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:05:
[...]

Tja, specs alleen vertellen duidelijk niet het hele verhaal.
Ik heb een paar Sitecom's gebruikt die beide ronduit brak waren en in het geheel niet de snelheid en stabiele betrouwbaarheid boden die in de glossy folder werden beloofd.
Ik heb dit zelf nog niet meegemaakt maar ik zal het zeker meenemen, extra reviews lezen, etc. :)
Mijn vorige Asus, de RT-N66U is helaas bij blikseminslag geroosterd, erg jammer want die router voldeed wel in alle opzichten.
Rocksolid, eindeloos veel instelmogelijkheden, snel en stabiel en met externe antennes.
offtopic:
Oei, ik dacht dat blikseminslagen tegenwoordig geen impact meer hadden op het stroomnet. Toch maar eens bliksembeveiligers op m'n gamepc en homeserver zetten. :S

Over antennes gesproken, hebben de 3 antennes op de N66 elk een andere (onderscheidbare) functie of doen ze allemaal zo ongeveer het zelfde? (voor het geval ik nog eens met YAGI's of OMNI's wil gaan knutselen. :P)
De opvolger is de Asus RT-AC68U geworden, ik heb bewust niet voor een hoger model gekozen (voegt amper iets toe) omdat hier de Merlin Fork nog op kan draaien.
De hogere Asus modellen draaien wel Merlin, maar helaas niet de Fork.
Jammer genoeg ben ik op dit gebied nog een echt groentje. Als iemand de moeite zou willen nemen hier uiteen te zetten wat Merlin en Merlin Fork precies zijn, dan graag. _/-\o_
[...]

Scherp opgemerkt dat deze versie een modem heeft.
Sorry voor het foutieve bericht, ik had het zo snel niet gezien. :F
Maakt niet uit, ik heb intussen z'n RT-broertje ook gevonden. Ik heb het idee in ieder geval gesnapt. :Y
De versie die een paar dagen eerder op Amazon.de werd aangeboden was wél de RT-AC68U versie zie ik nu, maar daar heb je nu weinig meer aan. ;)
Ik denk dat het de RT-N66U wordt, dat scheelt weer een hoop geld en veel meer heb ik waarschijnlijk niet nodig. In ieder geval hartelijk bedankt voor het meedenken. _/-\o_

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 19:05:
Ik heb dit zelf nog niet meegemaakt maar ik zal het zeker meenemen, extra reviews lezen, etc. :)
Het fijne van de Asus routers is dat de zgn OpenWRT en DD-WRT firmware volledig wordt ondersteund.
Ik zou geen router meer willen die dit niet ondersteunt.
Reuze handig als je bepaalde features nodig hebt die de officiële firmware niet biedt.

Wie wat kopschuw is voor deze hier en daar ingewikkelder firmware kan ook Merlin gebruiken.
Het initiatief Merlin heeft namelijk een identieke look & feel als de officiële Asus firmware en is exact zo up te daten.
Echt piece-of-cake, en het update proces verloopt ook gelijk als dat van Asus.

Merlin heeft toegevoegde features die de officiële firmware moet ontberen.

Wat "de Fork" dan weer van Merlin onderscheidt is de (oude) mogelijkheid de zgn. WiFi Tx-power verder op te krikken tot buiten de offciële en daarmee wettelijke grenzen.
Op een gegeven moment heeft Asus besloten zich globaal te confirmeren aan de US standaarden en daarmee was dit (illegale) feestje voorbij.
Het alternatief Merlin voorziet hier nu oa in die behoefte. :)

Het nut dat te doen staat weliswaar ter discussie, omdat er bij WiFi sprake is van een retour relatie en je het zenden van de andere partij nu eenmaal niet ook kunt opkrikken.
Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat dat opkrikken prima blijkt te helpen voor die gebieden waar WiFi net dreigt weg te vallen.
Krik je de Tx power voor die randgevallen niet op, dan heb je in die gebieden óf geen WiFi meer, óf wordt de connectie steeds verbroken.
Oei, ik dacht dat blikseminslagen tegenwoordig geen impact meer hadden op het stroomnet. Toch maar eens bliksembeveiligers op m'n gamepc en homeserver zetten. :S
Je kunt je eigenlijk alleen beschermen tegen de indirecte gevolgen van blikseminslag, bij een directe inslag wordt alles in je huis een smeulende tosti. :+

In ons geval kwam de fatale surge steeds via de coaxkabel binnen, het is namelijk al meerdere keren gebeurd.
Tijd voor glasvezel dat daar geen last van heeft.
Over antennes gesproken, hebben de 3 antennes op de N66 elk een andere (onderscheidbare) functie of doen ze allemaal zo ongeveer het zelfde? (voor het geval ik nog eens met YAGI's of OMNI's wil gaan knutselen. :P)
Je hebt ze in ieder geval alle drie nodig om de WiFi snelheid stabiel te houden, het voordeel van externe antennes is dat zij individueel te richten zijn.

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 22:21:
Wat "de Fork" dan weer van Merlin onderscheidt is de (oude) mogelijkheid de zgn. WiFi Tx-power verder op te krikken tot buiten de offciële en daarmee wettelijke grenzen.
Op een gegeven moment heeft Asus besloten zich globaal te confirmeren aan de US standaarden en daarmee was dit (illegale) feestje voorbij.
Het alternatief Merlin voorziet hier nu oa in die behoefte. :)
Hier raak ik de draad even kwijt, welke kan dit truukje nou wel en welke niet? :S
[...]

Je kunt je eigenlijk alleen beschermen tegen de indirecte gevolgen van blikseminslag, bij een directe inslag wordt alles in je huis een smeulende tosti. :+
:+ :')
In ons geval kwam de fatale surge steeds via de coaxkabel binnen, het is namelijk al meerdere keren gebeurd.
Tijd voor glasvezel dat daar geen last van heeft.
Internet via coax? Das nieuw voor mij. Bliksem via glasvezel? Dat is moeilijk inderdaad. :+

Misschien kun je een provisorische zekering in de kabel bouwen? Dat zou het risico in ieder geval verkleinen. :/
[...]

Je hebt ze in ieder geval alle drie nodig om de WiFi snelheid stabiel te houden, het voordeel van externe antennes is dat zij individueel te richten zijn.
Jammer. Anders zou je een signaalversterker met daar aan een grote antenne aan bijvoorbeeld de ac-antenne kunnen hangen. Wifi AC in je hele huis! *O*
Ik ben niet voor niks een Prutser. :P

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 23:29:
Hier raak ik de draad even kwijt, welke kan dit truukje nou wel en welke niet? :S
Het is ook ingewikkeld. :+

Een paar jaar geleden kon je ook met de officiële Asus firmware die Tx-power (= zendvermogen) nog opkrikken, maar dat hield op toen Asus daarmee niet meer de US markt op mocht.
Die functie werd er door Asus dus weer uitgesloopt en omdat het niet meer in de US werd toegestaan, dan maar meteen voor de hele wereld.
Logisch toch?? |:(

Aangezien Merlin de officiële firmware volgt, hield dat boosten ook een keer voor Merlin op.
Er bestaat dus een 'waterscheiding' van vóór of juist ná een bepaalde firmwareversie.
Het is ook meteen de reden dat recenter Asus routers die mogelijkheid niet meer bieden, ook niet met Merlin.
De meer recente Asus routers hebben immers nooit een Merlin firmware gekend die dat boosten nog wel ondersteunde.
Dat was precies voor mij de reden om niet naar hogere modellen dan de Asus RT-AC68U te kijken.
Deze router is namelijk het hoogste Asus model dat die specifieke [Fork] nog ondersteunt.

De genoemde Merlin [Fork] grijpt echter terug naar de allerlaatste Merlin versie die dat boosten nog wél ondersteunde en met die versie als basis worden alle security patches bijgewerkt, zodat je toch een veilige firmware blijft houden, maar wel een die gebaseerd is op een oudere versie.
Zolang het duurt dan.

Ben nu extra Access Points aan het plaatsen wat goed beschouwd de beste oplossing is voor gebrekkige WiFi.
Ik ben daarmee ook niet langer afhankelijk van noodgrepen als die [Fork]. ;)
Internet via coax? Das nieuw voor mij. Blilsem via glasvezel? Dat is moeilijk inderdaad. :+
Nou nieuw, nee niet echt.
Ziggo/UPC bedient enkele miljoenen huishoudens over een centrale coax verbinding als ik mij niet vergis. ;)
Zowel data als tv.
Misschien kun je een provisorische zekering in de kabel bouwen? Dat zou het risico in ieder geval verkleinen. :/
Je zou verwachten dat die centrale verdeelkasten gezekerd zijn, kennelijk niet dus, of niet voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2015 03:05 ]

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Ik had al zo'n vermoeden. :P
Een paar jaar geleden kon je ook met de officiële Asus firmware die Tx-power (= zendvermogen) nog opkrikken, maar dat hield op toen Asus daarmee niet meer de US markt op mocht.
Die functie werd er door Asus dus weer uitgesloopt en omdat het niet meer in de US werd toegestaan, dan maar meteen voor de hele wereld.
Logisch toch?? |:(
Als je 't mij vraagt zijn ze te lui om een aparte firmware voor de US bij te houden. 8)7
Aangezien Merlin de officiële firmware volgt, hield dat boosten ook een keer voor Merlin op.
Er bestaat dus een 'waterscheiding' van vóór of juist ná een bepaalde firmwareversie.
Het is ook meteen de reden dat recenter Asus routers die mogelijkheid niet meer bieden, ook niet met Merlin.
De meer recente Asus routers hebben immers nooit een Merlin firmware gekend die dat boosten nog wel ondersteunde.
Komt Merlin nou van Asus zelf? Of is het de standaard firmware van Asus? :/
Dat was precies voor mij de reden om niet naar hogere modellen dan de Asus RT-AC68U te kijken.
Deze router is namelijk het hoogste Asus model dat die specifieke [Fork] nog ondersteunt.
Deze router is ook de duurste die ik heb overwogen. :P Maar voorlopig zal zelfs een AC/N66U voldoen.
De genoemde Merlin [Fork] grijpt echter terug naar de allerlaatste Merlin versie die dat boosten nog wél ondersteunde en met die versie als basis worden alle security patches bijgewerkt, zodat je toch een veilige firmware blijft houden, maar wel een die gebaseerd is op een oudere versie.
Zolang het duurt dan.
Community powerrrrr! }:O
Ben nu extra Access Points aan het plaatsen wat goed beschouwd de beste oplossing is voor gebrekkige WiFi.
offtopic:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: welke AP's gebruik je? :9
Ik ben daarmee ook niet langer afhankelijk van noodgrepen als die [Fork]. ;)
Handig, ook leuk om mee te knutselen. :) (ik heb altijd al een aparte WC-wifi willen hebben. :+)
[...]

Nou nieuw, nee niet echt.
Ziggo/UPC bedient enkele miljoenen huishoudens over een centrale coax verbinding als ik mij niet vergis. ;)
Zowel data als tv.
Weer wat geleerd. Daarom vind ik GoT dus leerzamer dan school. 8)7
[...]

Je zou verwachten dat die centrale verdeelkasten gezekerd zijn, kennelijk niet dus, of niet voldoende.
Waar slaat de bliksem dan in? Ik had verwacht dat je een antenne zou hebben ofzo. :/

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 17:19:
Als je 't mij vraagt zijn ze te lui om een aparte firmware voor de US bij te houden. 8)7
Ik weet het niet, het zou goed kunnen dat zij hiermee effectief te pas denken af te snijden voor wie zulke sluipweggetjes in hun software zoekt.
Je zou als US inwoner dan alleen maar de firmware uit een andere regio hoeven te kiezen, om die met een workaround alsnog te installeren.
Bij mijn weten hoefde je daar alleen maar de regiosettings voor te veranderen.

De maatregel bezorgt Asus ongetwijfeld minder kopzorgen van overheden, maar zij zullen hier op termijn niet veel vrienden mee maken, het was altijd een aardig selling point als je de fora leest.
Komt Merlin nou van Asus zelf? Of is het de standaard firmware van Asus? :/
Het is bij mijn weten een onafhankelijk initiatief, maar de samenwerking tussen die twee schijnt uitstekend te zijn.
Deze router is ook de duurste die ik heb overwogen. :P Maar voorlopig zal zelfs een AC/N66U voldoen.
Ja, dat denk ik ook. ;)
Waar slaat de bliksem dan in? Ik had verwacht dat je een antenne zou hebben ofzo. :/
"Antennes", dat is erg lang geleden. :+

Waar de bliksem precies inslaat geen idee, het zullen lekstromen zijn die "ergens" worden opgepikt en vervolgens in de verdeler terechtkomen, of via de coaxiale grondkabel van de verdeler naar ons huis.
Daar is ruimte genoeg voor op de rand van het buitengebied. :F

Er is bij "inslag" zelden sprake van een directe voltreffer en dat is ook helemaal niet nodig om alles op zwart te zetten bij je thuis.
Als je huis een echte voltreffer heeft gehad dan merk je dat wel aan de kleur van je interieur. ;)

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:14:
[...]

Ik weet het niet, het zou goed kunnen dat zij hiermee effectief te pas denken af te snijden voor wie zulke sluipweggetjes in hun software zoekt.
Je zou als US inwoner dan alleen maar de firmware uit een andere regio hoeven te kiezen, om die met een workaround alsnog te installeren.
Bij mijn weten hoefde je daar alleen maar de regiosettings voor te veranderen.
Ik zou dan zeggen dat je degene die die mogelijkheid misbruikt strafbaar kunt stellen, maar als ze dezelfde regelgeving hanteren als voor downloaders/uploaders dan kun je stellen dat het waarschijnlijk is dat degene die de mogelijkheid aanbiedt op z'n donder krijgt, en dat degene die er misbruik van maakt er gewoon mee weg komt. :(
De maatregel bezorgt Asus ongetwijfeld minder kopzorgen van overheden, maar zij zullen hier op termijn niet veel vrienden mee maken, het was altijd een aardig selling point als je de fora leest.
Dat kan ik begrijpen, ja. :F
[...]

Het is bij mijn weten een onafhankelijk initiatief, maar de samenwerking tussen die twee schijnt uitstekend te zijn.
Zegmaar het tegenovergestelde als de relatie tussen Apple en accessoirefabrikanten? :P
[...]

Ja, dat denk ik ook. ;)
Mooizo, dan heb ik m'n keus gemaakt en is dit topic ook nog ergens nuttig voor geweest. _/-\o_
[...]

"Antennes", dat is erg lang geleden. :+
Tsja, ik snap ook niet helemaal waar ze nou voor dienen. Ik heb 2 maanden geleden de "hoofdantenne" uit m'n Samsung Galaxy Trend Lite (S7390) "gesloopt" en hij doet alles nog. Echt alles, FM-radio, GPS, bellen, 3G en HSPA... Nou begin ik toch echt sterk te twijfelen aan de Electrical Engineering-afdeling van Samsung. 8)7
Waar de bliksem precies inslaat geen idee, het zullen lekstromen zijn die "ergens" worden opgepikt en vervolgens in de verdeler terechtkomen, of via de coaxiale grondkabel van de verdeler naar ons huis.
Daar is ruimte genoeg voor op de rand van het buitengebied. :F
Wie weet heeft Doofenshmirtz wel een enorme bliksemafleider gebouwd en aangesloten op de coax-verdeelkast. Of misschien is 'ie behekst door Madam Mikmak. Je weet maar nooit. >:)
Er is bij "inslag" zelden sprake van een directe voltreffer en dat is ook helemaal niet nodig om alles op zwart te zetten bij je thuis.
Als je huis een echte voltreffer heeft gehad dan merk je dat wel aan de kleur van je interieur. ;)
Pics or it didn't happen. ;)

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een blikseminslag doordrong tot apparatuur binnenshuis. Misschien wil ik dat ook wel helemaal niet. Dragoon en Oscar in ieder geval niet. :)

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1