Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 07:39
Goedemiddag Tweakers,

Vandaag kreeg ik via een Privebericht op LinkedIn een aanbod voor baan wat in het straatje past van mijn opleiding.

Ik ben nu 1 jaar in dienst bij mijn huidige werkgever maar ben ook altijd bereid om in te gaan op iets nieuws. Het beloofde salaris bij de het nieuwe bedrijf ligt significant hoger dan bij mijn huidige werkgever (Salaris bij mijn huidige werkgever ligt ook onder het gemiddelde voor mijn opleidingsniveau).

Nou is het aanbod gewoon een soort 'standaard' aanbod van een recruiter op LinkedIn (maar wel precies voor een functie waar ik geschikt voor ben dus). Nou is mijn vraag: in hoeverre kan ik dit aanbod serieus nemen en is het normaal om op dergelijke berichten te reageren (ongeacht of je geïnteresseerd bent of niet).

Verder heb ik nu vrij weinig informatie over het bedrijf die de vacature heeft, ik heb nog geen naam en dus ook nog geen locatie (iets wat wel van belang is voor mij dat de locatie gunstig is). Ik heb wel een branche waarin het bedrijf actief is en dat is dan wel weer een interessante.

Uiteindelijk kwam dus de vraag van de recruiter in kwestie of ik interesse had in een kort telefoongesprek om de vacature en het bedrijf verder te bespreken (uiteraard buiten kantooruren :+ )

Mijn uiteindelijke vraag is dus: heeft iemand hier ervaring mee? En hoe is dat uiteindelijk bevallen? En ook of het slim is om hoe dan ook een reactie te sturen (zelfs als zou ik niet geïnteresseerd zijn) om in de toekomst alsnog een deur open te houden.

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet,

Groeten, rrikkert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:22
Over het algemeen zullen dit soort recruiters hetzelfde bericht copy/pasten en naar iedere potentiele kandidaat sturen. Als je interesse in de vacature hebt dan gewoon reageren en kijken wat er uit komt

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:59
rrikkert schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:20:
En ook of het slim is om hoe dan ook een reactie te sturen (zelfs als zou ik niet geïnteresseerd zijn) om in de toekomst alsnog een deur open te houden.
Ja, dat is zeker slim, want je zou die recruiter best nog eens een keer hard nodig kunnen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Informatie vragen en uithoren (concreet maken), maar geen toezeggingen doen, dat is mijn advies

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Bedankt voor de snelle reacties, ik zal in eerste instantie wat aanvullende informatie opvragen over het bedrijf zodat ik weet of ik daadwerkelijk geïnteresseerd ben... Als de werklocatie bijvoorbeeld in zuid Limburg is houd het voor mij al gauw op namelijk.

Dat copy/pasten had ik inderdaad wel verwacht, vandaar ook de vraag in hoeverre ik het aanbod serieus moest nemen (als het naar 1000 andere kandidaten wordt gestuurd wat is dan de kans dat ik het word).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:37

Wish

ingwell

rrikkert schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:27:
Dat copy/pasten had ik inderdaad wel verwacht, vandaar ook de vraag in hoeverre ik het aanbod serieus moest nemen (als het naar 1000 andere kandidaten wordt gestuurd wat is dan de kans dat ik het word).
Dat bepaal jij mede toch? Je geeft zelf aan dat het een vraag is waarop jij past. Je merkt snel genoeg of het voor jou en hen zin heeft om eventueel verder te praten na een eerste reactie. Reageren schaadt niet, het kost jou een beetje moeite en energie. Met de kans op een nieuwe baan.

Reageer je niet, weet je zeker dat de kans op die baan ~0% is :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Wish schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:29:
[...]
Klopt, daarom was ik sowieso ook van plan om te reageren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik vraag altijd om een concreet verhaal over de functie naar me te mailen. Ik zeg er dan bij dat ik wel terug bel als het interessant is voor me. Meestal hoor je dan niks meer. Hoor je wel wat, zegt dat meestal wat over de recruiter (in positieve zin).

[ Voor 12% gewijzigd door mr_derk op 06-08-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je op zoek bent naar iets nieuws, zou ik eerst zelf eens rondkijken naar vacatures bij interessante bedrijven. Dikke kans dat je dezelfde of betere vacatures ook direct kunt vinden, en dan kan je bij zo'n bedrijf aankloppen zonder dat er een partij tussen zit die drie maandsalarissen wil hebben als jij in dienst treedt :)
Wish schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:29:
Reageren schaadt niet, het kost jou een beetje moeite en energie. Met de kans op een nieuwe baan.
Reageren schaadt nog niet, maar via een recruiter bij een bedrijf binnenkomen kan je kansen wel degelijk schaden. Een tamelijk lage score op de 'eigen initiatief'-schaal, en het bedrijf moet typisch zo'n 2 tot 3 maandsalarissen aan de recruiter betalen als ze je willen aannemen. Natuurlijk niet direct desastreus, maar het kan best van invloed zijn op het bedrag dat het bedrijf vervolgens aan jou wil betalen :)
Want de enige manier om een bedrijf te mailen is via een recruiter?

[ Voor 54% gewijzigd door eamelink op 06-08-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:34
eamelink schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:43:
Als je op zoek bent naar iets nieuws, zou ik eerst zelf eens rondkijken naar vacatures bij interessante bedrijven. Dikke kans dat je dezelfde of betere vacatures ook direct kunt vinden, en dan kan je bij zo'n bedrijf aankloppen zonder dat er een partij tussen zit die drie maandsalarissen wil hebben als jij in dienst treedt :)

[...]

Reageren schaadt nog niet, maar via een recruiter bij een bedrijf binnenkomen kan je kansen wel degelijk schaden. Een tamelijk lage score op de 'eigen initiatief'-schaal, en het bedrijf moet typisch zo'n 2 tot 3 maandsalarissen aan de recruiter betalen als ze je willen aannemen. Natuurlijk niet direct desastreus, maar het kan best van invloed zijn op het bedrag dat het bedrijf vervolgens aan jou wil betalen :)

[...]

Zelf bij een bedrijf aankloppen is natuurlijk altijd beter, maar de meeste recruiters zeggen pas later om welk bedrijf het gaat. En een gesprek met de recruiter kan nooit kwaad.

Pas wel op met waar je mee akkoord gaat. Doe geen toezeggingen.
En als ze te opdringerig worden, dan geef je gewoon aan dat je niet verder met ze wil onderhandelen.
Probeer eerst zoveel mogelijk informatie te krijgen. En dat kan gewoon zonder dat ze bekend maken om welk bedrijf het gaat.
Zodra ze zien dat je geïnteresseerd bent, zullen ze vanzelf aangeven om welke bedrijven het gaat.

Ik zou niet weten waarom een recruiter je kansen zou schaden. Het bedrijf schakelt toch zelf die recruiter in om mensen te zoeken? Waarschijnlijk, omdat ze zelf geen tijd hebben om mensen te zoeken.

Ik heb nu twee baantjes gehad via recruiters en die zijn allebei zeer goed bevallen. En binnenkort weer een andere baan (met weer meer loon) via een recruiter.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Laatst online: 20:37

Wish

ingwell

eamelink schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:43:
Denk je dat serieus? - benaderd worden via LinkedIn via een recruiter betekent dat het bedrijf die opdracht al heeft uitstaan bij de recruiter (in ieder geval, meestal). Denk je dat dan het bedrijf achteraf zegt... "Tja sorry van die recruiter, maar we hadden eigenlijk verwacht dat je direct bij ons aanbelde. Stom van ons dat we een recruiter hebben aangenomen..."
Nee, maar voor deze positie die bij een recruiter ligt én dus al vergeven is is het niet erg netjes om na het uithoren van de recruiter zelf het bedrijf te mailen om te reageren. Kan wel, maar de kans op kwaad bloed zou ik niet nemen.

In mijn professionele leven heb ik regelmatig zelf gesolliciteerd én ben ik benaderd door recruiters. Voor het gewenste eindproduct (een arbeidsovereenkomst tussen jou en de organisatie) werken beide methodes. Alleen kost het de organisatie het via de recruiter meer geld. Maar die nemen ook geen recruiter in de arm als iedereen spontaan de organisatie zelf mailt op elke willekeurige vacature die ze hebben en geen personeelstekort hebben.

En verder eens met je: als je op zoek bent naar een baan siert het je ook als je zelf zoekt, maar dit is gewoon een ander kanaal.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik denk dat je je vooral niet teveel moet voorstellen bij het belang van een recruiter. Als je als organisatie een vacature uitzet wordt je binnen een week gemaild en gebeld door vijftien recruiters of ze kandidaten mogen gaan leveren. Dan kies je er een paar uit waarvan je denkt dat ze betrouwbaar zijn en that's it. Laat maar komen die kandidaten.

En als een goede kandidaat via een recruiter binnenkomt; geen probleem. Dan nemen we hem of haar aan, en betalen we de recruiter en zijn we blij.

Maar als een goede kandidaat rechtstreeks bij ons aankomt, dan zijn we nog blijer. Houden we ineens 10 of 15k in de zak en kunnen we praten over een signing bonus voor de kandidaat ipv voor de recruiter of misschien een wat hoger salaris.

En voor de mindere goden kan het weleens de spreekwoordelijke druppel zijn. Als iemand een vrij hoog salaris wil en we twijfelen, dan doen we misschien wel een halfjaarcontract als we niet ook nog een recruiter moeten betalen, en niet als dat wel zo is. Maar toegegeven, dat is zeldzaam.

En natuurlijk zijn er vast heel veel mensen die zonder een recruiter nooit hun ideale werkgever hadden gevonden. Dan is het een forse fee absoluut waard. Maar ik denk dat er net zoveel zijn die dat wel was gelukt zonder een recruiter en dan is het toch zonde van het geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Over wat voor jaarsalaris heb je het bij een fee van 10-15k?
Ik betaal +/- 6k voor mensen die 50k per jaar verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:22
Ik heb mijn huidige baan nadat ik 5 jaar geleden via LinkedIn werd benaderd door een recruiter. Hij was ook ingehuurd door het bedrijf zelf. Dus het kan zeker, maar elke situatie is natuurlijk anders.
Pagina: 1