Advies voor een simpele home/media server qua opslag

Pagina: 1
Acties:

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:31
Beste medetweakers,

Ik zit met een klein dilemma. Ik heb momenteel een mooie homeserver draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 194,89€ 194,89
1Gigabyte GA-H87N-WIFI€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Element Qi 220W ITX€ 80,57€ 80,57
1Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 PC3-12800€ 69,50€ 69,50
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,33€ 88,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,29

Nu zit hier dus een 1 TB HDD in die puur als dataopslag dient (Plex Media Server). Hij begint echter vol te raken. Ik ben momenteel bezig met plannen voor een casemod/scratch build waar ik deze hardware in wil verwerken en direct een update doen qua opslag vermogen.

Nu zou ik graag jullie ervaring/mening:

Zal ik nog een tweetal Seagate 1TB schijven halen en deze simpelweg bij het moederbord prikken en zo de 4 SATA poorten die op de H87N zitten volmaken (1 SSD, 3 HDD)? Kosten zo'n 100 euro, 2 nieuwe schijven en 1 schijf van pakweg een jaartje oud.

Of zal ik via de vraag en aanbod een aantal kleinere harde schijven aanschaffen en hier met een PCI based controller een mooie opslagpool van bouwen die ik makkelijk kan uitbreiden/vervangen..
Ik heb namelijk ook nog ongeveer 7 kleine 2,5 inch HDD's liggen die uit allerlei laptops komen van vrienden/familie die overgestapt zijn naar SSD's. Aangezien op de schijven alleen maar gedownloade films en series staan hoeft dit niet op een super fancy nieuwe HDD, maar kan ik deze wellicht herbruiken in een schijvenpool en zodra ze stuk gaan vervangen door goedkope 2,5 inch schijfjes van de vraag/aanbod (iedereen heeft wel oude laptopschijfjes).

Qua totale opslag wil ik zo'n 3 TB hebben, daar kan ik goed mee uit de voeten. Qua performance is het niet zo belangrijk of het snel is, ik stream voornamelijk naar mijn TV en twee iPads via Plex Media Center en daar is snelheid niet zo van belang. Wel wil ik waarschijnlijk op de SSD nog een virtual server gaan draaien als webdev test omgeving..

Qua stroomverbruik vind ik het niet zo erg als het wat meer stroom trekt, ik woon all-inclusief. De server staat in de hobby kamer dus formaat is ook niet echt belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Edwin88 op 06-08-2015 16:18 ]

Verwijderd

Waarom meerdere schijven van 1TB? Koop één schijf van 4 of 6TB, een WD40EZRX of WD60EZRX bijvoorbeeld. Gebruik geen RAID; dat wordt bijzonder slecht ondersteund op Windows platforms. Jouw oplossing voor een 'PCI based controller' komt neer op FakeRAID. Je bent gewaarschuwd!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:31
Oh oeps; ter info, ik draai Ubuntu 12.04.

Een raid of iig een soort van enkele pool; ik download alles automatisch en wil niet steeds hoeven switchen van mappen. Als ik er dus wat bijprik wil ik eigenlijk dat voor het OS de total storage gewoon omhoog gaat voor de data directory, zeker omdat ik ooit wellicht meer TB's wil hebben. Wat bedoel je met fakeRAID?

Ik ben goed bekend in linux echter is dat voornamelijk in webdevelopment en met de raspberry pi en camera's enzo, niet echt met RAID gewerkt nog.

Verwijderd

Oh Linux, dan gaat FakeRAID niet op. Toch raad ik ook aan voor Linux om RAID te vermijden. Als je wilt dat alle beschikbare opslag onder één mountpoint beschikbaar komt, kun je eens kijken naar mhddfs. Dat doet wat je wilt, maar dan zonder RAID. Ongeveer storage spaces zoals bij Windows Home Server.

Maar waarom meerdere 1TB schijven? Als je geen RAID nodig hebt en alleen opslag; dan koop je toch grotere schijven zoals minimaal 4TB? Nu nog kleine 1TB schijfjes kopen dan moet je wel heel speciale wensen hebben - die heb ik niet ontdekt bij je.