Nieuwe harde schijf - Hoe Windows opnieuw installeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 19:19
Beste Tweakers,

Ik zou graag mijn harde schijf (SSD) in mijn notebook vervangen door een groter type. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik Windows daar op een beschaafde manier terug op krijg. Ik heb geen installatie dvd. Het enigste wat ik heb terug gevonden is de Windows licentie in het configuratiescherm.

Ik heb contact opgenomen met MS over de aanschaf van een installatie dvd voor Windows. Maar blijkbaar zou dit niet werken en moet ik contact opnemen met Samsung.

De notebook is een ATIV Book 9 Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 21:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Geen mogelijkheid om een recovery-dvd te branden in je 'oude' Windowsversie?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
FooLsKi schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:56:
Geen mogelijkheid om een recovery-dvd te branden in je 'oude' Windowsversie?
Maar is dat een schone versie van Windows? Want er staat nogal wat troep. Ik dacht via MS een Windows versie te kunnen downloaden en op een usb stick te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door edmunt op 06-08-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 04:39
Een recovery DVD zet Windows terug zoals het was toen je de laptop voor het eerst aan deed. Dus waarschijnlijk met alle Samsung troep die voorgeïnstalleerd is.
Maar meestal zijn die programma's makkelijk te verwijderen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

edmunt schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:58:
[...]

Maar is dat een schone versie van Windows? Want er staat nogal wat troep. Ik dacht via MS een Windows versie te kunnen downloaden en op een usb stick te zetten.
Uiteraard zal dat geen 'schone' versie zijn maar de Samsung customised. Blijkbaar verkeerd gedacht ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
FooLsKi schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:02:
[...]

Uiteraard zal dat geen 'schone' versie zijn maar de Samsung customised. Blijkbaar verkeerd gedacht ;)
Maar de software die ik had geinstalleerd en eventuele virussen zijn weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
De software die je zelf geïnstalleerd hebt zal dan weg zijn. Virussen zal je meestal met een virusscanner moeten verwijderen (als ze makkelijk te verwijderen zijn. Voor hardnekkige virussen zal je wat meer moeten doen).

het beste is om nu eerst te zorgen dat er geen virussen meer op staan, door te scannen met een goede virusscanner (hiervoor moet je even in het forum zoeken wat een goede virusscanner is. Daar heb ik geen verstand van). En daarna de recovery DVD te gebruiken.

- Edit -
Was helemaal vergeten dat je het op een nieuwe schijf gaat installeren...
Dan hoef je natuurlijk helemaal niks te scannen.
Maar je moet wel even uitzoeken (of vragen aan Samsung) of die recovery DVD ook met een andere harddisk werkt.
Kan me herinneren dat ik ooit een probleem had dat een recovery DVD het niet deed met een andere harddisk (maar weet niet meer de oorzaak).

[ Voor 65% gewijzigd door Xyphoid op 06-08-2015 16:12 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

edmunt schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:04:
[...]

Maar de software die ik had geinstalleerd en eventuele virussen zijn weg?
Je doet in principe een clean install op een nieuwe drive, dus ja. Moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om een recovery-dvd te branden vanuit die Windowsversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 21:26
edmunt schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:53:
Beste Tweakers,

Ik zou graag mijn harde schijf (SSD) in mijn notebook vervangen door een groter type. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik Windows daar op een beschaafde manier terug op krijg. Ik heb geen installatie dvd. Het enigste wat ik heb terug gevonden is de Windows licentie in het configuratiescherm.

Ik heb contact opgenomen met MS over de aanschaf van een installatie dvd voor Windows. Maar blijkbaar zou dit niet werken en moet ik contact opnemen met Samsung.

De notebook is een ATIV Book 9 Plus.
Kan je je Windows licentiecode niet uitlezen met een tooltje? (bv ProduKey?) Dan zou je toch een Windows .iso van internet kunnen plukken en zo een clean install doen? Hoef je alleen maar naar Samsung voor een aantal drivers.
Of zijn dit soort dingen tegenwoordig allemaal gelocked?

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:50
Je kunt je huidige schijf ook gewoon klonen en de partitie oprekken zodat je niets opnieuw hoeft te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
jeroen3 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:19:
Je kunt je huidige schijf ook gewoon klonen en de partitie oprekken zodat je niets opnieuw hoeft te installeren.
Maar hij wil een schone installatie. En waarschijnlijk zitten er ook spyware en virussen op zijn oude schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 19:40
Windows 8.1 zat erop voorgeïnstalleerd? Dan kun je de media creation tool gebruiken van MS: http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

De licentiecode van 8.1 leest hij dan automatisch uit uit de UEFI. Dit werkt overigens alleen als de laptop voorgeïnstalleerd was met 8.1. Als hij was voorgeïnstalleerd met Windows 8, dan moet je een medium maken met Windows 8 om de licentiecode automatisch uit te lezen tijdens de installatie.

Overigens moet je er dan wel rekening mee houden dat je enkele drivers daarna zelf moet installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door friggler op 06-08-2015 16:26 ]

Pagina: 1