Nieuwe kleine PC met een LPT (Parallel) port

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:30
Ik ben op zoen naar een nieuwe PC om mijn CNC freesmachine aan te sturen,
deze vereist een LPT (1) (parallelle) port om aan de besturing aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.cnc-step.com/englisch/S-1000_Fraesmaschine_CNC_STEP_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8108870/IMG_1680.JPG

Ik weet dat er een mogelijkheid is om te upgraden naar een USB versie (hard software), maar dat kost me zonder meer €700,-, en dan komt de nieuwe PC er nog bij :(

Ik heb de bestaande kaart uit de PC gehaald, maar weet niet of deze te hergebruiken is.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8108870/IMG_1681.JPG

Bij mijn zoektocht kom ik alleen PC's tegen zonder deze poort, maar er is wel een losse kaart te koop om er in te bouwen,
maar mijn kennis is niet genoeg om te weten of het met elkaar gaat werken.
https://www.conrad.nl/nl/...acekaart-pcie-972542.html
en of er verschil is tussen gelijkende poorten (LPT / LPT1) :?

Het hoeft geen zwaar systeem te zijn, de kapotte PC draaide op win XP, met een hele simpele processor,
de werkende printer poort is het belangrijkste.
maar hoe kleiner de PC des te beter ;)

Als het niet anders kan wil ik ook wel een 2e hands kopen 8)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:57

OgWok

U.N.C.L.E.

Er zijn converterskabels van USB naar parallel. Ook bij Conrad te koop. Gaat het werken; dat is een gok. Ze zijn over het algemeen niet vreselijk duur.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
OgWok schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:55:
Er zijn converterskabels van USB naar parallel. Ook bij Conrad te koop. Gaat het werken; dat is een gok. Ze zijn over het algemeen niet vreselijk duur.
Had ik ook gedacht, Die werken niet, en dan moet de software naar de USB versie omgezet worden, en dat kost me een nieuwe licentie (software dongle), en een kastje om de USB naar PLT om te zetten, totaal ong. €550,- |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
USB parallel kabels werken niet voor dit soort toepassingen!

Mijn suggesties in volgorde van aanbeveling:
1. een tweedehands PC te kopen met een parallelle poort aan boord.
2. een tweedehands PC met een PCI slot in je moederboard zodat je deze sweex kaart kunt hergebruiken.
3. die kaart van Conrad lijkt een 'echte' parallelle poort te zijn en zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik had een vergelijkbaar probleem met een seriële poort. Ik had een USB-Serial dingetje en uiteindelijk via DosBox een virtuele COM poort aangemaakt (kan volgens mij ook voor LPT). Ik zou dat even uitproberen als ik jou was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 01:15

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zag een maandje terug ofzo, toen ik wat onderdelen voor een pc van een maat aan het selecteren was, dat een hoop MSI moederbordjes nog een LPT hebben. Misschien dat dat iets is om rekening mee te houden bij het samenstellen van een nieuwe pc. Anders inderdaad een mobo uitzoeken met een PCI-slot zodat je dat Sweex-geval kunt hergebruiken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sebastius schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:09:
Ik had een vergelijkbaar probleem met een seriële poort. Ik had een USB-Serial dingetje en uiteindelijk via DosBox een virtuele COM poort aangemaakt (kan volgens mij ook voor LPT). Ik zou dat even uitproberen als ik jou was :)
With ^, helaas werkt niet alles (zomaar) via een USB-adapterkabel. De datakabel voor de TI 83/84 grafische rekenmachines bijvoorbeeld die ik nog had liggen. Was een seriële variant en die kon ik niet aan de praat krijgen via USB->serial adapter. Uiteindelijk de USB variant gehaald, die werkt prima :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 03-05 12:29
ik zie het probleem niet zo, er zijn nog gewoon socket 1150 mobo's te koop die zowel een onboard parallelle poort als een pci slot hebben (voor die kaart mocht de onboard niet werken)
http://tweakers.net/categ...ZdF-qZH2gndpdVR3dlh-OOecP

daar bouw je een pc omheen (bv reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015) en klaar.
Is niet een heel klein systeem maar zeker ook niet groot

edit> als het echt klein moet, zijn er ook mITX mobo's met een parallelle poort. Je zit dan wel vast aan wat langzamere cpu's (AM1) of onboard 'atom' oplossingen (die intel tegenwoordig celeron noemt....) http://tweakers.net/categ..._fzdIlnUMZgbgK9_lUzSNbWPg

voorbeeld van een kleine AM1 pc reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2015
moederbord wisselen met pricewatch: ASRock AM1B-ITX en evt een grotere ssd kiezen pricewatch: Crucial BX100 250GB

[ Voor 40% gewijzigd door Rrob op 06-08-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Rrob schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:32:
ik zie het probleem niet zo, er zijn nog gewoon socket 1150 mobo's te koop die zowel een onboard parallelle poort als een pci slot hebben (voor die kaart mocht de onboard niet werken)
http://tweakers.net/categ...ZdF-qZH2gndpdVR3dlh-OOecP

daar bouw je een pc omheen (bv reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015) en klaar.
Is niet een heel klein systeem maar zeker ook niet groot

edit> als het echt klein moet, zijn er ook mITX mobo's met een parallelle poort. Je zit dan wel vast aan wat langzamere cpu's (AM1) of onboard 'atom' oplossingen (die intel tegenwoordig celeron noemt....) http://tweakers.net/categ..._fzdIlnUMZgbgK9_lUzSNbWPg

voorbeeld van een kleine AM1 pc reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2015
moederbord wisselen met pricewatch: ASRock AM1B-ITX en evt een grotere ssd kiezen pricewatch: Crucial BX100 250GB
Nice, die 2e mini optie, lijkt me ideaal, thanks _/-\o_

zal dan de eerste keer sinds 25 jaar dat ik een PC in elkaar zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

25 jaar? Dan zal het nu heel wat sneller gaan, aangezien je (haast) geen aparte kaarten meer nodig hebt, voor bijv. LAN, geluid, hdd controller, GPU (indien onboard) en lpt/serieel. Zit allemaal onboard tegenwoordig.

Heb nog wel spul uit dat era liggen, dat je echt voor alles een insteekkaart nodig hebt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 06-08-2015 17:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Raven schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 17:26:
25 jaar? Dan zal het nu heel wat sneller gaan, aangezien je (haast) geen aparte kaarten meer nodig hebt, voor bijv. LAN, geluid, hdd controller, GPU (indien onboard) en lpt/serieel. Zit allemaal onboard tegenwoordig.

Heb nog wel spul uit dat era liggen, dat je echt voor alles een insteekkaart nodig hebt :P
LOL, de overleden PC is/was "maar" 9 jaar oud, en die heb ik toen kant en klaar gekocht,
Vroegah, heb ik mijn eerste PC zelf in elkaar geklust, maar dat ging toen al niet goed, gelukkig ben ik wat wijzer O-)

En dit is wat ik gekozen heb, daar zou ik alles mee moeten kunnen doen, plus een Win OEM Licentie :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 38,50€ 38,50
1ASRock AM1B-ITX€ 30,-€ 30,-
1Antec ISK 110 Vesa€ 78,87€ 78,87
1Logitech Desktop MK120€ 23,75€ 23,75
2Crucial CT51264BA160BJ€ 21,01€ 42,02
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,09

De prijstabel wijkt wel af van de werkelijke prijs, en met de Win licentie kom ik op de € 375,26 uit.

[ Voor 65% gewijzigd door absrnd op 06-08-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 03-05 12:29
als je nog niet besteld hebt: deze cpu is sneller pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Of anders kun je ook nog voor dit moederbord kiezen, op basis van een Intel CPU: pricewatch: ASRock N3150B-ITX

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Pagina: 1