Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat doet de laptopmarkt? Slim om te wachten met aankoop?

Pagina: 1
Acties:

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 12:59
Hoi,

Ik ben van plan een laptop te kopen van rond de €900-1000.

Aangezien microsoft net windows 10 heeft uitgebracht en de feature 'windows hello' best overtuigend overkomt overweeg ik even te wachten met het aanschaffen van een laptop totdat meer laptops een Realsense camera bevatten. Is dat slim? Wat denken jullie dat de markt gaat doen de komende tijd? Is dit juist een moment met veel waar voor je geld? Of komt er nu een reeks 'nieuwe garde' aan waar ik beter even kan wachten.

Als ik nú een laptop zou kopen zou het de Asus N551JQ-CN020H, R752LB-T4081H of N751JK T7124H worden. Vergelijk: http://tweakers.net/price...;453299;434155/categorie/

Ik koop het liefst een 17 inch, maar overweeg toch de N551JQ te kopen voor Intel's Realsense. Nog ideeën over de keuze tussen de twee 17inches? Ik neig voor de backlit & broadwell processor (R752LB) te kiezen. Toetsenbord verlichting laat me koud. Ik hoor graag jullie mening! Komen er binnen 2 maanden 17inches uit met Realsense (of een alternatief)?

Groetjes Floris

Kan een computer in elkaar zetten =3

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03

MazeWing

The plot thickens...

De verwachting is dat er binnen een aantal maanden skylake laptops beschikbaar komen. Deze zullen naar verwachting se volgende verbeteringen hebben:
- zo'n 10% betere prestaties op cpu gebied
- gpu zal zo'n 50-60% betere prestaties bieden
- 1-1,5 betere accuduur
- Thunderbolt 3
- DDR4
- Draadloos laden

Dit zijn eigenlijk de grootste verbeteringen. Als je kan wachten zou ik dit zeker doen. Zeker omdat er ook quadcore skylake cpu's komen en deze de, inmiddels ruim 2 jaar oude, haswell quadcores opvolgen. Er zijn ook nog Broadwell quadcores uitgebracht, echter zijn er maar weinig fabrikanten die hier gebruik van hebben gemaakt.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 12:59
Dankje! Leuk om te weten! Die asus heeft R752LB heeft broadwell toch?

Ik waardeer ieders overwegingen dus feel free to put you 2 cents.

Kan een computer in elkaar zetten =3

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-11 22:19
Ik vraag me wel af of de eerste Skylake laptops ook voor dat budget beschikbaar zullen zijn. De ASUS N552VX serie met Skylake die net is aangekondigd zal vast en zeker duurder worden dan de recente N551JX serie, waarvan het goedkoopste model ~1000 euro is.

[ Voor 47% gewijzigd door Spacejockey op 07-08-2015 02:31 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Aangezien de marges in de PC-industrie rond de 0% slingeren is de stelling: iedere euro die je erin stopt komt er als hardware uit.

Ergo, nieuwe ontwikkelingen zullen vast betere dingen maken maar dus ook duurder zijn. Als je nu wat nodig hebt en een budget hebt, kopen wat je op het oog hebt. Morgen zal het vast beter zijn maar vandaag is waar je leeft en de laptop van vandaag is echt niet veel minder dan die van morgen.

De enige spectaculaire verbeteringen zijn het hebben van standaard windows 10 en een nieuwe ingebouwde GPU in skylake, terwijl je al een externe GPU hebt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat is wel interessant dat je dat al kan zeggen. Want volgens reviews: Intels Skylake-platform: sneller maar niet zuiniger zijn in ieder geval de desktops geen haar zuiniger geworden. Dus hoe jij inschat dat een mobiele Skylake zometeen tot wel 1.5x beter omgaat met een accu, is mij een raadsel.

Sowieso is het algemeen bekend dat nieuwe componenten vaak toch een premium-prijs gaan krijgen bij release. Zo kan je altijd wel wachten op het nieuwste.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:18
MazeWing schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:48:
De verwachting is dat er binnen een aantal maanden skylake laptops beschikbaar komen. Deze zullen naar verwachting se volgende verbeteringen hebben:
- zo'n 10% betere prestaties op cpu gebied
- 1-1,5 betere accuduur
- Thunderbolt 3
- DDR4
- Draadloos laden

Dit zijn eigenlijk de grootste verbeteringen. Als je kan wachten zou ik dit zeker doen. Zeker omdat er ook quadcore skylake cpu's komen en deze de, inmiddels ruim 2 jaar oude, haswell quadcores opvolgen. Er zijn ook nog Broadwell quadcores uitgebracht, echter zijn er maar weinig fabrikanten die hier gebruik van hebben gemaakt.
Puur met alleen de CPU ben je er nog niet, voor Thunderbolt3, DDR4 en draadloos laden. Die opties worden beschikbaar, maar zullen niet direct in alle laptops zitten. Je zult voor elk van deze "uitbreidingen" best bij moeten betalen, tot deze "gemeengoed" worden.
Het is heel erg afwachten wat de prijzen van dergelijke laptops gaan doen, vaak zie je wel dat "oudere laptops" in prijs afnemen. (Laptops met de voorgaande generatie hardware)

Als je kan wachten, kan je straks iig op het gebied van de huidige generatie laptops (dan dus de voorgaande generatie) waarschijnlijk meer Bang for Buck krijgen, alleen is het heel erg afwachten hoe dat gaat lopen.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

MAX3400 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:26:
[...]

Dat is wel interessant dat je dat al kan zeggen. Want volgens reviews: Intels Skylake-platform: sneller maar niet zuiniger zijn in ieder geval de desktops geen haar zuiniger geworden. Dus hoe jij inschat dat een mobiele Skylake zometeen tot wel 1.5x beter omgaat met een accu, is mij een raadsel.

Sowieso is het algemeen bekend dat nieuwe componenten vaak toch een premium-prijs gaan krijgen bij release. Zo kan je altijd wel wachten op het nieuwste.
De mobiele Skylake cpu's verbruiken minder stroom en gaan dus langer mee. Dit in tegenstelling tot de (eerste) desktop Skylake cpu's.
Verder geef ik aan dat de accuduur 1-1,5 uur langer mee gaan, geen 50% verbetering...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MazeWing schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:53:
[...]

Verder geef ik aan dat de accuduur 1-1,5 uur langer mee gaan, geen 50% verbetering...
Dat had je dan even anders moeten verwoorden; er staat toch echt 1-1,5 betere accuduur en voor elke leek of grammar-nazi leest dat als 1.5x beter (bij gebrek aan meet-eenheid "uur"). ;)

Maar fair play; ik denk ook wel dat een uurtje extra bij gelijkblijven configuratie haalbaar is; helaas moet ik me ook indenken dat Skylake ook zwaarder belast kan/zal worden door sneller geheugen, snellere/grotere storage, hogere resolutie schermen etc. waardoor de accu/batterij niet echt objectief gemeten kan worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Als er 1,5 zou staan zou ik het met je eens zijn. 1-1,5 zou raar zijn wanneer dit niet over uren zou gaan. 100-150% verbetering. Dan had ik er wel neer gezet tot 1,5 :+

Maar je hebt gelijk... Ik ben er vergeten uur achter te zetten |:(

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MazeWing schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:48:
Hmm?
Ik zie in de benchmarks hem, vergeleken met bijvoorbeeld de HD Graphics 6000 ("Iris Graphics 6100"), ongeveer 30% beter presteren onder optimale omstandigheden.

Dat is natuurlijk alsnog een forse winst als je afhankelijk bent van GPU prestaties on-board, maar 60% is dan wel heel erg optimistisch.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan hem beter vergelijken met Haswell en dus een Iris (HD 5100), aangezien deze veel langer te koop zijn aangeboden. Broadwell met de HD 6xxx serie was eigenlijk te kort op de markt om echt een invloed te hebben.
Broadwell was trouwens ook qua GPU 30% sneller als Haswell, dus Skylake vs Haswell lijkt wel ca 66% snellere graphics. Dat is dan wel een overweging waard voor goedkopere laptops zonder extra GPU.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica