Road Trip - hoe wie wat waar? (NIET de film)

Pagina: 1
Acties:

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-11 10:57
Hey Tweakers,

Ik ben van plan om ergens dit jaar 5 dagen lang er op uit te gaan met me beste mattie (road trip), dit word dus zoiets als NL / belgie / duitsland etc zijn.

Nou zie je in films (toevallig de film road trip) dat ze overal en nergens heen rijden tot ze bij hun bestemming komen maar ik heb een aantal vragen over een Road Trip:

1) Kamperen in het wild schijnt binnen de EU niet toegestaan te zijn, moet je perse een hotel huren of hostel nemen of zijn er andere 'gratis' mogelijkheden?

2) hoe zit het met auto pech buiten NL en ben je dan ook via de ANWB verzekerd?

3) Wat moet je altijd doen bij een road trip en wat absoluut niet?

4) zijn hostels veilig of moet je altijd iets meenemen met een slot om je spullen in te doen?

5) slapen in de natuur, krijg je hoge boeten als je word betrapt door de boswachter bv?

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?? Iemand ervaring met Road Trips? :-)

Verwijderd

Algemene discussie over een tripje daargelaten. Als je de 5 antwoorden op die vragen nergens kan vinden zou ik nog eens goed nadenken of je willekeurig wilt gaan rondreizen, zonder kennis van zaken...

Maar laat dat je lol niet vergallen, volgens mij kunnen dit zeer vermakelijke vakanties zijn, al heb ik het zelf nooit gedaan. Wel vraag ik me af hoeveel je kunt doen in 5 dagen, maar dat is een andere discussie.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zorg voor een bandenplaksetje, het klinkt alsof je samen met de fiets de wijde wereld in wil trekken.

This footer is intentionally left blank

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
1) Wikipedia: CouchSurfing
2) http://www.anwb.nl/wegenwacht?ref=menu (linksboven op de eerste pagina)
3) Serieus?
4) Als je een kamer voor 2 personen boekt in http://www.diejugendherbergen.de/ heb je geen enkel probleem. Soms zijn er kluisjes soms niet. Maar als je met de auto gaat kun je daar spullen in opbergen.
5) tussen de 100 en 250 euro. Maar ik zou zeggen google eens.

Probeer wel iets meer assertiever te worden. Als je zo weinig zelf kunt vinden op het internet dan ben ik bang dat het in het echte leven niet heel veel beter is. Voor de rest vooral veel plezier maken en jezelf ontdekken.

• mugenmarco
sir_huxley schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:47:
1) Wikipedia: CouchSurfing
2) http://www.anwb.nl/wegenwacht?ref=menu (linksboven op de eerste pagina)
3) Serieus?
4) Als je een kamer voor 2 personen boekt in http://www.diejugendherbergen.de/ heb je geen enkel probleem. Soms zijn er kluisjes soms niet. Maar als je met de auto gaat kun je daar spullen in opbergen.
5) tussen de 100 en 250 euro. Maar ik zou zeggen google eens.

Probeer wel iets meer assertiever te worden. Als je zo weinig zelf kunt vinden op het internet dan ben ik bang dat het in het echte leven niet heel veel beter is. Voor de rest vooral veel plezier maken en jezelf ontdekken.
Ok bedankt, ik ga zelf nog even goed opzoeken hoe en wat. Was verstandig geweest van mij om eerst google te gebruiken voor bovenstaande vragen.

CoachSurfing zegt mij echter niks, daar ga ik eerst wat over zoeken ;-) bedankt

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

1) Binnen de EU niet mogen wildkamperen is wat al te strikt gezegd. Er zijn weldegelijk opties. Echter, meestal heb je het dan over een bivak en niet over kamperen. Dan is er al veel meer mogelijk. Er is niemand die er over gaat klagen als je ergens midden in de bergen voor een nacht je tentje neerzet bijvoorbeeld, maar de weg telt niet als "midden in de bergen". Ook in Scandinavië zijn er best veel opties om legaal wild te kameren. Ik heb het al met best veel gedaan, ook in de EU.

Punt is: je wil met de auto, vijf dagen vanuit Nederland, en dan kom je niet op plekken waar dat kan.

Afhankelijk van de auto kan je daarin wellicht slapen. Een camper is ideaal, maar ook een stationbak heeft wellicht genoeg plek om gewoon de bank achterin plat te gooien en je matje uit te rollen. Op een parkeerplek kan je best een nachtje staan. Weinig kans op problemen, hooguit klopt er iemand op je ruitje dat je op moet krassen.

Couchsurfing kan en kan leuk zijn, maar is m.i. niet echt geschikt voor een roadtrip. Je moet het plannen, en het leuke van een roadtrip is juist het "ik zie wel waar we uitkomen" gevoel.

2) Of je wegenwacht dekking hebt in het buitenland kan je zo nakijken. Als je daarvoor betaald hebt wel. En anders neem je gewoon het risico...

3) Een kaart meenemen lijkt me praktisch. Maar verder...

4) Je hebt een afsluitbare auto bij je, dus waar zeur je over? Hostels zijn prima te doen, ook de slaapzalen. Reviews online genoeg.

5) Ik heb nog nooit last van die figuren gehad, maar dat was dan ook op plaatsen waar je niet zo maar met een doorsnee auto gaat komen en was altijd een net bivak. Naast mijn auto op de Veluwe zou ik niet doen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kamperen kan natuurlijk ook gewoon op een camping. In de landen om ons heen zijn genoeg kleine goedkope campings te vinden waar je eigenlijk praktisch altijd wel terecht kan met een klein tentje. Zeker als je weinig ervaring hebt met op de bonnefooi reizen kan dat best een goede start zijn, dan heb je tenminste ook wat basisfaciliteiten zoals water en sanitair bij de hand :)

Zorg voor een goede wegenkaart van de regio waar je naartoe gaat. Ik ben zelf fan van de kaarten van Freytag & Berndt, met name de "Auto + Vrije tijd kaart" serie. Daar staan ook campings in gemarkeerd en allerlei bezienswaardigheden.
Punt is: je wil met de auto, vijf dagen vanuit Nederland, en dan kom je niet op plekken waar dat kan.
Binnen 24 uur sta je in hartje Noorwegen / Zweden kan ik je uit ervaring vertellen. Maar dan verpest je alsnog inderdaad dus de helft van je trip met een gehaaste snelwegrit. Dus het is met 5 dagen wel handiger om het wat dichter bij huis te zoeken.

Nog een tip: ga op tijd op zoek naar een slaapplek. Beter 's avonds wat tijd overhouden en nog een wandeling maken / biertje pakken in de lokale kroeg dan na zonsondergang tot de ontdekking komen dat de camping die je in gedachten had vol/gesloten/opgeheven is :P

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 06-08-2015 17:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-11 04:23
Couchsurfen is wel ok. Heb het zelf nooit gedaan, maar mijn broertje heeft het gedaan naar Zweden (of Noorwegen. Weet het niet meer). Is ook met de auto en drie vrienden gegaan. Midden in de winter, dus vet glad daar. Maar zij hadden wel wat langer er voor (2 weken ongeveer).

Met 5 dagen kan je toch wel naar Polen of Italië. Tenzij je als een malle gaat racen, maar dat is denk ik niet de bedoeling van een roadtrip.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
mugenmarco schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:14:

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?? Iemand ervaring met Road Trips? :-)
Zorgen dat je niet zonder benzine / diesel / lpg / elektriciteit / ... valt :+ (gelet op het soort vragen...)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als je wilt couchsurfen omdat het gratis is, doe het niet.

Verder is wat volwassenheid/zelfstandigheid wel handig, oa. om dit soort vragen snel zelf te kunnen beantwoorden.

[ Voor 50% gewijzigd door GoldenSample op 06-08-2015 20:16 ]

• mugenmarco
Bedankt voor de antwoorden mensen :-) Ik was ook benieuwd naar jullie ervaring. Zal daar goed gebruik van maken :-) word gewaardeerd (Y)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mugenmarco schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:14:
Hey Tweakers,

Ik ben van plan om ergens dit jaar 5 dagen lang er op uit te gaan met me beste mattie (road trip), dit word dus zoiets als NL / belgie / duitsland etc zijn.

Nou zie je in films (toevallig de film road trip) dat ze overal en nergens heen rijden tot ze bij hun bestemming komen maar ik heb een aantal vragen over een Road Trip:

1) Kamperen in het wild schijnt binnen de EU niet toegestaan te zijn, moet je perse een hotel huren of hostel nemen of zijn er andere 'gratis' mogelijkheden?
Noem eens een bron?

Status van wildkamperen verschilt van land tot land, maar er zijn meerdere landen waar juist een recht tot vrij gebruik van openbare ruimte is.

Voorbeelden:
Scotland
Under the Land Reform (Scotland) Act 2003, you are allowed to camp on any unenclosed land.
Zweden
http://www.sverigeturism....trecspo/nature/every.html

[...]

to put up a tent, or park your caravan, or trailer, for twenty-four hours. For a longer stay You have to have the permission of the owner.
Idem in FI, maar dan heet het jokamiehenoikeus
2) hoe zit het met auto pech buiten NL en ben je dan ook via de ANWB verzekerd?
Check je polis. Kunnen wij je niet vertellen.
Een grote pijl achterop je auto zetten naar kofferbak met "Drugs here!" is doorgaans af te raden tenzij herhaaldelijke doorzoekingen door politie je hobby zijn.
Ja, heb in zo'n auto gereden en spreek hier uit ervaring :X

Maareh, wat denk je zelf... hangt totaal vanaf waar je heen gaat, wat jullie kennen en kunnen etc.

Persoonlijk heb ik in meerdere werelddelen gereden, vaak kris-kras door Europa gereden en zou ik voor NL, BE en DE muv de route checken en opschrijven (vertrouw NIET op electronische hulpmiddelen als enige navigatie :o ) niks bijzonders doen. Maar als het eerste keer is dat je buiten je eigen dorp komt (en dat proef ik aan dit topic wel) zou ik vooral rekening houden met snel vermoeid raken op lange stukken dus vaak stoppen en van chauffeur wisselen. Ook moet je wennen aan ander rijgedrag in andere landen. Het is in BE of DE geen wereld van verschil, maar als je bijv nooit harder dan 120km/u gereden hebt is het allicht verstandig om niet gelijk hele dag 200km/u op de Autobahn te proberen te rijden (raak je nog veel sneller van vermoeid, om nog maar te zwijgen van verbruik). Persoonlijk doe ik lange stukken in DE met 160km/u waar dat kan, maar je moet gewoon vinden wat voor jezelf prettig gaat met jullie ervaring in jullie auto.

Oh, en zorg voor water en eten, zowel regulier voor onderweg als voorraadje voor als je 24u in de file terechtkomt. Moet je niet willen, maar kan zomaar gebeuren.
4) zijn hostels veilig of moet je altijd iets meenemen met een slot om je spullen in te doen?
Beter idee: neem geen spullen mee die erg diefstalgevoelig zijn. Ben iig nog nooit in hostel bestolen, maar meer dan een aftandse laptop (stiekem wel recente Core i5, maar dat is er niet aan te zien :z ) heb ik niet bij me.
Gewoon common sense gebruiken, niet teveel opvallen en alleen louche buurten opzoeken als je 100% weet waar je mee bezig bent. Zelf was m'n laatste vakantie zonder gezin naar de Reeperbahn in Hamburg (notoire rosse buurt), waar ik oa in St.Pauli hooligan-bars heb rondgehangen. Zou ik niet aanraden voor je eerste keer buiten NL. Maar goed, dat was ook in gezelschap van iemand die in de rosse buurt in Krakow woonde en een Ossi/Ostfries combo die nog erger was zelf woon ik in de Bijlmer. dus go figure :+
5) slapen in de natuur, krijg je hoge boeten als je word betrapt door de boswachter bv?
Geen idee. Nooit betrapt O-)

Sowieso, wetten zijn 1, maar ook hier, gezond verstand is 2. De wetten zijn er om te voorkomen dat mensen overlast veroorzaken. Als je je niet aan de letter van de wet houdt maar geen overlast, hinder of gevaar veroorzaakt, zul je niet snel in de problemen komen. Veroorzaak je dat wel? Dan zul je ook binnen de wet gedoe krijgen.

Dus niet opvallen, nergens gaan liggen waar je anderen in de weg zit, geen herrie maken, niets slopen, niets achterlaten. Dan zul je zelden in de problemen komen met mensen. Mbt andere dieren - groot wild is in NL en omringende landen geen gevaar, maar hou rekening met teken. 29 teken van je lichaam moeten verwijderen waaronder eentje volgezogen in je geslachtsdeel is een ervaring die ik je graag wil besparen.
Zat. Zelfs zat topics hier. Zoek ze eens op...

Oslik blyat! Oslik!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Veel moderne hostels bieden ook kluisjes waar je spullen in kunt stoppen. Maar heel eerlijk, ik heb maanden in een hostel gewerkt met kamers variërend van 1 bed tot 12 bedden en bij ons is nog nooit wat gestolen. Ik verbleef ook regelmatig in andere hostels en het enige wat ik niet op de kamer liet was m'n paspoort en m'n telefoon. Al zou je paspoort over het algemeen ook redelijk veilig zijn omdat de meesten wel weten wat de waarde van een paspoort is. Niet dat ik het er op gokte maar dan nog je rijdt 5 dagen door Nederland, Duitsland en België dus je paspoort laat je sowieso thuis. Telefoon in de broekzak en dan zit je wel goed ;)

Hostelbooker en Bookings zijn vrij populaire website voor het boeken van hostels en als je zou willen kun je op TripAdvisor reviews van het door jou gekozen hostel vinden.
Pagina: 1