mugenmarco schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:14:
Hey Tweakers,
Ik ben van plan om ergens dit jaar 5 dagen lang er op uit te gaan met me beste mattie (road trip), dit word dus zoiets als NL / belgie / duitsland etc zijn.
Nou zie je in films (toevallig de film road trip) dat ze overal en nergens heen rijden tot ze bij hun bestemming komen maar ik heb een aantal vragen over een Road Trip:
1) Kamperen in het wild schijnt binnen de EU niet toegestaan te zijn, moet je perse een hotel huren of hostel nemen of zijn er andere 'gratis' mogelijkheden?
Noem eens een bron?
Status van wildkamperen verschilt van land tot land, maar er zijn meerdere landen waar juist een recht tot vrij gebruik van openbare ruimte is.
Voorbeelden:
ScotlandUnder the Land Reform (Scotland) Act 2003, you are allowed to camp on any unenclosed land.
ZwedenIdem in FI, maar dan heet het
jokamiehenoikeus2) hoe zit het met auto pech buiten NL en ben je dan ook via de ANWB verzekerd?
Check je polis. Kunnen wij je niet vertellen.
3) Wat moet je altijd doen bij een road trip en wat absoluut niet?
Een grote pijl achterop je auto zetten naar kofferbak met "Drugs here!" is doorgaans af te raden tenzij herhaaldelijke doorzoekingen door politie je hobby zijn.
Ja, heb in zo'n auto gereden en spreek hier uit ervaring
Maareh, wat denk je zelf... hangt totaal vanaf waar je heen gaat, wat jullie kennen en kunnen etc.
Persoonlijk heb ik in meerdere werelddelen gereden, vaak kris-kras door Europa gereden en zou ik voor NL, BE en DE muv de route checken en opschrijven (vertrouw NIET op electronische hulpmiddelen als enige navigatie

) niks bijzonders doen. Maar als het eerste keer is dat je buiten je eigen dorp komt (en dat proef ik aan dit topic wel) zou ik vooral rekening houden met snel vermoeid raken op lange stukken dus vaak stoppen en van chauffeur wisselen. Ook moet je wennen aan ander rijgedrag in andere landen. Het is in BE of DE geen wereld van verschil, maar als je bijv nooit harder dan 120km/u gereden hebt is het allicht verstandig om niet gelijk hele dag 200km/u op de Autobahn te proberen te rijden (raak je nog veel sneller van vermoeid, om nog maar te zwijgen van verbruik). Persoonlijk doe ik lange stukken in DE met 160km/u waar dat kan, maar je moet gewoon vinden wat voor jezelf prettig gaat met jullie ervaring in jullie auto.
Oh, en zorg voor water en eten, zowel regulier voor onderweg als voorraadje voor als je 24u in de file terechtkomt. Moet je niet willen, maar kan zomaar gebeuren.
4) zijn hostels veilig of moet je altijd iets meenemen met een slot om je spullen in te doen?
Beter idee: neem geen spullen mee die erg diefstalgevoelig zijn. Ben iig nog nooit in hostel bestolen, maar meer dan een aftandse laptop (stiekem wel recente Core i5, maar dat is er niet aan te zien

) heb ik niet bij me.
Gewoon
common sense gebruiken, niet teveel opvallen en alleen louche buurten opzoeken als je 100% weet waar je mee bezig bent. Zelf was m'n laatste vakantie zonder gezin naar de Reeperbahn in Hamburg (notoire rosse buurt), waar ik oa in St.Pauli hooligan-bars heb rondgehangen. Zou ik niet aanraden voor je eerste keer buiten NL. Maar goed, dat was ook in gezelschap van iemand die in de rosse buurt in Krakow woonde en een Ossi/Ostfries combo die nog erger was
zelf woon ik in de Bijlmer. dus go figure 
5) slapen in de natuur, krijg je hoge boeten als je word betrapt door de boswachter bv?
Geen idee. Nooit betrapt
Sowieso, wetten zijn 1, maar ook hier, gezond verstand is 2. De wetten zijn er om te voorkomen dat mensen overlast veroorzaken. Als je je niet aan de letter van de wet houdt maar geen overlast, hinder of gevaar veroorzaakt, zul je niet snel in de problemen komen. Veroorzaak je dat wel? Dan zul je ook binnen de wet gedoe krijgen.
Dus niet opvallen, nergens gaan liggen waar je anderen in de weg zit, geen herrie maken, niets slopen, niets achterlaten. Dan zul je zelden in de problemen komen met mensen. Mbt andere dieren - groot wild is in NL en omringende landen geen gevaar, maar hou rekening met teken. 29 teken van je lichaam moeten verwijderen waaronder eentje volgezogen in je geslachtsdeel is een ervaring die ik je graag wil besparen.
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?? Iemand ervaring met Road Trips? :-)
Zat. Zelfs zat topics hier. Zoek ze eens op...