Stopcontact schakelen op tijd + zelf aan/uit zetten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Oke, een vage titel, mijn excuses, maar beter dan dat komt er even niet uit m'n hoofd 8)7
Ook wist ik niet goed waar ik deze vraag kon stellen, vandaar dat ik het hier maar probeer.

Waar gaat het om: Ik wil graag één stopcontact op een dergelijke manier aansluiten dat ik kan schakelen tussen aan, aan of uit gebaseerd op tijdschakeling, en uit.
Het betreffende stopcontact bevind zich buiten, op een redelijk breukgevoelige locatie, vandaar dat een simpele tijdklok of waterdichte tijdklok niet wenselijk is.
De vaste spanning en de spanning gebaseerd op tijdschakeling komen apart binnen.

In mijn hoofd kan dit in principe met twee schakelaars, maar is het een bijzonder slecht idee, want volgens mij gaat er dan iets gruwelijk fout wanneer zowel de vaste spanning én de tijdschakeling aan worden geschakeld.
Deze twee schakelaars zouden dan als volgt werken:
Schakelaar 1: Altijd spanning of uit
Schakelaar 2: Spanning op basis van tijdschakeling of uit

Uiteraard kan dit met een schakelaar met 3 standen, maar de laatste die ik daarvan heb gezien kostte een fortuin, en ik ben ook gewoon nieuwsgierig naar andere opties.

Hopelijk snapt iemand van jullie mijn gebrabbel en kunnen jullie me wat wijzer maken :)

Tim

[ Voor 7% gewijzigd door timmiej93 op 06-08-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 21:36
https://www.conrad.nl/nl/...eekprogramma-616021.html#
is dit niet wat je zoekt?

een weekprogramma inschakelen met meerdere aan/uit moment. plus een knopje aan/uit en auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
rik11 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:07:
https://www.conrad.nl/nl/...eekprogramma-616021.html#
is dit niet wat je zoekt?

een weekprogramma inschakelen met meerdere aan/uit moment. plus een knopje aan/uit en auto
Ik wilde net vrijwel hetzelfde noemen, heb meerdere verlengsnoeren/stekker blokken met een tijdschakelaar en aan/uit knop waardoor je kan kiezen tussen altijd aan of gebaseerd op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Indirect wel, maar de betreffende WCD zit buiten (was inderdaad wel handig gewest om even te melden 8)7), vandaar dat een simpele tijdschakelaar op die locatie niet mogelijk/wenselijk is. De locatie is ook nog redelijk breukgevoelig, dus een dure waterdichte klok vind ik ook geen super idee. Daarbij is het wel zo fijn om het programma binnen aan te kunnen passen :P. Luiheid op en top!

Op het moment zit de betreffende WCD constant achter een tijdschakelaar, dus wanneer de tijdklok uit staat (door programma), staat er geen spanning op de WCD, ongeacht wat je met de schakelaars buiten doet, en moet je eerst naar binnen lopen om het programma te overrulen. Dit wil ik dus op locatie realiseren, door te kunnen schakelen tussen aan, tijdschakeling en uit. Aan en tijdschakeling kan eventueel ook nog, uit is te bereiken door de stekker er uit te trekken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
Een gewone 3 standen schakelaar is toch niet zo duur. volgens mij zijn ze er vanaf een €10,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik zie even niet wat er fout zou gaan als je gewoon twee schakelaars gebruikt? Zolang je zorgt dat je dezelfde groep gebruikt voor zowel de tijdsgestuurde draad als de vaste draad, is het enige effect dat je krijgt als je beiden kanalen op "aan" hebt staan dat je draad in feite dubbel is uitgevoerd. Dat werkt prima. Je krijgt daar niet ineens 2x zoveel spanning of stroomsterkte van als je daar soms bang voor was. Natuurlijk wel dezelfde kleur draad schakelen in beide gevallen!

Alternatief: gebruik niet zomaar een schakelklok, maar een digitaal te controleren schakelaar. Die kan je eenvoudig zowel tijdsgestuurd laten werken als manueel, of zelfs als deel van een groter domoticasysteem gebaseerd op of je thuis bent, de stand van de maan en het aantal keer dat je keukendeur in de afgelopen maand open geweest is... :P

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

ATS schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:29:
Ik zie even niet wat er fout zou gaan als je gewoon twee schakelaars gebruikt? Zolang je zorgt dat je dezelfde groep gebruikt voor zowel de tijdsgestuurde draad als de vaste draad, is het enige effect dat je krijgt als je beiden kanalen op "aan" hebt staan dat je draad in feite dubbel is uitgevoerd.
Dat werkt goed bij een mechanische tijdschakelaar (met een relais), maar met een nieuwerwetse schakelaar die alleen maar solid-state schakelaars heeft kan het mis gaan als je de uitgaande kant van spanning voorziet terwijl de schakelaar niet is bekrachtigd.

Als een 3-standenschakelaar te duur is dan pak je twee losse schakelaars: 1 hoofdschakelaar waarmee je alles uit kan zetten, en 1 schakelaar waarmee je kan wisselen tussen tijdschakelaar en altijd aan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 21:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Je wilt dus dat de klok binnenshuis blijft en dat je buitenshuis kunt schakelen?

Dan werkt het prima als je bij het stopcontact gewoon twee schakelaars plaatst. Verschil met het oorspronkelijke plan van TS: gebruik wisselschakelaars.

Je gaat dan met fase (continu) en schakeldraad (vanaf de klok) naar de eerste wisselschakelaar. Vanaf daar ga je door naar de tweede schakelaar en dan door naar je stopcontact.

Dan heb je bij je stopcontact dus een hoofdschakelaar (AAN / UIT) en een tweede schakelaar (TIMER / CONTINU).

Op deze manier ga je nooit via twee leidingen tegelijk die fase aanvoeren (en je klok slopen, waar Stoney3K hierboven voor waarschuwt).

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat is de context hierachter? Laadpaal elektrische auto?

Kun je niet in de meterkast een DIN-rail tijdrelais plaatsen in combinatie met een automaat (om de stroom eraf te halen)?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

in AZ niet op z'n plek. -> DeD?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
ATS schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:29:
Alternatief: gebruik niet zomaar een schakelklok, maar een digitaal te controleren schakelaar. Die kan je eenvoudig zowel tijdsgestuurd laten werken als manueel, of zelfs als deel van een groter domoticasysteem gebaseerd op of je thuis bent, de stand van de maan en het aantal keer dat je keukendeur in de afgelopen maand open geweest is... :P
Dat is het uiteindelijke doel, later :P

Stoney3K schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:33:
Dat werkt goed bij een mechanische tijdschakelaar (met een relais), maar met een nieuwerwetse schakelaar die alleen maar solid-state schakelaars heeft kan het mis gaan als je de uitgaande kant van spanning voorziet terwijl de schakelaar niet is bekrachtigd.

Als een 3-standenschakelaar te duur is dan pak je twee losse schakelaars: 1 hoofdschakelaar waarmee je alles uit kan zetten, en 1 schakelaar waarmee je kan wisselen tussen tijdschakelaar en altijd aan.
Ik geloof dat de tijdklok die ik heb wel met relais werkt, er is in ieder geval een duidelijke klik te horen bij het schakelen, maar daar maak ik me inderdaad zorgen om, dat die uit elkaar knalt.
De 3 standen schakelaar is niet per se te duur, het is meer de wens om een eigen stempel er op te drukken, en gewoon zelf weer een beetje kennis er bij te toveren door te doen.

Met de twee losse schakelaars is wel een goed idee, alleen zou ik zo'n 'schema' graag eerst willen testen in een simulatie o.i.d., gewoon voor het gemak, en om andere dingen uit te proberen. Heeft iemand daar suggesties voor?

dreamscape schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:00:
Je wilt dus dat de klok binnenshuis blijft en dat je buitenshuis kunt schakelen?

Dan werkt het prima als je bij het stopcontact gewoon twee schakelaars plaatst. Verschil met het oorspronkelijke plan van TS: gebruik wisselschakelaars.

Je gaat dan met fase (continu) en schakeldraad (vanaf de klok) naar de eerste wisselschakelaar. Vanaf daar ga je door naar de tweede schakelaar en dan door naar je stopcontact.

Dan heb je bij je stopcontact dus een hoofdschakelaar (AAN / UIT) en een tweede schakelaar (TIMER / CONTINU).

Op deze manier ga je nooit via twee leidingen tegelijk die fase aanvoeren (en je klok slopen, waar Stoney3K hierboven voor waarschuwt).
Dit zou waarschijnlijk de beste optie zijn ja (ten minste, om te bereiken wat ik in eerste instantie in m'n hoofd had). Aangezien er speciale wisselschakelaars zijn, ga ik er maar even van uit dat dit met een normale schakelaar niet kan, wisselen tussen 2 'invoeren'. (Ik kom waarschijnlijk net zo slim over als dit poppetje > 8)7 )

ThinkPadd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:01:
Wat is de context hierachter? Laadpaal elektrische auto?

Kun je niet in de meterkast een DIN-rail tijdrelais plaatsen in combinatie met een automaat (om de stroom eraf te halen)?
Veel simpeler. Voor zoals het nu staat is t puur voor de grondwaterpomp voor de sproeiers. Die wil ik iedere avond op tijdklok aan hebben, maar ik wil ook ff snel de slang los kunnen halen en een paar emmers vullen o.i.d. zonder binnen de schakelklok aan te moeten zetten.

Zou ook een optie zijn, maar heb liever de tijdklok binnen, en de paal staat er al, vandaar.

freggell schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:06:
Een gewone 3 standen schakelaar is toch niet zo duur. volgens mij zijn ze er vanaf een €10,-
Ook enig idee wat een dubbele 3 standen schakelaar dan kost, IP44?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
timmiej93 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:30:
Dit zou waarschijnlijk de beste optie zijn ja (ten minste, om te bereiken wat ik in eerste instantie in m'n hoofd had). Aangezien er speciale wisselschakelaars zijn, ga ik er maar even van uit dat dit met een normale schakelaar niet kan, wisselen tussen 2 'invoeren'.
Stiekem zijn veel schakelaars gewoon wisselschakelaars waarvan maar een 'uitgang' wordt gebruikt. Geen idee of dat ook voor spatwaterdicht buitenspul geldt, maar die kans is vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wij hebben zoiets https://www.conrad.nl/nl/...vac-16-a250-v-198520.html
in een ABS doosje met een zelf gevreesde opening voor de stopcontacten buiten. Niet heel fraai, maar het werkt al 8 jaar :)
*wij hebben geen conrad huismerk schakelklok, maar een Grässlin*

Als je het in zo'n DIN rail kastje monteert is het nog netjes ook.
http://www.solarcable.nl/...izing-4-modules-ip55.html

Hoe je erbij komt dat hij uit elkaar zou knallen weet ik niet. Doen ze meestal niet. Tenzij je er enorme inductieve lasten mee wilt schakelen. (heel veel TL lampen of een grote motor)
Als je denkt veel vermogen te schakelen, koop je er toch gewoon een beter (solid state) relais naast?

Je kunt met een simpele 3 standen schakelaar UIT-AUTO-AAN maken met slechts 1 maak en 1 verbreek. Er gaat niets kapot als je Fase (bruin) en Nul (blauw) netjes gescheiden houdt.
Het verbreek-contact gaat in tussen de Fase en Common van je tijdrelais*.
Het maak-contact gaat tussen fase en belasting.
De output van je tijdrelais gaat ook naar de belasting.
De middenstand (auto) drukt geen van de contacten in, zorgt ervoor dat het tijdrelais spanning heeft en werkt. Links verbreekt het tijdrelais, en rechts overbrugt het tijdrelais. Met Eaton M22 kun je zelf de knopjes naar wens configureren.

Maar bovenstaand is niet nodig, een beetje tijdrelais heeft een manual knop die wisselt tussen: uit/aan/klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
dreamscape schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:36:
[...]

Stiekem zijn veel schakelaars gewoon wisselschakelaars waarvan maar een 'uitgang' wordt gebruikt. Geen idee of dat ook voor spatwaterdicht buitenspul geldt, maar die kans is vrij groot.
Zo'n gevoel had ik wel toen ik ze installeerde, zaten nog een hoop vrije openingen in. Zal t morgen eens bekijken. Pang betekent stoppen toch?

jeroen3 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:48:
Wij hebben zoiets https://www.conrad.nl/nl/...vac-16-a250-v-198520.html
in een ABS doosje met een zelf gevreesde opening voor de stopcontacten buiten. Niet heel fraai, maar het werkt al 8 jaar :)
*wij hebben geen conrad huismerk schakelklok, maar een Grässlin*

Als je het in zo'n DIN rail kastje monteert is het nog netjes ook.
http://www.solarcable.nl/...izing-4-modules-ip55.html

Hoe je erbij komt dat hij uit elkaar zou knallen weet ik niet. Doen ze meestal niet. Tenzij je er enorme inductieve lasten mee wilt schakelen. (heel veel TL lampen of een grote motor)
Als je denkt veel vermogen te schakelen, koop je er toch gewoon een beter (solid state) relais naast?

Je kunt met een simpele 3 standen schakelaar UIT-AUTO-AAN maken met slechts 1 maak en 1 verbreek. Er gaat niets kapot als je Fase (bruin) en Nul (blauw) netjes gescheiden houdt.
Het verbreek-contact gaat in tussen de Fase en Common van je tijdrelais*.
Het maak-contact gaat tussen fase en belasting.
De output van je tijdrelais gaat ook naar de belasting.
De middenstand (auto) drukt geen van de contacten in, zorgt ervoor dat het tijdrelais spanning heeft en werkt. Links verbreekt het tijdrelais, en rechts overbrugt het tijdrelais. Met Eaton M22 kun je zelf de knopjes naar wens configureren.

Maar bovenstaand is niet nodig, een beetje tijdrelais heeft een manual knop die wisselt tussen: uit/aan/klok.
toon volledige bericht
Ik kom erbij dat het uit elkaar gaat knallen omdat elektriciteit voor mij toch iets licht engs blijft hebben, vooral omdat ik er niet vaak mee werk.

Jouw voorstel is waarschijnlijk veruit de meest professionele, maar gaat mijn pet vér te boven. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
timmiej93 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:30:
Veel simpeler. Voor zoals het nu staat is t puur voor de grondwaterpomp voor de sproeiers. Die wil ik iedere avond op tijdklok aan hebben, maar ik wil ook ff snel de slang los kunnen halen en een paar emmers vullen o.i.d. zonder binnen de schakelklok aan te moeten zetten.
als elektra iets te eng is kun je ook gewoon water schakelen ;)

met het verbouwen van de pomp tot een hydrofoor.
(of andere pomp die meteen hydrofoor is, klinkt erg duur maar valt allemaal wel mee met een beetje handigheid. in vraag en aanbod staat er 1 voor 50€ ;) )
dat zijn pompen die een leiding op druk houden, en dan kun je gewoon het kraantje open draaien voor wat water.
de sproeiers zijn dan ook vrij simpel automatisch te doen met standaard apparatuur. ;)

ook zou je dan nog kunnen denken aan de wc om die er ook op aan te sluiten, mijn stront hoeft echt niet met perfect schoon drinkwater weg gespoeld te worden. 8)7
(wel opletten dat grondwater op geen mogelijkheid gemengd word met kraanwater.
big no no!!!!!!
makkelijkste is 2 aparte aansluitingen maken in het toilet, maar vele oplossingen te verzinnen.)

PCIop zijn idee kan ook natuurlijk ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Denk dat een simpele (spat)waterdichte dubbele wisselschakelaar je probleem wel oplost.
http://www.elektroshop.nl...laar-grijs-106520-nl.html
Als je een schema nodig bent, stuur je maar even een DM
Je moet dan ook een 5 aderige buitenkabel aanleggen vanaf de timer naar de buiten WCD/wisselschakelaar
via een kabeldoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:43
En evt. oplossen met bv kaku spul (of zwave of..) en Domoticz?
Er is ook spatwaterdicht spul te krijgen (of een schakelaar binnen).
Via Domoticz tijdgestuurd en via bv een smartphone handmatig aan/uit zetten.

Kost wel wat meer denk ik, maar dan is de de sky de limit zeg maar.
(En kun je de rest van je huis ook automatiseren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
migjes schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:40:

als elektra iets te eng is kun je ook gewoon water schakelen ;)
Zou ook kunnen, maar is meer iets voor het volgende huis, meteen alles goed doen. Voor nu wil ik het simpel houden.

PClop schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:42:
Denk dat een simpele (spat)waterdichte dubbele wisselschakelaar je probleem wel oplost.
http://www.elektroshop.nl...laar-grijs-106520-nl.html
Als je een schema nodig bent, stuur je maar even een DM
Je moet dan ook een 5 aderige buitenkabel aanleggen vanaf de timer naar de buiten WCD/wisselschakelaar
via een kabeldoos
Ik denk dat dat m inderdaad gaat worden.
Nog even een vraagje: waarom 5 aderig? Neem aan dat 2x fase dus ook 2x 0 betekent?

janne_nl schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:02:
En evt. oplossen met bv kaku spul (of zwave of..) en Domoticz?
Er is ook spatwaterdicht spul te krijgen (of een schakelaar binnen).
Via Domoticz tijdgestuurd en via bv een smartphone handmatig aan/uit zetten.

Kost wel wat meer denk ik, maar dan is de de sky de limit zeg maar.
(En kun je de rest van je huis ook automatiseren)
Ook weer iets te veel van t goede voor dit huis, meer iets voor het volgende huis ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

timmiej93 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:39:
[...]

Zou ook kunnen, maar is meer iets voor het volgende huis, meteen alles goed doen. Voor nu wil ik het simpel houden.

[...]

Ik denk dat dat m inderdaad gaat worden.
Nog even een vraagje: waarom 5 aderig? Neem aan dat 2x fase dus ook 2x 0 betekent?

[...]

Ook weer iets te veel van t goede voor dit huis, meer iets voor het volgende huis ooit.
toon volledige bericht
Klopt 1x fase + nul direkt uit de timer en 1 x fase + nul van de voedings kant (ingang timer) maar in ieder
geval gezekerd door dezelfde groep, en dan dus natuurlijk de vijfde ader geel/groen voor aarde
en een kabeldoos omdat je niet alle doorverbindingen in de wcd en of schakelaar kunt maken.
daar heb je de ruimte niet voor in die kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Waarom de nul tweemaal uitvoeren als het dezelfde groep betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
PClop schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:33:
Klopt 1x fase + nul direkt uit de timer en 1 x fase + nul van de voedings kant (ingang timer) maar in ieder
geval gezekerd door dezelfde groep, en dan dus natuurlijk de vijfde ader geel/groen voor aarde
en een kabeldoos omdat je niet alle doorverbindingen in de wcd en of schakelaar kunt maken.
daar heb je de ruimte niet voor in die kastjes.
Bedankt voor de uitleg. Twee drie aderige grondkabels zou ook gewoon moeten kunnen dan toch? is waarschijnlijk net zo makkelijk, omdat er al een ligt.
dreamscape schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:00:
Ik vraag me nog altijd een beetje af hoe de 0 precies werkt. Bij een dubbele schakelaar naar 2 aparte lampen kan je blijkbaar ook 1 nul gebruiken.

Mij is vroeger vanalles wijsgemaakt door een leraar die er zelf niet veel van wist, dus ik heb rare ideeën van hoe elektriciteit precies werkt/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

dreamscape schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:00:
Omdat ik geen helderziende ben, als de timer dubbelpolig schakeld....... heb je geen nul meer
om over te schakelen op vaste spanning met enkel fase toevoer. 8)7
mocht die timer wel enkel polig schakelen lukt dat wel, maar dan moet eerst worden uitgezocht
of deze de nul of de fase schakeld. ( bv als het zo'n goedkoop stopkontakt ding is )
timmiej93 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 23:14:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Twee drie aderige grondkabels zou ook gewoon moeten kunnen dan toch? is waarschijnlijk net zo makkelijk, omdat er al een ligt.

[...]

Ik vraag me nog altijd een beetje af hoe de 0 precies werkt. Bij een dubbele schakelaar naar 2 aparte lampen kan je blijkbaar ook 1 nul gebruiken.

Mij is vroeger vanalles wijsgemaakt door een leraar die er zelf niet veel van wist, dus ik heb rare ideeën van hoe elektriciteit precies werkt/.
Klopt, maar 2, 2 aderige grondkabels wil ook, maar wat ligt er nu, buitenkadel bv, YMVK
of grondkabel, bv, YMVKas

En over wat voor timer praten we, vast aangesloten of eentje die zo in het stopkontakt gaat?

Als je nu een paar foto's kon laten zien van binnen en buiten was er iets minder gis werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Titel wat duidelijker gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
PClop schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:10:
Klopt, maar 2, 2 aderige grondkabels wil ook, maar wat ligt er nu, buitenkadel bv, YMVK
of grondkabel, bv, YMVKas

En over wat voor timer praten we, vast aangesloten of eentje die zo in het stopkontakt gaat?

Als je nu een paar foto's kon laten zien van binnen en buiten was er iets minder gis werk.
Oef, vaktermen, zo ver rijkt mijn kennis niet.
Het is een extreem basale opzet: In de garage zit een stekkerdoos/verdeeldoos (net hoe je t wil noemen), gewoon in een WCD. Daarin zitten dan weer 2x 3-aderige grondkabels (zonder speciale mantels voor zover ik weet) in, gewoon met een stekker. Eén van die kabels loopt naar de contactdoos buiten, de andere liep ooit naar buitenverlichting, maar die is een keer tijdens een storm dood verklaard :P.

Voor de contactdoos buiten zit er op het moment nu gewoon een stopcontact-timer in, heel simpel. De kabel voor de vroegere buitenverlichting ligt er nu uit, aangezien er niets op aangesloten is, maar die kan simpel verlegd worden.

Simpel schemaatje: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A8wu3Fx.jpg
(klik voor groter formaat)

Wat mij dus het simpelst lijkt is de situatie in de garage hetzelfde laten, en de ongebruikte kabel naar de contactdoos buiten te leggen, om te gebruiken als kabel met vaste spanning, waar de huidige kabel gebruikt wordt als 'timer-kabel'.

Heb even een schemaatje gemaakt om te laten zien hoe ik denk dat het aangesloten zou moeten worden, zie hieronder.

De 2 linker kabels zijn de vaste fase en de kabel achter timer.
De 2 kleine zwarte blokken zijn de schakelaars. Links = vaste spanning of timer, rechts = hoofd aan/uit.
Het grote blok is het stopcontact.
Groen = aarde
Blauw = blauw
Zwart = zwart
Bruin = bruin
Rood = schakeldraad 1, zeg dat deze onder spanning staat wanneer de schakelaar op de vaste spanning staat.
Geel = schakeldraad 2, zeg dat deze onder spanning staat wanneer de schakelaar op de spanning achter timer zit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xZcJY8o.jpg

Ik heb rood en geel samengevoegd vlak voor de 2e schakelaar, zodat de 2e schakelaar als hoofd aan/uit schakelaar dient. Kan dit?

Ben niet te streng voor me, ik heb dit ook maar ff snel uit mn hoofd getekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 10:42
Ik gebruik eltako impulsrelais in mijn huis.

Deze hebben ook een astroklok met tijdsschakeling en die is aan/uit met prioriteit schakelbaar. Is dit mss iets?

http://mijneltako.be/inde...=com_virtuemart&Itemid=18

Ik gebruik deze voor de buitenverlichting aan/uit te laten schakelen met het opkomen van de duisternis en zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

@timmiej93

Ik ga er vanavond even mee aan de slag ( kan een latertje worden ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

timmiej93 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:45:
[...]

Oef, vaktermen, zo ver rijkt mijn kennis niet.
Het is een extreem basale opzet: In de garage zit een stekkerdoos/verdeeldoos (net hoe je t wil noemen), gewoon in een WCD. Daarin zitten dan weer 2x 3-aderige grondkabels (zonder speciale mantels voor zover ik weet) in, gewoon met een stekker. Eén van die kabels loopt naar de contactdoos buiten, de andere liep ooit naar buitenverlichting, maar die is een keer tijdens een storm dood verklaard :P.

Voor de contactdoos buiten zit er op het moment nu gewoon een stopcontact-timer in, heel simpel. De kabel voor de vroegere buitenverlichting ligt er nu uit, aangezien er niets op aangesloten is, maar die kan simpel verlegd worden.

Simpel schemaatje: [afbeelding]

Wat mij dus het simpelst lijkt is de situatie in de garage hetzelfde laten, en de ongebruikte kabel naar de contactdoos buiten te leggen, om te gebruiken als kabel met vaste spanning, waar de huidige kabel gebruikt wordt als 'timer-kabel'.

Heb even een schemaatje gemaakt om te laten zien hoe ik denk dat het aangesloten zou moeten worden, zie hieronder.

De 2 linker kabels zijn de vaste fase en de kabel achter timer.
De 2 kleine zwarte blokken zijn de schakelaars. Links = vaste spanning of timer, rechts = hoofd aan/uit.
Het grote blok is het stopcontact.
Groen = aarde
Blauw = blauw
Zwart = zwart
Bruin = bruin
Rood = schakeldraad 1, zeg dat deze onder spanning staat wanneer de schakelaar op de vaste spanning staat.
Geel = schakeldraad 2, zeg dat deze onder spanning staat wanneer de schakelaar op de spanning achter timer zit.

[afbeelding]

Ik heb rood en geel samengevoegd vlak voor de 2e schakelaar, zodat de 2e schakelaar als hoofd aan/uit schakelaar dient. Kan dit?

Ben niet te streng voor me, ik heb dit ook maar ff snel uit mn hoofd getekend :P
toon volledige bericht
Onderstaand is GEEN elektrotechnisch verantwoord schema, maar daar heb jij het ook niet zo mee
heb ik gemerkt :P

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/wissel-wisselschakelaar%20kl.jpg

Je moet in dat schema van jou en in die van mij, goed uitelkaar houden wat nul en wat fase is
anders ga da nie goe. >:)

Zou je niet gewoon een extra WCD kunnen aanleggen met vaste spanning naast die WCD die
op de timer zit aangesloten, scheelt erug veel werk, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:43

ericplan

5180 Wp PV

Er bestaan tijdklokken met een overwerkkontakt, een overwerk timer. Daarmee kan je een kontakt sluiten, zodat de tijdklok tijdelijk overbrugd wordt. Dat overwerkkontakt zou je met een KaKu setje kunnen bedienen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

ericplan schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 03:29:
Er bestaan tijdklokken met een overwerkkontakt, een overwerk timer. Daarmee kan je een kontakt sluiten, zodat de tijdklok tijdelijk overbrugd wordt. Dat overwerkkontakt zou je met een KaKu setje kunnen bedienen.
Ja, en TD-er geeft er voldoende info over op z,n site.
http://td-er.nl/2013/10/31/kaku-ervaring/ _/-\o_

Maar goed, de klant is hier koning............................. U vraagt, wij draaien ( tot diep in de nacht ) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik denk dan in een Tweakers modus...

Ingrediënten (zo ongeveer):
  • Raspberry Pi
  • 433mhz sender module (goedkoop op eBay, DX.com, etc. wel te vinden)
  • Voeding voor 433mhz module
  • Stevig draad om antenne van te maken
  • Elro buiten schakeldoos: http://www.elro.eu/en/pro...tches-with-remote-control
  • Beetje kennis en inzicht van Linux (in mijn geval Raspbian)
En dan dit artikel voornamelijk volgen: Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi

Je kunt het dan combineren met een cronjob voor de schakelmomenten en een knopje aan je Raspberry Pi of op een zelfgebouwde webinterface om handmatig te schakelen.

Ik zelf wil dit nog wel een keer gaan proberen. Op zich heb ik het al werkende, maar zonder antenne aan de 433mhz sender module en externe voeding met een hoger voltage dan die de Raspberry Pi levert is mijn bereik erg miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:43

ericplan

5180 Wp PV

PClop schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:24:
[...]
Ja, en TD-er geeft er voldoende info over op z,n site.
http://td-er.nl/2013/10/31/kaku-ervaring/ _/-\o_
[...]
Maar goed, de klant is hier koning............................. U vraagt, wij draaien ( tot diep in de nacht ) _O-
Ik post momenteel vanuit een andere tijdzone, dus dat telt niet. ;)

A'dam PVOutput

• timmiej93
PClop schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 01:19:
Onderstaand is GEEN elektrotechnisch verantwoord schema, maar daar heb jij het ook niet zo mee
heb ik gemerkt :P

Je moet in dat schema van jou en in die van mij, goed uitelkaar houden wat nul en wat fase is
anders ga da nie goe. >:)

Zou je niet gewoon een extra WCD kunnen aanleggen met vaste spanning naast die WCD die
op de timer zit aangesloten, scheelt erug veel werk, ;)
Dat zou een véél makkelijkere oplossing zijn, maar makkelijk is niet à la tweakers of wel soms? ;)

Ik moet zeggen dat ik een flinke tijd naar je schema heb moeten kijken, maar volgens mij snap ik het (vooral de wisselschakelaar, geen ervaring mee).

Basisbeginselen:
2 is altijd de nul
1 is altijd fase
L# is de uitgaande
# is invoer 1
#' is invoer 2

Heb ik dat allemaal goed begrepen? Heb t hele internet afgezocht, snap niet dat er niet een programmaatje is waarmee je zo'n dingen simpel op kan zetten en ff kan testen, zou met liefde aanklooien zonder dingen op te blazen, daar leer je t meeste van uiteraard.

(Trouwens absoluut hulde voor je geduld en wil om uit te leggen, ik wordt al bijna gek van mezelf, laat staan anderen _/-\o_ )

Aan alle anderen, dank voor de input, maar voor het moment is dat allemaal te technisch, is meer iets voor een huis waar ik langer in hoop te wonen.

Nog een special @Joen: Mijn RPi is onderweg, dus ik zal m eerst even moeten leren kennen ;)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 10:42
Ik had vroeger zo een prgramma waarmee je schakelingen kon testen maar weet de naam nietmeer.
Maar dat bestaat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

timmiej93 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:37:
[...]

Dat zou een véél makkelijkere oplossing zijn, maar makkelijk is niet à la tweakers of wel soms? ;)

Ik moet zeggen dat ik een flinke tijd naar je schema heb moeten kijken, maar volgens mij snap ik het (vooral de wisselschakelaar, geen ervaring mee).

Basisbeginselen:
2 is altijd de nul
1 is altijd fase
L# is de uitgaande
# is invoer 1
#' is invoer 2

Heb ik dat allemaal goed begrepen? Heb t hele internet afgezocht, snap niet dat er niet een programmaatje is waarmee je zo'n dingen simpel op kan zetten en ff kan testen, zou met liefde aanklooien zonder dingen op te blazen, daar leer je t meeste van uiteraard.

(Trouwens absoluut hulde voor je geduld en wil om uit te leggen, ik wordt al bijna gek van mezelf, laat staan anderen _/-\o_ )

Aan alle anderen, dank voor de input, maar voor het moment is dat allemaal te technisch, is meer iets voor een huis waar ik langer in hoop te wonen.

Nog een special @Joen: Mijn RPi is onderweg, dus ik zal m eerst even moeten leren kennen ;)
toon volledige bericht
Klopt, wat nog van belang is dat je de draden taped in de juiste kleur, dus als je kabel gebruikt
met bruin, blauw en geel/groen, je de geelgroene die op L1 zit aan beide kanten bruin (of zwart ) taped
en de geelgroene die op L2 zit, blauw af taped, dan kun je de andere draden zo laten als ze zijn.

En nog een keer, zorg er voor dat je van beide voedings kanten de stekkers niet meer kun omdraaien
dus van timer en vast, het beste is dat je er vaste aansluitngen van bakt ;)
Pagina: 1