• gaudio.
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05-2025
Hi,

Ik heb een 5820K i7 processor met een MSI X99 moederbord en een H100i waterkoeler.

Nu zat gisteren de koeler niet goed op de CPU waardoor ik behoorlijk hoge temperaturen kreeg (inmiddels opgelost door de juiste schroeven te gebruiken waardoor de koeler daadwerkelijk echt strakker op de CPU zat...). Ik probeerde via Prime95 te testen en kreeg binnen enkele seconde 90-93 graden op de CPU... Ik heb her programma gelijk gesloten en de computer snel herstart.

Ik ben na het aanpassen van de koeler even een benchmark gaan draaien : Heaven Benchmark. Deze liep na 3 minuten vast... Hele PC vast. Toen heb ik een hard reset gedaan en even gewacht. Daarna weer de benchmark en die deed het 20 minuten zonder problemen, daarna afgesloten omdat ik weg moest.

KAN het zijn dat de CPU schade heeft ondervonden door Prime en de erg hoge temperatuur? En dat daardoor de FREEZE kwam? Ben ik beetje bang voor omdat ik nog weinig weet :)

[ Voor 4% gewijzigd door gaudio. op 08-08-2015 11:36 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Sowieso 93 graden voor elke CPU is niet goed. Dat is tegen het kookpunt.
Maar als je echte schade aan had gebracht dan was je pc helemaal niet geboot. Ik zou zeggen, als je thuis bent draai dan nogmaals Prime95 en houd goed de temp in de gaten.

Ten tweede voordat je Prime95 draait of je pc uberhaupt opstart...kijk hoe je koelpasta tussen je cpu en koeler zit. Zit er genoeg tussen? Zit er uberhaupt iets tussen?

Tevens als een CPU zulke hoge temps afgeeft zoals ik uit jouw verhaal haal na zelfs de koeler goed aangeschroeft te hebben, dan blijkt er toch iets niet goed te zitten tussen cpu en koelblok.

Belangrijkste element: Koelpasta. Zit dat er tussen, check dat.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-12-2025

Szwoar

En door

Een processor zal de prestatie terugschroeven als de temperatuur oploopt. Geloof dat dit ergens bij de 100 graden is. Dit doet ie om schade van de warmte te voorkomen/beperken.

Als je computer boot zal er hoogstwaarschijnlijk geen schade zijn, maar ik zou zoals hierboven aangegeven even dubbel checken of je koeler/pasta nu wel goed zitten. Een ongeluk zit in een klein hoekje :)

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:05
heb je er een OC op zitten? het kan dat er schade onstaat. maar die acht ik best klein.

genoeg test/review sites die hun OC cpu op 95 graden laten draaien. dat is ook waneer hij langzamer gaat werken. dus even goed kijken wat de temps nu zijn. en uiteraard even op stock draaien om te kijken dat het niet aan een onstabiele OC ligt.

[ Voor 58% gewijzigd door loki504 op 06-08-2015 11:21 ]

• gaudio.
Dank voor de snelle reacties. Ik heb de koeler nu goed zitten. Koelpasta Arctix MX4 erop. Gewoon de 'pea-style' met de grootte van een blob tussen een BB-kogel en een erwt. De idle temps zijn nu 23 C en als ik spellen VOL draai blijven ze op de 40 -50 C max... Dit was 45 C idle en (ruim) boven de 70 in spellen. Dus de koeler doet het nu top. Was alleen bang dat de CPU schade had waardoor her vastlopen kwam... Is Aida64 niet beter om te testen? Of de diagnostic tool van Intel zelf?

• gaudio.
PS. Er zit (nog) geen OC op

• plofkraak
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-01 22:05
welke spellen zijn het? als je bijvoorbeeld battlefield op vol draait dan is 50 graden nog best te doen

• gaudio.
Witcher 3 alleen nog en Heaven benchmark blijft op 30 graden steken met alles op ultra maar dat is meer een GPU test geloof ik

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

gaudio. schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:34:
Witcher 3 alleen nog en Heaven benchmark blijft op 30 graden steken met alles op ultra maar dat is meer een GPU test geloof ik
Probeer Firestrike eens dan krijg je daarin ook de CPU test, die je CPU op 100% brengt. Maar goed dit is ook voor korte duur.
Prime95 is toch wel beter om je CPU te stressen. Zou zeggen als je temps nu zo zijn, probeer het dan nogmaals.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• gaudio.
Ok. en iemand ervaring met de Intel processor diagnostic? Of is dat niks

• plofkraak
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-01 22:05
kerel je hebt net 2 goede applicaties gekregen

• gaudio.
Dat heb je goed gezien, maar er zijn heel veel mensen die prime 95 afraden op Haswell CPU's, vandaar. Maar ik ga firestrike ook even proberen

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

geen prime 28.xx draaien ,prime 27.xx is beter voor je CPU
Prime95 28.xx geeft teveel en onnodig veel load op je CPU,zodat hij idd iedere keer naar de 90+ gaat

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• gaudio.
Dat bedoelde ik: dankjewel! Ik ga t proberen. Dank voor jullie hulp

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-01 23:10

Vickiieee

Kritische lezer.

Daarnaast heeft elke processor een 'TJ Max', oftewel een maximale temperatuur voordat de processor uit zichzelf maatregelen gaat nemen. Dit kan zijn:
- Aantal Ghz terugschroeven om een acceptabele temperatuur weer te bereiken;
- De computer direct afsluiten. En dan het effect alsof je de Powerknop op je voeding omzet: in één keer je hele PC uit.

Dit zijn veiligheidsmechanismes die ingebakken (pun intended) zitten in de processor om ze te beschermen.
Daarnaast is zoals door meerdere mensen aangegeven het feit dat je computer opstart ook een teken dat er weinig aan de hand zal zijn. Mocht hij echt daadwerkelijk stuk zijn, dan zal hij niet eens posten (Bios tekst e.d. laten zien). In dit geval kan je een gevalletje pure pech hebben dat hij op dat moment vast liep met Heaven Benchmark. Rustig nog eens proberen en dan een duurtest (langere tijd laten lopen, denk aan een uur of 4/8/12).

Succes!

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• gaudio.
Vickiieee schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:29:
Daarnaast heeft elke processor een 'TJ Max', oftewel een maximale temperatuur voordat de processor uit zichzelf maatregelen gaat nemen. Dit kan zijn:
- Aantal Ghz terugschroeven om een acceptabele temperatuur weer te bereiken;
- De computer direct afsluiten. En dan het effect alsof je de Powerknop op je voeding omzet: in één keer je hele PC uit.

Dit zijn veiligheidsmechanismes die ingebakken (pun intended) zitten in de processor om ze te beschermen.
Daarnaast is zoals door meerdere mensen aangegeven het feit dat je computer opstart ook een teken dat er weinig aan de hand zal zijn. Mocht hij echt daadwerkelijk stuk zijn, dan zal hij niet eens posten (Bios tekst e.d. laten zien). In dit geval kan je een gevalletje pure pech hebben dat hij op dat moment vast liep met Heaven Benchmark. Rustig nog eens proberen en dan een duurtest (langere tijd laten lopen, denk aan een uur of 4/8/12).

Succes!
Ok dat is een mooi volledig antwoord, helemaal goed! Klinkt logisch, zal het proberen met de duur test. Dankjewel

• gaudio.
Oei...... Ik ben weer thuis....

Ik zei jullie dat de PC vastliep tijdens Heaven benchmark.... Nou, ik zette hem net aan en na 5 minuten liep die vast op de desktop....

Hard reset...... probeer hem weer aan te zetten en..... niks meer dan een dode 'klik' .... Het systeem PROBEERT zichzelf aan te zetten maar het lukt niet....

De voeding gechecked en deze doet het (groen test lampje gaat aan).

Het power knopje op het moederbord brand ook....

Ik heb de H100i waterkoeler eraf geschroefd en 1 schroef (waarmee de koeler vast zit aan het moederbord) bleef eraan zitten.... die was gewoon uit het moederbord gedraaid.... misschien TE vast gedraaid?

Ik ben erg bang dat ik na het 'herinstalleren' van de waterkoeler (zie mijn eerste post bovenaan) iets vreselijks mis heb gedaan.... en schade heb toegebracht aan mijn moederbord of/en processor.... :(

Kan iemand mij helpen....

• gaudio.
Niks reageert dus meer.... de lampjes op het moederbord/videokaart/waterkoeler proberen aan te gaan, maar het werkt niet.... steeds maar een dode klik....

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:06
Xtr3me4me schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:17:
Sowieso 93 graden voor elke CPU is niet goed. Dat is tegen het kookpunt.
[knip]
93 graden is geen enkel probleem voor een moderne Intel processor. Bijgevoegd een screenshot van mijn bezige bijtje terwijl hij aan het renderen is. Dat doet ie regelmatig 1,5 dag lang.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9396368/plaatjes/TempsEncoding.png

while (! ( succeed = try ()));

• gaudio.
weet je misschien wat ervoor zorg dat mn PC ook ECHT niet meer opstart....?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:01

TommieW

Numa numa.

Post eens een foto van je moederbord en CPU zonder cooler. Dan kunnen we kijken of er fysieke schade te zien is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• gaudio.
zie dit...

YouTube: PC problem

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
lijkt wel sluiting, misschien heb je een interne sluiting tussen de pcb lagen van het moederbord veroorzaakt door het te hard aandraaien van de cooler.. ik zou als ik jou was even je moederbord + cpu demonteren en buiten je kast testen (met de stock intel koeler) om sluiting op de kast uit te sluiten.

Als je moederbord geen "power good" signaal aan je voeding geeft heb je vaak hetzelfde probleem en moet je verder zoeken.. ik neem aan dat je geen andere s2011 cpu of mobo op de plank hebt liggen ?

Wat je wel kan proberen, met de kans dat je meer sloopt, is op de atx stekker de groene en een zwarte draad door te verbinden terwijl de stekker gewoon in je moederbord zit. Dit zal de voeding geforceerd aanzetten. Als er geen sluiting is, want dan valt hij alsnog uit, dan zal het moederbord aan moeten blijven staan. Dit zal inhouden dat het moederbord hoogstwaarschijnlijk geen power good signaal doorgeeft wat weer betekend dat er iets defect is.. alleen wat is uitzoeken door troubleshooting, en zonder een s2011 moederbord of cpu lukt dat niet zo goed..

[ Voor 35% gewijzigd door TweakMaster op 06-08-2015 19:49 ]

Ryzen cloud9

• gaudio.
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/fnfqjgmjl/IMG_7032.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/6ajqt3869/IMG_7033.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/ve0td35sx/IMG_7034.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/rt4xtv19d/IMG_7035.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/wa1w6a4v5/IMG_7036.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/g1h2j26n5/IMG_7037.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/wqn3spsm9/IMG_7038.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/dk9wpjc4h/IMG_7039.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/beflv18o1/IMG_7040.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/6edk9cdnl/IMG_7041.jpg

• gaudio.
Geen gebogen pins, geen water in de CPU socket, niks raars geloof ik met mijn beginner-amateur-oog.....

Misschien de koelpasta? Het was echt een mini blob de grootte van en BB-bullet in het midden, maar het spreid behoorlijk uit.... niks BUITEN de CPU trouwens en niks eronder, net gekeken.... Het is Arctic MX-4 pasta.

• gaudio.
Alles al geprobeerd inmiddels.... Heb een paradigit winkel om de hoek.. Zal ik de PC daar geen brengen? Of iemand een ln andere suggestie? Wat is een goed adres

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-02 18:53

TvE

Wat ik nog mis is of je nu al getest hebt buiten de kast mét stock-koeler. En mij gaat het voornamelijk om het testen met de stock-koeler.

Wat ik namelijk in je filmpje zie doet me denken aan wat er bij mij gebeurt als ik vergeet m'n waterkoeling aan te zetten. (Ja, ik heb een bijzonder gevalletje waarbij dat niet automatisch gaat. ;) )
De eerste keer aanzetten boot de pc dan nog tot windows. Daar klapt ie eruit omdat de oververhittingsbescherming van de cpu gaat werken. Als ik 'm dan direct weer probeer aan te zetten gebeurt hetzelfde als in jou filmpje. Gewoon omdat de cpu nog zo heet is dat ie weigert aan te gaan.

Dus vandaar dat ik vermoedt dat of je koeling geen goed contact maakt met de cpu of gewoon niet werkt.

• gaudio.
Voor wie het wilt weten: het is een kapot RAM onderdeel van het MOBO .... Het ging aan met 1 stick in 1 slot.... meer dan 1 stick werkt niet..... denk dus dat het moederbord terug moet....

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
gaudio. schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:52:
Voor wie het wilt weten: het is een kapot RAM onderdeel van het MOBO .... Het ging aan met 1 stick in 1 slot.... meer dan 1 stick werkt niet..... denk dus dat het moederbord terug moet....
Mooi dat het probleem is gevonden.

Heb je wel alle mogelijke geheugen combinaties geprobeerd om er zeker van te zijn dat het je moederbord is?
Dus eerst 1 reepje ram in slot 1, daarna het andere reepje in slot 1. Zo kan je in ieder geval checken of beide RAM sticks wel werken. Vervolgens kan je ze samen in slot 1 & 3 en slot 2 & 4 proberen (dat zijn de dual channel sloten op 99% van de moederborden).

Het zou overigens kunnen dat je bij het té strak aandraaien van de waterkoeler moeren te veel druk/spanning op het moederbord hebt gezet; ik heb hierdoor wel vaker DIMM (RAM) sloten kapot zien gaan. Draai het dus niet te strak vast, vast = gewoon vast; forceren of kracht zetten is een no-go!

Je moederbord zou natuurlijk ook DOA (Dead On Arrival) kunnen zijn, waarbij hij dus uit de fabriek al kapot was :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:14
De spreiding van de koelpasta ziet er wel goed uit, daar zou ik persoonlijk het probleem niet zoeken. Je hebt inderdaad maar een klein druppeltje nodig.

Edit: Spuit 11 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door UTwizard op 07-08-2015 11:45 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
@TvE, de TS heeft geen stock koeler want die worden niet geleverd nbij s2011-3

@stin00, deze CPU heeft 4 geheugenkanalen. Wat dat betreft, test inderdaad andere configuraties en lees evt de manual om te zien welke config wordt aanbevolen. Als beide dimms wel afzonderlijk werken, test ze dan ook met memtest.

• TweakMaster
En de geheugen controller zit in de cpu dus die kan ook kapot zijn...

Ryzen cloud9

• gaudio.
Ik krijg ook uit de debug codes van het moederbord aangegeven dat het RAM probleem is.

Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd. Het ligt niet aan de RAM zelf, echt aan de sleuven van het moederbord. Ik heb ze nu bijvoorbeeld alle 4 in lane 5/6/7/8 gedaan en dat werkt prima, alles gaat aan en de computer overleefd alle tests (aida64, grafische benchmarks, etc) dus een kapotte CPU lijkt me niet waarschijnlijk, hij draait helemaal goed.

Echter, als ik ook maar 1 memorystick in lane 1 stop (of zoals jij zegt 1/3 of 2/4) dan boot hij wel, maar blijft hangen met codes 04/55/60 en die staan (na veel speurwerk) echt voor RAM errors, en dit terwijl alles het dus perfect doet als ik alleen lane 4/5/6/7 gebruik?

Ik moet ook zeggen dat het mobo tamelijk.....anders als normaal.....arriveerde....

Laagje stof erop, wat rare witte vegen wat op vingerafdrukken leken, etc. Denk dat het mobo vanaf moment 1 al niet helemaal in orde was.

En even terugkomend op het aanschroeven : ik heb het echt alleen met mijn vingers gedaan en niks TE of overdreven hoor, ben altijd als de dood dat iets breekt en met dat in mijn achterhoofd ga ik ook te werk.

• TweakMaster
Dan een RMA aanvraag voor je moederbord doen he :)

Ryzen cloud9

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 23:45
hans_lenze schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:35:
[...]

93 graden is geen enkel probleem voor een moderne Intel processor. Bijgevoegd een screenshot van mijn bezige bijtje terwijl hij aan het renderen is. Dat doet ie regelmatig 1,5 dag lang.
[afbeelding]
Dat zal wel van een laptop zijn neem ik aan. Die mobile CPU's lopen sowieso al iets warmer en kunnen dat soort temps ook beter verteren. Een desktop CPU overleeft zo een temps nooit gedurende 1.5 dag nooit, maar door TJ max komt het dan ook nooit zo ver.

[ Voor 10% gewijzigd door SanderH_ op 08-08-2015 13:30 ]

• gaudio.
RMA is aangevraagd ;-)
Pagina: 1