• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Hallo,

Onlangs heb ik mijn PC vervangen, maar het beeldscherm nog niet. Ik heb de componenten van de PC zo gekozen dat hij 1440p aan zou moeten kunnen. De specs zijn:

- Intel 5820k
- MSI X99S SLI Plus
- 16GB DDR4
- 2x R9 290 in Crossfire
- Cooler Master V1000

Nu ben ik al een poos op zoek naar een nieuwe monitor en had in eerste instantie mijn ogen gericht op de Dell Ultrasharp U2515H, welke een 1440p IPS paneel heeft. Laatst zag ik echter nog de Samsung U28D590D in de pricewatch. Dit is een 4K TN monitor. Het prijsverschil is ongeveer 100,-

Fotobewerking is de grootste reden waarvoor de monitor wordt aangeschaft. De scherpte van 4k lijkt me geweldig, maar het blijft een TN monitor. Daarnaast zit ik te twijfelen of het systeem games op 4K met fatsoenlijke framerates kan draaien.

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 09:11
Omdat je zegt voornamelijk fotobewerking zou ik zeggen IPS. De kleuren hiervan zijn realistischer.

Daarnaast is 4K draaien met fatsoenlijke framerates op dit moment nog moeilijk, maar het kan wel met die setup. Je zal waarschijnlijk wel de settings iets terug moeten schroeven bij verschillende games en zeker toekomstige games. Houd in je achterhoofd dat Crossfire/SLI niet door alle games fatsoenlijk ondersteund wordt waardoor het best kan zijn dat niet of slecht gebruik word gemaakt van de 2 GPU's.

Benchmarks:
http://www.legitreviews.c...iew-at-4k-ultra-hd_139418
http://www.guru3d.com/art...review-benchmarks,21.html

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb de 4k van samsung en 1 R9 290, heb tijdelijk een 2e erin gehad en daarmee is het prima gamen op 4k. Rond de 70FPS met gta 5 op high, denk dat de meeste games (die crossfire ondersteunen) wel rond de 60 fps zit, en je kan altijd de settings wat lager zetten.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-01 13:07
Op het werk heb ik pricewatch: Asus PB287Q Zwart staan.
Die komt goed uit alle reviews, maar ik vind de kleurweergave en contrast nog altijd een stuk minder dan van de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart van mijn collega.

Daarnaast vind ik 4K op een 28" monitor niet werkbaar zonder scaling.
Photoshop werkt voor zover ik weet nog steeds niet goed met Windows scaling.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fotobewerking? Dan is er maar 1 antwoord in de TN vs IPS discussie: IPS !

Al zou het een 1080p paneel zijn, dan nòg zou ik kiezen voor IPS.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
^ IPS, de kijkhoeken zijn super, net als de kleuren. Het gamen gaat ook prima (voor een gemiddelde gamer dan).

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Verwijderd

VA of ips inderdaad, vreemd dat VA vaak niet meegenomen word en zelf zou ik eerder voor VA kiezen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:45:
VA of ips inderdaad, vreemd dat VA vaak niet meegenomen word en zelf zou ik eerder voor VA kiezen.
A-MVA (VA) is een prachtige techniek vind ik, maar helaas op hogere resoluties nog totaal niet verkrijgbaar:

Tussen de 24 en 30 inch is er slechts één A-MVA monitor met een 2580 x 1080p resolutie van 29"; er zijn welgeteld 0 met 1440px of hogere resolutie.

In de 32" pricewatch zijn er echter wel een aantal 1440px A-MVA monitoren.

Aangezien 27" als een erg prettig model wordt gezien, valt de keuze hierdoor eigenlijk altijd op TN of IPS, waarbij IPS gewoon de veel betere LCD technologie is :) Ik hoop dat A-MVA beter verkrijgbaar zal worden op resoluties van 2560 x 1440 op 27"!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik toch voor de Dell, of eventueel een andere vergelijkbare monitor.
Ik was zelf ook bang voor het feit dat je waarschijnlijk settings terug moet zetten om op 4k te kunnen gamen. Aangezien ik graag alles flat-out wil spelen lijkt me 4k dan geen verstandige keuze :)
Pagina: 1