Momenteel heb ik een MacBook Pro (de non-retina) die ik voor alles gebruik. Aangezien ik een aantal programma's gebruik waar geen OSX ondersteuning voor is (Visual Studio, Access) draai ik Windows via VMWare op mijn MacBook. Aangezien Office for Windows nog steeds beter is dan de OSX versie, gebruik ik deze ook vooral in Windows. Dit gaat opzich prima, maar met 'slechts' en dual-core lopen Excel berekeningen niet vlot genoeg. Ook neemt de VM van Windows 50+ GB in beslag op een 250GB SSD, deze ruimte zou ik liever voor andere zaken gebruiken.
Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat ik een dedicated Windows PC thuis zou willen hebben zodat ik geen Windows meer op mijn MacBook hoef te draaien. Wel ben ik van plan om via TeamViewer op mijn Mac deze pc te gebruiken.
Voor gamen ben ik hem niet van plan te gebruiken in het komende jaar, maar wellicht dat dit in de toekomst verandert. Een vereiste is dus dat het systeem voldoende uitbreidingsmogelijkheden heeft.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal vooral gebruikt worden voor MS Acces, Visual Studio en als opslag van data.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer €400, maar het mag ook €100 meer of minder zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Rasurbo BC-10 kast liggen die niet gebruikt wordt. De kast biedt genoeg ruimte om in de toekomst meer componenten aan de pc toe te voegen. Een Windows-licentie kan ik krijgen via school, dus hier hoef ik geen rekening mee te houden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD is een must + een HDD voor opslag. 2TB lijkt de beste prijs/opslag ratio te bieden. Een moederbord met goede upgrade mogelijkheden. Verder open voor alle suggesties.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek. Met Intel heb ik wat meer (positieve) ervaring dan met AMD, maar ik hecht hier niet veel waarde aan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stroomverbruik is geen issue, maar het geluidsniveau het liefst zo laag mogelijk.
Ga je overklokken?
Nee.
Momenteel denk ik aan een systeem bestaande uit de volgende componenten:
Alle suggesties zijn welkom!
Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat ik een dedicated Windows PC thuis zou willen hebben zodat ik geen Windows meer op mijn MacBook hoef te draaien. Wel ben ik van plan om via TeamViewer op mijn Mac deze pc te gebruiken.
Voor gamen ben ik hem niet van plan te gebruiken in het komende jaar, maar wellicht dat dit in de toekomst verandert. Een vereiste is dus dat het systeem voldoende uitbreidingsmogelijkheden heeft.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal vooral gebruikt worden voor MS Acces, Visual Studio en als opslag van data.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer €400, maar het mag ook €100 meer of minder zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Rasurbo BC-10 kast liggen die niet gebruikt wordt. De kast biedt genoeg ruimte om in de toekomst meer componenten aan de pc toe te voegen. Een Windows-licentie kan ik krijgen via school, dus hier hoef ik geen rekening mee te houden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD is een must + een HDD voor opslag. 2TB lijkt de beste prijs/opslag ratio te bieden. Een moederbord met goede upgrade mogelijkheden. Verder open voor alle suggesties.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek. Met Intel heb ik wat meer (positieve) ervaring dan met AMD, maar ik hecht hier niet veel waarde aan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stroomverbruik is geen issue, maar het geluidsniveau het liefst zo laag mogelijk.
Ga je overklokken?
Nee.
Momenteel denk ik aan een systeem bestaande uit de volgende componenten:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 51,95 | € 51,95 |
| 1 | ASRock B85M Pro3 | € 53,95 | € 53,95 |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 70,- | € 70,- |
| 1 | Rasurbo BC-10 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 30,25 | € 30,25 |
| 1 | Crucial CT2KIT51264BA160BJ | € 46,97 | € 46,97 |
| 1 | be quiet! System Power 7 350W | € 40,95 | € 40,95 |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 82,95 | € 82,95 |