Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als Desktop Publisher bij een reclamebureau probeer ik mijzelf te onderscheiden en op niveau te houden. Mijn interesses liggen voornamelijk in de fijne en technische kneepjes van het vak.

Er zijn bepaalde onderdelen die uitbesteed worden en waar ik dus geen grip op kan krijgen omdat die kennis ergens anders ligt.

Lithografie en kleurbeheer bijvoorbeeld:
Zowel tijdens mijn opleiding als bij andere bedrijven waar ik heb gewerkt, heb ik daar amper iets van meegekregen. Terwijl het een essentieel onderdeel is!

Vanzelfsprekend heb ik al veel gelezen en gegoogled, alleen de resultaten vallen tegen. :/

Bij deze wil ik dus een beroep doen op de DTP'ers/Lithografen onder ons:
Hoe kan ik mij hier het beste in ontwikkelen? Hoe ervaren jullie dit in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Kleurbeheer is vaak iets wat er bij in schiet, tenzij het om een oplage gaat van hoge kwaliteit. Je ziet ook dat men tegenwoordig vaak direct kiest voor de goedkoopste drukker ipv de beste kwaliteit/prijs verhouding, maar aan de andere kant weer uren bezig kan zijn om een bepaald type papier te verantwoorden (wat weer je kleurbeheer/lithografie in de war kan gooien!)

Het is lastig leren, want zo lang je voor het scherm zit weet je niet wat de pers daarmee doet, het is vaak gokken. Kleurboeken gebruiken om je kleuren te eiken kan werken (zo lang je maar een vast ISO kleurprofiel gebruikt of bijvoorbeeld kleuren uit PMS/HKS) En je scherm juist kalibreren is een must. het goed kunnen analyseren van drukwerk is ook handig (maar rasters gaan een beetje lastig zonder controlestrip), dat gecombineerd met kleurkennis kan je van pas komen als je iets moet terugsturen!

Een goede manier om veel te leren is gewoon een dag mee te draaien tijdens het drukproces met precieze kennis van je bestand. Zo weet je dus weet waar je het mee moet vergelijken. De grafische branche is gigantisch in de NL, maar volgens mij zijn er weinigen die weten dat je tijdens het maken van de platen/aan de pers nog van alles kan doen aan je document (als er kleuren bijvoorbeeld flets uitkomen). Dit komt natuurlijk door tijdsgebrek en zie ik niet echt de kant op verschuiven van beter kleurbeheer.

Vaak besteden bedrijven lithografie/kleurbeheer uit als automatisme/extra kosten voor de klant, maar tegenwoordig is dat vaak niet veel anders dan het juiste profiel erin zetten. Natuurlijk heb je wel een paar uitzonderingen, zoals specifieke lithografie voor andere drukprocessen (zoals rotatiedruk, zeefdruk, ed.) Maar voor het doorsnee document gedrukt met offset/digitaal is het weinig noodzakelijk.

Van mijzelf: Hoewel ik weinig dtp/lithografie doe heb ik naast mijn studie hier wel veel van meegekregen en komt het er als een automatisme in. Wat dus goed kan helpen is kennis opdoen van drukprocessen, zodat je snapt wat er mis kan gaan en correctie nodig heeft (zoals rgb kleuren buiten het cmyk spectrum). Aan de andere kant is het perfecte document soms niet nodig en kan indesign net zo makkelijk al je jpgs omzetten naar een cmyk profiel en niemand die het verschil ziet.

Maar het vak is breed: Misschien is het beter te vragen, welk type kleurbeheer kom je vaak tegen dat je moet uitbesteden naar anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal een voorbeeld schetsen:

Een klant laat een foto schieten. Deze wordt bewerkt bij een externe partij. Vervolgens komt deze als RGB bij ons terug. Stel dit beeld moet omgezet worden voor Newspaper. Dan kan je dat doen in Photoshop via 'Convert to profile'. Maar dan wordt het dynamisch bereik platgeslagen. Wij sturen het RGB beeld dan naar de Lithograaf en vervolgens krijgen wij een Newspaper beeld terug waarbij het dynamisch bereik beter is dan dat wij het intern hadden kunnen doen.

Ik heb hiervoor zowel bij een printshop als mediabureau gewerkt. En ook daar was het simpelweg: 'Convert to profile' en voila je beeld is drukklaar. Zo simpel is het dus niet. Tenzij je genoegen neemt met 80% van wat mogelijk is. Onze klanten verdienen maximaal resultaat. Dus die kennis wil ik graag beheersen.

In bovenstaande schets heb ik het over een voorspelbare en maximale kleurconversie. Ik zou niet weten hoe een Lithograaf zoiets doet, geautomatiseerd? of handmatig? Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat dit topic om maximale kleurconversie gaat. En de onderliggende kennis die je daarvoor dient te bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Covert to profile in photoshop werkt inderdaad erg slecht, omdat photoshop (zeker bij felle kleuren) niet echt goede keuzes maakt voor afronding/herschikking binnen het nieuwe bereik.

Een goede manier om te leren hiermee om te gaan is je kleurbereik(de gamut) handmatig aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld met de verschillende adjustment layers in photoshop. Als je alle kleuren verschoven hebt naar (ongeveer) cmyk bereik kan je het converteren naar een profiel zodat het precies goed staat, maar je kwaliteitsverschil zal dan veel minder zijn.

Als je eenmaal een paar methodes geprobeerd hebt kan je actions maken voor verschillende conversies. Het handige hiervan is dat je je originele afbeelding niet aanpast en je makkelijk stappen terug kunt nemen zonder al je werk ongedaan te maken.

Goed leren keuzes maken voor kleurconversie is vooral veel proberen met het origineel ernaast (en wat kennis van het nieuwe gamut). Het omgaan met felle kleuren kan best frustrerend zijn, maar je kan er heel wat meer uit halen dan wat photoshop je via convert voor zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt allemaal erg aannemelijk. En dit is wel altijd mijn workflow geweest.

Wat sommige mensen ook doen is eerst converteren en daarna met adjustments gaan kloten. Daar waar je kleurinformatie vernietigt door het plat te slaan, probeer je het vervolgens weer terug te krijgen. Dit lijkt mij dus verkeerd.

Zijn er nog meer mensen die bovenstaande workflow kunnen bevestigen?

Verwijderd

Topicstarter
agentorangina schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:04:
Covert to profile in photoshop werkt inderdaad erg slecht, omdat photoshop (zeker bij felle kleuren) niet echt goede keuzes maakt voor afronding/herschikking binnen het nieuwe bereik.

Een goede manier om te leren hiermee om te gaan is je kleurbereik(de gamut) handmatig aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld met de verschillende adjustment layers in photoshop. Als je alle kleuren verschoven hebt naar (ongeveer) cmyk bereik kan je het converteren naar een profiel zodat het precies goed staat, maar je kwaliteitsverschil zal dan veel minder zijn.

Als je eenmaal een paar methodes geprobeerd hebt kan je actions maken voor verschillende conversies. Het handige hiervan is dat je je originele afbeelding niet aanpast en je makkelijk stappen terug kunt nemen zonder al je werk ongedaan te maken.

Goed leren keuzes maken voor kleurconversie is vooral veel proberen met het origineel ernaast (en wat kennis van het nieuwe gamut). Het omgaan met felle kleuren kan best frustrerend zijn, maar je kan er heel wat meer uit halen dan wat photoshop je via convert voor zet.
Ik heb dit geprobeerd. Maar de resultaten vallen tegen. Waar ik nu mee speel is eerst omzetten, daarna icm channels en selective color kleur terug brengen. Bijv. wat magenta hier, wat cyaan daar etc.

Ik weet niet of dit de juiste methode is, maar het resultaat is wel een stuk beter.
Pagina: 1