Toon posts:

Eerste build

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Toch maar even een account aangemaakt en een mooie wenslijst samengesteld. Ik heb de afgelopen jaren op mijn laptop gegamed, maar tijd om daar eindelijk van af te stappen en zelf een pc in elkaar te zetten. Ik had een week geleden 0 ervaring met hardware. Ik heb veel op internet gezien/gelezen, en heb er een samengesteld. Ik ben er redelijk tevreden over, denk dat het gaat werken. Maar door mijn 0 ervaring zou ik het wel tof vinden als jullie er nog even naar kunnen kijken en zien of het in orde is en evt ruimte voor verbetering.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga er eigenlijk alleen mee gamen, geen video-editing of iets dergelijks, dus vandaar de i5.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb nog een (tikkeltje ouderwets) toetsenbord en muis staan die voorlopig goed zijn. Dus tenzij je echt iets nu zou aanraden, heb ik dat niet nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit nu aan de 1450 (os moest er ook nog bij). Liever niet meer dan dit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Echt totaal niet, zolang het maar mooi in elkaar past en zo!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik zei is het mijn eerste build. Ik weet dat 'een goede gaming pc' echt een gigantisch slechte omschrijving is, maar ik hoef lang niet het beste van het beste of totaal geluidloos oid. Wat eventueel wel fijn zou zijn, is als het over een tijd niet al te moeilijk is om mijn systeem wat te upgraden.

Ga je overklokken?
Ik ben geïnteresseerd, geen must.

En hier de lijst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 244,95€ 244,95
1MSI Z97 GAMING 5€ 147,95€ 147,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,95€ 361,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 52,98€ 52,98
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 62,95€ 62,95
1Asus VG248QE Zwart€ 286,-€ 286,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,-€ 25,-
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 47,-€ 47,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.369,68

Als iets onduidelijk is, vraag maar raak.
Alvast bedankt!

Vincent

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
First off: Een prima voorstel voor een eerste poging. Hier kunnen mensen wat van leren. Toch heb ik een paar opmerkingen voordat je op bestellen drukt:

Ik zie al een mogelijke besparing, en dat is om het overclocken te laten zitten: het moet je meer als hobby zien dan een manier om een significante prestatieboost te krijgen. Een i5 4460 icm een B85 moederbord (gigabyte sniper) is een leuke manier om een dikke 100 euro te besparen zonder dat je dat verschil merkt in games.

Ook is je voeding een vrij oud model: opzich geen probleem, maar je mist wel wat power safe functies (als ik het mij goed herinner). Ook is 520 watt een beetje overkill. Een http://tweakers.net/product/419261/antec-vpf-series/ of een pricewatch: Seasonic S12G 450W gaat net iets beter zijn.

Ik weet helaas niet veel van monitoren. Ik zou daar nog even voor rondkijken. Misschien is een freesync of een Gsync monitor met dit budget nog wel een interessante overweging?

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Ik ben het eens met Ardjee over de voeding en CPU/mobo. Verder vraag ik mij af wat je met de pc wilt doen? Waarschijnlijk shooters (aangezien 144 hz monitor) en nieuwe games? Helpt ons ook flink om te kijken of je misschien kan besparen of iets moet upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Thanks voor je reply!

Ja ik ben ook een beetje in dubio over het overclocken. Ik kon ook een kant en klare pc kopen, maar ik heb besloten om me er toch in te verdiepen, omdat ik het wel interessant vond. Deze week ook veel geleerd. Heb een beetje hetzelfde met overclocken. Het lijkt me op zich wel wat om mee aan de slag te gaan, zelfs als ik er geen gigantische resultaten mee krijg. Maar ik zal je optie zeker meenemen als ik de definitieve keuze maak.

Edit: trouwens over de optie die je biedt, met de B85, die ondersteunt crossfire maar geen SLI toch? Mijn videokaart alleen SLI. Dus dan zou ik ook een andere videokaart moeten fixen, want ik zou wel de optie willen hebben om er een tweede bij te plaatsen.

Over de power supply, ik geloof je gelijk. Maar de twee die je voorstelde zijn allemaal niet modulair, wat me best aansprak. Deze een optie? Cooler Master V450 Semi-Modular Is wel wat duurder dan die ik had, weet niet zo goed of dat het dan waard is?

Milanees, zeker als mijn pc het eindelijk toe laat zeker nieuwe spellen. altijd fan geweest van rpg's. Nu na dragon age inquisition ben ik nu skyforge aan't spelen. Maar ook 'kleinere' shooter spellen en moba's.
Ik wilde niet op mijn monitor besparen, omdat ik die ook ga gebruiken voor mijn series. Omdat je zegt shooters, is het alleen daar echt nodig voor? Want dan denk ik dat ik beetje overkill heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2015 02:10 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Ik zit je topic een beetje te volgen, en omdat je voor het eerst een PC gaat bouwen en misschien OC'en, en wilt kijken hoe hardcore PC gaming je gaat bevallen.. is het misschien ook een idee om deze PC tweedehands te halen.
Het voordeel daarvan is dat je het systeem 1. voor 700 euro hebt 2. voor 700 euro weer kunt verkopen als het je tegenvalt en 3. mocht je uitschieten met je schroevendraaier (ik zeg maar wat!) of je verbrand je processor omdat de koeling eraf is gevallen, dan is het minder erg :)

Ik sta volledig open om je hiermee te helpen en ook met al je PC build gerelateerde vragen. Mocht het je helemaal niks lijken, is dat ook helemaal prima natuurlijk :Y

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:12

JesseMacaw

Electronicafanaat

Een tweede videokaart is interessant als je een UHD scherm hebt of iets dergelijks. Als je er over twee jaar een bij zou willen kopen, kun je beter dan een nieuwe kopen, dat gaat dan beter werken. Bovendien zou je dan ook nog een veel krachtigere voeding voor nodig hebben: Ik zou er niet aan beginnen. ;)

• Milanees
Beste Choppas,

Ik ben inderdaad van mening dat een 144 hz onnodig is als je geen shooters speelt. Ik zou dan liever een lekker hoge resolutie (1440p? 4k?) scherm met een IPS panel oid hebben dan een hoge refreshrate. Zelf heb ik een 120 hz en 60 hz monitor en merk eigenlijk geen verschil, behalve in CSGO oid.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Ardjee schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 01:15:
First off: Een prima voorstel voor een eerste poging. Hier kunnen mensen wat van leren. Toch heb ik een paar opmerkingen voordat je op bestellen drukt:

Ik zie al een mogelijke besparing, en dat is om het overclocken te laten zitten: het moet je meer als hobby zien dan een manier om een significante prestatieboost te krijgen. Een i5 4460 icm een B85 moederbord (gigabyte sniper) is een leuke manier om een dikke 100 euro te besparen zonder dat je dat verschil merkt in games.

Ook is je voeding een vrij oud model: opzich geen probleem, maar je mist wel wat power safe functies (als ik het mij goed herinner). Ook is 520 watt een beetje overkill. Een http://tweakers.net/product/419261/antec-vpf-series/ of een pricewatch: Seasonic S12G 450W gaat net iets beter zijn.

Ik weet helaas niet veel van monitoren. Ik zou daar nog even voor rondkijken. Misschien is een freesync of een Gsync monitor met dit budget nog wel een interessante overweging?
De voeding is anders prima hoor ? Met die voeding kan je altijd wat doen en die leeftijd valt ook wel mee hoor (feb 2014) Het enige wat die voeding mist en oververhittings beveiliging maar de kans dat die ooit gebruikt word is vrij laag.

Daarbij is de Antec een foeilelijke voeding voor een raampjes PC. De Seasonic 450 kan maar is niet modulair (maar wel 80+ gold waarmee je een hele euro per jaar bespaard)
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 01:47:
Hoi,

Thanks voor je reply!

Ja ik ben ook een beetje in dubio over het overclocken. Ik kon ook een kant en klare pc kopen, maar ik heb besloten om me er toch in te verdiepen, omdat ik het wel interessant vond. Deze week ook veel geleerd. Heb een beetje hetzelfde met overclocken. Het lijkt me op zich wel wat om mee aan de slag te gaan, zelfs als ik er geen gigantische resultaten mee krijg. Maar ik zal je optie zeker meenemen als ik de definitieve keuze maak.

Edit: trouwens over de optie die je biedt, met de B85, die ondersteunt crossfire maar geen SLI toch? Mijn videokaart alleen SLI. Dus dan zou ik ook een andere videokaart moeten fixen, want ik zou wel de optie willen hebben om er een tweede bij te plaatsen.

Over de power supply, ik geloof je gelijk. Maar de twee die je voorstelde zijn allemaal niet modulair, wat me best aansprak. Deze een optie? Cooler Master V450 Semi-Modular Is wel wat duurder dan die ik had, weet niet zo goed of dat het dan waard is?

Milanees, zeker als mijn pc het eindelijk toe laat zeker nieuwe spellen. altijd fan geweest van rpg's. Nu na dragon age inquisition ben ik nu skyforge aan't spelen. Maar ook 'kleinere' shooter spellen en moba's.
Ik wilde niet op mijn monitor besparen, omdat ik die ook ga gebruiken voor mijn series. Omdat je zegt shooters, is het alleen daar echt nodig voor? Want dan denk ik dat ik beetje overkill heb.
Met een B bordje en een non-K CPU kan je ook een beetje overklokken. Het zal niet veel zijn en je moet voorzichtig zijn maar als je er echt in wil verdiepen het is in theorie mogelijk. De Z bordjes met K CPU's zijn gemaakt om te overklokken en als je dat niet doet is dat zonde.

SLI, tja waarom ? Single videokaart blijft nog steeds het beste voor de meeste spellen.

En de voeding, ik zou gewoon bij de 520 blijven zodat (als je dat later wil) een overklok CPU en Z bordje kan kopen. Als je 450 pakt kan dat wel maar sluit je de wegen naar SLI en overklokken echt af. Oververhitting beveiliging mis je dan wel maar dat maakt echt helemaal niks uit. (als jouw kast te heet word heeft je CPU altijd nog een oververhittingsbeveiliging)

TIME TO UPGRADE !!!

• Ardjee
rickboy333 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

De voeding is anders prima hoor ? Met die voeding kan je altijd wat doen en die leeftijd valt ook wel mee hoor (feb 2014) Het enige wat die voeding mist en oververhittings beveiliging maar de kans dat die ooit gebruikt word is vrij laag.

Daarbij is de Antec een foeilelijke voeding voor een raampjes PC. De Seasonic 450 kan maar is niet modulair (maar wel 80+ gold waarmee je een hele euro per jaar bespaard)
[...]

Met een B bordje en een non-K CPU kan je ook een beetje overklokken. Het zal niet veel zijn en je moet voorzichtig zijn maar als je er echt in wil verdiepen het is in theorie mogelijk. De Z bordjes met K CPU's zijn gemaakt om te overklokken en als je dat niet doet is dat zonde.

SLI, tja waarom ? Single videokaart blijft nog steeds het beste voor de meeste spellen.

En de voeding, ik zou gewoon bij de 520 blijven zodat (als je dat later wil) een overklok CPU en Z bordje kan kopen. Als je 450 pakt kan dat wel maar sluit je de wegen naar SLI en overklokken echt af. Oververhitting beveiliging mis je dan wel maar dat maakt echt helemaal niks uit. (als jouw kast te heet word heeft je CPU altijd nog een oververhittingsbeveiliging)
Ik heb een beetje rondgekeken en schijnbaar heeft de EVO model wel support voor intel c6 en c7 powerstate, dus mijn eerdere opmerking gaat dan niet op.

Over overclocken: Het is weliswaar wel leuk om te doen, maar het is tegenwoordig jammer dat het een dure hobby is: om het goed te doen moet je een Z moederbord hebben (zomaar 3 tientjes duurder), een duurdere cpu (wel meer dan een paar tientjes duurder) en een goede cpu koeler (ook weer een tientje of 2) Alles bij elkaar opgeteld ben je snel al 100 euro extra kwijt voor een prestatieboost die een procent of 10 a 20 opleveren. Als je voor bang/buck wilt gaan is overclocken helaas niet interessant.

En overclocken op een B85 bord zou ik niet aan beginnen: je mist toch opties om het goed te doen: Doe het helemaal goed, of doe het helemaal niet (mijn persoonlijke mening)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle replies. Beetje meningsverschil is precies wat ik nodig heb.. :P

Dus dan ga ik me nog meer verdiepen in overclocken, als ik het niet te moeite waard vind om daar een verander ik mijn cpu en bord.
Heb nog wel een vraag over SLI. Over een paar jaar wil ik niet een hele nieuwe pc gaan bouwen. Ik heb op internet gelezen dat het juist echt prima is om een tweede gtx 970 toe te voegen. Natuurlijk is het niet ideaal of het beste, maar omdat de prijs dan toch is gezakt kan je weer voor niet te veel een paar jaar mee. Dan daarna wel hele videokaart vervangen.

Zijn jullie het daar totaal niet mee eens of kan het wel?

Verder ga ik me dus ook nog even verdiepen om een geschiktere monitor te kiezen.
@Milanees, maakt de reactietijd wel veel uit? Als in, ga ik het verschil merken tussen 1ms en 4ms?

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Meestal is na een paar jaar een nieuwe high-end GPU kopen de betere keus dan een oud model bijplaatsen. Verschilt enigsinds hoe hard de ontwikkeling gaat, maar vaak komt er zoveel nieuwe functionaliteit en/of rekenkracht beschikbaar dat het gewoon nauwelijks de moeite waard is om later naar een SLI-opstelling te upgraden.

• Ardjee
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:19:
Thanks voor alle replies. Beetje meningsverschil is precies wat ik nodig heb.. :P

Dus dan ga ik me nog meer verdiepen in overclocken, als ik het niet te moeite waard vind om daar een verander ik mijn cpu en bord.
Heb nog wel een vraag over SLI. Over een paar jaar wil ik niet een hele nieuwe pc gaan bouwen. Ik heb op internet gelezen dat het juist echt prima is om een tweede gtx 970 toe te voegen. Natuurlijk is het niet ideaal of het beste, maar omdat de prijs dan toch is gezakt kan je weer voor niet te veel een paar jaar mee. Dan daarna wel hele videokaart vervangen.

Zijn jullie het daar totaal niet mee eens of kan het wel?

Verder ga ik me dus ook nog even verdiepen om een geschiktere monitor te kiezen.
@Milanees, maakt de reactietijd wel veel uit? Als in, ga ik het verschil merken tussen 1ms en 4ms?
Ik zou er niet aan beginnen: Sli brengt (nog steeds) teveel nadelen om het een interessante upgradepad te maken. Tenzij je al voor sli gaat vanaf day 1 zou ik er niet aan beginnen. Ik durf te wedden dat 90+% van alle mensen die een te dure voeding en andere moederbord kopen voor sli er uiteindelijk niet aan beginnen.

Je GTX 970 verkopen over 2 jaar en er dan een andere gpu voor inde plaats kopen is meestal de betere keuze.

• Milanees
Over monitor reactiesnelheid: die tijden worden altijd anders gemeten. Soms met grey to grey soms black to black etc. Alles onder de 5ms g2g is waarschijnlijk prima. Ga je niet merken. Zou me richten op kleurkwaliteit en resolutie.

Even voor jezelf: ga je 1/1000 van een seconde vertraging merken? Al je aparatuur samen zal eem delay hebben van zeg 40ms. Of dat 35 of 45 is? Ik zou me er niet druk makem als het geen Shooters zijn, en zelfs dan niet.knipperen met je ogem duurt 200-300ms, merk je dat :p?

Excuses format on Phone!
Pagina: 1