HDD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• olls
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-12-2025
Nieuwe HDD (de WDC) wordt deels herkend in de BIOS, zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FlUBpJH.jpg?1

Daardoor weet ik iig dat de aansluitingen werken.

Maar hier staat 'ie niet onder (de intel is de bootschijf):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SOoUCuG.jpg?1

Ook in schijfbeheer is niks te vinden.

Wat kan er aan de hand zijn?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien kan hij maar 2 drives booten en moet je gewoon het veld aanpassen ?

Iperf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je gebruikt een of andere nare FakeRAID (Drive Xpert). Zeker een AMD moederbord?

Dat gaat niet werken. Je kan er niet echt mee opstarten (je moet dan RAID controller als boot optie kiezen als dat al werkt). Als je hem in Windows als JBOD wil zien moet je er eerst een logical volume mee maken en RAID drivers in Windows installeren.

Verder staan je SATA schijven als IDE schijven ingesteld lijkt het wel. Kan een luie chinees zijn die niet alle tekst in je BIOS goed gezet heeft, maar kan ook zijn dat je gewoon AHCI mode niet aan hebt en IDE mode gebruikt, wat langzaam is. Vooral je SSD zal er nooit super snel mee te gebruiken zijn. Switchen naar AHCI van IDE kan met Windows vaak niet zomaar om dat je dan niet altijd meer kan opstarten om dat Windows niet naar het juiste apparaat zoekt.
Fish schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 01:18:
Nee, dat heeft er niks mee te maken.

[ Voor 53% gewijzigd door johnkeates op 06-08-2015 01:21 ]

• olls
johnkeates schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 01:18:
Je gebruikt een of andere nare FakeRAID (Drive Xpert). Zeker een AMD moederbord?

Dat gaat niet werken. Je kan er niet echt mee opstarten (je moet dan RAID controller als boot optie kiezen als dat al werkt). Als je hem in Windows als JBOD wil zien moet je er eerst een logical volume mee maken en RAID drivers in Windows installeren.

Verder staan je SATA schijven als IDE schijven ingesteld lijkt het wel. Kan een luie chinees zijn die niet alle tekst in je BIOS goed gezet heeft, maar kan ook zijn dat je gewoon AHCI mode niet aan hebt en IDE mode gebruikt, wat langzaam is. Vooral je SSD zal er nooit super snel mee te gebruiken zijn. Switchen naar AHCI van IDE kan met Windows vaak niet zomaar om dat je dan niet altijd meer kan opstarten om dat Windows niet naar het juiste apparaat zoekt.

[...]

Nee, dat heeft er niks mee te maken.
Heb een ASUS (P7P55D DELUXE) mobo.
Drive Xpert staat onder het kopje Tools in de BIOS en is denk ik optioneel. Verder ook nooit iets mee gedaan, maar het viel me op dat de schijf daar wel onder staat.
Ik kan wel AHCI aanzetten zie ik, maar zal dat het probleem oplossen? (Als het idd al werkt)
Fish schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 01:18:
Hoe doe ik dit precies? Ik kan namelijk niks aanpassen in dat scherm.

edit: Ok, ik heb 'm op AHCI gezet en windows start gewoon op, maar blijkbaar wordt het niet herkend:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iXo5Q2i.jpg?1

De schijven in de boot settings worden ook nog steeds aangeduid als IDE.

[ Voor 16% gewijzigd door olls op 06-08-2015 01:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

olls schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 01:25:
[...]

Heb een ASUS (P7P55D DELUXE) mobo.
Die heeft 2 controllers, de Intel en een JMicron. Zorg ervoor dat je alles aan je Intel-controller hebt zitten en de JMicron bij voorkeur niet gebruikt (dat ding is nogal crap namelijk).
De schijven in de boot settings worden ook nog steeds aangeduid als IDE.
Dat klopt, het zijn immers IDEdisks.

• olls
TERW_DAN schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 02:05:
[...]

Die heeft 2 controllers, de Intel en een JMicron. Zorg ervoor dat je alles aan je Intel-controller hebt zitten en de JMicron bij voorkeur niet gebruikt (dat ding is nogal crap namelijk).

[...]

TERW_DAN schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 02:05:
[...]

[...]

Ik heb even gegoogled naar een manier om AHCI aan te zetten zonder windows opnieuw te hoeven installeren (twee waardes in de registry veranderd onder "storahci") maar nu krijg ik een "bootmgr ontbreekt" en start de computer helemaal niet meer op. :-( Oops.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat soort hacks werken vaak ook niet helemaal lekker. Bij veranderen van IDE naar AHCI is een reinstall in mijn ogen de snelste en betrouwbaarste oplossing.

• olls
TERW_DAN schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 02:30:
Dat soort hacks werken vaak ook niet helemaal lekker. Bij veranderen van IDE naar AHCI is een reinstall in mijn ogen de snelste en betrouwbaarste oplossing.
Dat blijkt. Alleen hoe kom ik nu terug windows in? F8 rammen voor safe mode doet niks en heb ook geen recovery disc (geupgrade naar windows 10).

edit: gelukkig op kunnen starten dmv windows op de secondaire schijf. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de registry van windows op de primaire schijf aan te passen vanaf hier.

edit 2: registry weer teruggebracht naar z'n oorspronkelijke staat, maar ik krijg nog steeds een missing bootmgr op de ssd. Wat kan ik nog doen?

edit 3: gefixt. de bootpartitie van de ssd stond niet als actief gemarkeerd om een of andere reden.

[ Voor 34% gewijzigd door olls op 06-08-2015 03:49 ]

Pagina: 1