Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielg
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-06-2016
Ik heb het budget gamesysteem een aantal dagen geleden besteld, maar ik krijg het geheugen niet goed aan de praat.
Het gaat om de combi:
MSI A78m E-45
Crucial ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Het probleem is dat windows wel 8GB herkent, maar slechts 3,94GB beschikbaar heeft
De bios geeft ook maar 4GB werkgeheugen aan, maar ziet wel alle twee de sticks??!?
Als ik de mem sticks in ongelijke kleuren slots (dus niet dual channel) doe herkent de bios wel direct 8GB en windows ook.

Ik snap er werklijk niks meer van, doe ik iets fout, ik zie op de site van het mobo ook dat het mem niet supported is, kan dat werkelijk een probleem zijn?

Ik draai trouwens win8.1pro

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft of mij kan vertellen wat het probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:46

br00ky

Moderator Harde Waren
Laat me raden, 32 bit versie van Windows geinstalleerd?

/edit: hmm, dan verwacht je in het BIOS wel 8GB.

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 05-08-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielg
haha, nope zo nieuw ben ik ook niet :)

als ik ze mem niet in dual channel slots (dus dezelfde kleur) installeer dan herkent ie wel gewoon 8GB (zowel in de bios als win)

edit1
Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik de enige ben die het budget game systeem heeft gekocht en tegen dit problemen aan is gelopen...

edit2
Windows herkent wel de 8GB trouwens, maar zegt dat er maar 3,94 beschikbaar is...

edit3:
Het lijkt erop dat mem slots 3 en 4 op het mobo niet goed werken.
1 stick in slot 3 of 4 (andere slot leeg) geeft zwart beeld, dus niet functionerend.
Ga dit nu uitzoeken.

[ Voor 59% gewijzigd door michielg op 05-08-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielg
Ik ga mn moederbord terugsturen naar azerty...
Tests:
1 mem
Slot 1 en 2 werken prima
slot 3 en 4 doen niks (zelfs geen bios)
2 mem
Slot 1 en 2 samen prima
Slot 1 en 3 samen: Bios ziet beide mems maar telt maar 4gb, windows ziet 8gb maar heeft maar 4 werkbaar
slot 2 en 4 idem
slot 3 en 4 doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielg
Laatste update:
Heb gisteren mijn producten (CPU, MEM en MOBO) naar azerty gestuurd, en wat nu blijkt: de CPU schijnt defect te zijn.
Hopelijk heeft iemand hier in de toekomst wat aan als hij/zij zoekt op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nou het is altijd één van die drie, geheugen zelf kan natuurlijk, moederbord kan ook prima daar steek je het geheugen immers in en de CPU kan ook aangezien daar de geheugencontroller in zit tegenwoordig bij moderne CPU's.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1