Stroomverbruik moderne servers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 687359

Topicstarter
Goede avond,

De laatste paar jaren heb ik een server gehuurd bij OVH. Ik gebruik niet extreem veel resources, maar weet wel dat ik de rest van mijn leven niet zonder server kan.

Vandaar dat ik erover na heb gedacht om een eigen server te kopen en deze op een colocatie in Nederland te plaatsen. De prijs van de stroom is op verloop van tijd het duurst (toch?). Van het stroomgebruik van tweedehandsservers rond het jaar 2007 ben ik dan ook erg geschrokken (~1.5 Ampere).

Ik vraag mij nu dus af of er ook moderne servers zijn die maximaal 0.5 Ampere gebruiken. Zijn er concrete voorbeelden van servers die ik zou kunnen kopen die onder de 0.5 Ampere zitten? Is het rendabel om zulke servers op colocatie te plaatsen? Op de meeste webshops wordt het stroomverbruik van servers niet genoemd, wat op zich met alle variabele componenten ook wel moeilijk te berekenen is.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Definiëer "server"
Een raspberryPi trekt maar 0,05 Ampere, maar dan ga je vast piepen over performance

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 10:28
Ligt er een beetje aan wat je gaat doen met die server.

Ik draai zelf een server geinspireerd op het "zuinige esxi server" topic als media en download station. Gebruik is gemiddeld 23 Watt (al staat hij meestal idle).
Naarmate je server meer moet doen krijg je ook hardware die meer stroom verbruikt. Je kan op mijn server bijvoorbeeld geen battlefield servers draaien. En ook geen bitcoins minen.

Maar als je 1 server hebt en je vereist geen 24/7 service of een hele dikke internetverbinding dan kun je hem beter thuis zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37
Ach ik heb thuis een patchkast met de servers uit mijn signature, een rasppi, 4 managed switches een KVM en 2 routers. mijn verbruik op dit moment:

Afbeeldingslocatie: http://michelerkens.nl/pdu.png

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Over het algemeen is een goed geoptimaliseerde 1U server op zo'n 1A berekend. Dus je kan er van uit gaan dat je met een beetje server eigenlijk altijd wel 1A gaat betalen. Voornamelijk om dat je meestal wel net wat meer dan een halve ampere gebruikt ;-)

Ander idee: lease wat bare metal? Het is pas na 7 jaar (afhankelijk van de hardware uiteraard) rendabel om colocatie met eigen serverhardware te doen als je maar 1 server gaat plaatsen. De eerste twee jaar is het zelfs goedkoper om voor 2 jaar gewoon te leasen, daarna ben je qua colocated hosting pas net zo duur uit.

Stel dat je je hardware zo nu en dan wil upgraden, dan is het wel prettig als je bijvoorbeeld gewoon een complete nieuwe server kan krijgen met een paar weken overlap op je contract zodat je je spul kan overzetten en verder kan. Dat is iets wat je met bare metal bijvoorbeeld niet zomaar even doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 21:55

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Ik herken het probleem, heb zelf ook een tijd lang nagedacht over ovh vs colo. Maar naar lang rekenen en kijken is ovh of huren van een bare-metal server ergens in een datacenter gewoon goedkoper. De 'leuk factor' is wel minder natuurlijk. Het heeft wel wat hoor, een datacenter binnen lopen en je prive servertje tussen de honderden andere servers plaatsen, maar het begint naar een tijdje ook te vervelen.

Bij de grote merken als HP/Dell heb je een mooie power calulator. Daar kan je precies zien hoeveel hun servers gebruiken.
Als je onder de 0,5A wilt blijven moet je kijken naar bijvoorbeeld een Dell R210 met 1220/1230V2/V3 of bijvoorbeeld een DL360 G8 van HP.
Grotere servers kan je ook wel onder de 0,5A krijgen, maar dan moet je wel proppen. Je moet dan op zoek gaan naar Xeon processors met een L in de naam.
Als je helemaal zuinig (maar wel krachtig) wilt gaan zou ik kijken naar de atom c processors http://ark.intel.com/nl/p...Atom-Processor-for-Server.

Verder is het natuurlijk zo dat harde schijven meer verbruiken vergeleken met ssd's, en zo zijn er nog wel meer factoren. Hoeveelheid RAM, netwerk kaarten.
Maar de grotere vreters zijn echt de CPU(s) en de GPU(s), tenzij je een storage server gaat maken, dan komen de hard disks ook aardig in de buurt.

[ Voor 32% gewijzigd door TVH7 op 06-08-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 687359 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:20:
Goede avond,

De laatste paar jaren heb ik een server gehuurd bij OVH.

Ik kijk uit naar jullie reacties.
OVH heeft zelf een hele grote mond over hoe zuinig en efficient ze wel niet zijn. Neem aan dat je ze al gebeld hebt of aangeschreven (Frankrijk, niet de Nederlandse tak) om op te vragen hoeveel de KS / SYS / EG servers van hun normaliter gebruiken aan en of dat voor jou acceptabel genoeg is.

Zelfs met 0.5amp (maar zie ook de antwoorden hierboven) kan je wel 100 verschillende configuraties bedenken die als "server" fungeren maar misschien niet de performance leveren die je zelf graag ziet. Of je moet/zal bijvoorbeeld voor veel storage overstappen naar SSD die weinig verbruiken maar al snel meer dan 1 Euro per GB kosten voor "enterprise class performance".

Aangezien je bij OVH voor grofweg 70 Euro al machines huurt die 8TB storage hebben, zou je in SSD-taal dus al 8000 Euro aan storage zelf moeten aanschaffen en dan nog ervanuit gaan dat ze niet kapot gaan (OVH vervangt gehuurde onderdelen wel gratis; als je zelf iets koopt, is dat niet gratis).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:15

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je niet veel resources nodig hebt dan is het financieel niet verstandig om zelf een server te kopen.
Voor de maandelijkse prijs van colocatie kun je ook een aardige VM huren. Het klopt dat electriciteit vaak het duurste deel is. Met een kleine losse server die jij alleen gebruikt krijg je nooit de efficientie van een grote server die honderden VM's draait.

Ik ga er overigens van uit dat dit om een prive-situatie. In een commerciele omgeving kunnen andere belangen zwaarder wegen.

Als je het hosten van die server vooral als hobby ziet dan kun je ook nog overwegen om die server samen met wat vrienden/kennissen te kopen. Als je de kosten met een paar man kan delen dan wordt het financieel weer interessanter. Er zijn ook verenigingen die samen servers of zelfs hele racks kopen voor hun leden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:05
Ik vraag mij nu dus af of er ook moderne servers zijn die maximaal 0.5 Ampere gebruiken. Zijn er concrete voorbeelden van servers die ik zou kunnen kopen die onder de 0.5 Ampere zitten? Is het rendabel om zulke servers op colocatie te plaatsen? Op de meeste webshops wordt het stroomverbruik van servers niet genoemd, wat op zich met alle variabele componenten ook wel moeilijk te berekenen is.
Het hangt van je budget af, en je workload op je server.
Momenteel heb ik een HP DL360 GEN9, E5-2620 v3, 48GB Memory, 2 * SAS 10K 1.2TB, 2 * WD RED 1GB, LSI1015 controller er inzitten.
Deze blijft onder een idle workload ongeveer op 70watt zitten.
Maar zodra er load op komt, dan schiet het opgenomen vermogen naar boven. Maar aangezien ik bij leaseweb 0,5A mag gebruiken, red ik dit momenteel zonder moeite. De server was alleen niet erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben niet meer actief aanwezig geweest op Tweakers de afgelopen week, excuses.

Wellicht is 0.5A een beetje aan de lage kant. Ik koos voor 0.5A omdat dat ongeveer de prijs is die ik wilde betalen. Nu ik meerdere prijzen van datacenters vergeleken heb is 1A ook nog wel te doen.

Qua performance verwacht ik een stuk meer dan een Raspberry Pi. Mijn budget is 2000 (excl. BTW) voor de server. Ik zie veel servers die duurder zijn en ook enterprise harde schijven zijn blijkbaar erg duur.

Ik kwam deze server van HP tegen, zo te zien dezelfde als Rolfie:
http://www8.hp.com/nl/nl/...oid=7087601#!tab=features

Mijn vraag over deze server is of het een goede keus is of niet. Het lijkt me een mooi en compleet pakket, ook de iLo van HP lijkt me waardevolle software. Deze server lijkt me goed uitbreidbaar, zo kan er een 2e CPU in en kan ik vele GB's ram er later bij steken, samen met een 10Gbit ethernet kaart.

Het enige dat deze server nog mist zijn harde schijven. Zijn enterprise harde schijven echt noodzakelijk of kan ik ook consumer grade schijven gebruiken? Ik weet op het moment nog niet hoeveel opslag ik exact nodig zal hebben, en wil dus schijven gebruiken die ik nog thuis heb liggen voordat een aankoop doe die niet noodzakelijk is. Over een jaar schat ik te weten welke ruimte ik nodig zal hebben.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Vergeet je niet http://www8.hp.com/nl/nl/...html?oid=7087601#!tab=oas erbij te pakken? Als je moederbord uitfikt (alhoewel onwaarschijnlijk), komt er een mannetje met een nieuw board ipv dat je een schadepost van 2K hebt.

Voor de disks en RAM, zou ik even zelf een onderzoekje plegen, zoals gewoonlijk op GoT, naar de compatible disks & RAM. Spullen die je later zelf koopt (zelfs al is het van HP) vallen niet direct onder de standaard-garantie. Ik kan je vertellen dat een losse disk 900GB SAS-disk die defect raakt en zonder garantie blijkt te zijn, bijna 1100 Euro kost om te vervangen (incl monteur, materiaal etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 13:17
uit ervaring kan ik vertellen dat consumer grade schijven en HP servers (controllers) geen vrienden zijn.
Ooit als proef een keer een grote doos samsung 2tb schijven gekocht (voor de overstroming, dus kostten bijna niks toen) en paar schroef brackets via ebay gehaald.
Paar servers voorzien van die schijven en laten tuffen. Paar maanden ging het goed, en ineens grootschalige uitval (2,3,4 schijven tegelijk) en alle data kwijt. Schijven formatten, en ze werkten weer. Geen errors te bekennen.
Dit gebeurde meerdere keren met meerdere servers en meerdere schijven. Uiteindelijk heeft iedereen op de IT afdeling zijn thuis NAS flink kunnen vullen met 2tb samsung schijven en zijn we weer terug gegaan naar enterprise schijven.
NOOIT MEER! maar het was dan ook een test :)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Anoniem: 687359 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:31:
Mijn vraag over deze server is of het een goede keus is of niet. Het lijkt me een mooi en compleet pakket, ook de iLo van HP lijkt me waardevolle software. Deze server lijkt me goed uitbreidbaar, zo kan er een 2e CPU in en kan ik vele GB's ram er later bij steken, samen met een 10Gbit ethernet kaart.

Het enige dat deze server nog mist zijn harde schijven. Zijn enterprise harde schijven echt noodzakelijk of kan ik ook consumer grade schijven gebruiken? Ik weet op het moment nog niet hoeveel opslag ik exact nodig zal hebben, en wil dus schijven gebruiken die ik nog thuis heb liggen voordat een aankoop doe die niet noodzakelijk is. Over een jaar schat ik te weten welke ruimte ik nodig zal hebben.

Alvast bedankt!
Vergeet niet dat 10GB nics veel energie opnemen, en dat je in het datacenter ook deze infra structuur moet hebben.
Alternatief geheugen kan, ik heb goede ervaringen met Kingston. Maar of je het wilt doen is een 2de. Het scheelde bij bij toen iets van 100 euro op de totale server. Ofwel het was niet de moeite. Daarom heb ik er ook gewoon 2 * 16Gb origineel geheugen bij in gedaan.

Schijven.... Kijk daar heel goed mee uit. HP controllers hebben firmware die niet altijd goed werkt met de schijven. Ik zou je dit ook zeker niet adviseren. En op je schijven staat juist het meest belangrijkste, je data. En een backup terug zetten, is een zeer tijd rovende klus.
Ik heb er zelf 2 WD RED schijven in zitten, icm met een losse LSI controller, op de extra 2bay drive cage. Deze via ESX passthrough doorgezet naar mij FreeNAS. Momenteel is er 1 schijf defect van de WD Reds en mag ik even naar het datacenter rijden om te troubleshooten.

Ofwel. wat gaat dit me kosten aan tijd.

Daarom ga ik me SAS schijven gewoon uitbreiden, en de rest via ESXi doen. Geen hobby oplossing. Kost mij meer tijd, dan dat het mij geld kost.

En een 900 of 1.2TB SAS schijf kost ook een hoop. Beetje shoppen kan hier wonderen mee doen. Scheelt soms 100-150 euro per schijf, afhankelijk waar je hem besteld. Idem voor ILO. Scheelde me bijna 150 euro of zo iets.

Ofwel, gewoon KISS........ Zoveel mogelijk HP eigen merk gebruiken.

Topicstarter
bedankt weer voor jullie replies, waardeer ik erg veel!

Op het moment dat ik 10gbit nodig acht voor mijn webverkeer, zullen de stroomkosten wel relatief meevallen :-).

Extra garantie, officiele RAM en HP HDD's klinkt als een must. Data verliezen kan ik me niet echt permitteren, ondanks dat de server niet echt direct onmisbare productiegegevens zal bevatten.

Ik vind een 'HP 1.2TB 10K RPM 6G SAS SC SFF Enterprise Hot Plug HDD' voor circa 290 euro excl btw. Klinkt als een mogelijkheid: https://www.spareit.nl/se...ard-drive-22/697574-b21ns

Aan de andere kant, een Samsung Evo 850 (500GB) kost minder en komt met een garantie van 5 jaar. Is dat dan niet een betere keus als je de extra 500gb niet echt nodig hebt?

Ik lees dat de DL360 G9 een B140i controller bevat. Dat betekent dus dat ik geen aparte hardware buiten de DL360 G9 nodig heb om de schijven in raid te zetten, of zie ik dat verkeerd?

Als je een server in een datacenter hebt staan waar je zelf nooit komt, hoe weet je dat er een schijf kapot is in je RAID configuratie? Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid voor e-mail notificatie in iLO?

iLO Advanced heb ik zien staan voor minder dan 50 euro, zeker de moeite waard lijkt me.

Op het moment zie ik het volgende als nodig (geschatte prijzen):
- HP DL360 G9 met E52620 (1.950,00EUR)
- 2x HDD (2x 250,00EUR)
- iLO Advanced (50,00EUR)
- 3 jaar service op DL360 (is dit zonder moeite verlengbaar?) (400,00EUR)

Dan kom ik op ongeveer 2900 Euro excl. BTW uit. Is dit een goede schatting van de kosten of kan ik hier nog iets bovenop verwachten buiten datacenter kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 21:19
Veel vragen die je zelf uit kan zoeken. Ik ben zelf een half jaar geleden overgestapt van club X naar Coloclue met een r210 met daarin 2 SSD's in raid 1. Nee, niet enterprise, maar prima voor de hobby.

DiedX supports the Rolandâ„¢, Sound Blasterâ„¢ and Ad Libâ„¢ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Als je geen dataverlies kan permitteren, dan vind ik ten eerste de keuze voor RAID0/RAID1 al interessant. Daarna heb je blijkbaar geen idee of & hoe je erachter gaat komen dat een disk defect is. Sterker nog; hoe ga je dit regelen als je 9000km verderop op vakantie bent? En daarna lijkt het erop dat je wat spullen bij elkaar grabbelt zonder mijn vorige opmerking over garantie van "los spul" helemaal te hebben gelezen maar het kan ook zijn dat ik bij spareit.nl geen garantievoorwaarden voor losse disks kan vinden.

Maar met de prijzen die je noemt en terugkijkend naar TVH7 in "Stroomverbruik moderne servers" denk ik dat je een beetje dief van je eigen portomonnee bent; geen idee wat een jaar lang colo kost maar als je nu OVH belt en zegt: hier heb je 3600 Euro voor de komende 3 jaar, doe mij eens een mooie server; dan heb je zomaar kans dat je een SP-64 of een SP-128 kan huren en dan hoef je je geen moment zorgen te maken over defecten. En op basis van jouw voorgestelde boodschappenlijstje, durf ik wel te stellen dat je geen server met meer dan 32GB RAM hebt uitgezocht.

Ook weet ik nog steeds niet wat je met je machine wil gaan doen; zo kan ik bij HP niet 1-2-3 een 10Gbit-adapter vinden terwijl je wel erover praat dat je het misschien nodig gaat hebben. Ook kosten de disks bij HP aanzienlijk meer dan bij spareit dus zie mijn opmerking hierboven over garantie.

[ Voor 41% gewijzigd door MAX3400 op 14-08-2015 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Anoniem: 687359 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:55:
Ik vind een 'HP 1.2TB 10K RPM 6G SAS SC SFF Enterprise Hot Plug HDD' voor circa 290 euro excl btw. Klinkt als een mogelijkheid: https://www.spareit.nl/se...ard-drive-22/697574-b21ns
Daar heb ik ze ook besteld. Zijn gewoon originele HP harddisks die ze leveren.
Heb ook goede ervaring met dit bedrijf.
Aan de andere kant, een Samsung Evo 850 (500GB) kost minder en komt met een garantie van 5 jaar. Is dat dan niet een betere keus als je de extra 500gb niet echt nodig hebt?
Maar werken die ook goed in je server?
Ik lees dat de DL360 G9 een B140i controller bevat. Dat betekent dus dat ik geen aparte hardware buiten de DL360 G9 nodig heb om de schijven in raid te zetten, of zie ik dat verkeerd?
Dit is inderdaad een fakeraid kaar, maar wel met HP Raid technologie. Je kan dus je controller later zonder issues op een andere raid controller aansluiten van HP. Maar je kan ze niet even oppakken en op je thuis server aansluiten.
Onder Windows werkt deze goed. Maar op veel Linux varianten / ESXI wordt deze slecht ondersteund. Daarbij SSD icm met raid levert ook niet altijd goede ervaringen op.
Als je een server in een datacenter hebt staan waar je zelf nooit komt, hoe weet je dat er een schijf kapot is in je RAID configuratie? Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid voor e-mail notificatie in iLO?
ILO kan dit inderdaad. Maar of dit met NON HP disks ook goed werkt. Geen idee.
iLO Advanced heb ik zien staan voor minder dan 50 euro, zeker de moeite waard lijkt me.
Zeker weten. Anders werken bepaalde functionaliteit niet goed. BV ISO mouten, grafische console, en power management vanuit ILO.
Het is de 50 euro zeker meer dan waard.
Op het moment zie ik het volgende als nodig (geschatte prijzen):
- HP DL360 G9 met E52620 (1.950,00EUR)
- 2x HDD (2x 250,00EUR)
- iLO Advanced (50,00EUR)
- 3 jaar service op DL360 (is dit zonder moeite verlengbaar?) (400,00EUR)
Geen memory uitbreiding?
Dan kom ik op ongeveer 2900 Euro excl. BTW uit. Is dit een goede schatting van de kosten of kan ik hier nog iets bovenop verwachten buiten datacenter kosten?
ILO heeft een extra netwerk interface nodig voor optimale werking.
ILO heeft een Extra IP nodig.

wat voor een OS ga je draaien?

Ik heb hem zelf met ESXI geïnstalleerd en daarna met een pfsense firewall mijn FreeBSD geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
HP servers kunnen zonder problemen consumenten hardware gebruiken (schijven, ram etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
chaoscontrol schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:23:
HP servers kunnen zonder problemen consumenten hardware gebruiken (schijven, ram etc).
Totdat het fout gaat en je data weg is, en dan was het in eens toch niet zo goed meer.

Je zal maar een probleem hebben, en je moet een diag draaien vanuit HP om een issue op lossen, en ze in eens zeggen dat je systeem unsupported is, en je success wensen. Daar sta je dan......

Daarbij de meeste raid controllers vinden niet standaard schijven (waar al je bedrijfs data op staat) helemaal niet fijn. Toch lullig als je data in eens weg is.....

En waarom zou je dan een HP server kopen, om er consumenten hardware in te doen? Dan moet je al geen HP nemen (of Dell, of IBM / Lenovo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Rolfie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:09:
[...]

Totdat het fout gaat en je data weg is, en dan was het in eens toch niet zo goed meer.

Je zal maar een probleem hebben, en je moet een diag draaien vanuit HP om een issue op lossen, en ze in eens zeggen dat je systeem unsupported is, en je success wensen. Daar sta je dan......

Daarbij de meeste raid controllers vinden niet standaard schijven (waar al je bedrijfs data op staat) helemaal niet fijn. Toch lullig als je data in eens weg is.....

En waarom zou je dan een HP server kopen, om er consumenten hardware in te doen? Dan moet je al geen HP nemen (of Dell, of IBM / Lenovo).
Schijnveiligheid is ook een ding. HP heeft mij altijd geholpen met problemen met hun servers ook als er geen HP schijven in zaten. Ik gebruik elke dag HP raid controllers en ze slikken allemaal elke schijf welke je er tegenaan gooit. Hier thuis (waar al helemaal geen enterprise centen zijn) draait ook een p410 zonder problemen met wat random consumenten schijven al (ruim) 4 jaar goed.

Volgens mij is TS geen super belangrijke omgeving aan het bouwen en kan het dus geen kwaad om hier eens kritisch over na te denken.

En als al je data ineens weg is, heb je backups, daar gaat je enterprise schijf je echt niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
chaoscontrol schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:34:
[...]

Schijnveiligheid is ook een ding. HP heeft mij altijd geholpen met problemen met hun servers ook als er geen HP schijven in zaten. Ik gebruik elke dag HP raid controllers en ze slikken allemaal elke schijf welke je er tegenaan gooit. Hier thuis (waar al helemaal geen enterprise centen zijn) draait ook een p410 zonder problemen met wat random consumenten schijven al (ruim) 4 jaar goed.
Dat die ze slikt wil niet zeggen dat ze ook goed werken of geen problemen kunnen veroorzaken.
Het is maar net, werk risico je wilt nemen.
En als al je data ineens weg is, heb je backups, daar gaat je enterprise schijf je echt niet bij helpen.
Als je HP hardware gebruikt, en de firmwares to up date houd. Dus ook die van je schijven. Loop je het minste risico. Er komen met enige regelmaat firmware updates uit. En je zal maar net last hebben van de gefixste bug.
Of je raid controller vind een fout op je schijf, maar heeft er problemen mee. En besluit je schijf uit je raid systeem te gooien.

Altijd leuk backups.... Een restore uitvoeren kost natuurlijk ook geen tijd....... Tijd is geld. En dit soort dingen gebeuren meestal als je er geen tijd voor hebt.
Dus even terug zetten, zit er niet in. 1,2TB bijvoorbeeld via rsync over zetten van je backup server is ook zo gedaan.

Het zal vast wel werken.... Maar wil je het risico nemen? Het is een keuze. Bespaar ik nu een paar eurootjes. Wat me later een hoop tijd kan kosten.
Als je dit wilt doen, ga dan voor iets van een supermicro systeem. Ook goed, en die testen hun hardware tegen gewone leveranciers hardware.

Maar ik ben liever "safe than sorry". Mijn tijd, is mij kostbaarder dan nu een paar euro's besparen.

[ Voor 0% gewijzigd door Rolfie op 14-08-2015 18:13 . Reden: quote error ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Rolfie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:10:
[...]

Dat die ze slikt wil niet zeggen dat ze ook goed werken of geen problemen kunnen veroorzaken.
Het is maar net, werk risico je wilt nemen.

[...]

Als je HP hardware gebruikt, en de firmwares to up date houd. Dus ook die van je schijven. Loop je het minste risico. Er komen met enige regelmaat firmware updates uit. En je zal maar net last hebben van de gefixste bug.
Of je raid controller vind een fout op je schijf, maar heeft er problemen mee. En besluit je schijf uit je raid systeem te gooien.

Altijd leuk backups.... Een restore uitvoeren kost natuurlijk ook geen tijd....... Tijd is geld. En dit soort dingen gebeuren meestal als je er geen tijd voor hebt.
Dus even terug zetten, zit er niet in. 1,2TB bijvoorbeeld via rsync over zetten van je backup server is ook zo gedaan.

Het zal vast wel werken.... Maar wil je het risico nemen? Het is een keuze. Bespaar ik nu een paar eurootjes. Wat me later een hoop tijd kan kosten.
Als je dit wilt doen, ga dan voor iets van een supermicro systeem. Ook goed, en die testen hun hardware tegen gewone leveranciers hardware.

Maar ik ben liever "safe than sorry". Mijn tijd, is mij kostbaarder dan nu een paar euro's besparen.
toon volledige bericht
Nogmaals, als TS een enkele server zoekt zal het nooit iets zeer kritisch zijn. Hij zal met een dag downtime geen duizenden euro's verliezen. Dan is het het niet waard 900 euro voor een enterprise schijf te betalen en niet gewoon voor een consumenten variant te gaan voor bijna 1/5e van die prijs.

Ook spreken we al over een raid opstelling dus de kans dat er iets echt mis gaat (meerdere schijven tegelijk) is al minimaal. Bij een defecte raidcontroller of andere defecte hardware gaat die enterprise schijf namelijk ook niets helpen, je server is dan nog steeds niet te gebruiken.

Enterprise schijven zijn leuk voor bedrijven (joh) waar het fijn is een support contract te hebben zodat ze de defecte schijf binnen 24u voor je komen vervangen.

Anno 2015 kun je je backups ook gewoon live mounten, dan heb je dus ook geen dure downtime.

Maar voor een van ons hier echt iets nuttigs over kan zeggen moet de TS eerrst maar eens vertellen wat hij er mee doet en hoe belangrijk de machine is. ;) Misschien is een HP Microserver G8 met een upgrade al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

chaoscontrol schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:31:
[...]
Ook spreken we al over een raid opstelling dus de kans dat er iets echt mis gaat (meerdere schijven tegelijk) is al minimaal. Bij een defecte raidcontroller of andere defecte hardware gaat die enterprise schijf namelijk ook niets helpen, je server is dan nog steeds niet te gebruiken.
Zie mijn vorige reply hierboven ergens; TS spreekt over 2 disks in RAID dan kom je automatisch op een niet-redundante opstelling namelijk RAID0 of RAID1. In RAID0 ben je alles in 1x kwijt en in RAID1 zal een fout (menselijk, systeem of hardware) op disk 0 direct worden gerepliceerd naar disk 1 en is "dus" de configuratie ineens niet meer 100%.

TS doet het overkomen alsof er half-heftige dingen kunnen gebeuren want er wordt gesproken over 10Gbit bandbreedte (mogelijk) maar geen enkele aanwijzing dat hardware-config en niet genoemde software-config uberhaupt 10Gbit kunnen ondersteunen anders dan burst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 21:32

deadinspace

The what goes where now?

Goede avond,

De laatste paar jaren heb ik een server gehuurd bij OVH. Ik gebruik niet extreem veel resources, maar weet wel dat ik de rest van mijn leven niet zonder server kan.
Wat voor specificaties heb je nodig?

Ik had vroeger ook een eigen server, gratis gehost op mijn universiteit. Toen ik daar wegging besloot ik ook dat ik niet meer zonder eigen server kon, dus ik heb ook gekeken naar een dedicated server hosten. Ik ben er toen achter gekomen dat stroom en ruimte duur zijn, dus mijn HP DL380g2 ergens weghangen was achterlijk duur. En nieuwe (enigszins fatsoenlijke) servers zijn ook duur.

Ik ben toen voor een VPS gegaan in plaats van dedicated hardware, en daar heb ik geen spijt van. De voordelen voor mij waren:
  • Specs zijn makkelijk af te stemmen op je gebruik, en achteraf makkelijk aan te passen.
  • Middel-lage specs zijn aanzienlijk goedkoper dan dedicated hardware.
  • Geen gezeik met hardware-onderhoud, detectie van falende schijven, naar het datacenter moeten rijden om iets te vervangen etc etc. Dat doet mijn hoster allemaal voor me.
  • Nog steeds 100% controle over de software, je ssh't erheen.
Ik heb nu een VPS met SSD. Bescheiden, maar snel zat voor mijn doeleinden. Data staat op RAID-1. Daarnaast heb ik een tweede mini-VPS (ook op RAID-1) die uurlijks een backup van mijn main VPS maakt. Data staat in totaal op 4 harde schijven op 2 fysieke locaties, met backups tot 2 maanden terug. En dat alles voor ongeveer twee tientjes per maand.

Misschien ook iets voor jou?
MAX3400 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:51:
Zie mijn vorige reply hierboven ergens; TS spreekt over 2 disks in RAID dan kom je automatisch op een niet-redundante opstelling namelijk RAID0 of RAID1.
2-disk RAID-1 is wel redundant. De data staat namelijk op beide schijven.
In RAID0 ben je alles in 1x kwijt en in RAID1 zal een fout (menselijk, systeem of hardware) op disk 0 direct worden gerepliceerd naar disk 1 en is "dus" de configuratie ineens niet meer 100%.
Dat is bij alle RAID levels zo. Ook bij een RAID-6 array met hotspares is een verwijderde file verwijderd. (vandaar ook het bekende gezegde "RAID is geen back-up")

[ Voor 53% gewijzigd door deadinspace op 15-08-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
chaoscontrol schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:23:
Dat is jouw ervaring. Ik deel andere ervaringen. Lees mijn reactie eerder maar eens terug. Razwer in "Stroomverbruik moderne servers"

Dit soort zaken als waarheid verkondigen hoort niet thuis in een "PROFESSIONAL Networking & Servers" forum.

[ Voor 7% gewijzigd door Razwer op 16-08-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Razwer schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:45:
[...]

Dat is jouw ervaring. Ik deel andere ervaringen. Lees mijn reactie eerder maar eens terug. Razwer in "Stroomverbruik moderne servers"

Dit soort zaken als waarheid verkondigen hoort niet thuis in een "PROFESSIONAL Networking & Servers" forum.
Of het nu wel of niet werkt; op het moment dat je HP belt en hulp nodig hebt omdat de RAID-controller niet doet wat je wil, en ze komen erachter dat er aanvullende hardware inzit die niet QVL is, denk ik dat je heel hard moet roepen dat ze uberhaupt een case voor je aan gaan maken.

Sowieso lijkt onze antwoorden niet relevant; TS is waarschijnlijk heel erg druk met andere zaken want al bijna 4 dagen niet gereageerd ondanks wel online zijn. Hierdoor kunnen we oneindig veel aannames & oplossingen gaan posten zonder een duidelijker beeld te krijgen wat TS nu echt wil & moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
eens, maar er zijn veel lurkers op GOT die kennis op doen van alleen lezen. Wanneer zaken als waarheid worden verkondigd die toch pertinent onwaar zijn mag dat best tegen gesproken worden, ondanks dat de TS zelf (tijdelijk?) niet meer actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Razwer schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:55:
eens, maar er zijn veel lurkers op GOT die kennis op doen van alleen lezen. Wanneer zaken als waarheid worden verkondigd die toch pertinent onwaar zijn mag dat best tegen gesproken worden, ondanks dat de TS zelf (tijdelijk?) niet meer actief is.
Vanzelfsprekend is dat een waarheid als een koe ;) Ik zie zelf ook geen enkele noodzaak om wel 3K aan hardware aan te schaffen en dan voor 200 Euro op de eerste rij te willen zitten om te kijken of de goedkoopste disk uit de Pricewatch gaat werken en voor hoe lang.

Topicstarter
Ik denk dat ik het principe van het samenstellen van een server verkeer begrepen heb. Ik ging ervan uit dat geheugen de kleinste kostenpost was, vooral omdat ik voor prive doeleinden nooit meer dan 300 euro heb uitgegeven voor opslag in een laptop en dat het altijd goed deed (dat kan ik natuurlijk niet vergelijken weet ik nu).

Toen ik daar achter kwam, was een eigen server ineens een stuk minder interessant, aangezien ik meer dan 4000 euro zou moeten investeren om na 5 jaar goedkoper uit te zijn dan OVH. En dan heb ik eventuele extra reiskosten, vervangen van kapotte onderdelen, etc, niet eens meegeteld. MAX3400 zag al bijna direct dat een eigen server op colocatie niets voor mij is(, ik een weekje geleden ook). Sindsdien had ik eigenlijk niets meer van me laten horen, sorry daarvoor.

Zoals het er voor mij uitziet is het upgraden van mijn OVH server naar een grotere de beste oplossing.

Dankjulliewel voor alle replies, zonder jullie had ik waarschijnlijk een grote miskoop gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Je kan altijd nog geld opzij zetten om (later) zelf iets te hosten. Wat ik zou doen, als ik jou was: probeer OVH echt te bellen, uit te leggen wat je wil hebben en aangeven dat je per jaar kan/wil betalen. Ken zat mensen die dan een iets sterkere machine hebben gekregen maar ook de bulk-korting bij jaarlijkse rekening.

Dan heb je altijd nog de mogelijkheid om na een jaar te bedenken of je naar een andere hoster over wil stappen of dat je wel nog een eigen machine in colo wil gaan zetten. Wat dat betreft zijn er zat hosters met een NL-kantoor en NL-personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal OVH gaan bellen en vragen wat hun beste aanbod is voor mijn vraag. Ik wist niet dat via de telefoon voordeliger zou zijn, ik zal laten weten wat het resultaat is. Als ik denk dat hun aanbod beter zou kunnen, ga ik wel op zoek naar Nederlanse hosters.

Voordeel van een dedicated is dat je heel makkelijk kunt switchen en je makkelijk kunt down- en upgraden als het contract afloopt, dat is waarschijnlijk toch wel het belangrijkste voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:45

RammY

Dát!

MAX3400 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 06:59:
[...]

Vergeet je niet http://www8.hp.com/nl/nl/...html?oid=7087601#!tab=oas erbij te pakken? Als je moederbord uitfikt (alhoewel onwaarschijnlijk), komt er een mannetje met een nieuw board ipv dat je een schadepost van 2K hebt.
Euh ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt, maar op HP servers zit gewoon next business day (1-3 jaar). Dus ja, je zult een dag (misschien 2) moeten wachten als je geen carepack hebt.
Maar zonder CP heb je echt geen schadepost van 2K!

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1