Advies nodig, ADSL vs Kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 17:48
Beste tweakers, ik heb jullie advies nodig, met name de internetsnelheid.

Situatie
Ik woon in een studentenflat, daar maken we momenteel gebruik van UPC (Ziggo), en hebben we een internetverbinding van 200/20, deze wordt gebruikt door vier man (waarvan 1tje soms), nu gaat mijn huisgenoot die dit abonnement heeft einde van de maand weg, en heeft hij het abonnement opgezegd.

Probleem
Dit houd in dat ik straks geen internet meer heb, nu ben ik op zoek naar iets vervangend, ik wil eigenlijk iets goedkoper zitten, echter beland ik dan snel op een ADSL verbinding van 24 mbps, dit is velen malen goedkoper (scheelt bijna 20 euro p/m), echter vraag ik me af of deze snelheid voldoende is voor 4 personen, waarvan twee enkel op telefoon en laptop zitten, één persoon gamede, en één persoon kijkt televisie, daarnaast ga ik er van uit dat ook die twee standaard Wifi op telefoon hebben. Ook is er een printer op het netwerk aangesloten.

De vraag
Mijn vraag is nu, is het het geld besparing waard? Kan je met 24mbps verbinding ook een heel eind komen? Of kom ik echt tekort, en heb ik bijna geen keus om kabel, en dus Ziggo te gebruiken?

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren?

Groetjes,
Dhr.Maassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Beste heer Maassen,

Ik kan je adviseren om in een studentenhuis met 1 persoon die spelletjes online speelt en meerdere apparaten daarmee al in gebruik heeft niet op een ADSL verbinding te gaan plaatsnemen van maar 24mbps. Digitale tv over ADSL slurpt ook al snel 2-4 mbit per aansluiting (decoder). > Ikzelf gebruik 7mbit als ik tv kijk.. (1 decoder)

Tevens gebruikt een spelcomputer bij het online gamen ook al snel 8-12 mbit minimaal.

De vraag is, wil je dat ? Simpel rekensommetje below:

1 Persoon gamed = 10mbps
2 personen kijken tv = 8mbps
2 personen hebben wifi op telefoon = 4mbps +-
2 maken ook gebruik van laptop = 4-12 mbps per persoon ..

Dit bovenstaande vormt samen al een totaal van 34mbps. Dit is dan nog volledig geschat, het kan veel hoger uitvallen, het kan iets lager uitvallen. Maar een abbo van 30mbps is aan de kleine kant en gaat gegarandeerd veel gezeur opleveren.

Mijn advies? Kijk voor glasvezel, kom dit overeen met je huisbaas? Of neem gewoon ziggo 120/12 moet in jullie geval ruim voldoende zijn zonder klachten.

/offtopic:
Ikzelf ben een webdeveloper, ik heb bijvoorbeeld heel veel tabbladen vaak open staan, meerdere ftp connecties en ssh verbindingen. Per connectie die mijn computer of laptop maakt gebruikt dit een x aantal mbit per seconde. Je zou bijvoorbeeld als ik in je huis zou wonen totaal geen plezier hebben van 30mbps internet..

Met vriendelijke groet,

[ Voor 14% gewijzigd door Tweakez op 05-08-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Je hoeft toch niet het max pakket te nemen? Wellicht is 40/4 al voldoende. Mocht dat niet genoeg blijken te zijn kan altijd nog opschalen naar de 120/20 versie.

Maar ADSL met 4 personen die 200 Mb gewend zijn is wellicht wel erg terug tot basics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 09:27
Ik kan je nu al vertellen dat 24mb niet genoeg is voor een fanatieke gamer. Die gaat gegarandeerd problemen krijgen met ping/lagg. En daarnaast zijn er met 4 man gewoon teveel apparaten aangesloten om allemaal goed gebruik te kunnen maken van het abbonement.

Pak gewoon 40/4 (word ook krap) of 120/12. Of pak een 50/60mb verbinding als dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 13:57
Wat wordt er hier allemaal gezegd. 24 Mbps volstaat gewoon voor 4 studenten. Dat is 6Mbps per man als de verbinding volledig gebruikt wordt.
Gewoon afspreken dat het downloaden op niet-piek momenten gedaan wordt. Eventueel een router plaatsen/configureren die de trafiek per user beperkt tot 15Mbps zodat nooit 1 persoon de verbinding vol trekt.

In België biedt telenet kotnet aan (in Leuven toch). Dat is speciaal voor studenten. Hun aanbod is onder andere 30Mbps down en 3 up voor 16 mensen maximum. En ik hoor hier nooit iemand klagen dat het echt te traag is om 1080p youtube te kijken of iets anders te doen.
30Mbps/16 man is een stuk minder dan 24Mbps/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:13
AndRo555 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:53:
Wat wordt er hier allemaal gezegd. 24 Mbps volstaat gewoon voor 4 studenten. Dat is 6Mbps per man als de verbinding volledig gebruikt wordt.
En nog mooier, het valt allemaal in het niet bij de ellende die slechtafgerichte torrentclients veroorzaken. Dan maakt het weinig uit of je 24, 40 of 120 megabit hebt, met een voldoende aantal connecties of uploadrate trek je de router cq. verbinding toch wel plat.

Uitzoeken hoe je QoS regelt (sociaal, of met hardware) is het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 20:55
Allereerst zou ik eerst eens kijken wat er via ADSL/VVDSL2 mogelijk is op jouw adres. Dit kun je zien via http://netco.fpi-info.fourstack.nl/ .
ADSL zou ik sowieso niet voor gaan, want van die theoretische 24Mbits blijft er in praktijk weinig van over. Indien de maximale snelheid die bovenstaande site aangeeft redelijk is, kun je wellicht naar een VDSL-lijn kijken(modernere versie van ADSL). Veel providers leveren tegenwoordig standaard een uploadsnelheid van ~20Mbit(mits technisch mogelijk) via VVDSL en dat is toch wel erg handig als je iets naar je docenten moet sturen. Ook als je niet meer wilt betalen voor traditionele lineaire kabeltv is VVDSL interessant (nog meer als student met een heel beperkt budget).

Glasvezel is eigenlijk ideaal, vooral gamers vinden dat tof vanwege de hele lage ping maar dat is meestal duurder dan een VDSL-abonnementje.

Al met al zou ik gewoon kijken naar de kosten en behoeftes. Ik reken hier in huis zo'n 10Mbit per persoon om fatsoenlijk te internetten, bellen en streamen en dat blijkt genoeg.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-04 11:12
timmie1 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:32:
Allereerst zou ik eerst eens kijken wat er via ADSL/VVDSL2 mogelijk is op jouw adres. Dit kun je zien via http://netco.fpi-info.fourstack.nl/ .
ADSL zou ik sowieso niet voor gaan, want van die theoretische 24Mbits blijft er in praktijk weinig van over. Indien de maximale snelheid die bovenstaande site aangeeft redelijk is, kun je wellicht naar een VDSL-lijn kijken(modernere versie van ADSL). Veel providers leveren tegenwoordig standaard een uploadsnelheid van ~20Mbit(mits technisch mogelijk) via VVDSL en dat is toch wel erg handig als je iets naar je docenten moet sturen. Ook als je niet meer wilt betalen voor traditionele lineaire kabeltv is VVDSL interessant (nog meer als student met een heel beperkt budget).

Glasvezel is eigenlijk ideaal, vooral gamers vinden dat tof vanwege de hele lage ping maar dat is meestal duurder dan een VDSL-abonnementje.

Al met al zou ik gewoon kijken naar de kosten en behoeftes. Ik reken hier in huis zo'n 10Mbit per persoon om fatsoenlijk te internetten, bellen en streamen en dat blijkt genoeg.
Hier sluit ik me bij aan.
rolandos582 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:43:
Ik kan je nu al vertellen dat 24mb niet genoeg is voor een fanatieke gamer. Die gaat gegarandeerd problemen krijgen met ping/lagg. En daarnaast zijn er met 4 man gewoon teveel apparaten aangesloten om allemaal goed gebruik te kunnen maken van het abbonement.

Pak gewoon 40/4 (word ook krap) of 120/12. Of pak een 50/60mb verbinding als dit mogelijk is.
Waarom zou je problemen met ping krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 17:48
Hé guys, bedankt voor jullie reacties :) Het klinkt alsof ik inderdaad beter kan kiezen voor kabel 120/12, Ik ben geen hele fanatieke gamer hoor, maar vind het wel fijn als ik game, het ongestoord kan doen. Het is jammer dat ADSL zo beperkt bij mij is, en glasvezel pas volgend jaar wordt uitgerold,

Dan maar de kosten niet besparen.... ik zal als ik het met de andere vieren deel ongeveer rond de 20 euro eindigen (als ik Connect & Play doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 09:27
Pasteis schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 23:29:
Hé guys, bedankt voor jullie reacties :) Het klinkt alsof ik inderdaad beter kan kiezen voor kabel 120/12, Ik ben geen hele fanatieke gamer hoor, maar vind het wel fijn als ik game, het ongestoord kan doen. Het is jammer dat ADSL zo beperkt bij mij is, en glasvezel pas volgend jaar wordt uitgerold,

Dan maar de kosten niet besparen.... ik zal als ik het met de andere vieren deel ongeveer rond de 20 euro eindigen (als ik Connect & Play doe).
1e 6 maanden 35, daarna 60? Is gemiddeld 47,50. 47,50 : 4 = 11,88 per persoon per maand.
Tenminste als je ziggo 120/12 neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 20:55

wat was de maximaal haalbare snelheid volgens bovenstaande website dan?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
AndRo555 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:53:
Gewoon afspreken dat het downloaden op niet-piek momenten gedaan wordt. Eventueel een router plaatsen/configureren die de trafiek per user beperkt tot 15Mbps zodat nooit 1 persoon de verbinding vol trekt.

In België biedt telenet kotnet aan (in Leuven toch). Dat is speciaal voor studenten. Hun aanbod is onder andere 30Mbps down en 3 up voor 16 mensen maximum. En ik hoor hier nooit iemand klagen dat het echt te traag is om 1080p youtube te kijken of iets anders te doen.
30Mbps/16 man is een stuk minder dan 24Mbps/4.
Je vergeet het kijken naar digitale tv naast internet. Je haalt Telenet aan die een kabel provider is en waarbij de tv stream los staat van internet snelheid. Bij een xDSL aanbieder wordt de tv stream wel meegenomen in de totale snelheid en als er op het adres van TS een oude wijkkast staat dan is er totaal slechts tot 24Mbps haalbaar en dit delen met vier persoon voor internet én tv streams is te krap. Een SD zender is al snel 3-4Mbps en een HD zender 8Mbps of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
funrider schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:44:
[...]

Je vergeet het kijken naar digitale tv naast internet. Je haalt Telenet aan die een kabel provider is en waarbij de tv stream los staat van internet snelheid. Bij een xDSL aanbieder wordt de tv stream wel meegenomen in de totale snelheid en als er op het adres van TS een oude wijkkast staat dan is er totaal slechts tot 24Mbps haalbaar en dit delen met vier persoon voor internet én tv streams is te krap. Een SD zender is al snel 3-4Mbps en een HD zender 8Mbps of meer.
En dat is op zich toch niet relevant?
1. Studenten kijken weinig (lineaire) TV, ook zijn het geen bejaarden die te TV heel de dag aan laten staan als achtergrondlawaai.
2. Als ze TV aan het kijken zijn neemt de persoon geen 7Mbps Netflix stream of Youtube stream in. Hoogstens een twitter feed refresh of wat surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
AndRo555 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:48:
[...]

En dat is op zich toch niet relevant?
1. Studenten kijken weinig (lineaire) TV, ook zijn het geen bejaarden die te TV heel de dag aan laten staan als achtergrondlawaai.
2. Als ze TV aan het kijken zijn neemt de persoon geen 7Mbps Netflix stream of Youtube stream in. Hoogstens een twitter feed refresh of wat surfen.
Lijkt me wel relevant als de totale internet snelheid slechts die 24Mbps is voor 4 personen.

1. Mooie aanname, maar online streams des te meer en HD streams online vragen ook de nodige kwaliteit. Als je daarnaast nog wat groot materiaal aan het downloaden bent (studie materiaal of andere zaken) dan is het toch wel erg fijn dat je internet snelheid geen beperking wordt.
2. Zie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:15
Ik ben momenteel bij een studentenhuis aan het kijken voor een snellere internetoplossing. In dat huis ligt momenteel 20mbit ADSL waarvan er met geluk 13 binnenkomt. (waardeloze tele2 verbinding) zelfs met 3 studenten die niet eens gelijktijdig van dat netwerk gebruik maken is het al te weinig. Eentje download een iso, een ander kijkt netflix, en voor de rest van de mensen in het huis is het vervolgens niet meer bruikbaar. Google doet er zelfs seconden over om te laden.

Tv loopt over de kabel, alleen mag er geen internet via de kabel komen van de huisbaas. (al zou dat niks opschieten, zelfs KPN levert sneller internet over DSL dan wat daar te krijgen is over coax, max 30/2)

Ik zou DSL onder de 20mbit laten liggen, en kijken naar VDSL indien beschikbaar of toch weer kabel nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:15
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

..en glasvezel pas volgend jaar wordt uitgerold,
Kun je het contract niet overnemen (in afgeslankte vorm) ? Dan zit je in ieder geval niet vast aan een opzeg termijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 10-08-2015 16:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
funrider schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:34:
[...]

Lijkt me wel relevant als de totale internet snelheid slechts die 24Mbps is voor 4 personen.

1. Mooie aanname, maar online streams des te meer en HD streams online vragen ook de nodige kwaliteit. Als je daarnaast nog wat groot materiaal aan het downloaden bent (studie materiaal of andere zaken) dan is het toch wel erg fijn dat je internet snelheid geen beperking wordt.
2. Zie 1.
Fijn, ja. Nodig, nee.

Zoals ik al eerder in deze thread gezegd heb. 24Mbps is perfect genoeg om met 4 vlot van het internet gebruik te kunnen maken, ook als student. Je hebt een degelijke QoS nodig, dat kan een router zijn, maar ook sociaal, waar iedereen weet dat je alleen download op niet-piekuren en je torrent snelheden beperkt.

Studenten hebben geen oneindige geld supply en zullen het (meestal toch) zuinig aan moeten doen. 24Mbps, of zelfs 16Mbps als je een HD TV-stream hebt aanstaan is meer dan genoeg.

Mocht het nu een 4Mbps ADSL aansluiting geweest zijn, dan kon ik er inkomen dat het niet genoeg is om vlot te surfen en te streamen. Maar met 24Mbps trek je 3 keer een 1080p Netflix stream zonder problemen.
HvanderT schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:48:
Ik ben momenteel bij een studentenhuis aan het kijken voor een snellere internetoplossing. In dat huis ligt momenteel 20mbit ADSL waarvan er met geluk 13 binnenkomt. (waardeloze tele2 verbinding) zelfs met 3 studenten die niet eens gelijktijdig van dat netwerk gebruik maken is het al te weinig. Eentje download een iso, een ander kijkt netflix, en voor de rest van de mensen in het huis is het vervolgens niet meer bruikbaar. Google doet er zelfs seconden over om te laden.

Tv loopt over de kabel, alleen mag er geen internet via de kabel komen van de huisbaas. (al zou dat niks opschieten, zelfs KPN levert sneller internet over DSL dan wat daar te krijgen is over coax, max 30/2)

Ik zou DSL onder de 20mbit laten liggen, en kijken naar VDSL indien beschikbaar of toch weer kabel nemen.
Je hebt gewoon een degelijke router nodig die max 6Mbps per gebruiker geeft. Dan kan er niet eentje alles dichtrekken voor de rest.
Zelfs een gigabit connectie is waardeloos wanneer die continu volgetrokken wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door AndRo555 op 10-08-2015 17:10 ]

Pagina: 1