Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Sinds kort maakt mijn werkgever gebruik van een arbodienst met de slogan "Altijd doeltreffend en kostenbesparend." Maandag was ik ziek, vandaag lag er een brief op de mat.

Het is me toch een lelijke brief. Er staan woorden over elkaar geprint, waardoor sommige zinnen amper leesbaar zijn. Enfin, het gaat om de inhoud. Voor dat ene dagje ziek ben ik namelijk verplicht om aan te geven:

- Wat mijn ziekteverschijnselen waren.
- Of ik contact op heb genomen met de huisarts. Zo ja, op welke datum? Wat was het advies?
- Zijn er medicijnen voorgeschreven? Zo ja, welke?
- Ben ik zwanger? Zo ja, wat is de datum van mijn laatste menstruatie?
- Waardoor wordt mijn ziekte veroorzaakt. Hier staan een aantal slecht leesbare overgeprinte opties.

.. en zo nog een paar opmerkelijke vragen. Dit is de eerste keer dat ik met een arbodienst te maken heb, dus ik vroeg me of dit een normaal iets is?

[ Voor 10% gewijzigd door Gplux op 08-11-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:30
Als je maar een dag ziek was, zou ik die brief lekker negeren. Of misschien zou ik m even aan m'n werkgever laten zien, zodat ie ook een idee heeft voor wat voor bagger hij dik betaalt.

Ik heb bij een vorige werkgever meegemaakt dat de arbodienst ook al direct vol in actie kwam bij een dagje ziek. Baas was daar helemaal niet blij mee, vond hij onnodig, maar betaalde er wel dik voor (per brief /bezoek dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Ik zou het inderdaad op je werk eens navragen, want dat lijken me vrij rare/extreme vragen voor één dagje ziek.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zo vreemd is het niet dat een arbodienst schriftelijk om informatie vraagt. Dat hangt af van de afspraken die je werkgever met die arbodienst heeft gemaakt en daar zou je over geïnformeerd moeten zijn. Het zijn verder ook geen vreemde vragen of zo. Dat deze brief slecht geprint is, is vervelend maar mijn eerste stap zou dan zijn om de arbodienst te bellen en te vragen om een nieuwe brief omdat deze onleesbaar is en wellicht kunnen de vragen dan ook wel telefonisch afgehandeld worden. De arbodienst kan niet weten dat jij maar een dag ziek bent, die sturen na ziekmelding gewoon gelijk een brief uit. Beetje drukte om niks imho.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ik vraag me zelfs af of een arbodienst dergelijke vragen überhaupt wel mag stellen. De werkgever mag dit soort dingen volgens mij helemaal niet vragen en die arbodienst is op dit moment alleen maar een verlengstuk van de werkgever.
Aan dit soort brieven is waarschijnlijk nog geen arts te pas gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

anboni schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:27:
Ik vraag me zelfs af of een arbodienst dergelijke vragen überhaupt wel mag stellen. De werkgever mag dit soort dingen volgens mij helemaal niet vragen en die arbodienst is op dit moment alleen maar een verlengstuk van de werkgever.
Ja, dat mag als het redelijkerwijs te maken kan hebben met de ziekmelding. In mijn ogen wekt het sturen van een brief meer onrust dan bedoeld, direct telefonisch vanuit de arbodienst zou meestal minder vraagtekens opleveren.

Ziekmelden om menstruatie zal vast wel voorkomen, zeker als er een logica te zien is in het ziekmelden van een persoon. Maar om dat direct de eerste keer te vragen... mja. Maar telefonisch was het vast niet gevraagd, als men tenminste netjes begint met het navragen van de klachten. Zoals de inhoud van de brief hierboven geschetst is is het een beetje schieten op een mug met een kanon. :)

Zie http://www.arbeidsrechter...dewerker-rechten-plichten voor de rechten en plichten die je hebt.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
Maar aangezien je deze informatie niet direct aan een arboarts toevertrouwd .. kun je deze vragen niet op deze wijze stellen IMHO. Als ze het echt willen weten zouden ze een arts moeten sturen (die vervolgens alleen maar (een inschatting van) de gevolgen voor wat betreft de arbeidsrelatie mag doorgeven zonder specifieke details die geen direct verband houden met de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Niet online
Tnx voor de link! Ik ben vooral benieuwd hoeveel de Arbodienst je werkelijk mag vragen en wat gebruikelijk is (vooral voor vrouwen). De arboarts roept bij niet bepaald gevoelens van neutraliteit op. Ik heb deze mensen niet als arts of iets dergelijks gekozen, dus ik voel me bij sommige vragen dan ook niet echt prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Arts is ook niet volledig neutraal, maar wel ambtsgebonden aan zijn geheimhoudingsplicht wat betreft je medische toestand. Let op uit bezuinigingen wordt er vaak gebruik gemaakt van een arboverpleegkundige.
Staat niet gelijk aan de arboarts. Maar wordt wel gebruikt voor de controle en het herstel te bevorderen.

Ben je nu beter? Melden dat je allang weer aan het werk bent. En klaar!

- Wat mijn ziekteverschijnselen waren. => mag alleen dearboarts vragen.
- Of ik contact op heb genomen met de huisarts. Zo ja, op welke datum?
Controle of je zelf wel acties onderneemt om snel beter te worden. lijkt me een redelijke vraag. Maar niet naar de huisarts is niet altijd verkeerd.

- Wat was het advies?=> alleen voor de arboarts
- Zijn er medicijnen voorgeschreven? twijfelgeval
- Zo ja, welke?=> alleen voor de arboarts
- Ben ik zwanger? ARBOARTS!
- Zo ja, wat is de datum van mijn laatste menstruatie? (wtf) mits relevant ARBOARTS!
- Waardoor wordt mijn ziekte veroorzaakt. Hier staan een aantal slecht leesbare overgeprinte opties.
=> arboarts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
PROnline schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:10:
Arts is ook niet volledig neutraal, maar wel ambtsgebonden aan zijn geheimhoudingsplicht wat betreft je medische toestand. Let op uit bezuinigingen wordt er vaak gebruik gemaakt van een arboverpleegkundige.
Staat niet gelijk aan de arboarts. Maar wordt wel gebruikt voor de controle en het herstel te bevorderen.

Controle of je zelf wel acties onderneemt om snel beter te worden. lijkt me een redelijke vraag. Maar niet naar de huisarts is niet altijd verkeerd.

- Zo ja, wat is de datum van mijn laatste menstruatie? (wtf) mits relevant ARBOARTS!
=> arboarts
toon volledige bericht
Steeds meer arbodiensten werken niet primair met de bedrijfsarts als eerste contact. Daar zijn er namelijk weinig van, wat een niet zo gunstig effect heeft op de prijs (tenzij je zelf bedrijfsarts bent natuurlijk ;) )

Volgens de wetgeving mag een arbodienst niets medisch delen met de werkgever. Stel, jij vertelt aan je werkgever dat je griep hebt en die registreert dat ergens, dan is je werkgever volgens de wet al in overtreding. Het CBP controleert hier ook heel streng op, dus in die zin is er maar een beperkt risico op het doorgeven van dit soort informatie.
Gplux schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:02:
Sinds kort maakt mijn werkgever gebruik van een arbodienst genaamd Remaz Groep. Maandag was ik ziek, vandaag lag er een brief op de mat.

Het is me toch een lelijke brief. Er staan woorden over elkaar geprint, waardoor sommige zinnen amper leesbaar zijn. Enfin, het gaat om de inhoud. Voor dat ene dagje ziek ben ik namelijk verplicht om aan te geven:

- Wat mijn ziekteverschijnselen waren.
- Of ik contact op heb genomen met de huisarts. Zo ja, op welke datum? Wat was het advies?
- Zijn er medicijnen voorgeschreven? Zo ja, welke?
- Ben ik zwanger? Zo ja, wat is de datum van mijn laatste menstruatie? (wtf)

.. en zo nog een paar opmerkelijke vragen. Dit is de eerste keer dat ik met een arbodienst te maken heb, dus ik vroeg me of dit een normaal iets is? Ik ken deze groep en deze mensen niet, dus toedeledokie dat ik vragen over zwanger zijn, menstruaties of uberhaupt ziekteverschijnselen wil beantwoorden.
't is wel heel proactief handelen van die arbodienst ;) Als ze hebben afgesproken dat er direct contact wordt opgenomen met zieke werknemers, dan is dit natuurlijk wel een kostenefficiënte manier. Als het een standaardvragenlijst is, dan is de menstruatievraag ook een logische, want dan kan je de duur van de zwangerschap goed benaderen. Al zou ik persoonlijk die vraag dan iets anders gesteld hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

JB

Cédric roelt!

Gewoon in de oud-papier bak en klaar.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
JB schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:45:
Ik weet niet of dit het meest verstandige advies is. Nu zal het in dit geval geen probleem zijn, omdat Gplux als ik 't goed begrijp maar 1 dag ziek is geweest, maar je bent verplicht mee te werken aan je re-integratie om herstel te bevorderen. Niet meewerken kan loonsancties opleveren en hoewel daarvoor formele stappen gezet moeten worden voor de werkgever, lijkt 't me een stuk minder stressvol als dat enigszins voorkomen kan worden.

Ook onterecht ingehouden loon blijft ingehouden loon. Ergens recht op hebben en recht krijgen zijn wat dat betreft verschillende dingen en voordat je je recht gehaald hebt ben je toch weer een tijd verder. En tijdens langdurige ziekte opeens geen inkomen hebben lijkt me niet prettig

[ Voor 19% gewijzigd door rik86 op 06-08-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
JB schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:45:
Dat is vragen om problemen. De arbodienst is irritant, maar heeft zeker ook rechten. Dit is gewoon niet meewerken aan herstel, en dat kán zeker problemen geven.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

rik86 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:57:
[...]

Ik weet niet of dit het meest verstandige advies is. Nu zal het in dit geval geen probleem zijn, omdat Gplux als ik 't goed begrijp maar 1 dag ziek is geweest, maar je bent verplicht mee te werken aan je re-integratie om herstel te bevorderen. Niet meewerken kan loonsancties opleveren en hoewel daarvoor formele stappen gezet moeten worden voor de werkgever, lijkt 't me een stuk minder stressvol als dat enigszins voorkomen kan worden.

Ook onterecht ingehouden loon blijft ingehouden loon. Ergens recht op hebben en recht krijgen zijn wat dat betreft verschillende dingen en voordat je je recht gehaald hebt ben je toch weer een tijd verder. En tijdens langdurige ziekte opeens geen inkomen hebben lijkt me niet prettig
Serieus :? Bij 1 dag ziek zijn meteen een brief krijgen of je zwanger bent en weet ik wat allemaal gaat een beetje ver niet?
DiedX schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:57:
[...]

Dat is vragen om problemen. De arbodienst is irritant, maar heeft zeker ook rechten. Dit is gewoon niet meewerken aan herstel, en dat kán zeker problemen geven.
Meewerken aan herstel? Ik lees 1 dag ziek.

[ Voor 59% gewijzigd door JB op 06-08-2015 10:59 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Niet of niet correct invullen = je melden bij een arboarts op een locatie (moet je ook nog vrij nemen als je weer beter bent)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
JB schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:58:
[...]
Serieus :? Bij 1 dag ziek zijn meteen een brief krijgen of je zwanger bent en weet ik wat allemaal gaat een beetje ver niet?

[...]
Als de standaardprocedure is dat elke ziekmelding direct opgevolgd wordt door een brief met standaardvragenlijst, dan vind ik van niet.

Nu verwacht ik niet dat de werkgever lang bij die arbodienst zal blijven, ik geloof niet dat dit structureel het verzuim verlaagd en ook nog eens qua kosten voor de werkgever een goede oplossing is, maar er zijn ook bedrijven die op de 1e of 2e verzuimdag direct een huisbezoek af laten leggen...

Vergeet niet, verzuim is een heel hoge kostenpost voor werkgevers, waarbij een groot deel te voorkomen is. (al is dit niet de manier...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

rik86 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:26:
[...]

Als de standaardprocedure is dat elke ziekmelding direct opgevolgd wordt door een brief met standaardvragenlijst, dan vind ik van niet.

Nu verwacht ik niet dat de werkgever lang bij die arbodienst zal blijven, ik geloof niet dat dit structureel het verzuim verlaagd en ook nog eens qua kosten voor de werkgever een goede oplossing is, maar er zijn ook bedrijven die op de 1e of 2e verzuimdag direct een huisbezoek af laten leggen...

Vergeet niet, verzuim is een heel hoge kostenpost voor werkgevers, waarbij een groot deel te voorkomen is. (al is dit niet de manier...)
Als het de standaardprocedure is wel ja, maar dat heb ik nog nergens mee gemaakt of van gehoord? Deze info ontbreekt ook in de TS.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Tja, ik denk dat het merendeel van de werknemers zich pas afvraagt wat er gebeurt bij ziekte als ze ziek zijn ;). Ik weet dat ik me telefonisch ziek moet melden bij m'n leidinggevende en als die er niet is bij de P&O, maar verder ook geen idee hoe 't dan precies verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Je moet je zelf als werkgever ook af gaan vragen hoe je personeel aankijkt tegen zulke brieven na slechts 1 dag ziek zijn.. Daar motiveer je namelijk je personeel niet mee om sneller weer aan het werk te gaan imho.

Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar men op een gegeven moment ook een arbodienst in de arm genomen heeft, alleen werd je dan na een dag of 3 gebeld door een ietswat dringerige telefooniste die vooral geen arts is, maar zich wel voordeed als... Wekte ook een hoop irritatie, maar eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat sommige collega's voor een simpel griepje rustig een week thuis bleven terwijl dat 2-3 dagen ziek op zn hoogst is.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

rik86 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:29:
Tja, ik denk dat het merendeel van de werknemers zich pas afvraagt wat er gebeurt bij ziekte als ze ziek zijn ;). Ik weet dat ik me telefonisch ziek moet melden bij m'n leidinggevende en als die er niet is bij de P&O, maar verder ook geen idee hoe 't dan precies verder gaat.
Inderdaad. Helaas zijn er mensen die er een potje van maken. Ik ben de laatste 10 jaar ook niet 1x ziek geweest en zou behoorlijk pissig worden als ik zo behandeld word wanneer ik mij ziek moet melden. Al weten we nog steeds niet of dit standaardprocedure is bij het bedrijf van de TS.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Breezers schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:01:
Niet of niet correct invullen = je melden bij een arboarts op een locatie (moet je ook nog vrij nemen als je weer beter bent)
Onzin. Misschien dat dat het geval is als je langdurig ziek bent (maar dan hoef je geen vrij te nemen, want dan ben je toch nog ziek), maar als je alweer aan het werk bent na 1 dagje ziek gaan ze echt niet van je eisen dat je je meldt bij de bedrijfsarts. Het is geen kleuterschool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
anboni schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:46:
[...]

Onzin. Misschien dat dat het geval is als je langdurig ziek bent (maar dan hoef je geen vrij te nemen, want dan ben je toch nog ziek), maar als je alweer aan het werk bent na 1 dagje ziek gaan ze echt niet van je eisen dat je je meldt bij de bedrijfsarts. Het is geen kleuterschool...
Je bedrijf heeft hier geen bal me te maken, de arbodienst (verzekeraar) bepaalt de regeltjes nav het abonnement/overeenkomst die het heft gesloten met het bedrijf, en ja die gaat daar soms heel ver in, zelf zover dat je gewoon een uitnodiging krijgt, zelfs als weer beter bent.
Het enige wat je werkgever dan kan doen, is de arbodienst opdracht geven dit te cancelen.

http://www.arbeidsrechter...dewerker-rechten-plichten

[ Voor 8% gewijzigd door Breezers op 06-08-2015 12:11 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Wat er in dat linkje staat is allemaal hartstikke leuk, maar alleen van toepassing bij voortdurende ziekte. Nogmaals: als je 1 dag (of zelfs een paar) ziek bent geweest maar inmiddels weer normaal aan het werk, kunnen ze dat echt niet van je eisen. En als de arbodienst dat al wel meent te kunnen, zou ik van mijn werkgever verwachten dat die die arbodienst terstond terugfluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Dit soort vragen hoef je in elk geval niet te beantwoorden. Dat gaat ze namelijk helemaal niks aan, sterker nog volgens mij mogen ze die informatie niet eens hebben of er om vragen. De bedrijfsarts is uiteraard een ander verhaal, maar de arbodienst mag niet om medische informatie vragen, en de bedrijfsarts mag ook geen concrete medische informatie doorgeven aan werkgever of arbodienst.

Ik kan je overigens vertellen dat een deel van de bedrijfsartsen, arbodiensten en werkgevers het in praktijk niet zo nauw nemen met die geheimhoudingsplicht maar in principe mag het dus niet. (heb in mijn tijd bij een arbodienst in de samenwerking met de arboarts/bedrijfsarts nogal wat medische informatie doorgespeeld gekregen tussen neus en lippen door die geheim gehouden had moeten blijven.... Vooral bij de wat kleinere bedrijven hebben ze daar echter schijt aan) Dit soort informatie mag niet bij je werkgever of een arbodienst terecht komen.

TLDR: niet beantwoorden.

Edit: oh, spuit 11. :P

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 06-08-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:56
FiXeL schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:35:
Wekte ook een hoop irritatie, maar eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat sommige collega's voor een simpel griepje rustig een week thuis bleven terwijl dat 2-3 dagen ziek op zn hoogst is.
Bij wat veel als griepje zien (fikse verkoudheid) is een week ziek inderdaad onzin, maar bij echte griep niet!
Dan is een week herstel nog weinig. Bij genoeg bedrijven is de instructie bij griep : blijf thuis.
Beter 1 werknemer in de lappenmand, dan dat ie de rest van de afdeling aan steekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 483276 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:25:
Dit soort vragen hoef je in elk geval niet te beantwoorden. Dat gaat ze namelijk helemaal niks aan, sterker nog volgens mij mogen ze die informatie niet eens hebben of er om vragen. De bedrijfsarts is uiteraard een ander verhaal, maar de arbodienst mag niet om medische informatie vragen, en de bedrijfsarts mag ook geen concrete medische informatie doorgeven aan werkgever of arbodienst.

Ik kan je overigens vertellen dat een deel van de bedrijfsartsen, arbodiensten en werkgevers het in praktijk niet zo nauw nemen met die geheimhoudingsplicht maar in principe mag het dus niet. (heb in mijn tijd bij een arbodienst in de samenwerking met de arboarts/bedrijfsarts nogal wat medische informatie doorgespeeld gekregen tussen neus en lippen door die geheim gehouden had moeten blijven.... Vooral bij de wat kleinere bedrijven hebben ze daar echter schijt aan) Dit soort informatie mag niet bij je werkgever of een arbodienst terecht komen.

Daar zijn regels voor, maar de regel is niet dat er niets doorgegeven mag worden. Hoe moet een werkgever dan ooit kunnen sturen als die niet weet wat er speelt? Een werknemer heeft rechten, maar hier wordt nog weleens vergeten dat er ook plichten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:59:
[...]

Daar zijn regels voor, maar de regel is niet dat er niets doorgegeven mag worden. Hoe moet een werkgever dan ooit kunnen sturen als die niet weet wat er speelt? Een werknemer heeft rechten, maar hier wordt nog weleens vergeten dat er ook plichten zijn.
Medische informatie mag niet doorgegeven worden. Een bedrijfsarts mag aangeven wat je beperkingen precies zijn, en daar kan de werkgever dan mee sturen. (voorbeeld: meneer kan maximaal een halfuur staand werk doen en moet daarna 15 minuten zitten.) maar de werkgever mag niet te horen krijgen door welke medische dingen dat komt. (voorbeeld: meneer heeft bepaalde uitputtingsverschijnselen en slikt daarvoor deze en deze medicijnen.)

De werkgever mag kort gezegd functionele dingen waar hij wat mee kan weten, dat is ook logisch en inderdaad nodig om te kunnen sturen. Maar wat voor medisch verhaal daar achter zit gaat de werkgever niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:03:
[...]

Medische informatie mag niet doorgegeven worden. Een bedrijfsarts mag aangeven wat je beperkingen precies zijn, en daar kan de werkgever dan mee sturen. (voorbeeld: meneer kan maximaal een halfuur staand werk doen en moet daarna 15 minuten zitten.) maar de werkgever mag niet te horen krijgen door welke medische dingen dat komt. (voorbeeld: meneer heeft bepaalde uitputtingsverschijnselen en slikt daarvoor deze en deze medicijnen.)

De werkgever mag kort gezegd functionele dingen waar hij wat mee kan weten, dat is ook logisch en inderdaad nodig om te kunnen sturen. Maar wat voor medisch verhaal daar achter zit gaat de werkgever niks aan.
Gelukkig is dat lekker vaag, want medewerkers en werkgevers maken daar beiden helaas misbruik van. De werkgever die de privacy schendt en de niet-zieke medewerker die allerlei vage klachten veinst. Doorgaans vertellen werknemers uit vrije wil al van alles (al dan niet omdat ze niet weten dat ze niet alles hoeven te vertellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:19:
[...]

Gelukkig is dat lekker vaag, want medewerkers en werkgevers maken daar beiden helaas misbruik van. De werkgever die de privacy schendt en de niet-zieke medewerker die allerlei vage klachten veinst. Doorgaans vertellen werknemers uit vrije wil al van alles (al dan niet omdat ze niet weten dat ze niet alles hoeven te vertellen).
Daar ben ik het zeker mee eens. Veel medewerkers vertellen inderdaad meer dan ze hoeven, en er zijn ook best medewerkers die de boel faken. Maar theoretisch gezien werkt het wel zo. En dat een medewerker het zelf doet omdat die het niet weet is tot daar aan toe, maar een bedrijfsarts die de regels overtreed die doet dat bewust. Die weet namelijk dondersgoed hoe het wel hoort.

Maar uit je verhaal merk ik een beetje dat jij zelf werkgever bent. ;) klopt dat? :P dat is namelijk vaak hoe het gaat, werkgevers vinden dat er meer kan dan de meeste werknemers, dit omdat de werkgever zoveel mogelijk wil weten om te achterhalen of de werknemer zit te faken. Hierin worden echter wel de rechten van een werknemer die wel serieuze klachten heeft geschonden.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 06-08-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, ben juist jurist en ook normaliter ook wel sterk op de kant van de werknemer. Echter in dit specifieke geval is mijn mening dat privacyrecht veelal misbruikt wordt door werknemers die ongemotiveerd zijn of andere persoonlijke problemen hebben en dat (terecht/onterecht) een probleem van de werkgever maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:48
PROnline schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:10:

=> arboarts
toon volledige bericht
Wat het advies van de huisarts is en welke medicijnen er voorgeschreven zijn heeft de arboarts ook geen moer mee te maken. Tenzij het advies werkgerelateerd is natuurlijk, zoals bijvoorbeeld rust houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Leg dit bij je werkgever neer. Hij betaalt voor deze onzin. Ik ben ooit voor een keuring naar een arbodienst gestuurd (huidige werkgever wilde dat voor ik in dienst kwam). Dat was wel zo'n aanfluiting, dat ik de HR afdeling dezelfde dag nog heb ingeseind over de "kwaliteit" van de keuring.

Ik ben redelijk slechtziend. Volgens de arbodienst scoorde ik slechts 60%. Nou, die 60% haal ik met de beste wil van de wereld niet, reken maar op de helft. Wat zegt dat over jullie meting? Juist, dat die er 50% naast zit en dus niet echt betrouwbaar is.

Ik zou overigens wel reageren op de brief. Maar niet met een ingevulde vragenlijst. Geef gewoon netjes aan dat je de vragen graag wil beantwoorden, tijdens een gesprek met de bedrijfsarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:44:
Leg dit bij je werkgever neer. Hij betaalt voor deze onzin.
En dat is precies de oorzaak van het probleem. De werkgever heeft gekozen voor een Arbodienst die heel sterk inzet op verzuimreductie (Remaz is zo'n dienst). Hoe doet zo'n dienst dat? Door medewerkers aggressief te benaderen, ze het hemd van het lijf te vragen, de medewerker op te roepen voor een gesprek met een arbo arts op een onhandige locatie. De werknemer meldt zich dan in het vervolg minder snel ziek om zich de tereur van de Arbodienst te besparen.
Ik zou de TS adviseren zijn/haar indruk te melden bij de OR, die houden toezicht op het Arbo gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:42
mashell schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:44:
[...]

En dat is precies de oorzaak van het probleem. De werkgever heeft gekozen voor een Arbodienst die heel sterk inzet op verzuimreductie (Remaz is zo'n dienst). Hoe doet zo'n dienst dat? Door medewerkers aggressief te benaderen, ze het hemd van het lijf te vragen,
Die indruk kreeg ik dus ook van de website :X
de medewerker op te roepen voor een gesprek met een arbo arts op een onhandige locatie.
Als je maar ziek genoeg bent dan ben je eenvoudigweg niet in staat om op een oproep in te gaan. Maar inderdaad wel afschrikwekkend omdat men actief onderbouwd moet reageren i.v.m. dossier en reintegratie-meewerk-eisen.
Ik zou de TS adviseren zijn/haar indruk te melden bij de OR, die houden toezicht op het Arbo gebeuren.
Geen gek advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mashell schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:44:
[...]

En dat is precies de oorzaak van het probleem. De werkgever heeft gekozen voor een Arbodienst die heel sterk inzet op verzuimreductie (Remaz is zo'n dienst). Hoe doet zo'n dienst dat? Door medewerkers aggressief te benaderen, ze het hemd van het lijf te vragen, de medewerker op te roepen voor een gesprek met een arbo arts op een onhandige locatie. De werknemer meldt zich dan in het vervolg minder snel ziek om zich de tereur van de Arbodienst te besparen.
Daarom moet je ook vooral het spelletje meespelen en ze er zoveel mogelijk werk mee bezorgen. Over zo'n vragenlijst kun je gewoon lekker gaan corresponderen met ze. Beantwoord vooral de vragen niet, maar heb het over het waarom.en hoe precies..... Ondertussen ga je het gesprek ook aan bij je werkgever, want je bent het er niet mee eens.

Als iedereen maar braaf vragenlijstjes in blijft vullen en doet wat zo'n dienst van je vraagt, dan hou je het alleen in stand. Ik ben nooit ziek (0% verzuim gedurende de afgelopen 10 jaar ofzo). Maar als ik me een keer ziek meld en dan meteen een hijgende arbodienst in mijn nek heb, dan gaan bij mij de hakken in het zand. Willen ze medische informatie hebben? Prima, ik kom wel een keer praten met de arts. Maar dan wel face to face en in de tijd van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Er zijn goede arbo dienst bedrijven, met goede artsen in dienst. Die goed kunnen bemiddelen en adviseren tussen de werkgever en werknemer. Zelfs in moeilijke ziekte gevallen. Dit kan een win win zijn voor werkgever en werknemer.

En je hebt goedkope verzuim reductie bedrijven, die werknemers actief aansporen om aan het werk te gaan. Waarbij ze als het lastig wordt, de werknemer maar ziek thuis laten zitten. Wat vaak niet goed is voor de werknemer en werkgever.

En dan heb je nog heel veel wat tussen deze 2 in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Er is over dit onderwerp ooit al eens een reeks van 3 series geweest bij zembla
http://www.hrpraktijk.nl/...mpolitie-de-3e-uitzending

[ Voor 27% gewijzigd door pacificocean op 06-08-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:01:
Daarom moet je ook vooral het spelletje meespelen en ze er zoveel mogelijk werk mee bezorgen. Over zo'n vragenlijst kun je gewoon lekker gaan corresponderen met ze. Beantwoord vooral de vragen niet, maar heb het over het waarom.en hoe precies..... Ondertussen ga je het gesprek ook aan bij je werkgever, want je bent het er niet mee eens.
Ik zou wellicht als reactie eens vragen op welke manier hun vragen en handelen zijn aangemeld bij het CBP, welke standaarden gehanteerd worden en welke garanties men kan geven dat die standaarden ook gevolgd zijn.

Inhoudelijk zou ik sowieso schriftelijk helemaal nergens op ingaan, je hebt geen idee met wie je te maken hebt en waar zo'n brief terecht komt. Zoals je zegt is een gesprek prima face to face en onder werktijd. Ondertussen kan je inderdaad de zaak eens aankaarten met je werkgever en of dat nou zo zou moeten gaan.

Werknemers intimideren of zelfs straffen met afpak van vrije dagen is natuurlijk totaal onacceptabel. Als dat opzettelijk of per ongeluk de uitkomst zijn van de manier van handelen moet er aan de rem getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:44:
Ik ben redelijk slechtziend. Volgens de arbodienst scoorde ik slechts 60%. Nou, die 60% haal ik met de beste wil van de wereld niet, reken maar op de helft. Wat zegt dat over jullie meting? Juist, dat die er 50% naast zit en dus niet echt betrouwbaar is.
Of er 100% naast zat als je inderdaad zelf zegt maar 30% te kunnen scoren en ze je 60% geven ;)

Ik vind de brief trouwens ook wel een aanfluiting. Even afgezien van alle adviezen tot zover, die allen best een goede beargumentering hebben, zie ik het nut van een aantal vragen al niet

Ondanks dat een arts een geheimhoudingsplicht heeft, is het volgens de Staat wel degelijk toegestaan dat deze informatie (in bepaalde mate) gecensureerd bij de werkgever terecht gaat komen. Want de werkgever betaalt voor een dienst waarbij een arts kan bepalen of een werknemer echt ziek is/was.

Aangezien een werkgever al niet mag vragen aan je of je zwanger bent, bij sollicitatie, of dat je protestants bent etc., vraag ik me af of een arboarts die vragen wel mag stellen en impliciet bij jouw werkgever kan melden dat je niet aan het werk was omdat je 's ochtends boven de pot hing te kotsen van de zwangerschapmisselijkheid.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MAX3400 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:23:
[...]

Of er 100% naast zat als je inderdaad zelf zegt maar 30% te kunnen scoren en ze je 60% geven ;)

Ik vind de brief trouwens ook wel een aanfluiting. Even afgezien van alle adviezen tot zover, die allen best een goede beargumentering hebben, zie ik het nut van een aantal vragen al niet

Ondanks dat een arts een geheimhoudingsplicht heeft, is het volgens de Staat wel degelijk toegestaan dat deze informatie (in bepaalde mate) gecensureerd bij de werkgever terecht gaat komen. Want de werkgever betaalt voor een dienst waarbij een arts kan bepalen of een werknemer echt ziek is/was.

Aangezien een werkgever al niet mag vragen aan je of je zwanger bent, bij sollicitatie, of dat je protestants bent etc., vraag ik me af of een arboarts die vragen wel mag stellen en impliciet bij jouw werkgever kan melden dat je niet aan het werk was omdat je 's ochtends boven de pot hing te kotsen van de zwangerschapmisselijkheid.
Opzich wel .. de arboarts kan bij een zwangerschap of bijvb bepaalde medicijnen aangeven of je wel of niet mag werken en welk vervangend werk geschikt zou zijn. Niet waarom .. wel dat.

Voorbeelden is bijvb werken met chemicalien of andere zaken die slecht of gevaarlijk zijn voor een zwangerschap ... besturen van machines met versuffende medicijnen wat een gevaar kan vormen etc. Bij een desk-job is die invloed er vaak niet, maarja .. standaard aanpak .. standaard vragen.

Echter zul je in de praktijk ook tegen komen dat er te veel informatie aan de werkgever gegeven wordt aangezien die betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gekkie schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:29:
[...]

Opzich wel .. de arboarts kan bij een zwangerschap of bijvb bepaalde medicijnen aangeven of je wel of niet mag werken en welk vervangend werk geschikt zou zijn. Niet waarom .. wel dat.
Ben het eens met je andere argumenten maar als je jezelf ziek meldt omdat je gewoon de hele nacht hebt lopen kotsen (want misselijk), dan 1 dag op werk mist en dan moet je die vragen gaan beantwoorden, dan is de vragenlijst/arbodienst verkeerd bezig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MAX3400 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:32:
[...]
Ben het eens met je andere argumenten maar als je jezelf ziek meldt omdat je gewoon de hele nacht hebt lopen kotsen (want misselijk), dan 1 dag op werk mist en dan moet je die vragen gaan beantwoorden, dan is de vragenlijst/arbodienst verkeerd bezig.
Check .. sowieso een heel afstandelijk gebeuren.
Zou het aangenamer vinden als in de eerste week (tenzij het iets ernstigs is waarvan al wel duidelijk is dat het lange termijn werk wordt) het gewoon een secretaresse of HR is die belt en het doorgeeft aan de arbodienst voor de vinkjes en data mocht het later langer blijken te gaan duren. Kun je gelijk met collega's of leidinggevende kijken wat er nog op de plank lag waarmee je bezig was en of iemand daar nog iets mee moet.
Beetje eerst in vertrouwen oplossen ipv gelijk zo'n externe club als jachthond erop af sturen., maar ook dat zullen lang vervlogen tijden zijn vrees ik.

De lijst is ook vooral van belang als je wel weer aan het werk wil. En daarnaast sowieso discutabel qua nut .. als ik nooit ziek ben maar wel alle lijntjes van het voetbalveld opsnuif in het weekend of er een medicijnencocktail in gooit dan ben je maandag ongetwijfeld ook een gevaar voor je collega's.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 06-08-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
anboni schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:10:
Als je maar een dag ziek was, zou ik die brief lekker negeren. Of misschien zou ik m even aan m'n werkgever laten zien, zodat ie ook een idee heeft voor wat voor bagger hij dik betaalt.
Ga je niets mee bereiken, kans is groot dat de werkgever juist bij de ziekmelding heeft gevraagd om een onderzoek. Dit soort acties van de arbodienst worden vaak op verzoek van de werkgever uitgevoerd.
anboni schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:27:
Ja, de arboarts mag heel veel en zijn advies is zeer dwingend. (Al ben je zo ziek als een hond, als de arbo arts vindt dat je kunt werken moet je werken. De mening van je huisarts, of alle specialisten van het ziekenhuis doen er niet toe. Volg je het advies van de arbodienst niet op dan wordt je ontslag zo door het uwv afgehamerd.) Wat hij echter niet mag (maar in de praktijk wel vaak doet) is die gegevens doorspelen aan de werkgever.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Ankona schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:19:
[...]

Ga je niets mee bereiken, kans is groot dat de werkgever juist bij de ziekmelding heeft gevraagd om een onderzoek. Dit soort acties van de arbodienst worden vaak op verzoek van de werkgever uitgevoerd.

[...]

Ja, de arboarts mag heel veel en zijn advies is zeer dwingend. (Al ben je zo ziek als een hond, als de arbo arts vindt dat je kunt werken moet je werken. De mening van je huisarts, of alle specialisten van het ziekenhuis doen er niet toe. Volg je het advies van de arbodienst niet op dan wordt je ontslag zo door het uwv afgehamerd.) Wat hij echter niet mag (maar in de praktijk wel vaak doet) is die gegevens doorspelen aan de werkgever.
Heb je hier een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ankona schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:19:
[...]

Dat klopt helemaal. Alleen communiceert een arboarts doorgaans niet via "kant-en-klare-vragenlijstjes", maar begint het allemaal met een persoonlijk gesprek. En daar werk je natuurlijk gewoon aan mee, in de tijd van de baas. (Als de baas dat nuttig lijkt na een incidentele ziekmelding van 1 of 2 dagen, dan moet hij dat zelf maar weten.)

Als uitkomt dat de arboarts zijn beroepsgeheim geschonden heeft, dan heeft hij overigens wel een probleem als je daar werk van maakt. Moet hij niet vaak doen, want dan kan hij ander werk gaan zoeken. Als het zelfs tot een veroordeling zou komen, dan kan hij misschien maar beter gaan omscholen want een VOG zit er dan even niet in. (In communicatie met zo'n dienst dus altijd hameren op absolute discretie. Dan weten ze in ieder geval dat je dat dus wel in de gaten houdt.)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-08-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Anoniem: 483276 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:25:

Haal jij nu niet arbodiensten en verzuimbedrijven door elkaar? Ik weet niet zeker of je gecertificeerd moet zijn om jezelf arbodienst te noemen, maar die certificering is over het algemeen streng én daarbij wordt ook sterk op privacy gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Laatst online: 15-07 16:25
Gplux schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:57:
[...]

Tnx voor de link! Ik ben vooral benieuwd hoeveel de Arbodienst je werkelijk mag vragen en wat gebruikelijk is (vooral voor vrouwen). De arboarts roept bij niet bepaald gevoelens van neutraliteit op. Ik heb deze mensen niet als arts of iets dergelijks gekozen, dus ik voel me bij sommige vragen dan ook niet echt prettig.
Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen. Heb je de brief aan je werkgever laten lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Niet online
Bedankt voor jullie feedback tot nu toe. Ik heb de arbodienst gebeld én met iemand van Personeelszaken op werk gesproken.

Bij de arbodienst kreeg een telefoonmiep aan de lijn die ik "best medische gegevens kon toevertrouwen" want ze is een "verlengstuk van de arbo-arts." Mevrouw gaf aan geen medische opleiding te hebben genoten, zeker geen callcenter medewerker te zijn, en wel onder het medisch beroepsgeheim te vallen. De gegevens die ze in de documenten vroegen zouden ook verwerkt worden onder medisch beroepsgeheim.

Ik gaf aan dat ik 1 dag ziek was en dat ik de benadering als zeer onprettig heb ervaren en ik niet van plan was om medische gegevens aan te geven aan een administratief medewerker. Prima, het stond genoteerd en ik moest het maar opbrengen bij Personeelszaken op m'n werk.

Bij Personeelszaken hetzelfde aangegeven, namelijk dat ik de benadering onprettig vond en dat er medische gegevens werden gevraagd waarvan ik me afvraag of dat wettelijk toegestaan is. "Tsja eh, ik vul het maar altijd goed in, ook die vragen over zwangerschap enzo. Ja, ik zie daar geen probleem mee. Ik zal er naar kijken."

Ik vermoed dat m'n werk er niets mee gaat doen. Ik ben alleen nog wel steeds benieuwd of dit mag. Mag een arbodienst zomaar medische gegevens vragen via een standaard documentje, dat sowieso niet verwerkt wordt door de arbo arts? Is de telefoonmiep aan wie ik anders mijn ziektemelding moet doorgeven wettelijk bevoegd om medische gegevens te noteren?

Nogmaals dank voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Gplux schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:08:
Ik vermoed dat m'n werk er niets mee gaat doen. Ik ben alleen nog wel steeds benieuwd of dit mag. Mag een arbodienst zomaar medische gegevens vragen via een standaard documentje, dat sowieso niet verwerkt wordt door de arbo arts? Is de telefoonmiep aan wie ik anders mijn ziektemelding moet doorgeven wettelijk bevoegd om medische gegevens te noteren?

Nogmaals dank voor de reacties :)
Beetje lastig want:
https://cbpweb.nl/nl/onde...enlijst-in-te-vullen-4643

Ja in principe wel dus .. maar aan de andere kant:
https://cbpweb.nl/nl/onde...ang-tot-mijn-dossier-4653

Zullen ze daar dan waarschijnlijk telefonisch niet aan gaan voldoen en schriftelijk via het formulier is het ook maar de vraag hoe de procedures zijn.
Pagina: 1