Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzpor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-04 13:39
Sinds kort heeft mijn +- 2.5 jaar oude Sony tv (KDL55HX850) last van dode pixels.
Ik heb direct contact opgenomen en werd doorverwezen naar Selectro. Dit is de partij die reparaties uitvoert namens Sony. Bij Selectro heb ik een reparatieverzoek ingediend en kreeg uiteindelijk de melding dat Selectro niet mocht repareren omdat Sony met mij een coulanceregeling wil treffen.

Nu wil het geval dat ik pas te horen krijg via de dealer waar ik de tv gekocht heb wat de coulanceregeling precies inhoudt nadat mijn tv weer terug in bezit is van Sony.

Persoonlijk vind ik dit een vreemde gang van zaken. Stel je voor dat het bedrag dat ik terugkrijg naar mijn idee te laag is.. Dan zit ik zonder tv en heb ik veel kosten om een vervanger aan te schaffen.

Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties? Kan iemand mij vertellen wat mijn recht als consument hierin is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:10
In principe moet je het er mee doen. Sony noch Selectro zijn de verkopende partij. Je had dus moeten aankloppen bij de verkopende partij.
Feitelijk is dit topic dus compleet zinloos

Bovenstaand klinkt misschien hard en kort door de bocht, maar beide partijen hebben nooit een koopovereenkomst met je gesloten.

Daarnaast hoort topic thuis in shopping forum....

[ Voor 33% gewijzigd door mad-dog op 05-08-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Reken op grofweg 50% van de aanschafprijs, en daar koop je nu ongeveer een nieuwe 8 serie van ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzpor
Je had dus moeten aankloppen bij de verkopende partij.
Ik heb contact gezocht met de verkopende partij en kreeg precies hetzelfde te horen als dat ik van Sony/Selectro te horen heb gehad.
Waar het mij om gaat is dat ik graag op voorhand wil weten tot hoe ver de coulance gaat. Hier kan ik dan een overwogen beslissing op maken. Nu lijkt het alsof ik aan een loterij mee ga doen waarbij de inzet mijn huidige televisie is. Dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me. Daarnaast vraag ik me af wat er gebeurt als ik niet akkoord ga met het retourbedrag. Is zo iets omkeerbaar?
Daarnaast hoort topic thuis in shopping forum....
Weet jij toevallig een manier om een topic te verplaatsen naar naar het juiste forum, of kan ik dit topic beter daar opnieuw aanmaken? Ben nieuw op Tweakers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:10
jazzzpor schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:34:
[...]

Ik heb contact gezocht met de verkopende partij en kreeg precies hetzelfde te horen als dat ik van Sony/Selectro te horen heb gehad.
Waar het mij om gaat is dat ik graag op voorhand wil weten tot hoe ver de coulance gaat. Hier kan ik dan een overwogen beslissing op maken. Nu lijkt het alsof ik aan een loterij mee ga doen waarbij de inzet mijn huidige televisie is. Dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me. Daarnaast vraag ik me af wat er gebeurt als ik niet akkoord ga met het retourbedrag. Is zo iets omkeerbaar?

[...]

Weet jij toevallig een manier om een topic te verplaatsen naar naar het juiste forum, of kan ik dit topic beter daar opnieuw aanmaken? Ben nieuw op Tweakers :P
Leg het neer bij je verkopende partij, zij dienen er voor te zorgen dat er een bevredigende oplossing komt. Wacht af op een voorstel, speculeren over een evt bedrag heeft weinig zin.

Mods zullen straks vanzelf wel ingrijpen en het topic moven naar SF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzpor
mad-dog schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:40:
[...]
Wacht af op een voorstel, speculeren over een evt bedrag heeft weinig zin.
Daar zit het probleem nu juist. Het voorstel gaat pas komen als mijn tv niet meer in mijn bezit is.. 8)7
Dit wil ik graag voor zijn. Ik heb inmiddels wel nogmaals contact gezocht met de verkopende partij en mijn zorgen uitgesproken. Als hier geen bevredigend antwoord op komt denk ik dat ik er überhaupt niet mee doorga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzpor
Inmiddels reactie van de verkopende partij gehad en er is gemeld dat ik minimaal 80% van het aankoopbedrag mag rekenen. Dit lijkt me meer dan redelijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

jazzzpor schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:01:
Inmiddels reactie van de verkopende partij gehad en er is gemeld dat ik minimaal 80% van het aankoopbedrag mag rekenen. Dit lijkt me meer dan redelijk :-)
Laat dat maar eerst op papier zetten. Anders heb je achteraf minder en zeggen ze dat die 80% ook maar een verwachting was.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Schopje naar SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik heb in het verleden eenzelfde geval gehad met Sony, waarbij ik een defect toestel via de verkopende partij had aangemeld. De coulanceregeling van Sony is vaak een nieuw gelijkwaardig toestel retour i.p.v. contant.

De waarde van het toestel dat je krijgt ligt uiteraard een stuk lager dan het toestel wat je had, aangezien de prijzen in 2,5 jaar ook niet stil hebben gestaan. De functies zijn echter hetzelfde of beter.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M13
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-07 15:55

M13

Ik heb zit ongeveer met hetzelfde "probleem". Ook een Sony, onherstelbaar binnen twee jaar garantie. Zou graag weten hoe het is afgelopen eigenlijk zodat ik ongeveer weet waaraan ik me kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:55
M13 schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:48:
Ik heb zit ongeveer met hetzelfde "probleem". Ook een Sony, onherstelbaar binnen twee jaar garantie. Zou graag weten hoe het is afgelopen eigenlijk zodat ik ongeveer weet waaraan ik me kan verwachten.
Mijn ervaring met Sony is dat ze aan gaan bieden te vervangen met een toestel dat over de gehele linie van specs bij elkaar genomen iets betere specs heeft dan het het toestel wat je had, wel kan het voorkomen dat een individueel onderdeel van de specs net iets minder is.

Ik heb zelf ooit een vervangende TV gekregen overal net wat betere specs had (qua plaatsing in de model lijn hetzelfde model, echter ik had het 700 model uit geloof ik 2010 en kreeg het 710 model uit 2011 ervoor terug), maar een maat van me kreeg een toestel aangeboden met o.a. meer HDMI poorten, beter scherm paneel, maar wel iets slechtere speakers (iets dat voor hem niet uitmaakte omdat hij deze toch niet gebruikte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M13

M13

Dat is inderdaad ongeveer mijn situtatie nu samengevat. Alleen vind ik het voorgestelde model absoluut niet interessant voor mijn gebruik. Het is bovendien ook een totaal ander soort toestel en krijgt veel slechtere reviews dan zijn voorganger (degene die ik had).

Ik ben iemand die eerst zo veel mogelijk onderzoekt over de voorhanden zijnde TV's (zoals wsl de meesten hier) voor ik tot een aankoop over ga. Maar krijg dan bij een defect zomaar een model voorgeschoteld dat niet eens aan mijn initieel vooropgestelde criteria voldoet.

Nu, er is ook sprake van een vergoeding van de restwaarde, zoals de TS ook aangeeft. Alleen: wie bepaalt die waarde en welke richtlijnen worden hiervoor gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door M13 op 08-09-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:32
Misschien heb je hier wat aan:

https://www.uneto-vni.nl/...duurverwachting-uneto-vni

Onderaan de pagina een pdf met levensduur van apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M13

M13

Een update, misschien heeft iemand er iets aan.

Heb contact gehad met ECC en blijkbaar is het bepalen van de restwaarde inderdaad iets wat de fabrikant/leverancier/onschuldige kinderhand op één of andere manier bepaald.

Om dit aan te vechten, heb je een expert nodig en dan kunnen de kosten nogal oplopen naar het schijnt ...

De zogenaamde restwaarde van mijn toestel bedroeg (tenminste volgens de verkoper, nooit een officieel Sony document gezien) slechts 56% van het aankoopbedrag na 20 maanden gebruik.

Omdat ik het hele zaakje behoorlijk moe was na meer dan drie maanden over en weer gemail, besloten niet meer te lastig te doen.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe 50W809C met volledige garantie in de plaats. Qua aankoopwaarde niet eens in de buurt van mijn oudere toestel (40W905) maar de prijzen zijn gigantisch gekelderd zullen we dan maar denken.
Pagina: 1