Kan ik naast een 4K monitor een FullHD monitor aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 09:34
Ik vroeg me af.

Als ik geen dedicated grafische kaart heb, maar gebruik maak van de integrated graphics in de broadwell CPU's van Intel, kan ik dan naast een 4K monitor een tweede monitor aansluiten op Full HD (1080p) resolutie?

Ik vraag dit omdat volgens de specs de integrated graphics in broadwell CPU's als maximale resolutie 4K ondersteunen over displayport 1.2 op 60 Hz. Ik neem aan dat dit maximum over álle poorten heen is? M.a.w je kunt maximaal twee 1080p monitoren aansluiten (want je blijft totaal genomen beneden dat maximum), maar zodra je één 4K monitor aansluit, kun je dus een tweede monitor vergeten?

Of moet ik die geciteerde specs per poort zien? Dus als je moederboerd een DVI poort heeft én een DP 1.2 poort, dan kan ik rustig een 4K monitor aansluiten én een Full HD monitor? De integrated graphics kunnen dat aan? Want elke poort blijft beneden het geciteerde maximum? M.a.w. is dat maximum per poort? Of is het over alle poorten heen?

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Op welke monitor ben je van plan wat te doen? Want afhankelijk daarvan kan je misschien gewoon de twee schermen aansluiten op de dedicated GPU.

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

• SAICRJMPM
Ik snap je antwoord niet.

Ik wil eigenlijk weten of je met een broadwell CPU (en gebruikmakend van de integrated graphics daarin; dus geen dedicated grafische kaart) een 4K monitor kunt gebruik tegelijk met een andere monitor (als je moederbord dus met twee poorten komt, eentje voor de 4K (displayport 1.2) en eentje voor die ander).

Of kan de integrated graphics die totale resolutie helemaal niet aan? Want die chip moet dan tegelijk over de ene poort 4K sturen en over de andere bijv. 1080p. Kan dat? Of kan dat niet?

• pcman007
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-01 16:07
SAICRJMPM schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:32:

Ik wil eigenlijk weten of je met een broadwell CPU (en gebruikmakend van de integrated graphics daarin; dus geen dedicated grafische kaart) een 4K monitor kunt gebruik tegelijk met een andere monitor (als je moederbord dus met twee poorten komt, eentje voor de 4K (displayport 1.2) en eentje voor die ander).

Of kan de integrated graphics die totale resolutie helemaal niet aan? Want die chip moet dan tegelijk over de ene poort 4K sturen en over de andere bijv. 1080p. Kan dat? Of kan dat niet?
Voor zover ik weet is de maximale resolutie in de specificaties voor 1 monitor en kan je nog gewoon een andere monitor aansturen.

• sw3ex
SAICRJMPM schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:32:

Sorry ik had fout gelezen, ik dacht dat je een dedicated en integrated GPU had en dat je op elk een monitor wou aansluiten. Over welke CPU gaat het precies?

• SAICRJMPM
Alle broadwells ondersteunen 4K in de integrated graphics, bijv de Core i5 5675C. Maar wat maakt het voor mijn vraag uit over welke CPU het gaat?

Maar vind maar eens een betaalbaar moederbord met een displayport uitgang. Die zijn er niet, allemaal meer dan 200 EUR. Ik speel geen games, maar wil een 4K monitor. Waarom wordt er geen niet-gaming moederbord gebouwd met een displayport uitgang zodat ook niet-gamers een mooi 4K scherm kunnen aansluiten. Nu ben je verplicht of een dure grafische kaart te kopen (overkill als je niet gamed) of een duur gaming moederbord te kopen (ook overkill). Ik zoek een normaal presterend moederbord, met socket LGA1150 en met een displayport uitgang. Rond de 100 euro vind je ze niet. Vreemd. Ik dacht dat 4K langzaam op doorbreken stond.

• sw3ex
Ik dacht dat het over een bestaand systeem ging. Maar zijn 60fps echt een must als je niet gaat gamen? Anders kan je het gewoon via HDMI aansturen. Een andere optie is om te zien naar een goedkope GPU die 4K ondersteund met displaypoort.
P.S. als ik je vereisten ingeef op de pricewatch zie ik er al vanaf ongeveer 120€ staan, of is daar iets mis mee?

• SAICRJMPM
Dank je. Je kunt goed zoeken. Dat is dan ook de enige denk ik.

Het schijnt dat 60Hz ook nodig is als je niet gamed. Je schijnt het te merken als je vensters verplaatst e.d. Vraag me niet waarom, maar ik kwam dat steeds tegen in reviews dat je toch echt 60Hz nodig hebt, zelfs als je niet gamed. Ik wil gewoon dat mijn computer monitor net zo scherp is als het scherm van mijn mobiel en tablet. Dat kan (bijna) met een 4K monitor. Dat is de enige reden dat ik zo een monitor wil. De zeer grote winst in scherpte.

• sw3ex
SAICRJMPM schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:16:
Dank je. Je kunt goed zoeken. Dat is dan ook de enige denk ik.

Het schijnt dat 60Hz ook nodig is als je niet gamed. Je schijnt het te merken als je vensters verplaatst e.d. Vraag me niet waarom, maar ik kwam dat steeds tegen in reviews dat je toch echt 60Hz nodig hebt, zelfs als je niet gamed. Ik wil gewoon dat mijn computer monitor net zo scherp is als het scherm van mijn mobiel en tablet. Dat kan (bijna) met een 4K monitor. Dat is de enige reden dat ik zo een monitor wil. De zeer grote winst in scherpte.
Maar is er dan voor de rest iets mis mee waardoor hij niet aan je eisen voldoet? En ik snap wat je bedoeld, ik kijk ook veel liever naar het 15" 1680 op 1050 scherm van mijn MacBook dan naar het 24" 1080p scherm van mijn desktop als ik met tekst bezig ben. Films of series zien daarentegen is weer iets anders...

Pagina: 1