Toon posts:

Verschil Mac Pro en iMac 27'' voor bewerken video?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een nieuwe computer en twijfel tussen twee Mac's, namelijk de Mac Pro en de iMac 27''. De computer zal gebruikt worden voor het bewerken van zware 4K videobeelden.

De specificaties zijn als volgt:

Mac Pro: 3,7 gigahertz met 16 gigabyte werkgeheugen en 1 TB harde schijf. Prijs (inclusief scherm): €4.451,- ex. BTW.

iMac 27'': 3,2 gigahertz met 32 gigabyte werkgeheugen en 3 TB harde schijf. Prijs: €2.194,- ex. BTW.

Ik weet dat ik in de Mac Pro ook nog extra werkgeheugen kan stoppen maar heb deze vergelijking even gemaakt omdat we al 1 Mac Pro hebben staan met deze specificaties.

Mijn vraag is: is de Mac Pro nu echt zo veel sneller dan de iMac? In de configuratie zoals wij hem willen is de iMac een stuk goedkoper. Maar komt dit verschil in de prestaties ook naar voren? Zoals jullie begrijpen vergt de montage van 4K beelden aardig wat kracht. Ik ben benieuwd of de iMac dit ook aan kan.

Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik vermoed dat die Imac ZEER te kort gaat schieten (5k model). Zit een matig AMD laptop GPU-tje in als ik het me goed herinner. (oke de dikste van AMD) Ik zou voor 4k Video-editing een lompe pro kaart kopen zoals een FirePro of Quadro.
Ik heb vernomen dat alle opties behalve de M295x eigelijk al te zwak zijn voor het 5K scherm, laat staan als je dan ook nog zware grafische taken gaat uitvoeren.

Hint: welke software gebruik je voor editing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor je reactie!

We editten op dit moment met Sony Vegas Pro. Helaas is dit alleen beschikbaar voor Windows waardoor we Windows moeten installeren op de Mac.

Het gaat overigens niet over de iMac met het 27'' 5K scherm omdat Windows niet helemaal goed samen gaat met het 5K scherm waardoor schalingseffecten ontstaan. Het gaat echt om de 'normale' iMac 27''.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Waarom koop je een Mac als je gaat editten onder Windows? Voordeel van een Mac zou OS X en eventueel Final Cut Pro (of andere videobewerkingssoftware die onder OS X draait). Maar als je uiteindelijk alleen maar Windows gaat draaien, krijg je veel meer waar voor je geld als je een Windows PC koopt (of bouwt). Zeker omdat de hardware in een Mac Pro alweer uit december 2013 is.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Wat voor Windows configuratie zou je aanraden om 4K editing mogelijk te maken?
En geeft een normale Windows pc problemen met een Apple display of maakt dit niet uit? Wij zijn wel gecharmeerd van het 27 inch cinema display namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:51
dan zou ik je willen doorverwijzen naar Desktop Aankoopadvies, het 27 inch cinema display heeft wel een lage resolutie als je gaat werken met 4k video, zou je niet beter kunnen kijken naar een 4k of zelfs een 5k scherm hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Editen van 4K materiaal kan al prima op een quadcore i7 (zoals de imac of pc met 4790k) mits met genoeg ram, geen storage bottleneck een een gpu die jouw workflow wat betreft effecten en previews aankan. Een zwaardere cpu is vooral nuttig bij het exporteren van video.

Maarrr wat voor formaten hebben we het over? 4K uit een smarthpone is natuurlijk wat anders dan compressed 4K uit een semi pro cam en dat is weer wat anders dan raw video uit een RED oid..

Apple heeft iig niks wat ze betaalbaar tegenover een 5820k of 5960x systeem met een game gpu kunnen zetten. 4600 euro voor een 6core oplossing is redelijk genant in deze context, (maar als je vast zit aan FCP kun je niet anders.)

Als je in Desktop Aankoopadvies advies wilt, zet er dan wel genoeg details bij over wat voor materiaal jullie gebruiken, waar je naar exporteert, etc..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De Mac Pro is de conclusie dat de CPU winst bij Intel per generatie maar mondjesmaat gaat. Om dan een forse stap te kunnen zetten heeft Apple 2 enorm zware GPU's ingebouwd met dus een normale CPU, met als bedoeling dat het meeste werk door de GPU's verzet wordt. Het zijn indrukwekkende CPU's, maar toch...

Indien je windows gaat draaien of andere niet AMD-compatible-GPU versnelde software, dan is het verhaal voor de Mac Pro al klaar. De iMac is qua hardware misschien wel een goede overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:43
Als je toch niet van plan bent om osx te gebruiken zou ik gewoon een windows computer kopen. Of je dan zelfbouw doet of kant en klaar, dat maakt niet zoveel uit. Maar het lijkt me gewoon niet slim om 4000 uit te geven voor een mac pro om er dan windows op te draaien.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Qua cpu's zijn er op xeon gebied juist zeer flinke slagen gemaakt de laatste jaren, al is dat juist de reden denk ik dat apple besloot dat omdat er zo veel cores op 1 cpu mogelijk zijn, dual socket minder interessant is. Daar kan ik nog inkomen, want 2 14 cores is niet voor alles geschikt.

Vegas, net als Pr Pro doet erg veel met de gpu, wat dat betreft geen probleem, maar pro gpu's zijn hier niet nuttig, plus verhoudingsgewijs duur in relatie tot hun compute power. Vaak is het ook veel slimmer om 1 stevige kaart dan 2 kleinere te gebruiken. D500's zijn niet echt zware gpu's, meer een beetje mid-end.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens. Is al een stuk duidelijker zo.

Het voordeel van een iMac voor ons is, naast dat het wat beter smoelt op kantoor omdat de rest van de de apparatuur ook allemaal van Apple is, dat we hem incidenteel 'redelijk' mobiel mee kunnen nemen op locatie.

De Mac Pro is wel definitief uit het hoofd nu. Die iMac is nog steeds een serieuze optie (is ook 'maar' 2.200,- en dus de helft van een Pro). Wij schieten overigens met een Panasonic GH4 4K bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
De Mac pro ziet er wel leuk uit idd. Er zijn tegenwoordig zeer redelijke en kleine mini itx behuizingen. Daar krijg je wel een 4790k, 32gb, een gtx 970+ icm genoeg ssd opslag in lijkt me. Daar kun je ook mee sjouwen. Je hebt zelfs 2011-3 mini itx bordjes maar als ik voor 2011-3 zou gaan, voor de 6 of 8 core, dan zou ik minimaal voor microatx gaan. Daar heb je ook mooie en kleine behuizingen voor.

specs

Pagina: 1