Nieuwe fan voor CPU heatsink: waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-09 19:17
Beste medeTweakers,

Ik ben al eventjes bezig met het stiller maken van mijn PC, maar ik loop nu een beetje vast. Mijn doel is om hem zo stil mogelijk te hebben tijdens idle of licht gebruik (alleen Office, Spotify etc.). Tijdens load (games e.d.) maakt het mij niet zo uit, dan heb ik toch mijn koptelefoon op. ;)

Op het moment lijkt mijn CPU koeler, een CM Hyper 212 EVO, het meeste geluid te maken. Verder heb ik nog twee casefans voorin die wat luider zijn, maar minder dan de EVO.
Ik zit er dus aan te denken om een andere fan te installeren op de heatsink, maar ik weet niet echt waar ik naar moet kijken. Wat ik heb begrepen van wat research is dat je niet per se een hoge CFM hoeft te hebben, dat is meer voor radiatoren.

Hebben jullie misschien wat tips wat betreft waar ik naar moet kijken, of specifieke fans die geschikt zouden zijn.
Zelf heb ik de be quiet! Pure Wings 2 op het oog, maar ik weet dus niet of die erop zou kunnen werken?

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Groeten,
BlueFireGaming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-08 08:40
Hallo BlueFireGaming,

Voor een CPU fan moet je je inderdaad niet focussen op de CFM, maar op de Statische Druk die de fan heeft (meestal uitgedrukt in mm H2O). CFM is namelijk de eenheid voor hoeveel m3 lucht de fan kan verplaatsen in een uur(bijvoorbeeld als je 100 CFM hebt op een fan en je hebt ballonnen van 1 m3 dan kan je 100 ballonnen opblazen in een uur, als je 200 CFM hebt 200 ballonnen en zo door).

Statische Druk is de eenheid van hoe hard die lucht zich kan verplaatsen (als iemand in je gezicht blaast voel je weining Statische druk, en als je achter een straalmoter van een vliegtuig gaat staan dan voel je veel Statische Druk).

Ook moet je weten hoe de fan blaast, want je hebt casefans die vooral gericht zijn voor algemene koeling voor de case en dus de lucht in vele richting blaast, en je hebt CPU fans die speciaal voor 1 punt zijn gericht en dus ook alleen op dat ene punt proberen te blazen.

Ik heb ook een aanradertje voor je: ''http://www.highflow.nl/fa...20-120mm-fan-1450rpm.html'' Deze fan wordt door JayzTwoCents erg aangeraden (hier review van hem ''https://www.youtube.com/watch?v=jBFyV0LvKT8'').

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje verder geholpen heb. :) d:)b

AmazingBigsmoke :w

(P.S. Met wat voor apparaat luister je dan naar Spotify? Je koptelefoon? Zo ja, dan maakt het toch niet uit of ie dan op dat moment luidruchtig is omdat je toch lekker muziek luistert? :? )

[ Voor 6% gewijzigd door AmazingBigsmoke op 09-08-2015 01:05 ]

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Welke case heb je precies? Wellicht ook een idee om hier naar toe kijken. Een case uit b.v. de Silencio serie zal misschien al een stuk meer dempen dan je huidige kast.

[ Voor 4% gewijzigd door Switchie op 09-08-2015 01:26 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-02 12:36
Uiteraard is elke setup anders en elke fan ook.

Maar de Be quiet pure wings is een uitstekende keus naar mijn mening.

Op mijn eigen waterkoeler/customwaterkoeler heb ik een heel arsenaal aan diverse fans gehad. Hoewel de be quiet het niet zo goed doet als bijvoorbeeld een Corsair SP fan, scheelt het in echt gebruik hooguit een paar graden. Maar is de be quiet fan zeker stiller.

Inmiddels ben ik zelf alweer een tijdje afgestapt van waterkoelers en heb ik op mijn luchtkoeler een pure wings fan en dit bevalt uitstekend, zeer stil en toch lekker koel :)
En natuurlijk lekker goedkoop d:)b

[ Voor 22% gewijzigd door Tycho206 op 09-08-2015 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Allereerst bedankt voor de reacties! :)
Een setup was inderdaad wel handig geweest, dus hierbij:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 261,-€ 261,-
1ASRock Z77 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 363,95€ 363,95
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Cooler Master HAF Stacker 935 Window€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,-€ 25,-
1Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 6,53€ 6,53
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 51,50€ 103,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 0,-€ 0,-
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 135,50€ 135,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 965,93
AmazingBigsmoke schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 01:03:
[...]
Voor een CPU fan moet je je inderdaad niet focussen op de CFM, maar op de Statische Druk die de fan heeft (meestal uitgedrukt in mm H2O). CFM is namelijk de eenheid voor hoeveel m3 lucht de fan kan verplaatsen in een uur(bijvoorbeeld als je 100 CFM hebt op een fan en je hebt ballonnen van 1 m3 dan kan je 100 ballonnen opblazen in een uur, als je 200 CFM hebt 200 ballonnen en zo door).

Statische Druk is de eenheid van hoe hard die lucht zich kan verplaatsen (als iemand in je gezicht blaast voel je weining Statische druk, en als je achter een straalmoter van een vliegtuig gaat staan dan voel je veel Statische Druk).

Ook moet je weten hoe de fan blaast, want je hebt casefans die vooral gericht zijn voor algemene koeling voor de case en dus de lucht in vele richting blaast, en je hebt CPU fans die speciaal voor 1 punt zijn gericht en dus ook alleen op dat ene punt proberen te blazen.
[...]
Ah, dat maakt een boel duidelijk! Dit zal ik dan in de gaten gaan houden. Zou dan een fan voor één punt of algemene koeling beter zijn voor dit geval?
[...]
Ik heb ook een aanradertje voor je: ''http://www.highflow.nl/fa...20-120mm-fan-1450rpm.html'' Deze fan wordt door JayzTwoCents erg aangeraden (hier review van hem ''https://www.youtube.com/watch?v=jBFyV0LvKT8'').

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje verder geholpen heb. :) d:)b

AmazingBigsmoke :w

(P.S. Met wat voor apparaat luister je dan naar Spotify? Je koptelefoon? Zo ja, dan maakt het toch niet uit of ie dan op dat moment luidruchtig is omdat je toch lekker muziek luistert? :? )
Ziet er niet slecht uit, die staat op het lijstje. ;)
Spotify luister ik via m'n speakers of mijn Sennheiser HD558. Het is een open koptelefoon, dus ik kan het nog wel horen, zij het wat minder.
Het gaat er mij ook om dat ik zo stil mogelijk kan leren met mijn PC aan. Ik heb hem namelijk veel nodig voor m'n studie, maar luidruchtige fans lijden nogal af. 8)7
Switchie schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 01:10:
Welke case heb je precies? Wellicht ook een idee om hier naar toe kijken. Een case uit b.v. de Silencio serie zal misschien al een stuk meer dempen dan je huidige kast.
Het is dus een HAF Stacker 935, maar ik heb ook nog een Silencio 652 liggen. Wel heeft de Stacker voorkeur aangezien die nu goed staat op m'n kamer (voor de Silencio zou ik weer met kastjes enzo moeten gaan schuiven).
Tycho206 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 07:19:
Uiteraard is elke setup anders en elke fan ook.

Maar de Be quiet pure wings is een uitstekende keus naar mijn mening.

Op mijn eigen waterkoeler/customwaterkoeler heb ik een heel arsenaal aan diverse fans gehad. Hoewel de be quiet het niet zo goed doet als bijvoorbeeld een Corsair SP fan, scheelt het in echt gebruik hooguit een paar graden. Maar is de be quiet fan zeker stiller.

Inmiddels ben ik zelf alweer een tijdje afgestapt van waterkoelers en heb ik op mijn luchtkoeler een pure wings fan en dit bevalt uitstekend, zeer stil en toch lekker koel :)
En natuurlijk lekker goedkoop d:)b
Wat voor luchtkoeler heb je op het moment dan als ik vragen mag? Klinkt in ieder geval goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-02 12:36
Ik heb een wat oudere maar leuke Prolimatech Genesis black edition, die is wel vrij groot. Er zit overigens maar 1 fan op bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-08 08:40
[...]

Ah, dat maakt een boel duidelijk! Dit zal ik dan in de gaten gaan houden. Zou dan een fan voor één punt of algemene koeling beter zijn voor dit geval?
In dit geval moet je dus een CPU fan zoeken die speciaal gericht is op 1 punt, want zoals ik al zei, een case fan die op meerdere punten gericht is (bijvoorbeeld PSU, voorkant CPU cooler, etc.), is niet optimaal voor een koelblok wat eigenlijk 1 punt is, want het levert op al die plekken geen grote hoeveelheid Statische Druk, maar als je dus de CPU fan neemt, dan neemt hij zeg maar al die Statische Druk van een Case fan, en richt het op 1 punt, in dit geval het koelblok van de Cooler.

Ik heb ook nog wat overige tips die je misschien nog niet wist, maar misschien ook wel:

- Je kan zo'n CPU fan ook heel goed gebruiken als een Outake fan (fan die alle warme lucht uit je pc blaast).
Want het maakt opzich niet zoveel uit in welke punten het allemaal naartoe blaast, zolang de warme lucht
ermaar uitgaat, en dat kan je prima doen met een CPU fan, want die zuigt dan met een goede kracht alle
warme lucht weg.

- (Ik weet niet of dit ook uitmaakt voor koelblokken van CPU Coolers, maar misschien dat het wel eens van
groot belang zou kunnen zijn voor je koelprestaties.) Ik raad je aan om je fan als het mogelijk is achter op
het koelblok te doen in plaats van voorop, want het stof die in je koelblok zou kunnen gaan zitten kan de
efficiëntie flink omlaag halen omdat het de luchtstroomblokeert. Want als je hem achter doet....Tja, ik kan
niet goed op de woorden komen, maar vrees niet want er is een man die dat wel kan, namelijk Linus
''https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk''.

Ik hoop dat ik je zo nog verder heb geholpen :) d:)b

AmazingBigsmoke

(P.S. Nog bedankt voor je toelichting over je gebruik van diverse audioapparatuur. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar ik ben nou wat je eenmaal een verstrooide professor noemt :).)

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
AmazingBigsmoke schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:56:
[...]
In dit geval moet je dus een CPU fan zoeken die speciaal gericht is op 1 punt, want zoals ik al zei, een case fan die op meerdere punten gericht is (bijvoorbeeld PSU, voorkant CPU cooler, etc.), is niet optimaal voor een koelblok wat eigenlijk 1 punt is, want het levert op al die plekken geen grote hoeveelheid Statische Druk, maar als je dus de CPU fan neemt, dan neemt hij zeg maar al die Statische Druk van een Case fan, en richt het op 1 punt, in dit geval het koelblok van de Cooler.

Ik heb ook nog wat overige tips die je misschien nog niet wist, maar misschien ook wel:

- Je kan zo'n CPU fan ook heel goed gebruiken als een Outake fan (fan die alle warme lucht uit je pc blaast).
Want het maakt opzich niet zoveel uit in welke punten het allemaal naartoe blaast, zolang de warme lucht
ermaar uitgaat, en dat kan je prima doen met een CPU fan, want die zuigt dan met een goede kracht alle
warme lucht weg.
[...]
Dat was best logisch, één punt is beter voor een heatsink ja. :P
Op het moment heb ik een Scythe Slip Stream 800rpm als outtake fan, maar zou die misschien dan beter als intake kunnen aan de voorkant?
AmazingBigsmoke schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:56:
[...]
- (Ik weet niet of dit ook uitmaakt voor koelblokken van CPU Coolers, maar misschien dat het wel eens van
groot belang zou kunnen zijn voor je koelprestaties.) Ik raad je aan om je fan als het mogelijk is achter op
het koelblok te doen in plaats van voorop, want het stof die in je koelblok zou kunnen gaan zitten kan de
efficiëntie flink omlaag halen omdat het de luchtstroomblokeert. Want als je hem achter doet....Tja, ik kan
niet goed op de woorden komen, maar vrees niet want er is een man die dat wel kan, namelijk Linus
''https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk''.

Ik hoop dat ik je zo nog verder heb geholpen :) d:)b

AmazingBigsmoke

(P.S. Nog bedankt voor je toelichting over je gebruik van diverse audioapparatuur. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar ik ben nou wat je eenmaal een verstrooide professor noemt :).)
Ik zal bij het wisselen wel eens kijken naar eventueel stof op de heatsink, mocht het meevallen houd ik hem denk (voor nu) als push. Ik kan het natuurlijk altijd nog veranderen. En natuurlijk, als je iets niet kan verwoorden, Linus! d:)b
Thanks voor de extra toelichting, vind het raar dat ik niet echt makkelijk wat op internet kon vinden hierover...

Ik zit een beetje te denken over hoe ik de "upgrade" zou kunnen doen, mede omdat ik natuurlijk nooit 100% zeker weet of de fan zo stil is als ik wil. Ik heb dus nog die Slip Stream die ik wil gebruiken, maar zou dat dan goed genoeg zijn voor intake aan de voorkant? Als dat zo is koop ik er daar misschien nog eentje van voor voorin, één voor de Hyper 212 EVO en een 140mm fan als outtake (zou dan ook een stukje stiller kunnen zijn)...

Waarschijnlijk ga ik morgen een dagje naar Breda, dus dan kan ik wel even langs de CD-ROM-LAND gaan, kijken wat die te zeggen hebben. Qua kosten zou het dan ook niet verkeerd zijn, door verzendkosten zou het duurder worden zag ik al. :)

Dit heb ik nu dan in gedachten, zou dat kunnen werken?
Afbeeldingslocatie: http://updo.nl/file/dd5e0271.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je hebt een pwm fan, je kan er natuurlijk voor kiezen om de target temp hoger te zetten in de bios of via software in windows je fan profiel aan te passen.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo BlueFireGaming,

Leuke vergelijking maar helaas niet juist.
CFM staat voor Cubic Feet per Minute wat dus daadwerkelijk een andere maateenheid is dan m³/h
Je kan niet CFM 1:1 vergelijken met m³/h. 100 CFM is bijvoorbeeld 169.92 m³/h.

exhaust fan aan de achterkant is bijna altijd ongeblokkeerd en zou je dus beter af zijn met een fan met hoge(re) luchtverplaatsing en wat lagere statische druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Oké, ik ben dus gisteren naar Breda geweest en ben terug gekomen met een Scythe GlideStream PWM (1300rpm, 120mm) voor op de heatsink. Ik ben van plan om wat testjes te gaan doen om hem te vergelijken met de stock fan van de Hyper 212 EVO. :)

Hopelijk bevalt hij, maar ik zal mijn bevindingen in ieder geval nog hier posten. Dan moet ik nu nog ff kijken welke fan ik zou willen hebben als intake. Zouden de SlipStream 800rpm's van Scythe genoeg airflow kunnen genereren?
Pagina: 1