Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WLAN in Nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 19:47
Volgend jaar gaat ons huis gebouwd worden en dan is het nu uiteraard tijd om te kijken waar alle kabels uit moeten komen. Vraag me niet waarom, maar om de een of andere reden is wifi bij mij altijd een drama (en dan bedoel ik: als ik in de ruimte ben - bv met mij in de ruimte kun je geen uitzending gemist kijken. Zonder mij werkt dat prima). Puntje van aandacht is dus de configuratie van het draadloze netwerk.

Nu heb ik gezien dat er meer mensen zijn die hier vragen over stellen alleen zie ik daarin niet de specifieke inrichting wb wifi terug. Mijn vraag is: wat is hiervoor de beste aanpak? Ik lees op de pricewatch wel dat mensen werken met dit soort spul, http://www.edimax.us/prom...o-Business-Access-Points/ (maar dan van een ander merk - ubiquity oid?), maar mijn vraag vervolgens is:
  1. Heeft iemand hier inderdaad goede ervaring mee en
  2. Wat is de juiste plek om die dingen te plaatsen? Ik wil ze niet direct in het zicht hebben.. dus ik zat te denken: als ik ze in de trapgaten zet (drie verdiepingen) zou dat dan voldoende zijn?
  3. Buiten moet je ook normaal kunnen Internetten - moet ik buiten ook zo'n access point ophangen?
Qua specs van ons huis:
  • We krijgen normale houten deuren
  • Op de verdiepingen hebben we betonnen muren
  • De lagen tussen de verdiepingen is ongetwijfeld gewapend beton
  • De buitenmuur is gewapend beton
  • Oppervlakte per woonlaag: plm 70m2 oppervlakte perceel: plm 300m3 met een zij en achtertuin.
Tips en tricks zijn meer dan welkom! :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:27
5GHz, 5GHz en 5GHz. Het is veel te druk op de 2.4GHz.

Verder, reken op een range van +/-10m, incl. muren op 5GHz, zonder muren wellicht iets verder. Meer dan 10m kom je aan de 1MB/s en lager. Ik zou in de tuin dus geen routers zetten, want regen en kabels, maar gewoon vlakbij het raam. Ik zet de routers meestal achter boeken op een plank, hoger is beter. Je wil ze niet in het zicht, maar bereik is wel beter als het zicht beter is ;)

Verder: hou het simpel. Je krijgt een router van de provider, en je wilt wellicht 2 extra aanschaffen (misschien 3, voor zolder?). Ik zou deze aan de kabel leggen, maar je kunt voor repeaters gaan als je geen kabels kunt/wilt trekken. Je hebt van die Netgear dingen die voor 1 of 2 tientjes een ethernet kabel in 5GHz wifi omzetten, zoiets zou ik doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Brent schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:10:
...maar gewoon vlakbij het raam.
Nieuwbouw zal wel hr++(+) zijn. De metalen laag houdt veel signaal tegen (dus ook ontvangst). Je kan natuurlijk wel buiten een antenne hangen/verlengen. Of een ap geschikt voor buiten. Als abgn voldoende is heb je hele mooi professioneel spul incl verwarming en koeling 2e hands of afgeprijsd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Nu je nog alle vrijheid hebt kan je natuurlijk eenvoudiger (POE) accesspoints ergens aanleggen dan als alle kabels al in de muren zitten.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:53
Als het huis nog gebouwd moet worden laat dan als het mogelijk is in elke kamer loze kabelbuizen aanleggen, ik zou zelfs zeggen 2 of meer in de woonkamer elke hoek 1... (beter 1 teveel dan 1 te weinig)

• n3ck
Sowieso laat ik naar elke ruimte een loze leiding trekken inderdaad - naar de ruimtes die we direct nodig hebben ook 2x een UTP kabel. Daarnaast op de plek(ken) waar een tv komt (/kan komen) te hangen ook een UTP kabel. Voldoende koper(mogelijkheden) in het huis in ieder geval met mijn aanwezigheid :)
Waar ik over twijfel is dus of ik ook uit de plafond (in de trapgaten) van die kabels moet laten komen zodat ik daar accesspoints kan plaatsen (en of dat dan ook goed genoeg werkt).

@Brent: dat zijn inderdaad de gangbare dingen. Voor de beeldvorming: ik heb thuis in de woonkamer een Asus RT66U staan.. die komt nog steeds niet slecht uit het vergelijk van smallnetbuilder, maar als ik op de eerste verdieping zit, kan ik niet meer internetten. Die afstand is pak m beet 20meter [houten vloeren] (en dan neem ik m RUIM). Ik heb 2,4 en 5ghz, maar in beide gevallen is het resultaat exact gelijk. Ik heb nu dus een powerline neergelegd met een accesspoint eraan boven om daar toch normaal te kunnen internetten.

@DukeBox: daar ga ik eens naar zoeken.. misschien dat ze wel een UTP kabel naar buiten kunnen trekken (of geen idee hoe die specifieke buiten AP's werken). abgn is ruim voldoende voor het internetwerk van ons :)

• Brent
n3ck schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:20:
Sowieso laat ik naar elke ruimte een loze leiding trekken inderdaad
Dan is het simpel: zodra er een ruimte is met slecht bereik, trek je een kabel en koop je een simpel AP (liefst een die niet meer doet dan dat, TP-link en Netgear hebben ze voor ~10-15 euro uit het hooft).

• n3ck
Brent schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:31:
[...]

Dan is het simpel: zodra er een ruimte is met slecht bereik, trek je een kabel en koop je een simpel AP (liefst een die niet meer doet dan dat, TP-link en Netgear hebben ze voor ~10-15 euro uit het hooft).
Nog even vergeten: wat betreft non-functional requirements: ik heb een vriendin die niet van losse kabels en stekkers in verschillende ruimtes houdt :P Ik moet dus eigenlijk een dermate goede oplossing hebben dat het direct goed werkt. :) Dit is natuurlijk wel plan B.. vandaar ook de loze leidingen :D

• Brent
Wel, een kabeldoos ziet er hetzelfde uit met of zonder kabels, dus dat maakt niet uit ;) Maar in de basis: 5GHz apparatuur, en plan het zo dat het dichtstbijzijnde punt altijd binnen 10m is. Door verdiepingen heen: misschien 1, kwestie van proberen. (Overigens, ik vind externe kabelbakken even lelijk als kabels, ik zou dan ethernet over power gebruiken.)

Er is niet echt een alternatief voor zo goed als mogelijk uittekenen en onverwachte dode kamers/hoeken voorzien van extra apparatuur.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59
Wij krijgen binnenkort (eind dit jaar begin volgend jaar de sleutel van onze nieuwbouw woning), wij gaat het als volgt doen, elke ruimte krijgt 2 loze leidingen naast elkaar en tevens elke hal 1 loze leiding in het plafond (t.b.v. access points van Ubiquity (tevens 1 in de bijkeuken om ook in de tuin normaal internet te krijgen).

Wellicht dat het voor jou ook een mogelijkheid is loze leidingen in het plafond te laten plaatsen (gezien een beetje accesspoint PoE heeft.

• n3ck
LightStar schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:23:
Wij krijgen binnenkort (eind dit jaar begin volgend jaar de sleutel van onze nieuwbouw woning), wij gaat het als volgt doen, elke ruimte krijgt 2 loze leidingen naast elkaar en tevens elke hal 1 loze leiding in het plafond (t.b.v. access points van Ubiquity (tevens 1 in de bijkeuken om ook in de tuin normaal internet te krijgen).

Wellicht dat het voor jou ook een mogelijkheid is loze leidingen in het plafond te laten plaatsen (gezien een beetje accesspoint PoE heeft.
Volgens mij is dit inderdaad wat ik moet hebben - zet je dan in elke kamer ook nog een AP? Of is dat overkill? Ik zie nl dat die Ubiquity gevallen meer dan 100m bereik hebben.. dus in principe zou je ervanuit moeten kunnen gaan dat je dan in de woonkamer / slaapkamers gewoon wifi hebt.

Bijkeuken hebben we niet.. maar uitgaande van openslaande deuren zou het HR+++ glas niet echt van invloed moeten zijn.. desalniettemin die optie nog wel even goed onderzoeken van een AP buiten. Spreekt me wel aan namelijk!
PoE heb ik ook net ontdekt. Dat scheelt weer! Ik dacht namelijk dat ik dan ook nog eens overal 220 uit het plafond moest toveren :)

• LightStar
Nee dat niet want dat wordt te veel van het goede, wij doen er boven nu 1 omdat het in ons vorige huis slecht was (router stond ergens beneden en het bereik was niet alles...)

Dus in onze situatie, 1 in de hal beneden, 1 in de hal boven en 1 in de bijkeuken, dit zou alles makkelijk kunnen dekken (woning van +/- 140m3)

• n3ck
OK - en nog een specifieke reden dat je voor ubiquity gaat? Ik zat net even te kijken, maar de ubiquity is ongeveer 100 euro duurder dan een setup met de edimax dingen. Als je dan vervolgens bedenkt dat die edimax ac ondersteunt.. lijkt me dat toch de betere optie.. of zie ik iets over het hoofd?

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti TOUGHswitch TS-16-CARRIER€ 425,60€ 425,60
3Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm€ 68,97€ 206,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 632,51

#ProductPrijsSubtotaal
1Linksys LGS116P€ 179,-€ 179,-
3Edimax Pro CAP1200 2x2 AC Dual-Band WiFi accesspoint€ 117,72€ 353,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,16

edit:

of zou je in dat geval voor een extra switch gaan zonder PoE - dan kom je wel iets goedkoper uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1016D€ 73,51€ 73,51
1Ubiquiti TOUGHSwitch TS-5-POE€ 95,20€ 95,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,62

[ Voor 22% gewijzigd door n3ck op 05-08-2015 17:12 ]

• Brent
Een 16poorts switch voor thuis 8)7

Er zitten gewoon 4 poorten in je router hoor ;)

• n3ck
Brent schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:11:
Een 16poorts switch voor thuis 8)7

Er zitten gewoon 4 poorten in je router hoor ;)
beneden: kamer 2x utp + gang 1x utp
1e verdieping: kamer 1: 2x utp, kamer2: 2x utp, kamer 3: 2x utp, hal: 1x utp
2e verdieping: kamer 1: 2x utp, kamer2: 2x utp, hal: 1x utp
evt tuin: 1x utp

16 port switch is dus niet heel raar :)

• Brent
n3ck schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:15:
[...]

beneden: kamer 2x utp + gang 1x utp
1e verdieping: kamer 1: 2x utp, kamer2: 2x utp, kamer 3: 2x utp, hal: 1x utp
2e verdieping: kamer 1: 2x utp, kamer2: 2x utp, hal: 1x utp
evt tuin: 1x utp

16 port switch is dus niet heel raar :)
Ik dacht dat je niet met kabels wilde spelen. Maar je installeert dus in elke kamer een ethernet socket? Wat is er gebeurd met het simpel houden ;) Tsja, zelfs als je de kabels legt, hoef je ze niet in te pluggen tenzij je daadwerklijk die socket gaat gebruiken.

Maar dit is zware overkill. Nu snap ik wel waar de klachten van je vriendin vandaan komen ;)

• n3ck
Valt mee hoor - op elke kamer een tv. Daarmee op elke kamer een UTP om content vanaf de NAS te halen (met een raspberry) en daarnaast eentje voor tv (we krijgen glas dus dat wordt iptv). Daarnaast nog een extra UTP stekkertje op de werkkamer bedenk ik me om de foto's en films vanaf mn pc naar de NAS te krijgen. Anders duurt dat ook voor eeuwig.

Uiteindelijk heb je dus wel gelijk in de zin dat de helft van de uitgangen op de tv-switch uit moet komen.. zullen dus uiteindelijk 2 (of misschien wel 3) switches moeten worden :)

• Brent
Sorry n3ck, dat valt niet mee ;) Ik begrijp je vriendin nu helemaal ;)

• n3ck
Nouja goed.. tv op elke kamer is een functionele requirement (van vriendin). content kunnen bekijken vanaf de NAS ook (van mij).. dus vul ze maar in zonder UTP (en coax :P) kabels. Als je een andere oplossing hebt dan ben ik ook geïnteresseerd!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46
Brent schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:19:
[...]

Ik dacht dat je niet met kabels wilde spelen. Maar je installeert dus in elke kamer een ethernet socket? Wat is er gebeurd met het simpel houden ;) Tsja, zelfs als je de kabels legt, hoef je ze niet in te pluggen tenzij je daadwerklijk die socket gaat gebruiken.

Maar dit is zware overkill. Nu snap ik wel waar de klachten van je vriendin vandaan komen ;)
is geen overkill hoor, alleen maar fijn als je het wel hebt.
Heb ook naar elke hoek van het huis een UTP kabel getrokken per paar.
ZIt op 18 aansluitingen en dan is zolder nog niet gepatched.(en nog kom ik op sommige plekken te kort, want extra switches plaatsen ben ik niet zo van, liever alles vanuit 1 centraal punt)
TV etc gaat ook allemaal over ethernet straks, dus wel handig als je nu de mogelijkheid hebt om alles al voor te bereiden ipv straks kabels achter je plinten leggen.

• LightStar
n3ck schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:08:
OK - en nog een specifieke reden dat je voor ubiquity gaat? Ik zat net even te kijken, maar de ubiquity is ongeveer 100 euro duurder dan een setup met de edimax dingen. Als je dan vervolgens bedenkt dat die edimax ac ondersteunt.. lijkt me dat toch de betere optie.. of zie ik iets over het hoofd?

edit:

of zou je in dat geval voor een extra switch gaan zonder PoE - dan kom je wel iets goedkoper uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1016D€ 73,51€ 73,51
1Ubiquiti TOUGHSwitch TS-5-POE€ 95,20€ 95,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,62
Je hebt hem ook als een 3pack ;) en ja ik weet dat ze goed zijn en in ieder geval een stuk goedkoper als ap's van Cisco.

Wat betreft de switch ben je compleet eigen baas in, ik bestel een paar 8 poorts HP managed switches (10") om bepaald verkeer te kunnen scheiden van de rest. Ik zit dan ook rond de 22 poorten in huis welke gepatcht moeten worden, als je dat netjes wil in je meterkast kun je een 10" rackje kopen waar je een patchpanel in kan hangen (dan kun je zelf makkelijk bepalen wat je wel en wat niet op de switch zit).

Wat betreft PoE, bij de Ubiquity zitten adapters om ze evt in je meterkast ook te voorzien van stroom dus een PoE switch is niet verplicht.

[ Voor 33% gewijzigd door LightStar op 05-08-2015 20:57 ]

• n3ck
LightStar schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:46:
[...]

Je hebt hem ook als een 3pack ;) en ja ik weet dat ze goed zijn en in ieder geval een stuk goedkoper als ap's van Cisco.

Wat betreft de switch ben je compleet eigen baas in, ik bestel een paar 8 poorts HP managed switches (10") om bepaald verkeer te kunnen scheiden van de rest. Ik zit dan ook rond de 22 poorten in huis welke gepatcht moeten worden, als je dat netjes wil in je meterkast kun je een 10" rackje kopen waar je een patchpanel in kan hangen (dan kun je zelf makkelijk bepalen wat je wel en wat niet op de switch zit).

Wat betreft PoE, bij de Ubiquity zitten adapters om ze evt in je meterkast ook te voorzien van stroom dus een PoE switch is niet verplicht.
Thanks tor the tip! Wat een beetje beter lezen soms al niet kan doen :)

In ieder geval duidelijk wat het bij mij gaat worden nu. Ook 3 van die dingen met een switch (of een paar inderdaad ivm verkeer - moet nog even kijken wat daar precies het voordeel van is. Wij hebben namelijk redelijk huis-tuin-en-keuken gebruik wb Internet/netwerk).

Ik ga de beste mensen van het project ook nog vragen of ze een leiding naar buiten kunnen trekken voor een UTP kabel (of zelf die UTP kabel willen trekken en direct garantie geven tegen lekken), maar ik denk eigenlijk niet dat ik dat uiteindelijk ga doen - ik heb niet zo heel veel verstand van klussen, maar iets zegt mij dat er best wel eens wat vocht via de leiding naar binnen kan lopen.

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-11 19:09
Heeft iemand hier ervaring met die Edimax AP's ze lijken best aardige specs te hebben, zou een goedkoop alternatief kunnen zijn voor de Ubiquiti UniFi AP's die ik veel te duur vind, vooral de AC versie.

[ Voor 4% gewijzigd door Ixus74 op 06-08-2015 10:54 ]

Pagina: 1