Aanschaf 2ehands macbook logicboard problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Hallo Tweakers,

Ik ben van plan een 2ehands Macbook Pro 15.4 late 2008 aan te schaffen,om hier voor de studie eens mee te gaan spelen. Nu zijn er problemen met de logicboards, er is mij op gewezen hier op te letten bij de aanschaf van een 2ehands macbook. Wat ik heb kunnen vinden is dat deze problemen voornamelijk bij de modellen 2011 voorkomen, klopt dit? Of is dit probleem ook aanwezig bij andere modellen.
Er doen verhalen te ronde dat je dit probleem tijdelijk kan verhelpen door het logicboard in de oven te leggen, klopt dit of zijn dit fabels? Via google heb ik kunnen vinden dat er problemen zijn, echter een duidelijk overzicht met welke modellen dit probleem speelt is lastig te vinden.

Zou ik de macbook eventueel kunnen testen om uit te sluiten dat er iets mis is met het logicboard? En zijn er nog andere aspecten waar ik op moet letten?

b.v.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:31
Goed onderbouwd ook. Volgens mij is het meest voorkomende probleem dat de GPU geen goed contact meer maakt en hij dus niet meer werkt. Dit is mogelijk via "reflowen" te verhelpen inderdaad.

Als hij op het moment dat je test, hij opstart, en alles naar behoren werkt is er op dat moment waarschijnlijk niets aan de hand. Er is een mogelijkheid dat er wat stuk gaat inderdaad.

Als het om de Macbook gaat met een NVIDIA 8600 dan was daar een vervangingsprogramma voor mocht hij stuk zijn gegaan. Maar deze is ondertussen (2012) afgelopen.

Heb hier zelf eens mijn logic board vervangen van een 2008 model. Dat was toch redelijk prijzig. Maar hij doet het nu nog steeds (mijn vader gebruikt hem nu).

Zelf zou ik voor een tweedehands toch voor een recenter model proberen te gaan. Het zijn toch weer laptops van nu 7 jaar oud.

[ Voor 19% gewijzigd door ZpAz op 05-08-2015 11:19 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De 2007/2008 moet je vermijden. De 2010 is okee maar heeft weer problemen met de sata kabel, en ik heb nu al een paar gezien waarbij de chip die tussen gpu's kiest defect gaat zodat je groene storing in beeld krijgt ipv zwart. De 2011 heeft verlengde garantie op de 15inch ivm gpu. De 2012 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:48
Volgens mij is de Late 2008 al met de zwarte toetsen. Die kan best. Is het degene met zilveren toetsen absoluut niet doen! Deze hebben een solderingsprobleem met de GPU en falen 100%. Het is niet OF ze falen maar wanneer ze falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
Wat me opvalt is dat bovengenoemde 3 antwoorden elkaar op diverse vlakken tegenspreken, dat bevreemd mij.

De specs zijn: Late 2008, zwarte toetsen, Nvidea geforce 9400 256M, core 2 duo 2,53ghz, 4gb 1067 ddr3.
Zal dit het slechte of goede model zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

sip5080 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:31:
Wat me opvalt is dat bovengenoemde 3 antwoorden elkaar op diverse vlakken tegenspreken, dat bevreemd mij.

De specs zijn: Late 2008, zwarte toetsen, Nvidea geforce 9400 256M, core 2 duo 2,53ghz, 4gb 1067 ddr3.
Zal dit het slechte of goede model zijn?
Dit is een van de roemruchte modellen, mede door de nVidia kaart. Reflowen is met beleid zelf te doen, maar slechts een 'lapmiddel', hoewel er mensen zullen zeggen die zweren dat het her-smelten-en-plakken van het soldeer het probleem voor áltijd heeft opgelost. Er is van die tijdlijn van vier jaren eigenlijk altijd wel wát op te merken. Deze serie had echter een buitensporig hoog uitval percentage én wel meer problemen. De kwaliteit van de latere generaties t/m 2012 is ook niet super, maar goed.

Bovendien: het is niet zó gigantisch lang meer of dit is een beestje van 8 jaar oud. Is dat uberhaubt nog geld waard, los van het "mac blijft geld waard": realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Zover ik weet is dit een van de goede modellen en niet die van de roemruchte.
Ik weet niet wat je gaat betalen voor dat model maar ik zou er zelf niet al teveel meer voor over hebben. Het is toch een laptop van 6-7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
Een kleine driehonderd euro, inc SSD. Ik ben wel benieuwd wat de bronnen zijn voor dit soort info, wederom spreekt zo beetje ieder uit het topic elkaar tegen. Waar komt deze informatie vandaan?

Een laptop van 7-8 jaar oud is inderdaad oud, echter als je naar een model 2009-2013 gaat kijken kom je bij behoorlijke prijzen uit, met dus ook slechte bouw kwaliteit volgens bovenstaande reacties. Je zou zeggen koop een met de kop er af of een nieuwe, maar dat is onbetaalbaar 'voor erbij'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
€300 is een mooie prijs hiervoor.
Hij zegt niet super in mijn optiek is dat wat anders dan slechte bouw kwaliteit. Vanaf 2012 zijn er momenteel geen grote hardware problemen bekend. De laatste is de 1e retina 15". De rest is nog te nieuw om daar conclusies uit te trekken.
Bij Apple spelen hardware problemen bij oudere macs meer dan bij andere laptops omdat ze langer gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

De late 2008 is prima, maar tis wel veel geld voor een erg oud ding. Je gaat langzamerhand merken dat je steeds meer zaken in het OS moet gaan missen met modellen op leeftijd. Ook ga je snel gedoe krijgen met de accu en krijg je te maken met wear and tear op oa het logicboard.

Persoonlijk zou ik even doorsparen, maar ik weet niet wat je er mee gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
sebastius schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:10:
De late 2008 is prima, maar tis wel veel geld voor een erg oud ding. Je gaat langzamerhand merken dat je steeds meer zaken in het OS moet gaan missen met modellen op leeftijd. Ook ga je snel gedoe krijgen met de accu en krijg je te maken met wear and tear op oa het logicboard.

Persoonlijk zou ik even doorsparen, maar ik weet niet wat je er mee gaat doen?
Wat ik eerder aangaf, het is om ervaring op te doen met het mac besturingssysteem. 2e reden is dat ik het leuk vind om een mac erbij te hebben, het ziet er erg leuk uit. Deze 2 koop overwegingen neigen dus al snel naar een low budget mac. Helaas is een lowbudget oplossing geen goede combi met Apple producten, vandaar dat ik uitkom bij de wat verouderde types.
Even doorsparen is niet aan de orde, het is voor mij puur een kwestie wat ik er voor over heb. Stel dat ik er €600 voor over heb, kom ik nog steeds bij een model tussen 2009 en 2012. In deze bouwjaren zitten blijkbaar ook problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door sip5080 op 05-08-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Jup. Nou ja, veel plezier er mee! Ik zou nog wel proberen een beetje te onderhandelen of die 300 nog wat omlaag kan (moet lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Ik heb hier nog drie late 2008 15 inch Macbooks. De accu's worden wat minder maar zelfs de beta van 10.11 gaat nog lekker vlot met een SSD en 4GB ram. Prima ding om OSX eens fijn te leren kennen. 300 is ook wel een redelijke prijs. (ik doe ze er niet voor weg) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Waarom kijk je niet voor een MacMini als het voor erbij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Of nog beter, als "wat het waard is" een probleem is, hackingtosh of een VM geen optie? Zit je gelijk dichter in de 'belevenis' hoe het bedoeld is omdat je het op je eigen; courante; hardware speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:38
Pendora schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:01:
€300 is een mooie prijs hiervoor.
Hij zegt niet super in mijn optiek is dat wat anders dan slechte bouw kwaliteit. Vanaf 2012 zijn er momenteel geen grote hardware problemen bekend. De laatste is de 1e retina 15". De rest is nog te nieuw om daar conclusies uit te trekken.
Bij Apple spelen hardware problemen bij oudere macs meer dan bij andere laptops omdat ze langer gebruikt worden.
Geen grote , nee. Wel is er sinds met de retina macbooks een kans om dikke vlekken op het scherm te krijgen. Staingate noemen ze dit dan.

http://www.staingate.org/

wel lastig en jammer van dit mooie scherm , echter is dit minder kritisch dan een falende GPU .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Soulshaker schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:03:
[...]

Geen grote , nee. Wel is er sinds met de retina macbooks een kans om dikke vlekken op het scherm te krijgen. Staingate noemen ze dit dan.

http://www.staingate.org/

wel lastig en jammer van dit mooie scherm , echter is dit minder kritisch dan een falende GPU .
Jep wat veroorzaakt wordt door onder andere LCD cleaner. Daar blijkt het scherm niet tegen te kunnen.
Tevens zie je op meerdere foto's harde lijnen. Dit wordt veroorzaakt door druk op het scherm die dan tegen het toetsenbord aankomt.

Apple verkoopt heel veel Mac van 1 type. Als er een probleem is zit is dat direct voor alles. Andere fabrikanten gebruiken 10+ type schermen verschillende GPU's etc. De impact is kleiner en je hoort er minder van. Mac's worden over het algemeen wat langer gebruikt en omdat het duur is klagen mensen eerder wat overigens hun/ons goed recht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Staingate is een grote faal van mensen die zeggen hun laptop nooit op de verkeerde manier schoon te maken, maar dit vaak wel doen. Een laptop van €2000 ga je niet schoon maken met dettil wipes. Ook niet met alcohol oid. Gewoon een microvezeldoekje dat je bij een bril krijgt of de meegeleverde doek. Water is geen probleem en werkt vaak goed maar nooit direct op het scherm. Eerst vochtige doek en daarna droog en veel rondjes draaien. Lijkt het weer als nieuw en tast de coating niet aan.

Voor tweedehands macs geldt dat de zilveren sws een no-go zijn. Alle alu modellen tot en met late 2011 zijn okee, maar hebben zo hun eigenaardigheden. De mid 2012 is een hele goede en tot nu toe erg stabiel wua uitval. De retina's krijgen het weer lastig met de eerste generatie 2e, 3e en 4e zijn nog onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je écht een degelijke machine wilt van die leeftijd: MacBook Unibody 2008 (dus géén Pro). Dingen zijn niet te slijten, kennen geen gebreken waar ze om bekend staan én zijn ook nog eens heel goed zelf te service voor het geval er iets aan de hand mocht zijn.

Accu en harde schijf zitten achter een klepje wat zonder gereedschap is te verwijderen. Geheugen kun je wisselen door een klein stripje weg te schroeven. Top machines!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Ah bah, dacht ik de eerste te zijn die een Unibody MacBook van 2008 ging aanraden, bleek dat sypie me voor was. ;)

Het zijn inderdaad geweldige toestellen, makkelijk te upgraden en zelf te onderhouden. Met een SSD en 8GB ram (in mijn geval) vliegt hij vooruit en kan hij zeker nog enkele jaren mee. Door hun ouderdom en ietwat lage specs (al is het exact dezelfde cpu als de Mid2010 13" MacBook Pro) zijn ze vaak ook erg goedkoop te krijgen.

Moest je er zo eentje kunnen vinden zou ik alleszins niet twijfelen. Ik heb er enkele maanden geleden eentje gekocht voor 299€ om als werklaptop te gebruiken (voor administratie) en heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Pagina: 1