Kleine auto voor lange mensen met slechte rug. (max: €5000)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372857

Topicstarter
Ik rij nu net iets meer dan 4 jaar in een polo 6n2 uit 2001. Een prima wagentje voor een jong iemand die weinig kilometers maakt.

Maar zoals er al staat, rij ik er al 4 jaar in. En het wordt tijd voor wat anders!

Het 'probleem':

Ik ben 23 jaar, 1.90 'lang' (met lange benen) en heb een niet al te beste rug en slechte knieën. Wat ik merk bij mijn polo is dat de stoelen en de zitpositie niet voldoende zijn voor mij. Ik zou graag de stoel verder naar beneden zetten en het stuur iets dichterbij (ik zit nu tussen twee kwaden in. Of ik ga verder naar achteren, maar moet iets naar voren leunen om bij het stuur te kunnen, of ik kan goed bij het stuur, maar raak het stuur met mijn benen). Daarnaast krijg ik bij het rijden van langere afstanden ontzettend last van mijn onderrug. Een auto met stoelen die hierin meer ondersteuning geven (en het liefst stoelen die dus beter te verstellen zijn)

Daarnaast is deze polo gewoon ontzettend traag. 0-100 in 14 seconden (op papier). 60pk op 1000KG is niet veel. Vooral de sprints 50-80km die ik regelmatig moet maken lijken erg traag te gaan.

Hiermee kom ik qua eisen voor een volgende auto op het volgende uit:

* Max: €5000,- (mocht het iets meer zijn, dan spaar ik even door, dit is een richtlijn).
* Minimaal 85pk (geen harde eis. Het moet in ieder geval merkbaar sneller zijn dan een polo)
* In hoogte verstelbare stoelen, comfortabel voor lange mensen.
* Kleine hatchback.
* Minimaal bouwjaar: 2007.
* Airconditioning

Mocht ik hierin iets vergeten zijn dan zal ik het later toevoegen.

Natuurlijk heb ik zelf al een lijstje gemaakt met auto's die mijn interesse hebben.

Fiat Grande Punto
+ verkrijgbaar in een 78pk (te traag, 0-100 en topsnelheid zijn hetzelfde als de polo), 98pk (snel genoeg) en een 120pk turbo versie.
+ mooie auto

Renault Clio 1.4 16v
+ Ook een 98pk versie die snel zat is.
- verouderd interieur.

Suzuki swift 1.3
+ vlot zat, met 92pk
+ best mooi interieur
- vrouwenauto

Ik wil binnenkort gaan proefrijden in verschillende modellen. Welke auto's zie ik over het hoofd? En welke lange mensen hebben ervaring met kleine auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59

OgWok

U.N.C.L.E.

Collega van mij, erg lange vent (langer dan 1,90), heeft een Panda. Hij zit er goed in. Ook in 100 PK te verkrijgen.

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/z/3i0AAOSw~gRVwcC3/$_85.JPG

[ Voor 28% gewijzigd door OgWok op 05-08-2015 10:09 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu je het zegt, de Panda 100HP heeft mijn vader (zelfde lengte, zelfde benen, zelfde rug) nog een tijd in gereden. Destijds die de deur uit moeten doen vanwege financiele redenen, maar hij was verliefd op die auto. Ik kan hem dat niet aan doen denk ik! Ik zie er op marktplaats een aantal staan van rond de 5000,-. Dus die zal ik zeker meenemen in de lijst. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Dan leen je hem je auto toch gewoon uit, kan hij even een dagje lekker scheuren. En, heeft hij geen last van de kosten. Voor de deur hebben staan doet elke dag pijn in de beurs.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:56
Naast het model auto zou ik ook zeker het type stoel meenemen. Misschien prefereer je kuipstoelen/sportstoelen vanwege de zijsteun die deze vaak geven. Lederen stoelen zijn vaak steviger dan stoffen stoelen. Verder, hoe luxer de wagen, hoe meer afstelmogelijkheden.

Ook een ander onderstel kan veel verschil maken. Franse merken liggen vaak vrij soepel op de weg, terwijl andere merken vaak veel stugger zijn. Met name op drempels merk je dat natuurlijk goed.

Probeer ook stoelverwarming te regelen. Ik merk heel goed dat ik minder snel rugpijn heb wanneer ik na het sporten de rug goed warm houd totdat ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik heb een Grande Punto uit 2008.
Met mijn 1,88 kan ik met de stoel helemaal naar achter niet bij de pedalen, het stuur is in hoogte en lengte te verstellen.
De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en is in bepaalde uitvoeringen met lendensteun geleverd.

Met de 90pk diesel die er bij mij in ligt kan ik zonder problemen met het verkeer mee te komen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
VW heeft inderdaad niet de beste stoelen voor mensen met rugklachten. Weinig steun in de onderrug zoals je zelf al aangeeft. Verder is en blijft een stoel heel persoonlijk en is het belangrijk dat je vooral eens probeert in auto's hoe de stoel zit. Ook een in hoogte verstelbaar stuur zou een hoop helpen. Verder zegt het aantal PK zonder gewicht vrij weinig over hoe vlot de auto is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lordsinclair, snap ik. Deze auto's zitten allemaal rond de 1000/1100kg en 11 seconden naar de 100. ( en een top zo rond de 175)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
OgWok schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:05:
Collega van mij, erg lange vent (langer dan 1,90), heeft een Panda. Hij zit er goed in. Ook in 100 PK te verkrijgen.
Neem dan wel het model met hoogteverstelbare stoelen, want ik kon met minder lengte nooit een rood licht zien... Nek helemaal buigen dat het pijn doet om te zien of het groen is.

Andere optie: koop een losse stoel bij een auto? Neem je die stoel mee naar je volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Zelf ben ik 203cm en heb ik ook last van mijn onderrug bij lange ritten (2,5 uur en meer). Voornamelijk in Volkswagens en vergelijkbare auto's heb ik hier snel last van.

Sinds kort heb ik een Citroën C4 Coupe (3 deurs) gekocht en ik heb er nog geen last van gehad!

Ik heb nu 4 lange ritten gemaakt en heb alleen, net als in iedere auto tot nu toe, een lam gevoel in mijn achterste na een uur of 3.

Auto bevalt verder prima. Voor onder € 5000,- is er wel een te vinden met een 1.6 110pk. Dan ga je alleen niet aan je 'nieuwer dan 2007' en 'kleine hatchback' eisen voldoen. De C4 Coupe met 1.6 benzine zit rond de 1150kg en de 2.0 1254kg (ik heb de 2-liter in VTS uitvoering, 136pk). De mijne heeft wel 'sportstoelen' in half-leer, zit houding kan dus per model/uitvoering verschillen

In plaats van een snelle leuke auto, zoek naar een auto waar jij goed in zit, zeker als je een slechte rug hebt.

Aanstaande zaterdag komt de langste rit tot nu toe, een goeie 4 uur enkele reis. Zal even laten weten hoe dat ging!

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 05-08-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18
Grande Punto valt af in verband met de te schuine voorruit. Ik ben zelf 1,88 en rijd een Grande Punto Sport uit 2006. Fijne auto, omdat het een Sport betreft zitten er sportievere stoelen in met dikkere en stijvere wangen.

Ondanks dat m'n stoel in de onderste stand staat kan ik de verkeerslichten boven de weg niet zien. Ik moet dus elke keer naar voren bukken om ze te kunnen zien.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee tips die ik van lange mensen heb:

- Ford Fiesta (>2002, dus vanaf introductie New Edge styling, >2007 dus ook)
- Renault Twingo (eigenlijk alle uitvoeringen, dus >2007 prima te doen)

Maar:
In plaats van een snelle leuke auto, zoek naar een auto waar jij goed in zit, zeker als je een slechte rug hebt.
Het gaat om jouw rug idd, en het maakt geen bal uit hoe vlot een auto is, als je er slecht in zit is het met een goede rug irritant en met een slechte rug ronduit pijnlijk, tot en met impact op relaties en werk.

Ik heb ook niet 's werelds beste rug en herken jouw ervaringen met VAG-stoelen. Mijn drie jaar met een Seat Cordoba (=Polo met ander stickertje) waren niet mijn drie meest comfortablee jaren. Maar dat maakt mijn rug en mijn ervaringen nog niet van toepassingen op jou. Beste wat je kunt doen is goed opletten als je met anderen meerijdt wat comfortabel voelt en dat bovenaan je eisenlijst zetten.

Om je toch wat suggesties mee te geven aangezien ik het ook belangrijk vind: in mijn beleving zijn Volvo stoelen erg, erg goed, en mijn rug wordt ook blij van PSA (Peugeot, Citroen) en Renault/Dacia stoelen, waarbij ik echt tevreden ben met de stoelen in mijn 2005 Megane, zowel qua vorm als qua instelmogelijkheden. Heb minder ervaring met Ford en Mazda, maar m'n eerste indruk is niet negatief. Waar ik wel slechtere ervaringen mee heb zijn alles van VAG (ongeacht of het 35 jaar of 3 maanden oud is) en Hyundai (niet slecht, gewoon gebouwd voor veel te kleine mensen)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:35
patrickkoning schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:07:
Grande Punto valt af in verband met de te schuine voorruit. Ik ben zelf 1,88 en rijd een Grande Punto Sport uit 2006. Fijne auto, omdat het een Sport betreft zitten er sportievere stoelen in met dikkere en stijvere wangen.

Ondanks dat m'n stoel in de onderste stand staat kan ik de verkeerslichten boven de weg niet zien. Ik moet dus elke keer naar voren bukken om ze te kunnen zien.
Hmm das vreemd, ik ben zelf 190cm lang en heb toch behoorljik wat kilometers in de Grande Punto gereden die me vriendin destijds had. Dat was een 1.4tjet in emotion uitvoering.
Goede lendesteun die echt goed afgesteld kon worden en een comfortabele zitting. Ik heb nooit mogen ervaren dat ik ver naar voren moet leunen om een stoplicht te zien. Of zit je helemaal op de achterbank in ligstand?

Doordat het dak relatief hoog is heb je juist een ruimtelijk effect als je lang bent en erin zit. In de meeste kleinere autos zit je met onze lengte bijna tegen het dak aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vanuit bijna geen enkele auto kun je een stoplicht nog zien als je helemaal vooraan staat. Dus om dat nu zo zwaar mee te laten tellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
En dat probleem kun je voor minder dan 4 euro fixen. Mijn vader is ook lang en had 15 jaar terug al zoiets: link, een sticker met een bepaalde vervorming zodat je altijd het stoplicht kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:57
Ford focus zou je ook nog kunnen proberen. Heerlijke comfort imo

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34
GoldenSample schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:32:
Vanuit bijna geen enkele auto kun je een stoplicht nog zien als je helemaal vooraan staat. Dus om dat nu zo zwaar mee te laten tellen..
Zijn toch wel grote verschillen hoor. Bijvoorbeeld een skoda fabia >2008 daar kun je hem soms niet eens zien als je naar voren buigt, dan moet je echt je gordel uitrollen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:44

vhal

ಠ_ಠ

Geen idee waar jij normaal in rijdt maar de stoplichten die ik dagelijks tegenkom zijn prima afleesbaar als je gewoon stopt voor de dikke witte streep op het wegdek. Alleen de stoplichten waar veel vrachtverkeer komt zijn wat hoger gemonteerd.

Een Mini is een ander verhaal. Daar is het zicht ronduit klote te noemen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties so far! Ik geef straks een wat uitgebreidere reactie. Wel is het voor mij niet zo'n punt als ik iets naar voren moet vanuit mijn stoel om het stoplicht te kunnen zien. Bij de fiat 500 van m'n broer kijk ik trouwens via het dakraam naar buiten, dat werkt ook.

Voor alsnog blijft de Grande Punto hoog op mijn lijst staan. Ik ga dit weekend maar eens kijken naar wat punto's hier in de buurt. (en zal in de komende weken andere auto's proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Laatst online: 16:18
thefox154 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:46:
[...]

Hmm das vreemd, ik ben zelf 190cm lang en heb toch behoorljik wat kilometers in de Grande Punto gereden die me vriendin destijds had. Dat was een 1.4tjet in emotion uitvoering.
Goede lendesteun die echt goed afgesteld kon worden en een comfortabele zitting. Ik heb nooit mogen ervaren dat ik ver naar voren moet leunen om een stoplicht te zien. Of zit je helemaal op de achterbank in ligstand?

Doordat het dak relatief hoog is heb je juist een ruimtelijk effect als je lang bent en erin zit. In de meeste kleinere autos zit je met onze lengte bijna tegen het dak aan :+
Vreemd, ik lig niet echt tijdens het rijden maar toch kan ik die verkeerslichten boven de weg echt met moeite zien helemaal vooraan. Meestal pak ik dan ook de linker indien die er staat.
Anoniem: 372857 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 08:06:
Bedankt voor de reacties so far! Ik geef straks een wat uitgebreidere reactie. Wel is het voor mij niet zo'n punt als ik iets naar voren moet vanuit mijn stoel om het stoplicht te kunnen zien. Bij de fiat 500 van m'n broer kijk ik trouwens via het dakraam naar buiten, dat werkt ook.

Voor alsnog blijft de Grande Punto hoog op mijn lijst staan. Ik ga dit weekend maar eens kijken naar wat punto's hier in de buurt. (en zal in de komende weken andere auto's proberen)
Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen maar dit zijn de bekende kwaaltjes van de Grande Punto:

- Roest onderrand binnenkant achterklep ten gevolge van te hoog geplaatste afwateringsgaatjes
- Gebroken voorveren
- Elektrische stuurbekrachtiging. Dit merk je aan heel licht sturen (nog lichter dan normaal), wegvallende bekrachtiging en/of het soms naar een kant trekken op de snelweg. Maar dat laatste kan ook andere oorzaken hebben.

Verder gewoon algemene zaken bij elke occasion zoals distributieriem, beurtjes, banden, remmen, versnellingsbak etc.

[ Voor 28% gewijzigd door pretpik op 06-08-2015 08:30 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat mij betreft mag je dat gewoon plaatsen!

Ik zal er op letten! De voorveren die breken lijkt een fiat-kwaaltje uit die tijd. De 500 in de familie (2007) heeft hier ook last van gehad geloof ik. Verder is mijn vader erg lang automonteur geweest, dus wat dat betreft moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een Fiat Grande Punto heeft voorin vrij veel beenruimte. Bij een Focus kreeg ik last van mijn knie.
Ik heb nu een auto met cruise control kan ik mijn been eens wat verzetten en dat scheelt op de lange afstanden.
In BMW's heb je vrij veel ruimte voorin en het stuur is vrij ruim verstelbaar, maar echt goedkoop is dat allemaal niet en waarschijnlijk moeten er sportstoelen in zitten, kwam bij een dealer geen auto's tegen zonder.

O, ja stuurbekrachtiging in de GP ging ook stuk al bij een belachelijk lage kilometer stand.

[ Voor 10% gewijzigd door bouwfraude op 06-08-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 21:30
Swift kan ik sowieso afraden, ik kan er met m'n 1.93 niet lekker in zitten. Stoel kan niet ver genoeg naar achteren voor mij, en het stuur komt niet diep genoeg. Bovendien zit je raar hoog, waardoor je kuit zeer gaat doen naar meerdere uren rijden. Verder zijn het wel erg leuke autootjes en misschien zit jij er wel goed in, dus je kan het proberen.

Ter vergelijking: ik zit stukken comfortabeler in mijn oude Golfje uit 2001 met 300k op de teller (stoelen zijn dus niet echt nieuw meer) dan in de Swift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 09:23

itsalwaysme

Graast voor DB

Ik ben zelf ook erg lang (lees 1.98m) en mijn rug en knieen zijn ook niet echt in al te beste staat. Wat in mijn ogen erg belangrijk is, zijn goede stoelen met veel instel punten. Bijvoorbeeld ook lende-steun. Daarnaast zou ik echt wel cruisecontrol aanraden. Ik gebruik die al als ik langer dan 500m dezelfde snelheid moet/kan rijden. Dat scheelt best wel veel, omdat je dan net een andere zitpositie kan innemen. Ik rij zelf een Volvo C30. Nu komt deze niet echt in jou prijsklasse, maar wel zalige stoelen. Mijn vorige auto was een Honda Insight (ja lease). Deze had dezelfde stoelen als de Civic, welke voor mij goed zaten. Mindere ervaringen heb ik met de Duitse auto's. Deze zijn vaak harder geveerd, waardoor ik meer 'schokken' op mijn rug kreeg. Maar dat is denk ik ieder voor zich. Dus bij een proefrit vooral een lagere tijd/afstand proefrijden. Dan voel je het vanzelf.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 21:47

-tom-562

Oliesjeik

Jammer dat je perse een wat kleinere auto zoekt. Anders zou ik zeggen; Volvo!
Mss dat een C30 in je budget past (die is vrij klein). Overigens zou ik niet zo'n harde eis stellen aan het bouwjaar...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

207 is misschien ook nog een optie. Die wordt hier op het werk aangeboden als alternatief voor de polo juist voor de langere medemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
FastFred schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:45:
Aanstaande zaterdag komt de langste rit tot nu toe, een goeie 4 uur enkele reis. Zal even laten weten hoe dat ging!
Goed, die reistijd was niet helemaal exact, het was 3 uur. Heb die dag toch een dikke 600km gereden, weinig last gehad van m'n rug moet ik zeggen.

Stoel had ik helemaal naar achter en in de laagste stand, rugleuning ook iets naar achter. Het voornaamste waardoor ik (denk ik) altijd last van m'n onderrug heb is omdat m'n bovenbenen in een te scherpe hoek staan, je bekken staan dan onder (te veel) spanning, dat moet je zoveel mogelijk voorkomen. Als je bovenbenen onder een minder scherpe hoek staan ten opzichte van je bovenlichaam, dan staan je bekken anders en zit je meer met een holle i.p.v. met een bolle rug.

Betreft dus een Citroën C4 Coupe VTS uit 2005, met half-leren interieur. (kan een verschil maken in de soort stoel)

Ik vind het niet echt een kleine auto, maar ik denk dat je er goed aan doet om je rug voorop te stellen en de andere eisen als secundair te zien. Mijn vader heeft z'n rug ook "verwaarloosd" en ervaart daar nog iedere dag de gevolgen van.

Een knie of heup is relatief makkelijk te vervangen, een ruggengraat wordt wat lastiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31
Probeer in die klasse ook de Opel Corsa. Heb een poosje een Polo van twee modellen terug gereden en dat was een regelrechte ramp voor mijn onderrug, maar de Corsa was een verademing.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

heb destijds met een clio 1.6 geen problemen gehad. Rijd tevens enorm lekker kan je met 80 zo door een 90 graden bocht gooien. Zou wel de 1.6 nemen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:36
-tom-562 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:11:
Jammer dat je perse een wat kleinere auto zoekt. Anders zou ik zeggen; Volvo!
Mss dat een C30 in je budget past (die is vrij klein). Overigens zou ik niet zo'n harde eis stellen aan het bouwjaar...
Mwa dat is gewoon een C klasse net als een ford focus of mazda 3 waar ie het platform mee deelt.

Ik zou eens naar een fiesta kijken, als je toch naar de klasse polo en corsa aan het kijken bent.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
martijn_tje schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:10:
[...]

Mwa dat is gewoon een C klasse net als een ford focus of mazda 3 waar ie het platform mee deelt.

Ik zou eens naar een fiesta kijken, als je toch naar de klasse polo en corsa aan het kijken bent.
Persoonlijk, van gemiddelde lengte maar wel een problematische rug, vind ik Ford stoelen ruk. Ervaring met 4 Focussen en 1 Fiesta, de enige waar ik goed ik kan zitten is de Focus MK1 van mijn zwager, die heeft leren stoelen wat blijkbaar een compleet andere stoel is t.o.v.de stoffen exemplaren.

Zelf zou ik ook Volvo voorstellen, mijn 21 jaar oude Volvo 440 met meer dan 420.000 km op de teller zit nog steeds heerlijk. Laatst nog een rit van ong 4 uur, en ik stap zonder problemen uit. Ik krijg ook regelmatig complimenten van mensen die mee rijden dat de stoelen zo goed zitten, wat ze niet verwachten bij zo'n oud barrel. Helaas maakt Volvo geen geen kleine auto's. Een C30 is idd niet heel groot, maar valt wel onder C klasse idd,en is wel relatief zwaar voor zijn formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:59
Volvo, zonder twijfel.

Alles van VAG krijg ik altijd last van mijn onderrug (wel iets korter dan jij 1.85).
In mijn V50 (gelijk C30) kan ik rustig 1500 km in 1 ruk (met elke 2-4 uur ff rusten natuurlijk) rijden zonder klachten buiten normale stijfheid.
Zelfde stoelen zitten ook in de oudere V40.
Dit was stomweg niet denkbaar in de octavia's, passats en polo's waarin ik ook lange ritten heb gemaakt.
Zelfs in een full option Audi A6 had ik rugklachten.

Overigens zijn de chesterfield lounge stoelen die je in een citroen C5 kan vinden de overtreffende trap, alleen jammer van de auto er omheen.
Panda vond ik overigens verschrikkelijk maar ook daar lag het voornamelijk aan de auto zelf.
Renault zou ik ook ver weg van blijven....misschien Ford proberen?

Misschien ook in een hogere klasse zoeken? Die leveren vaak meer comfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn de stoelen juist een van de zwakke punten van een Fiat Grande Punto. Ik ben niet lang (1,80) maar de stoelen van mijn GP uit 2008 irriteerden me behoordelijk. De standaard stoelen hebben een hele korte zitting en de wangen geven weinig steun. Ik had een electrisch verstelbare rugleuning (lendesteun?) waarmee je meer of minder druk op je onderrug kon zetten. Dat was heel fijn maar daardoor kreeg je nog meer het gevoel op het puntje van de stoel te zitten. Ik heb er zelf nooit in gezeten maar de sportstoelen lijken me veel beter zitten.

Ik heb het wel altijd een mooie auto gevonden die ook nog eens veel waar voor je geld biedt. De auto maakte op mij geen betrouwbare indruk, een hoop kleine foutjes en storingen in de electronica. Toch heeft de auto heeft me nooit in de steek gelaten in de 50.000 kilometer die ik ermee gereden heb.

De stoelen van mijn Ford Focus uit 2002 zitten beter....

[ Voor 3% gewijzigd door Aike op 12-08-2015 11:12 ]

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109859

Zoek een auto met sportstoelen. Dan zit je lager en biedt veel meer ondersteuning rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goede stoelen is Volvo. Maar voor jouw budget zou ik zeker eens kijken naar een Peug 207, al dan niet met HDI motor.
Die Polo's zijn gewoon sloom, iirc vnl omdat het driepitters zijn. Stap in een viercilinder (en zeker in een diesel) en je weet het meteen. Trekt als een gek :Y)

Peug 207 XS heeft sportstoelen btw. En met jouw budget kun je rustig voor diesel kiezen ook al rij je weinig km's. Omslagpunt 15 - 20k is voor nieuwe auto's en gaat snel omlaag voor gebruikt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik rij met 2m05 in een V40 van 2014, en dat zijn echt prima stoelen... laatst nog 1000km mee gereden naar Oostenrijk, niets aan de hand. Maar in plaats van een andere auto, is het niet goedkoper om gewoon een stoel uit een auto te trekken waar je lekker in zit, en die in je eigen auto te monteren?

Er rijden genoeg Volvo's rond in Nederland, dus ik kan me niet voorstellen dat er op de sloop geen mooie Volvo stoelen te vinden zijn :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10-2024
Mijn ervaring so far:

Ik ben 1,95 en heb met sommige auto's ook last van mijn rug. De auto's die ik tot nu toe heb gehad/gereden:
- Fiat Punto Evo 2009 - bij langere afstanden last van de onderrug.
- Seat Ibiza ST 2011 - geen last van de onderrug
- Seat Ibiza 2004 - geen last van mijn onderrug, was de FR versie. Misschien dat deze stoelen wat beter omsluiten
- Fiat Panda 2007/2008 - geen last van mijn onderrug maar zoals anderen al zeggen, je kan de stoplichten niet zien.
- Volkswagen Golf - geen last van mijn onderrug.

De Volkswagen Golf en Ibiza (2004) zijn al wat langer geleden. Je stoel goed instellen is wel erg belangrijk. Ik heb mijn stoel sowieso altijd op de laagste stand staan. De afstand varieert. Hoe verder je naar achteren gaat hoe meer last je van je rug krijgt.

Die Seatjes van het wat oudere model gaan als de brandweer :P Tenminste die 170 pk diesel die ik had wel haha. Let op! Je moet wel om de 32a35000 km voor nieuwe banden :P

[ Voor 9% gewijzigd door Proqzor op 18-08-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Ik vind het een lastig topic, waarom?
De meeste reacties zijn van mensen die last van de rug krijgen. Jij geeft zelf aan een slechte rug te hebben, dat is een groot verschil.

Je geeft ook aan een kleine vlotte hatchback te willen en mijn ervaring is dat deze altijd redelijk stug zijn, wat weer minder is voor de rug. Tuurlijk zijn het nog geen stuiterbakken, wat de snelste hatchbacks wel zijn, maar je rug kan al aardige klappen krijgen. Mijn vader heeft ook een héél erg slechte rug en die zweert bij de wat grotere/hogere Citroën modellen (volgens mij zit hij nu aan zijn 3e C4 en daarvoor Xara Picasso). Nu snap ik ook dat er nog al een groot verschil in leeftijd zitten tussen TS en mijn vader.

De Panda 100HP zie ik trouwens ook staan, maar in mijn herinnering is dat echt een super stuiterbakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

TheBrut3 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:23:
Ik vind het een lastig topic, waarom?
De meeste reacties zijn van mensen die last van de rug krijgen. Jij geeft zelf aan een slechte rug te hebben, dat is een groot verschil.

Je geeft ook aan een kleine vlotte hatchback te willen en mijn ervaring is dat deze altijd redelijk stug zijn, wat weer minder is voor de rug. Tuurlijk zijn het nog geen stuiterbakken, wat de snelste hatchbacks wel zijn, maar je rug kan al aardige klappen krijgen. Mijn vader heeft ook een héél erg slechte rug en die zweert bij de wat grotere/hogere Citroën modellen (volgens mij zit hij nu aan zijn 3e C4 en daarvoor Xara Picasso). Nu snap ik ook dat er nog al een groot verschil in leeftijd zitten tussen TS en mijn vader.

De Panda 100HP zie ik trouwens ook staan, maar in mijn herinnering is dat echt een super stuiterbakkie.
En wat is een "stuiterbakkie"? Een rugklachtenmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn C4 Coupe VTS is ook een aardige stuiterbak, maar last van m'n rug krijg ik er echt niet van. De stoelen zitten goed, beenruimte voor de bestuurder is er genoeg.

Mijn Citroën ZX zweefde over het wegdek, maar de stoelen waren doorgezakt en hadden weinig ondersteuning, na anderhalf a 2 uur had ik last van m'n onderrug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:54
Een vriend van mij heeft het vorige model Space star. Zit hij goed in en is heel ruim terwijl hij ook weer niet zo heel groot is/

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

[offtopic] Met zoiets wordt elke auto een stuiterbakkie ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8ALU46H.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
OgWok schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:31:
[offtopic] Met zoiets wordt elke auto een stuiterbakkie ;)
[afbeelding]
Mijn auto is dan ook 100% standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20
Als de stoelen echt een belangrijk punt zijn zou ik een comfortabel geveerde auto zoeken en budget reserveren voor speciale stoelen. Deze stoelen kun je vaak van de ene auto meenemen naar de andere en zijn dus een langere termijn investering.

Een oom van me had een ergonomische BBS stoel met tig verstelmogelijkheden, die heb ik de nodige jaren later in mijn Vitara gezet. De standaard stoeltjes van een Vitara stellen echt niks voor en waren veel te klein voor mijn 1.85m. Met die BBS stoel kon ik rustig 1000km op een dag rijden en uitstappen met het gevoel dat er zo nog 1000 te kunnen rijden.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
OgWok schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:17:
En wat is een "stuiterbakkie"? Een rugklachtenmachine?
Een hard (of sportief) afgeveerde auto. Zoals dus de Panda 100HP, Civic Trype R, RS'jes van Renault enz. En de kleinere auto's zijn vaak standaard al wat harder geveerd dan de grotere auto's.
FastFred schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:26:
maar last van m'n rug krijg ik er echt niet van.
Geen ervaring met de auto, alleen is algemeen bekend dat Citroens algemeen goed veren. Maar heb je zelf ook een zwakke rug zoals de TS aangeeft? Dat maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
TheBrut3 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:08:
Geen ervaring met de auto, alleen is algemeen bekend dat Citroens algemeen goed veren. Maar heb je zelf ook een zwakke rug zoals de TS aangeeft? Dat maakt een wereld van verschil.
Zwakke rug nee (wel een lange rug, ben 2.03 meter), maar ik heb tot dat ik mijn C4 kocht nog geen enkele auto gereden waar ik geen pijn in m'n onderrug van kreeg, afhankelijk van welke auto begint dit na 2 uur, soms 3 uur of langer.

Wat ik in de C4 dan wel weer heb, net als in iedere auto tot nu toe, is last van m'n rechterbips (hamstring?) :+ Die wordt na een uurtje of 2 toch aardig gevoelloos en gaat irriteren/ "pijn" doen.

Verder valt het mij op dat er hier nu 2 pagina's vol geluld is over de zoektocht naar een comfortable auto, maar Citroën is nog maar door 3 mensen genoemd geloof ik? Met Saab en Volvo's geen ervaring, dus kan best dat die ook goed zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 19-08-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Dat is echt een typisch NL probleem. In Belgie in Duitsland heb je altijd op lager punt of aan de overkant een stoplicht hangen. Ben weleens door politie staande gehouden die langs me stond. Waarom stop je niet bij de lijn, heeft u iets te verbergen. Uhmm misschien omdat ik t stoplicht niet kan zien. Maarja dat was alweer 15 jaar geleden, dus ligt niet echt aan de moderne auto.

Verder kan ik een BMW 3 serie aanraden, heb zelf een tijd eentje uit 1989 gereden. Ondanks kleine formaat zat je als gegoten in de stoelen. Was wel een 6 cilinder, dus had fabrieksaf soort van kuipstoelen.

Anders weet ik het niet, ben 1,94 mtr en rij een Volvo 740 van 1986 om die reden. Moderne stoelen zijn veels te hard, zelfs in onze V70II alweer 14 jaar oud. Gelukkig heeft die volledig elektrische stoelen met geheugen, dus tijdens rijden makkelijk van stand te veranderen.

Als je echt rugklachten hebt, is die optie echt aan te raden icm cruise control en automaat.

En leder stoelen zijn ook stuk zachter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Nooit begrepen waarom de verkeerslichten niet gewoon NA het kruispunt staan, zoals in Noord-Amerika de standaard is. Maar gelukkig hoef je bij de meeste kruispunten niet te stoppen bij de stopstreep, maar kun je prima op de langwerpige sensor stilstaan. Heel soms (minder dan 1%) is er een kruispunt waarbij je perse op de voorste kleine sensor moet staan die bij de stopstreep zit. Dan staat er gelukkig wel een bordje bij "Stoppen bij stopstreep."

Overigens heb ik met mijn (slechts) 1,70 meter ook moeite om een comfortabele zit te vinden in de meeste auto's. Alleen bij de Duitse auto's kan de bestuurdersstoel ver genoeg naar achteren om comfortabel te zitten, maar meestal zit hij dan bijna tegen het einde aan. Ik kan mij moeilijk voorstellen welke horror het is om een geschikte auto te vinden met 1,88 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 22-08-2015 01:46 ]

Pagina: 1