Hallo allemaal,
Ongeveer 6 jaar geleden (in de periode 2008-2009) heb ik een computer laten samenstellen waar ik nog steeds dagelijks gebruik van maak. Deze ziet er 'ongeveer' als volgt uit:
- schoolzaken (ook zwaarde programma's als MATLAB en SPSS)
- bekijken van series en films (ook online)
- gamen (waaronder Cities: Skylines)
- muziek luisteren (grote iTunes-bibliotheek)
- overige activiteiten, zoals FruityLoops
Nu is het zo dat na 6 jaar mijn computer bij een hittegolf buiten (30+ Celsius) standaard uitvalt, en ook als ik een zware game zoals Cities: Skylines speel valt hij snel uit. Soms crasht hij bij het afspelen van een online video (hierbij crasht ook het geluid, hard snerpend geluid). En ook heb ik laatst een blue screen gehad. Wat betekent dit overigens? Heb ik een compleet nieuwe pc nodig en zijn dus inderdaad alle componenten simpelweg verouderd?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zie bovenstaand voor de dagelijkse activiteiten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een maximumprijs van circa €600,- in mijn hoofd, maar dit zou ook iets meer mogen zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn behuizing is een zwarte Cooler Master, maar het precieze type weet ik niet (blauwe verticale ''aan- en reset-knop''). Ik vind hem nog steeds erg mooi, dus indien mogelijk zou ik hem graag houden. Verder heb ik een Seagate harddisk van 2 TB.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen idee hoeveel videokaarten en dergelijke ik wil. Ik wil gewoon alle bovenstaande activiteiten op een normale manier kunnen uitvoeren. En games zonder problemen op hoge kwaliteit spelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al kleine dingen opgezocht, en zou graag een harddisk van 2+ TB willen, alsook Windows 10 (is dit aan te raden?). Grafische kaart het liefst zo nieuw mogelijk, zodat deze lang meegaat. Ik dacht zelf aan AMD Radeon Rx 300 series.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energieverbruik vanzelfsprekend relatief laag.
Ga je overklokken?
Nee.
Ik heb een opzetje gemaakt als volgt:
Mijn opmerkingen bij deze opzet:
Ongeveer 6 jaar geleden (in de periode 2008-2009) heb ik een computer laten samenstellen waar ik nog steeds dagelijks gebruik van maak. Deze ziet er 'ongeveer' als volgt uit:
- MSI Intel X58 Pro
- Intel Core i7 CPU 920
- ATI Radeon HD 4800
- Real Power M620
- Windows Vista Home Premium 6.0, 64-bit
- 640 GB harde schijf
- 6 GB geheugen
- schoolzaken (ook zwaarde programma's als MATLAB en SPSS)
- bekijken van series en films (ook online)
- gamen (waaronder Cities: Skylines)
- muziek luisteren (grote iTunes-bibliotheek)
- overige activiteiten, zoals FruityLoops
Nu is het zo dat na 6 jaar mijn computer bij een hittegolf buiten (30+ Celsius) standaard uitvalt, en ook als ik een zware game zoals Cities: Skylines speel valt hij snel uit. Soms crasht hij bij het afspelen van een online video (hierbij crasht ook het geluid, hard snerpend geluid). En ook heb ik laatst een blue screen gehad. Wat betekent dit overigens? Heb ik een compleet nieuwe pc nodig en zijn dus inderdaad alle componenten simpelweg verouderd?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zie bovenstaand voor de dagelijkse activiteiten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een maximumprijs van circa €600,- in mijn hoofd, maar dit zou ook iets meer mogen zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn behuizing is een zwarte Cooler Master, maar het precieze type weet ik niet (blauwe verticale ''aan- en reset-knop''). Ik vind hem nog steeds erg mooi, dus indien mogelijk zou ik hem graag houden. Verder heb ik een Seagate harddisk van 2 TB.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen idee hoeveel videokaarten en dergelijke ik wil. Ik wil gewoon alle bovenstaande activiteiten op een normale manier kunnen uitvoeren. En games zonder problemen op hoge kwaliteit spelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al kleine dingen opgezocht, en zou graag een harddisk van 2+ TB willen, alsook Windows 10 (is dit aan te raden?). Grafische kaart het liefst zo nieuw mogelijk, zodat deze lang meegaat. Ik dacht zelf aan AMD Radeon Rx 300 series.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energieverbruik vanzelfsprekend relatief laag.
Ga je overklokken?
Nee.
Ik heb een opzetje gemaakt als volgt:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 184,- | € 184,- |
| 1 | ASRock B85M Pro4 | € 62,95 | € 62,95 |
| 1 | MSI R9 380 Gaming 4GB | € 248,- | € 248,- |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 47,95 | € 47,95 |
| 1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Antec VPF Series 450W | € 51,61 | € 51,61 |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 82,95 | € 82,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 760,36 | |
Mijn opmerkingen bij deze opzet:
- Dit systeem is 64-bit, toch? Wat bepaalt dat ook al weer?
- Een eventueel alternatief voor het moederbord: ASRock B85M-HDS. Wat is verstandiger?
- Mijn huidige pc had een voeding van 620 watt. Was dat wel nodig?
- Ik zou graag een SD-kaart poort willen in mijn pc. Hoe kan ik dit toevoegen?
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 13:22 ]