Toon posts:

Nieuwe pc (± €600)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ongeveer 6 jaar geleden (in de periode 2008-2009) heb ik een computer laten samenstellen waar ik nog steeds dagelijks gebruik van maak. Deze ziet er 'ongeveer' als volgt uit:
  • MSI Intel X58 Pro
  • Intel Core i7 CPU 920
  • ATI Radeon HD 4800
  • Real Power M620
  • Windows Vista Home Premium 6.0, 64-bit
  • 640 GB harde schijf
  • 6 GB geheugen
Mijn dagelijkse activiteiten bestaan onder andere uit:
- schoolzaken (ook zwaarde programma's als MATLAB en SPSS)
- bekijken van series en films (ook online)
- gamen (waaronder Cities: Skylines)
- muziek luisteren (grote iTunes-bibliotheek)
- overige activiteiten, zoals FruityLoops

Nu is het zo dat na 6 jaar mijn computer bij een hittegolf buiten (30+ Celsius) standaard uitvalt, en ook als ik een zware game zoals Cities: Skylines speel valt hij snel uit. Soms crasht hij bij het afspelen van een online video (hierbij crasht ook het geluid, hard snerpend geluid). En ook heb ik laatst een blue screen gehad. Wat betekent dit overigens? Heb ik een compleet nieuwe pc nodig en zijn dus inderdaad alle componenten simpelweg verouderd?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zie bovenstaand voor de dagelijkse activiteiten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een maximumprijs van circa €600,- in mijn hoofd, maar dit zou ook iets meer mogen zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn behuizing is een zwarte Cooler Master, maar het precieze type weet ik niet (blauwe verticale ''aan- en reset-knop''). Ik vind hem nog steeds erg mooi, dus indien mogelijk zou ik hem graag houden. Verder heb ik een Seagate harddisk van 2 TB.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen idee hoeveel videokaarten en dergelijke ik wil. Ik wil gewoon alle bovenstaande activiteiten op een normale manier kunnen uitvoeren. En games zonder problemen op hoge kwaliteit spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al kleine dingen opgezocht, en zou graag een harddisk van 2+ TB willen, alsook Windows 10 (is dit aan te raden?). Grafische kaart het liefst zo nieuw mogelijk, zodat deze lang meegaat. Ik dacht zelf aan AMD Radeon Rx 300 series.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energieverbruik vanzelfsprekend relatief laag.

Ga je overklokken?
Nee.

Ik heb een opzetje gemaakt als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 184,-€ 184,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 248,-€ 248,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 35,95€ 35,95
1Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 46,95€ 46,95
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 760,36

Mijn opmerkingen bij deze opzet:
  • Dit systeem is 64-bit, toch? Wat bepaalt dat ook al weer?
  • Een eventueel alternatief voor het moederbord: ASRock B85M-HDS. Wat is verstandiger?
  • Mijn huidige pc had een voeding van 620 watt. Was dat wel nodig?
  • Ik zou graag een SD-kaart poort willen in mijn pc. Hoe kan ik dit toevoegen?
Bij voorbaat dank!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 13:22 ]

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een eigen opzetje is eerst vereist; verder is je OP in orde.

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze de toevoeging van een opzet, en heb er 4 opmerkingen bijgevoegd.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:25:

Mijn opmerkingen bij deze opzet:
  • Dit systeem is 64-bit, toch? Wat bepaalt dat ook al weer?
  • Een eventueel alternatief voor het moederbord: ASRock B85M-HDS. Wat is verstandiger?
  • Mijn huidige pc had een voeding van 620 watt. Was dat wel nodig?
  • Ik zou graag een SD-kaart poort willen in mijn pc. Hoe kan ik dit toevoegen?
Bij voorbaat dank!
Dit systeem is 64-bit, toch? Wat bepaalt dat ook al weer?
Je Windows

Een eventueel alternatief voor het moederbord: ASRock B85M-HDS. Wat is verstandiger?
Bordje zie ik niks slechts mee. Je zou nog eventueel voor deze kunnen gaan: pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-DS3H Maar je gaat niet OC'n dus je geselecteerde bordje is prima.

Mijn huidige pc had een voeding van 620 watt. Was dat wel nodig??
Waarom neem je je voeding niet mee?

Ik zou graag een SD-kaart poort willen in mijn pc. Hoe kan ik dit toevoegen?
Ze verkopen daar losse brackets voor die je in je pc kan schuiven als een soort DVD-speler.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:28:
Mijn huidige pc had een voeding van 620 watt. Was dat wel nodig??
Waarom neem je je voeding niet mee?
Toen ik 6 jaar geleden mijn pc had gekocht, bleek de voeding die ik in eerste instantie had (Antec Neopower 650) defect te zijn, waardoor mijn pc na intensief gebruik automatisch uitviel.

Nu (6 jaar later) crasht mijn pc weer op een gelijksoortige manier. Ik vind het daarom veiliger om gewoon alles nieuw aan te schaffen, maar ik weet niet of dat logisch is.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Wat voor voeding is het? Verder zou je processor opzich nog wel een tijdje mee moeten kunnen. Zit er een aftermarket cooler op? En wat voor kast heb je? Hoeveel fans? Wat voor airflow?

Als het probleem puur door de warmte ontstaat zou je in principe alleen een aftermarket koeler toe hoeven voegen. Dan kun je de rest van je budget stoppen in een betere GPU (GTX 970?) en wat extra RAM (8 GB is toch wel prettig tegenwoordig) Ook zou ik er een SSD van rond de 250 GB in zetten.

Verwijderd

Topicstarter
kgd92 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:38:
Wat voor voeding is het? Verder zou je processor opzich nog wel een tijdje mee moeten kunnen. Zit er een aftermarket cooler op? En wat voor kast heb je? Hoeveel fans? Wat voor airflow?

Als het probleem puur door de warmte ontstaat zou je in principe alleen een aftermarket koeler toe hoeven voegen. Dan kun je de rest van je budget stoppen in een betere GPU (GTX 970?) en wat extra RAM (8 GB is toch wel prettig tegenwoordig) Ook zou ik er een SSD van rond de 250 GB in zetten.
Bedankt voor de reactie!
  • De huidige voeding is een Cooler Master Real Power M620.
  • Je zegt dat mijn processor 'nog wel een tijdje' meekan. Wat bedoel je daar precies mee? Aan hoeveel jaar moet ik denken? Dus mijn huidige processor hoort op dit moment nog tot de gemiddelden?
  • Naar mijn weten heb ik geen (aftermarket) coolers... Van het aantal fans en de airflow ben ik eerlijk gezegd ook niet op de hoogte. Hij voelt wel altijd erg warm aan en er komt veel warme lucht vrij aan de achterkant. Zorgt deze warmte er dan ook voor dat mijn pc langzamer is?
  • Verder vind ik mijn pc op dit moment gewoon ondermaats presteren. Is het niet zo dat alle onderdelen van mijn huidige pc gewoon verouderd zijn? Dus met bovenstaande updates die jij benoemd zou mijn pc echt veel beter moeten gaan presteren?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 15:56 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:55:
[...]

Bedankt voor de reactie!
  • De huidige voeding is een Cooler Master Real Power M620.
  • Je zegt dat mijn processor 'nog wel een tijdje' meekan. Wat bedoel je daar precies mee? Aan hoeveel jaar moet ik denken? Dus mijn huidige processor hoort op dit moment nog tot de gemiddelden?
  • Naar mijn weten heb ik geen (aftermarket) coolers... Van het aantal fans en de airflow ben ik eerlijk gezegd ook niet op de hoogte. Hij voelt wel altijd erg warm aan en er komt veel warme lucht vrij aan de achterkant. Zorgt deze warmte er dan ook voor dat mijn pc langzamer is?
  • Verder vind ik mijn pc op dit moment gewoon ondermaats presteren. Is het niet zo dat alle onderdelen van mijn huidige pc gewoon verouderd zijn? Dus met bovenstaande updates die jij benoemd zou mijn pc echt veel beter moeten gaan presteren?
Games leunen meer op GPU dan CPU. Jij hebt een 1e generatie CPU van de i7 lijn. Deze CPU zal max 60% bezig zijn wanneer de GPU 100% bezig is met zware games.
Er zijn progjes daarvoor die je dit kunt laten zien.

Er zijn maar een enkeling qua ontwikkelde games die zwaar op de CPU leunen en dat is bijvoorbeeld Battlefield 4 Multiplayer. Daar merk je duidelijke verschillen qua generatie CPU en stock of overclocked cpu. Maar grotendeels zijn de games afhankelijk met wat voor soort GPU jij speelt en de resolutie daarop uiteraard.

Tip: Hoe hoger de Resolutie des te meer Vram het vreet. Keep that in mind! Huidige zware games zitten gauw met alle poespas aan tegen de 4GB aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Xtr3me4me op 05-08-2015 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:00:
[...]

Games leunen meer op GPU dan CPU. Jij hebt een 1e generatie CPU van de i7 lijn. Deze CPU zal max 60% bezig zijn wanneer de GPU 100% bezig is met zware games.
Er zijn progjes daarvoor die je dit kunt laten zien.

Er zijn maar een enkeling qua ontwikkelde games die zwaar op de CPU leunen en dat is bijvoorbeeld Battlefield 4 Multiplayer. Daar merk je duidelijke verschillen qua generatie CPU en stock of overclocked cpu. Maar grotendeels zijn de games afhankelijk met wat voor soort GPU jij speelt en de resolutie daarop uiteraard.

Tip: Hoe hoger de Resolutie des te meer Vram het vreet. Keep that in mind! Huidige zware games zitten gauw met alle poespas aan tegen de 4GB aan.
Bedankt voor de tips.
Hoe kan ik een GPU vinden? Is dit altijd een apart iets of onderdeel van de videokaart/moederbord?

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Even een vraagje. Draai je nog steeds Windows Vista? Mag hopen dat je wel eens opnieuw geinstalleerd hebt en het systeem niet al 6 jaar draait.

Als je beslist nieuw wilt en budget hebt dan zou ik daar voor gaan.
Wil je dat niet zou je dit systeem ook nog wel kunnen upgraden. De meeste componenten kunnen nog wel een tijdje mee namelijk. Als upgrade zou ik een SSD en een andere gpu kopen en dan een nieuwe windows 8 of 10 installeren.
Vanwege de warmte is het ook zeer aan te raden om een aftermarketkoeler op de cpu te zetten. Dat hoeft niet duur te zijn.
Nog een tip, mocht dit nog niet gebeurd zijn in 6 jaar schroef dan de kast eens open en haal het stof van de de fans/koelvinnen.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Verwijderd

Topicstarter
Leijenaar schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:12:
Even een vraagje. Draai je nog steeds Windows Vista? Mag hopen dat je wel eens opnieuw geinstalleerd hebt en het systeem niet al 6 jaar draait.

Als je beslist nieuw wilt en budget hebt dan zou ik daar voor gaan.
Wil je dat niet zou je dit systeem ook nog wel kunnen upgraden. De meeste componenten kunnen nog wel een tijdje mee namelijk. Als upgrade zou ik een SSD en een andere gpu kopen en dan een nieuwe windows 8 of 10 installeren.
Vanwege de warmte is het ook zeer aan te raden om een aftermarketkoeler op de cpu te zetten. Dat hoeft niet duur te zijn.
Nog een tip, mocht dit nog niet gebeurd zijn in 6 jaar schroef dan de kast eens open en haal het stof van de de fans/koelvinnen.
Ja, nog steeds Windows Vista, maar heb hem zeker enkele malen opnieuw geinstalleerd (5+ keer).

Wat betreft de aftermarket cooler, is er één die specifiek aan te raden is? En welke GPU is aan te raden? Is er geen nieuwe videokaart nodig?

Ook heb ik hier een foto van mijn behuizing, Cooler Master. Welk type dit precies is weet ik niet, hopelijk herkent iemand hem (de blauwe verticale power button is het meest kenmerkend):
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/esjk1x.jpg

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:07:
[...]

Bedankt voor de tips.
Hoe kan ik een GPU vinden? Is dit altijd een apart iets of onderdeel van de videokaart/moederbord?
GPU = Videokaart. Daarin heb je de smaken Nvidia of AMD.
Zoals je zelf al zei:

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al kleine dingen opgezocht, en zou graag een harddisk van 2+ TB willen, alsook Windows 10 (is dit aan te raden?). Grafische kaart het liefst zo nieuw mogelijk, zodat deze lang meegaat. Ik dacht zelf aan AMD Radeon Rx 300 series.

Daarop kan je benchmarks reviews bekijken van deze kaarten om je een duidelijkere beeld te geven van hoe en wat.

Wat ik zou doen om jouw pc weer wat leven in te brengen voor games is het volgende:

- Koop Windows 7 Home voor een prikkie, hiermee krijg je gelijk toegang om gratis te upgraden naar Windows 10. Of je koopt hem direct, moet je even kijken wat de pricewatch aangeeft qua kosten.

- Koop een SSD. Samsung Evo of Pro zijn beiden goed. Qua grootte zou ik het op 256GB houden voor je OS en alleen je zwaarste spullen.

- Koop een min 1TB Sata3 Disk voor data opslag.

- Grafische kaart zou ik kijken als laatste. Elke kaart van de 9xx nvidia generatie of AMD 3xx generatie is al een hele hele hele grote stap voorwaarts ten opzichte de HD4800.

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Moest bijna wel. Nagenoeg onmogelijk om windows 6 jaar draaiende te houden. Helemaal Vista :(

Er zweeft ergens een goede review over aftermaketkoelers rond op de site. Dacht uit het hoofd dat de Scythe Mugen 4 daar als beste uit kwam.
Het is wel van belang om de specificaties van de kast te weten ivm de hoogte van koelers! Dus let op daarbij. Ik herken de kast niet.

Qua GPU? Ik speel die games niet. Weldra zal er wel iemand reageren die de specs/eisen weet.

Denk ook aan die SSD als upgrade! Dat gaat enorm veel prestatiewinst leveren qua snelheid en als je dan over 2-3 jaar wel alles vervangt kan die prima mee naar een nieuw systeem.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Voeding is zat, videokaart ligt aan welke games je wilt spelen en op wat voor resolutie. LOL en CS:GO draaien op praktisch alles op 1080p, zolang je geen 120+ FPS wil. De meer recente en zware games hebben al snel baat bij een flinke GPU en als je op 4k wil gaan spelen met leuke framerates mag je er al snel meerdere in bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:26:
[...]

Wat ik zou doen om jouw pc weer wat leven in te brengen voor games is het volgende:

- Koop Windows 7 Home voor een prikkie, hiermee krijg je gelijk toegang om gratis te upgraden naar Windows 10. Of je koopt hem direct, moet je even kijken wat de pricewatch aangeeft qua kosten.

- Koop een SSD. Samsung Evo of Pro zijn beiden goed. Qua grootte zou ik het op 256GB houden voor je OS en alleen je zwaarste spullen.
Het goedkoopste dat ik kan vinden is een Windows 8.1 Pro Student license voor €59,99. Lijkt mij op dit moment het beste - als iemand een goedkopere versie weet (van Windows 7 eventueel), laat het me weten.

En wat betreft de SSD, wat is het verschil met de volgende:
  • Samsung 840 Pro 256GB, €259,95
  • Samsung 840 EVO 250GB, €135,50
  • Crucial BX100 250GB, €82,95
vanwaar de grote prijsverschillen?

Oja, ik heb trouwens ookal een 2TB externe hardeschijf. Is die 1TB ingebouwde harddisk dan nog nodig?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2015 13:40 ]

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 17:13
Met die oude pc kun je heel wat kantjes op....... Ik zou dan die 1tb interne niet meer kopen aangezien je Windows toch op de ssd zet. Een cruciale ssd is goed!

• DutchDirk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06-2023
Goede cpu koelers:
pricewatch: Scythe Mugen 4
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Windows 8.1 student is bij mij niet meer beschikbaar.
Ik heb vorige week windows 8.1 pro gekocht op Gamesync en kon hem gewoon upgraden naar windows 10. Inmiddels is hij weer een tientje gezakt en is nu 69 euro.
Je volgt de stappen die in de onderstaande link staan en als je je computer dan opstart met een DVD/USB erin moet je de code invullen die je van Gamesync hebt gekregen en dan wordt windows 8 geïnstalleerd. Eenmaal als windows 8 geïnstalleerd is kun je bij configuratiescherm gewoon naar windows update (verbeter me als het anders heet) gaan en gratis upgraden naar windows 10.

Link: http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

Wat ik heb begrepen kun je als SSD het beste de MX100 pakken. (Weet niet waarom. Ik kan het ook fout hebben)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchDirk op 11-08-2015 20:26 ]

• clintvl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-11 21:57
De Crucial BX100(€89,90) en Samsung 850 evo (€104,79) zijn goede ssd's voor de prijs.

De 840 evo is de oudere versie van de 850 en heeft ook een aantal probleempjes. Ook is de 840 duurder (komt waarschijnlijk door voorraad?)
Pagina: 1