Toon posts:

W2K NVIDIA IIYAMA monitor & 75 Hz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik mijn oude IIYAMA monitor MT9121 omruilde voor een gloednieuwe Vision Master Pro 510, ging plots de refresh rate van 100 naar 75 Hz.
Ook was het niet meer mogelijk om refreshrates boven de 75 Hz in te stellen op het regelpaneel van de monitor. Nieuwe drivers van NVIDIA voor mijn GF2-MX mochten ook niet baten.
Ik heb van alles geprobeerd, waaronder de Nvidia refreshrate fix maar zonder enig succes, de 75 Hz bleek niet te doorbreken. Alleen het tool Powerstrip wist deze beperking te omzeilen. Met behulp van Powerstrip kwam ik er toen ook achter waar het probleem schuilde.
Wat is er nl. aan de hand :

Mijn nieuwe monitor is een Plug&Play type monitor (in tegestelling tot mijn oude MT9121), d.w.z. dat windows bij het opstarten DDC informatie ophaalt uit de monitor en in de registry plaatst, de zgn EDID string. Deze string bevat de specificaties van de monitor m.b.t. refresh rates. Met Powerstrip kon deze string worden vertaald in leesbare informatie, en ja hoor, IIYAMA gaf vrolijk aan hij refresh rates van 75 Hz aan kon.
NVIDIA GF2-MX videokaart heeft ook een lijst met specificaties in de registry voor elk mogelijke resolutie en kleurdiepte. Deze tabel bevat waarden tot ver boven de 100 Hz.

Het spel dat gespeeld wordt is heel eenvoudig, de driver van NVDIA "merged" als het ware beide tabellen en de maximale waarde van de monitor is dominant. Logisch ook want anders zou je met een GF2-MX die bijv. op 120 Hz staat te blazen een krakkemikkege monitor op kunnen blazen.
(De meeste moderne monitors zijn trouwens beveiligd tegen deze situatie.)

Hoe kunnen we dit probleem oplossen c.q. omzeilen ?

1) IIYAMA zou niet zulke conservatieve specificaties af moeten geven in hun DDC (EDID), maar deze informatie zit zeer waarschijnlijk op een rommetje in de monitor en zal wel niet gewijzigd kunnen worden. Philips en NEC monitoren leveren dit probleem vaak niet op.
Even aan IIYAMA of ze dit willen veranderen.

2) In windows 2000 zou dezelfde mogelijk moeten zitten als in windows 98, daar kan je nl. op een van de monitor tabs aankruisen of er een plug&play monitor gedetecteerd moet worden.
Even aan Microsoft vragen of ze dit willen veranderen.

3) In de NVDIDA driver zou de optie moeten zitten om DDC informatie te negeren. (Hide refreshrates that this monitor cannot display zou een optie moeten zijn, en staat nu permanent aan.)
Even aan NVDIA vragen of ze dit willen veranderen.

4) Powerstrip. Powerstrip emuleert elke gewenste monitor. Het nadeel is alleen dat alle monitor settings opnieuw moeten worden ingesteld zodat het beeld pas goed staat nadat powerstrip is opgestart. Ziet er ook minder fraai uit.

5) Laat windows niet ontdekken dat er een Plug&play monitor aan hangt. Wanneer de monitor voorzien is van cinch ingangen, kun je een speciale cinch monitorkabel proberen. Via de cinch bussen is het plug&play mechanisme inactief. In mijn geval leverde dit een slechtere beeldkwaliteit op, waarschijnlijk kwestie van de kwaliteit of slechte impedantie.

6) Simpelweg pinnetje 15 en/of 12 (VESA DDC) van de vgakabel onderbreken of afbreken. Ik heb gekozen voor alleen pin 15 en dit had bij mij het gewenste resultaat. Inmiddels heb ik een GF3 en kan ik op mijn nieuwe monitor lekker blazen.

Mogen IIYAMA, Microsoft en NVDIA ondertussen bekvechten wie er met een oplossing komt.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Goede inf is dit want het kan alleen maar met de pinnetjes van de vga kabel opgelost worden , (nog) NIET softwarematig

Bij mij was dit pin 4 en 5 want 12 en 15 zijn niet aangesloten

Groeten

Tweak!