Privacy OS X vs Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soneraxx
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-08 13:21
Dag iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum maar volg het al enige tijd met interesse.

In het bijzonder volg ik al enige tijd een topic in het forum windows clients met betrekking tot de invoering van de nieuwe privacy voorwaarden die zijn ingevoerd door Microsoft.

Als vrij beroeper werk ik zowel met windows (desktop - kantoor) als met os x (laptop - thuis).

Een aantal dagen geleden heb ik mijn desktop 'opgewaardeerd' naar windows 10. Jammer genoeg heb ik pas daarna de artikelen/topics/... gelezen die waarschuwen voor de diverse schendingen van privacy in Windows 10.

Resultaat: de powerknop van mijn desktop staat al een paar dagen uit en ik 'zeul' mijn laptop heen en weer.

Noem me paranoia, maar ik werk nu eenmaal continu met gevoelige informatie.

Aangezien ik met googelen een beetje op mijn honger blijf zitten, stel ik de vraag hier.

Hoe zit het met de privacy van os x?

In eerste instantie ben ik met open ogen in de 'marketingbrief' van Tim Cook van september 2014 gelopen.

Nu heb ik even de privacy voorwaarden er even bijgenomen en ik lees hier onder meer het volgende:

De persoonlijke gegevens die worden verzameld
Als u een Apple ID aanmaakt, een handelskrediet aanvraagt, een product koopt, een software-update downloadt, u inschrijft voor een cursus bij een Apple Store, contact met ons opneemt of deelneemt aan een online-enquête, kunnen we diverse gegevens verzamelen, waaronder uw naam, postadres, telefoonnummer, e-mailadres, contactvoorkeuren en creditcardgegevens.
Als u Apple-producten gebruikt om materiaal te delen met familie en vrienden, cadeaubonnen en producten verstuurt of anderen uitnodigt om deel te nemen aan Apple-diensten of -forums, kan Apple de gegevens verzamelen die u over deze personen verstrekt, zoals hun naam, postadres, e-mailadres en telefoonnummer. Apple gebruikt dergelijke gegevens om aan uw aanvragen te voldoen, de relevante producten of diensten te verstrekken of fraude te voorkomen.
In de VS kunnen we onder bepaalde omstandigheden om een door de overheid uitgegeven identiteitsbewijs vragen, bijvoorbeeld bij het instellen van een mobiele account en het activeren van uw apparaat, met het oog op het verstrekken van handelskrediet, voor het beheer van reserveringen of wanneer dit wettelijk verplicht is.

Vervolgens lees ik dan dat persoonlijke gegevens onder meer op de volgende manier gebruikt worden:

We gebruiken uw persoonlijke gegevens eveneens bij het maken, ontwikkelen, bedienen, aanbieden en verbeteren van onze producten, diensten, materiaal en reclame, en om verlies en fraude te voorkomen

of

We kunnen uw persoonlijke gegevens ook gebruiken voor interne doeleinden zoals audits, gegevensanalyse en onderzoek om de producten, diensten en communicatie met klanten van Apple te verbeteren.

Kortom, zeer vage bewoordingen. Kan ik hier bijvoorbeeld uit afleiden dat mijn contactgegevens zomaar worden gedeeld met derden?

Verder stellen de voorwaarden dat niet persoonsgebonden gegevens de volgende zijn:

We verzamelen ook gegevens die niet tot een bepaalde persoon kunnen worden herleid. We kunnen niet-persoonlijke gegevens voor willekeurige doeleinden verzamelen, gebruiken, overdragen en openbaar maken. Hier vindt u een aantal voorbeelden van de niet-persoonlijke gegevens die we verzamelen en hoe we deze gegevens kunnen gebruiken:

We kunnen gegevens verzamelen zoals beroep, taal, postcode, netnummer, UDID (Unique Device Identifier), verwijzings-URL, locatie en de tijdzone waar een product van Apple wordt gebruikt, zodat we meer inzicht krijgen in consumentengedrag en onze producten, diensten en reclame kunnen verbeteren.
We kunnen ook gegevens verzamelen over de activiteiten van klanten op onze website, in de iCloud-services, in de iTunes Store en op basis van onze producten en diensten. Deze gegevens worden samengevoegd en gebruikt om gerichte informatie te verstrekken aan onze klanten en inzicht te krijgen in de gedeelten van onze website, producten en diensten waarvoor de meeste belangstelling bestaat. Samengevoegde gegevens worden beschouwd als niet-persoonlijke gegevens binnen het kader van dit Privacybeleid.
We kunnen gegevens verzamelen en opslaan over de manier waarop u onze diensten gebruikt, waaronder zoekopdrachten. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om de relevantie van de resultaten van onze diensten te verbeteren. Dergelijke gegevens worden niet gekoppeld aan uw IP-adres, behalve in beperkte gevallen om de kwaliteit van onze internetdiensten te waarborgen.
Met uw uitdrukkelijke toestemming kunnen we gegevens verzamelen over de manier waarop u uw apparaat en apps gebruikt om app-ontwikkelaars te helpen hun apps te verbeteren.

De laatste alinea onder deze titel stelt daarentegen:
Als we niet-persoonlijke gegevens combineren met persoonlijke gegevens, worden de gecombineerde gegevens behandeld als persoonlijke gegevens zolang de informatie gecombineerd blijft.

Dus als ik correct redeneer:

Stel dat Apple alle niet-persoonsgebonden gegevens verzamelt over bv. mezelf of mijn vrienden, deze vervolgens combineert met een aantal persoonsgebonden gegevens, dan kan Apple alles bijvoorbeeld doorspelen aan derden (voor bv. reclame) omdat de combinatie persoonsgebonden en niet persoonsgebonden gegevens worden beschouwd als persoonsgebonden gegevens?

Klopt dit?

Ik vraag me dan ook af voor welk os ik vandaag de dag moet kiezen gezien ik op kantoor hele dagen door werk met gevoelige gegevens.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben die zich deze vraag stelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Iedere computer die in verbinding staat met internet is een potentieel risico. Kun je dit risico niet nemen --> geen internet. Verder is het natuurlijk erg paranoia die berichten die opduiken over Windows 10. Veel van die settings zorgen er voor dat de digitale assistent Cortana, goed functioneert. Heb je daar allemaal geen behoefte aan kan alles uit zodat W10 net zo veel persoonlijke gegevens verzamelt als W7.

Ik zou trouwens je telefoon dan ook maar uit het raam gooien, die houdt ook continue je locatie bij, geeft adverteerders een reclame id, tracked je zoekgeschiedenis/alles wat je typt om woord suggesties te geven. Verder zet ook je telefoon je contacten in de cloud, wordt er zowel door Microsoft/Apple/Google gecontroleerd of je niet toevallig malious websites bezoekt

OSX Yosemite doet trouwens precies hetzelfde: Je zoekgegevens via spotlight en de adresbalk in Safari worden naar Apple/Bing doorgestuurd.
http://www.washingtonpost...c-756a229d8b18_video.html
Zelfs als je alles hebt uitgezet, neemt een Mac nog steeds contact op met het thuisfront als je 'About this Mac' opent: "When the user selects 'About this Mac' from the Apple menu, Yosemite phones home"

[ Voor 54% gewijzigd door Whatson op 04-08-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Als je de voorwaarden gaat doorlezen en dat 1 op 1 overneemt als " dan delen ze ook met iedereen de gegevens" dan heb je reden tot het maken van zorgen. Echter zijn veel statements in de voorwaarden noodzakelijk van de werking van je product.
Het opslaan van je persoons gegevens is noodzakelijk voor je account, dit zal men moeten vermelden als dat men je persoonsgegevens kan gebruiken. Men zal ook je persoonsgegevens nodig hebben om bijvoorbeeld met je creditcard maatschappij de betaling te valideren. Dit zal men dan beschrijven als " delen met derden".
Het is simpel als men geen persoons gegevens kan delen, zal men veel diensten niet meer kunnen aanbieden.

Voor sommige functionaliteit verzamelt men niet persoons gebonden gegevens, dat zou dus niet perse een probleem moeten zijn, maar is denk ik wel weer heel belangrijk voor de diensten zelf. Kan men dit weer combineren met je persoonsgegevens? wie weet maar het lijkt mij stug dat men het doet.
Je ziet juist dat Apple zich nadrukkelijk afzet tegen de concurrentie wat betreft privacy en dit ook in de nieuwe IOS en OSX versies naar voren komt. Ik zou me eerder zorgen maken om tracking op internet van adverteerders en bedrijven die daar aan verdienen.

Je zegt dat je werkt met gevoelige gegevens, maar die worden niet doorgestuurd naar Apple, dus daar zie ik het probleem niet zo. En ik denk dat je bij MS of anderen ook dergelijke voorwaarden zal zien.

De voorwaarden zeggen lang niet alles over wat men werkelijk met je gegevens doet.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soneraxx
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-08 13:21
Kan men dan (kort door de bocht) stellen dat IOS/OS X een betere waarborg bieden voor privacy dan het Windows 10 platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:36

Kek

3flix

Soneraxx schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:44:
Kan men dan (kort door de bocht) stellen dat IOS/OS X een betere waarborg bieden voor privacy dan het Windows 10 platform?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
Je stelt deze vraag natuurlijk wel in het Apple gedeelte, 100% objectief zal lastig zijn (zeg ik als Apple gebruiker)
We gebruiken uw persoonlijke gegevens eveneens bij het maken, ontwikkelen, bedienen, aanbieden en verbeteren van onze producten, diensten, materiaal en reclame, en om verlies en fraude te voorkomen

of

We kunnen uw persoonlijke gegevens ook gebruiken voor interne doeleinden zoals audits, gegevensanalyse en onderzoek om de producten, diensten en communicatie met klanten van Apple te verbeteren.

Kortom, zeer vage bewoordingen. Kan ik hier bijvoorbeeld uit afleiden dat mijn contactgegevens zomaar worden gedeeld met derden?
Als ik dit goed lees zeggen ze hierbij dat ze de gegevens alleen intern gebruiken en niet extern. Apple is een beursgenoteerd bedrijf wat volledig aangeklaagd zal worden als blijkt dat dit niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Nee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-10 18:49
Ik wil niet als een alu hoedje overkomen, maar ik denk dat de NSA voldoende achterdeurtjes heeft in zowel OSX als Windows10.
Pagina: 1