Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,

als een nieuwkomer op het gebied van PC gaming heb ik een paar vragen over wat ik zal doen met betrekking tot het bouwen van een nieuwe PC, het kopen van een console of zelfs beide.

Op dit moment ben ik in het bezit van een pre-built HP p6615nl Desktop met een AMD X4 635 CPU, HD5450 GPU, 4GB DDR3 (1333mHz vermoed ik) RAM, een no-name PSU, een "Foxconn" moederbord en CPU koeler. Ook heb ik een 4 jaar oude Laptop met een oudere i3 quad-core CPU (HP G6) en een PS3 met 46 games.

De reden dat ik oriënterend ben op het gebied van nieuwe hardware is omdat mijn HP Desktop niet optimaal meer presteert (GPU is het aan het begeven, elke 5-15min zwart scherm) en omdat, vooral de CPU koeler, enorm veel lawaai maakt, terwijl ik hem recent uit elkaar en schoon gemaakt heb. Ik heb op dit moment nog veel plezier met mijn PS3, maar die begint toch ook wel flink oud te worden.

De games die ik op mijn desktop speel zijn League of Legends en RuneScape, want andere games zijn onspeelbaar. Op mijn PS3 speel ik vooral Call of Duty (vanwege de 60FPS) en voor de rest wat oudere games, want next-gen games vind ik qua prijs/kwaliteit op de PS3 niet goed genoeg.

Mijn vraag is wat te doen? Zal ik een PC bouwen met het risico dat ik muis en keyboard niet fijn vind voor de meeste games (altijd PlayStations gehad)? Zal ik het budgetsysteem bouwen en dan een PS4 halen voor next-gen titles met de zekerheid dat ik de controller en de simpele user experience fijn vind? Of zal ik een CPU koeler en nieuwe GPU kopen voor mijn huidige systeem en hopen dat hij het nog even uithoudt en een PS4 halen? Of hebben jullie andere suggesties?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon je PS3 controller op je PC aansluiten. Tutorials zat te vinden. Heb je best of both worlds.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Welkom op het forum.

Allereerst, Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Bij deze een move naar DAA.

Ten tweede houden we hier van titels die iets zeggen over de inhoud. Deze is, nou ja, inhoudsloos. Derhalve "oproep aan mijn mede-tweakers" -> "upgrade X4-635/HD5450/4GB, nieuw of PS4?"

Als laatste,
We doen elkaar op GoT permanent de groeten. Het is dus niet nodig om "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je alsnog graag iedereen de groeten doet kun je daar je signature voor gebruiken.
Het algemeen beleid #groeten

[ Voor 31% gewijzigd door br00ky op 04-08-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks br00ky, ben nieuw op internet-fora en helemaal nieuw op Tweakers. Ik zal het onthouden voor de volgende keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Mijn vraag is wat te doen? Zal ik een PC bouwen met het risico dat ik muis en keyboard niet fijn vind voor de meeste games (altijd PlayStations gehad)?
League of Legends en RuneScape speel je momenteel toch ook met een muis? Dus waarom denk je dat dat zal tegenvallen? Ik speel op mijn pc meer dan de helft van de games met controller (Xbox360 controllers voor desktop, PS4 controller voor laptop), er wordt door sommige pc-gamers beweerd dat muis+toetsenbord voor alles superieur zijn maar dat is lang niet zo, ik speel eigenlijk alleen strategie spellen en FPS games met muis. Sommige RPG's ook, maar bv The Witcher 3 speelt veel beter met controller dan met muis+toetsenbord (en ik vind dat niet erg, kan ik gamen vanuit mijn zetel).
Zal ik het budgetsysteem bouwen en dan een PS4 halen voor next-gen titles met de zekerheid dat ik de controller en de simpele user experience fijn vind?
User experience op pc best goed, Steam heeft een big picture mode die helemaal te bedienen is met een controller, waarmee je pc dan helemaal niet onder moet doen voor een console.
Of zal ik een CPU koeler kopen voor mijn huidige systeem en hopen dat hij het nog even uithoud en een PS4 halen? Of hebben jullie andere suggesties, misschien?
Je huidige systeem is voor games in elk geval onbruikbaar. Dat die soms uitvalt, zit die niet vol met stof ofzo? Misschien kan het ook wat helpen om wat meer lucht in het systeem te laten, die pre-builts koelen niet altijd even goed.

Een game pc gaat bijna steeds duurder zijn dan een PS4. Aan de andere kant zijn PC-games meestal wel een stuk goedkoper dan PS4-games, ze worden ook sneller en harder afgeprijsd, dus als je redelijk wat games koopt (45 noem ik al redelijk wat), wordt de PC voordeliger.
En dan heeft de PC ook nog wat bijkomende voordelen:
- krachtiger,
- hoeft niet overdreven duur te zijn om alles op 1080p te kunnen spelen terwijl dat bij een PS4 al niet meer mogelijk is,
- je hebt zelf controle over de framerate, wil je 60fps dan kun je wat grafische opties uitschakelen voor een stabiele framerate, wil je eye candy kun je genoegen nemen met een wat lagere framerate, voor sommige games hoeft 60fps volgens mij niet.
- je hoeft niet te betalen voor multiplayer (tenzij je een betalende MMO games zoals World of Warcraft speelt).

Als jij toch van plan bent een budget-pc én een console te kopen, of alleen een wat duurdere gaming pc, dan gaat de gaming pc je voordeliger uitkomen en je hebt er de bovenstaande voordelen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks MacPoedel, ik ga denk ik even rondkijken voor een goede PC. Welk pricepoint is de "sweetspot" voor 1080p gaming op 1 scherm? Heb het mainstreamgamesysteem al bekeken, maar ik ga dan wel voor een i5-4590 i.p.v. i5-4460 denk ik. De GPU heb ik recent goed schoongemaakt, daar ligt het niet aan. De PC is gewoon een oudje, heb hem gratis overgenomen van mijn grootouders en het is tevens mijn eerste desktop PC. Ik zat overigens te kijken naar het budgetsysteem omdat het mijn eerste PC build is en het dan niet erg is als ik wat zou slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Onafhankelijk van je budget is rond de 800-850 euro een mooi bedrag waarbinnen je prima een pc kan samenstellen met een i5 (de "langzaamste" is al prima voor een gamebak), 8GB RAM, 256GB SSD, high end videokaart en leuke case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de richting van de mainstreamgamepc dus? Of heb je andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mainstream is niet voor niets mainstream natuurlijk. Je kunt wel goedkoper gaan zitten, maar dan is er niet echt meer sprake van een sweetspot, tenzij je het budget leidend maakt. Dan heb je voor elk bedrag qua onderdelen een sweetspot, of best buy, zo je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 01:16
Nou ja..je kunt voor minder dan 800 euro ook een prima gamepctje in elkaar zetten met vergelijkbare of betere graphics dan de PS4. En dan een controllertje erbij zoals MacPoedel al aangaf..

Zeker als je een paar onderdelen waarvoor het kan van V&A plukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het met troubleshooting en dergelijke? Is dat te doen? En met drivers en Windows etc., nog bijna geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:00
Ik stond ook voor die keuze, op de pc kwam niet echt iets speciaals uit wat ik niet op de ps4 zou kunnen spelen. Graphics op de ps4 zijn goed genoeg voor mij, ik mis soms wel dat games niet 60FPS zijn. Na pc gewend te zijn merk je dat. Kun je dat naast je neer leggen dan zou ik gaan voor een ps4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 06:28
Je kunt ook een 2e hands i7 2e/3e serie krijgen rond de 175 + nog een AMD radeon r9 280x/290 en je haalt je oude PC uit elkaar voor een hdd en 4gb ram en koop je er nog 4gb bij aangezien ram snelheid niet super veel uitmaakt + nog een ssd'tje, psu (550watt) en een mooie case en je hebt een super pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 06:28
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:45:
Hoe zit het met troubleshooting en dergelijke? Is dat te doen? En met drivers en Windows etc., nog bijna geen ervaring mee.
[/quote

Een paar filmpjes op YouTube is genoeg..... Het is niet heel moeilijk en anders kun je het nog op Tweakers vragem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Er is vast wel iemand die je op weg kan helpen zou je problemen ondervinden met het installeren van je PC, misschien zelfs de assemblage 'samen' doen ipv voorgeassembleerd, losse componenten is 9 van de 10 keer beter dan 'kant en klaar'.

Daarbij ben ik het eens wat aangegeven word, je geeft zelf aan een PS3 te hebben met 46 games, nou weten we natuurlijk niet of je die uit de 'grabbel bak' hebt of allemaal op release aangeschaft hebt.
Een simpele rekensom 30 euro gemiddeld per titel zegt als snel dat je game collectie voor de PS3 ~1300 euro gekost zou moeten hebben. Ik heb hier een ~150 spellen (humble bundle/steam summer sale etc) en ik schat dat in dat ik zo'n 100 euro per jaar spendeer aan pc games. Daar komt ook nog bij dat je 'playstation network' oid abbo ?moet? hebben om online te spelen?

Een PC zal bij aanschaf wat meer kosten maar als je slim koopt, game keys/sales kun je soms voor 25 euro al 5-6 spellen binnen halen, zelf nog laatst bijna alle Assassins Creed spellen gekocht voor 18 euro.
Wil je perse nieuwe titels zijn deze soms al 30 euro goedkoper dan de consoles na een week of 2-3.

Voor 800 euro kun je iets moois maken dat is zeker.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04

Trygve

Redacteur
Een leuke budgetoptie zou het volgende kunnen zijn:
  1. Check de kwaliteit en het vermogen van je voeding. Indien nodig kun je die alvast vervangen en voor een latere build ook weer gebruiken.
  2. Een simpele maar doeltreffende cpu-koeler zoals de Hyper TX3 of de Tranquillo Rev.2. Naast de lage prijs is het voordeel dat je voor een eventuele latere upgrade ook goed zit omdat deze koelers op zo'n beetje elke socket passen.
  3. Een tweedehands videokaart zoals bijvoorbeeld deze 7850 of deze 7870XT of deze 7950.
Ik noem deze optie omdat de HD5450 een behoorlijk slome videokaart is, hij was al sloom tijdens de introductie. Ik denk dat het de moeite waard is om die bottleneck eerst weg te halen en dan tenminste even te kijken hoe de rest van het systeem mee komt. Het is immers wel een quadcore en DDR3 dat je al hebt. Het is misschien niet de snelste CPU meer, maar met een goede koeler kun je er wel het maximale uit halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Trygve op 10-08-2015 21:08 ]

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 11:48
Voor rond de 650,- heb je ook al een behoorlijk systeem zoals onderstaande:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 75,60€ 75,60
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 60,95€ 60,95
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 239,90€ 239,90
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 46,-€ 46,-
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,96

Eventueel nog een koeler zoals hierboven wordt genoemd, en je kan er weer een paar jaar tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies! Ik heb uiteindelijk het systeem geüpgraded met 8GB extra RAM (12GB totaal) en een GTX 750 Ti van MSI. Hij draait nu als een zonnetje en voldoet aan mijn wensen! Mijn hartelijke dank voor jullie tijd en moeite! Tweakers is zeker een forum waar ik (actief) lid van wil blijven!

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 19:19 ]

Pagina: 1