Ervaringen met kookcursus / -clubs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:56
Ik ben heel aardig bedreven in de kunst van het koken.
Toch zou ik wel een keer of misschien vaker een kookcursus willen doen.
Echt leren welke kruiden goed met elkaar werken en eigen recepten maken.
Zijn er hier mensen die wel eens een kookcursus voor ervaren koks hebben gedaan?
Dus niet het leren om een ei te bakken, maar echt van professionele koks leren hoe je een gerecht het beste maakt en presenteert?
Ik ben wel benieuwd of dit soort dingen bestaan en hoeveel zoiets nou kost.
Hoeveel tijd heb je nodig om dit soort dingen echt goed te leren?
Een kookclubje of iets dergelijks spreekt me ook wel aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Zinloos1 op 04-08-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

We hebben al een kookclub voor 'GoT-ers onder elkaar', Lekker eten bij de GoT-kookclub, dus deze kan wel naar AZ

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 23:51
Zinloos1 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:41:
Ik ben heel aardig bedreven in de kunst van het koken.
Toch zou ik wel een keer of misschien vaker een kookcursus willen doen.
Echt leren welke kruiden goed met elkaar werken en eigen recepten maken.
Zijn er hier mensen die wel eens een kookcursus voor ervaren koks hebben gedaan?
Dus niet het leren om een ei te bakken, maar echt van professionele koks leren hoe je een gerecht het beste maakt en presenteert?
Ik ben wel benieuwd of dit soort dingen bestaan en hoeveel zoiets nou kost.
Hoeveel tijd heb je nodig om dit soort dingen echt goed te leren?
Een kookclubje of iets dergelijks spreekt me ook wel aan.
Ik heb zelf een basiscursus koken gevolgd in Amsterdam en was daarvoor ongeveer €500 voor 10 cursus delen en onder begeleiding van een chef kok. Elke dinsdag van 18 tot 21:30 voor 10 weken lang ben ik echt bij de basis begonnen. Snijtechnieken, fileertechnieken en produktkennis en bereiding stonden wel centraal in deze cursus. Toen ik met de cursus begon had ik zelf het idee dat ik wel aardig ver kwam met mijn kennis, maar heb echt onwijs veel geleerd. Voornamelijk fileren is wel iets wat fijn is als je dat goed 1 op 1 uitgelegd krijgt.

In de prijs zit alles inbegrepen, dus ook de ingredienten en het uiteindelijk lekkere eten.

Voor het echte leren combineren van smaken heb ik de smaakbijbel aangeschaft van Niki Segnit waar ik persoonlijk veel combi's uit haal. Die weer combineer met andere bijpassende smaken. Erg leuk om te doen en je krijgt een goed gevoel van smaken en het combineren daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Wauw, dat klinkt wel heel goed.
Heb je wellicht een linkje naar de basiscursus die jij precies gebruikt hebt?
Dat klinkt eigenlijk wel precies als waar ik naar opzoek ben.
En 500 euro voor tien colleges is goed te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 23:51
Ik zie dat inmiddels de cursus en de prijs is aangepast. Desalniettemin voor 10 lessen is het nu €645,- Wat is aangepast aan de cursus is dat hij nu uit twee delen bestaat. De eerste basis en tweede basis. De eerste 5 lessen zijn in volgorde : 1Het begin, 2gevogelte, 3vis, 4alles over vlees en 5desserts/pattiserie voor €395,- en de laatste 5 zijn : 1 een les schaal en schelpdieren, 2 vleesles patés, worstjes farces, uitbenen etc, 3 sauzen, 4 pattisserieles, 5 wildles (fazant zwijn etc). Dit laatste deel kost dan €350,- incl.

www.kookstudioamsterdam.nl

Het is wel prettig dat hij nu in twee delen is opgesplitst, ik vond 10 weken best lang. Als het een keer niet uitkomt is dat wel vervelend. Nu kan je ook losse lessen volgen zag ik. Als er dan een dag niet uitkomt kan je die misschien dan op een andere keer 'inhalen'

Succes met koken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimeTinus
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:53
Ik heb ooit een eenmalige Thaise kookworkshop gedaan bij SMAAK in Amsterdam. Was erg leuk en lekker en je krijgt cursus van Andy McDonald van 24Kitchen. http://www.smaaknederland.nl/thaise-kookworkshop/

Tinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Bedankt voor de links!
Ik ga me er eens in verdiepen en ik laat het hier nog wel weten als ik het gedaan heb.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 23:09

macnerd

No Apples please :-)

Ik ben vorig jaar (ma werd 70) met familie en enkele vrienden naar een kookworkshop geweest in Bergen op Zoom (Noord-Brabant). We waren met 10 volwassenen en 1 kind van 12, en de kosten waren nog geen 400,- euro inclusief drankjes.

Website: https://www.fortsmakelijk.nl/

De workshop wordt gehouden in een voormalige school met professionele keuken, met uitleg van de chefkok en begeleiding van zijn team. Er zijn verschillende gerechtjes en per 2-3 personen maak je een gerechtje. Recepten krijg je uiteraard mee, en het resultaat eet je samen op. Leuke en gezellige sfeer. Het thema kun je zelf kiezen (keuze uit een stuk of 10 thema's). Bij ons waren er een paar mensen die geen vis eten, en daar werd ook rekening mee gehouden.

De opzet is niet commercieel; de chefkok is eigenlijk al met pensioen, en het team bestaat uit vrijwilligers. Met de opbrengsten van de workshops worden avonden in het "restaurant" (2 klaslokalen) georganiseerd tegen een laag tarief zodat ook mensen met een kleinere portemonnee uit eten kunnen.

MacNerd

Pagina: 1