Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerk advies: tweede router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben pas verhuisd en nu bezig met het opzetten van een goed dekkend netwerk. Ik heb een KPN glasvezelverbinding en om optimaal gebruik te maken van de snelheid wil ik deze ook bekabeld naar de zolderverdieping leggen. Er ligt al een kabel (cat 5e) naar de eerste verdieping aangezien de vorige bewoners daar een tweede router hadden staan. Mijn idee over het op te zetten netwerk:
Ik overweeg om een tweede router (Apple time capsule uit 2010 die we nog hebben liggen) op de eerste verdieping neer te zetten en vanaf daar een kabel naar de zolder te trekken. Vervolgens wil ik deze via een switch met twee vaste computers (een Mac en een pc) verbinden. De router verbetert dan het WiFi signaal op de eerste en tweede verdieping. Mijn vragen:

1. Voldoet de Timecapsule als tweede router (in bridge modus) of adviseren jullie een andere router te kopen (ivm optimale snelheid e.d.)? De router moet liefst wel AirPrint ondersteunen. Wellicht een switch en de Timecapsule als accesspoint opzetten?
2. Voldoen utp cat 5e kabels of zouden jullie cat6 adviseren aangezien er op zolder twee computers mee verbonden zijn? (Overigens naar verwachting niet heel vaak tegelijk actief)
3. Welk merk switch adviseren jullie?

Alle tips e.d. zijn welkom. Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:01
  1. Geen idee. Wat is het exacte model? Pricewatchlinkje? Ik heb zo'n vermoeden dat Apple meer dan 1 time capsule heeft uitgebracht.
  2. Enkel bij nieuwe installaties is het zinnig om enigzins toekomstgericht kabels te trekken. Hoeveel computers erachter hangen boeit niet; cat 5(e) doet gewoon gigabit, met de huidige hardware maakt het dus niet uit of je cat 5/6/7 gebruikt.
  3. Als je een router koopt en hem als AP configureert heb je er gratis een paar switchpoorten bij. Mocht je toch een losse switch willen kopen: als het een simpele 'unmanaged' switch is maakt het niet uit wat je koopt, minstens iets dat gigabit doet is zinnig. Dit topic op het KPN-forum is eventueel nog interessant als je verwacht ooit IPTV over de switch te transporteren (gaat tegenwoordig in routed mode ipv. een apart VLAN, blijkbaar; managed switch is ook niet nodig). Auteur aldaar claimt dat sommige unmanaged switches niet fatsoenlijk IGMP snoopen; lijkt me vreemd, but YMMV.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Die Time Capsule doet dual band 802.11n dus is nog prima bruikbaar. Wel even met de Airport Utility als acces point (Apple noemt dit: bridge) instellen.

Verwijderd

Topicstarter
@Thralas:

Ad1. Dit moet hem zijn: http://www.amazon.com/App...Model-A1355/dp/B0012IAERI
Ad2. Ok, thanks. Mijn cat5e kabels voldoen dus.
Ad3. Dus jullie adviseren om de router als AP op te zetten achter de KPN router en deze vervolgens als switch met twee kabels naar zolder te verbinden naar de Mac en pc?

Verwijderd

Topicstarter
andy88 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:09:
Die Time Capsule doet dual band 802.11n dus is nog prima bruikbaar. Wel even met de Airport Utility als acces point (Apple noemt dit: bridge) instellen.
Ok, dus de router als AP instellen en 2 kabels naar de zolder is de meest handige oplossing?