Wifi van de buren sterker dan eigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Sinds een tijdje stoor ik me aan de slechte wifi ontvangst binnenhuis. De situatie:

In de woonkamer komt de internetverbinding (UPC, inmiddels dus Ziggo) binnen en gaat naar het modem. Modem staat op bridged mode (wifi staat ook uit), en gaat via een UTP snoertje naar een naar een TL-WDR4300. Deze staat achter de tv op een tv meubel. Hiervandaan wordt het wifi signaal uitgezonden. Alle lan apparaat (PS3, UPC Horizon, Home Cinema, Raspberry PI, NAS) staat hier bekabeld aangesloten.

De TP Link heb ik eerder aangeschaft om hopelijk een wat beter bereik te krijgen dan de standaard UPC modem. Boven in de slaapkamer is het wifi bereik belabberd en soms zelfs niet bestaand, terwijl ik prima de wifi signalen van de buren, overburen en over-overburen ontvang.

Zojuist wat research gedaan en Ekahau Heatmapper een korte sitesurvey gedaan terwijl ik in de woonkamer zit op een paar meter afstand van het AP. Daar valt me op dat de wifi verbindingingen in de omgeving een sterker signaal afgeven dan mijn eigen.. terwijl deze verbindingen zeker door een paar betonnen muren heen moeten. De zwart omlijnde is mijn eigen:

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/sgoqohbvn/wifi_verbindingen.png

Nu dus de hamvraag: hoe kan ik het beste mijn wifi bereik binnenshuis versterken/verbeteren, met name boven?
Het verplaatsen van de router is eigenlijk geen optie, daar deze eigenlijk al redelijk centraal in huis staat en ik geen kabels wil trekken. Een wifi versterkertje heb ik reeds aangeschaft en op diverse plekken in huis aangesloten gehad, zonder echt een verschil.

Wat zijn mogelijke opties die ik overweeg:
- Andere antennes (huidige heeft de 3 meegeleverde antennes erop gemonteerd) aanschaffen; gaat dit wel wat uitmaken, en welke zou ik dan moeten hebben?
- Ander AP; dan moet ik wel zeker weten dat een ander AP een sterk verschil gaat maken. Mijn huidige heb ik ook aangeschaft in de hoop dat het verschil zou maken en o.b.v goede reviews.
- DD-WRT installeren; twijfel of dat echt wat gaat uitmaken. Gaat voor mij wel wat uren werk inzetten daar ik m'n huidige router redelijk naar wensen heb geconfigureerd. Maar als het echt gaat uitmaken, wil ik dat best doen.
- Ander channel kiezen? Heb al diversen geprobeerd.. een tijdje op Auto-channel laten staan, maar eigenlijk geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:44
http://www.agentschaptele...-om-het-huis/storing-wifi
Locatie van de router

Heeft u niet overal in huis een voldoende sterk signaal, kijk dan of u de locatie van de router kunt aanpassen. De meterkast is een veelgebruikte plaats, omdat de internetaansluiting hier vaak binnenkomt. Maar aan deze plek kunnen ook nadelen zitten. Elektriciteitsleidingen of andere kabels kunnen het signaal namelijk in een bepaalde richting afschermen. Achter de TV is mogelijk ook niet de meest geschikte plek, want ook een televisie kan dat effect hebben. Ook hier geldt: kijk wat in uw situatie het beste werkt.
Dus achter je televisie vandaan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07

Tazzios

..

De meegeleverde antenne`s zijn voor 2.4Ghz en 5Ghz freqeuntie door de gemaakte compromi werkte de antenne voor beide frequenties niet optimaal.

Bron: YouTube: Tp Link tl wdr3600 Antenna Modification
Een van de reageerders heeft de 5ghz uitgezet en een 2.4ghz antenne gemonteerd en vermeld hetzelfde te bereiken als de maker van het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:55
Antennes goed zetten scheelt dag en nacht. Meest gebruikte setup is : \ | /
en jouw kanaal 12 is tevens in gebruik door de sterkste router in het lijstje. Probeer eens een ander kanaal.

[ Voor 42% gewijzigd door EverLast2002 op 04-08-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:17
Wat mij ook opvalt is dat je de kanaalbreedte op 40Mhz hebt staan, dat is alleen verstandig in een omgeving waar nagenoeg geen storing in de lucht zit

Daarnaast heb je een 5Ghz netwerk, welke van de ontvangen netwerken is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:38
Inderdaad, beste is om deze in te perken naar 20Mhz en kanaal 1 uit te proberen. Die zou de meeste ruimte moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Hij stond eerst onder de televisie. Dus feitelijk onder de televisiemeubel. Ik had het gevoel dat het daaronder vandaan halen, en achter de televisie plaatsen enigzins verschil gaf. Deze tip is wel het proberen waard, maar is helaas redelijk veel prutsen; ik moet dan alle utp kabels die nu rechtstreeks naar de router gaan achter de tv gaan doortrekken naar een andere plek en daar de router plaatsen. Ik kan het natuurlijk wel gaan testen door alleen de router de verplaatsen naar een andere plek zonder dat de router daadwerkelijk een internet verbinding heeft, om allen de signaalsterkte te meten. I'll keep you posted!
Tazzios schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:20:
De meegeleverde antenne`s zijn voor 2.4Ghz en 5Ghz freqeuntie door de gemaakte compromi werkte de antenne voor beide frequenties niet optimaal.

Bron: YouTube: Tp Link tl wdr3600 Antenna Modification
Een van de reageerders heeft de 5ghz uitgezet en een 2.4ghz antenne gemonteerd en vermeld hetzelfde te bereiken als de maker van het filmpje.
Interessant. De mijne heeft op zichzelf al 3 antennes, waarbij ik 5 GHZ uit heb gezet. In 2.4 en 5 ghz modus zendt het AP 2 SSID's uit, waarbij de 5 GHZ variant in 99% van de tijd niet eens detecteerbaar is, laat staan dat er degelijk mee verbonden kan worden.
EverLast2002 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:22:
Antennes goed zetten scheelt dag en nacht. Meest gebruikte setup is : \ | /
en jouw kanaal 12 is tevens in gebruik door de sterkste router in het lijstje. Probeer eens een ander kanaal.
Ze stonden al deze tijd op \ | /. Ik heb ze zojuist aangepast naar meer -- | -- , zonder echt merkbaar verschil. AP stond tot vanmiddag op auto, waarbij hij zelf meestal koos voor 1. Ik heb deze zelf aangepast naar 12 omdat de meeste AP's in de buurt op 1 staan. Ik zal op advies van hierboven kanaal 1 kiezen met een kanaalbreedte van 20 mhz (40 MHZ is factory default).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:38
Je ziet in screenshot in startpost heel duidelijk dat de sterkst storende netwerken kanalen 12 en 7 gebruiken, en dan ga je zelf op 12-8 zitten.
Pak je kanaal 1 (en dan ook alleen 1, niet 1-5) dan heb je ten eerste geen overlap meer met 7. De rest die op kanaal 1 zit heb je veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07

Tazzios

..

Batata007 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:47:
[...]
Interessant. De mijne heeft op zichzelf al 3 antennes, waarbij ik 5 GHZ uit heb gezet. In 2.4 en 5 ghz modus zendt het AP 2 SSID's uit, waarbij de 5 GHZ variant in 99% van de tijd niet eens detecteerbaar is, laat staan dat er degelijk mee verbonden kan worden.
Het gaat niet om het aantal antenne`s(hij heeft er totaal 4) maar dat de meegeleverde combi antenne`s slecht zijn. Hij maakt er 2 aansluitingen bij zodat hij 2 x 5ghz en 2 x 2.4Ghz antenne`s er op kan plaatsen.
Zet er een 2.4ghz antenne op en het bereik zal waarschijnljk al een stuk verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:40
1) 20 mhz brede kanalen gerbruiken, naast bakken met interferentie scheelt het 3 dB aan power
2) kanaal 1 gebruiken zoals hierboven reeds gesuggereerd
3) de router vrijer plaatsen

Vooral optie 1 zal een flink pak schelen. Je signaal heeft nu namelijk overlap met enkele andere netwerken. Staar je verder niet blind op sterke WiFi van de buren want je laptop/telefoon/etc heeft toch niet de power om even hard terug te zenden. De Experiabox van de buren komt hier ook keihard binnen op -45 dB (door 2 betonnen muren) en toch hoor ik ze klagen over hun brakke verbinding. Ikzelf heb mijn accespoints op een zeer laag vermogen staan, je ziet mijn SSID bijvoorbeeld niet bij de buren. Toch heb ik een top verbinding.

Als de user experience na bovenstaande aanpassingen niet beter is zou ik een los accespoint boven plaatsen. Geen versterker of repeater maar gewoon een bekabeld acces point. Op die manier voorzie je WiFi waar het nodig is. Beeld het je in als een lamp: je kan beneden een bouwspot neerzetten, daarmee zal het op zolder niet lichter worden. Beter hang je twee kleine lampjes op, zo dek je met minder vermogen beide verdiepingen. Hetzelfde geldt voor WiFi.

[ Voor 6% gewijzigd door andy88 op 04-08-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Alle verschillen qua instelling en locatie zijn gerommel in de marge vergeleken met het overduidelijk probleem: je hebt blijkbaar een lomp dikke vloer met WiFi-blokkerende eigenschappen (isolerende ondervloer onder laminaat boven toevallig? :z ) die de boel tegenhoudt. Enige manier om dat aan te pakken is een AP boven diezelfde vloer waarmee je ongehinderd kunt verbinden met de apparaten boven.

Overigens, met de hoeveelheid andere netwerken in de lucht zou ik sterk aanraden om 5GHz wel aan te zetten (waarom in vredesnaam uitzetten? het is niet alsof je 2.4GHz er slechter van wordt 8)7 ) en te gebruiken met alle apparaten die het aankunnen. Een tweede dualband AP boven geldt hetzelfde voor: 5GHz is sneller maar heeft vooral minder last van verstoring waardoor je vrolijk 40MHz breed kunt werken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1