Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:09

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Topicstarter
Disclaimer: KPN nog niet gebeld omdat zij zich vast achter hun eigen monteurs scharen. Dit wil ik doen als ik iets meer info heb gevonden online. Tevens geen hits op google over dit specifieke probleem.

Situatie is als volgt; mijn woning [huisnummer-A] heeft z'n eigen meterkast. De andere woning [huisnummer-geentoevoeging] ook. Nu is er een appartement bijgekomen [huisnummer-C], alleen bevind de meterkast van deze woning zich nog beneden in de winkel (ander adres).

Zowel ik als m'n buurman hebben in onze eigen meterkast een IS/RA punt zitten. Nu dat de bewoners van het nieuwe appartement internet willen, blijkt dat zij geen eigen meterkast hebben en ook niet beneden in de winkel terecht kunnen. Hoe ze dit verder doen met GWL is niet mijn probleem en ook niet relevant voor dit topic.

Nu is KPN echter een aantal keer langsgekomen en heeft lopen snuffelen in de meterkasten in de gezamelijke ruimte. Hun bevinding is dat er bij ons in het IS/RA punt nog ruimte is voor een aansluiting.

Nu is mijn vraag; is dit tweede aderpaar van 'mij' of van KPN. Mogen zij daar iemand anders op aansluiten? Wat als ik ooit een tweede lijn wil, of pair bonding aanvragen?

TL;DR - Nieuw appartement heeft geen IS/RA en KPN wil het tweede aderpaar van ons IS/RA gebruiken. Mag dit?

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35

Releases

Ja maar!

Een IS/RA is niet prive, eerder huis/complex/gebouw gebonden. Mocht er bij jou nog een paar vrij zijn dan kunnen zij die gewoon op eisen voor deze doeleinden zover ik altijd begrepen heb. (Blauwe maandag KPN monteur)

Er is geen verplichting dat er 2 ader paren moeten zijn per adres, 1 ader paar wel. Zodoende voldoen ze nog wel aan hun verplichting. Anders zouden zij de grond weer openmoeten trekken en ondergronds de splitsing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je hebt vziw ook geen eigenaar van het isra-punt, alles tot en met het punt is van KPN.

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 04-08-2015 16:29 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:09

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Topicstarter
naitsoezn schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:27:
Je hebt vziw ook geen eigenaar van het isra-punt, alles tot en met het punt is van KPN.
Releases schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:25:
Een IS/RA is niet prive, eerder huis/complex/gebouw gebonden. Mocht er bij jou nog een paar vrij zijn dan kunnen zij die gewoon op eisen voor deze doeleinden zover ik altijd begrepen heb. (Blauwe maandag KPN monteur)

Er is geen verplichting dat er 2 ader paren moeten zijn per adres, 1 ader paar wel. Zodoende voldoen ze nog wel aan hun verplichting. Anders zouden zij de grond weer openmoeten trekken en ondergronds de splitsing maken.
Dat ik geen eigenaar ben van het IS/RA punt en alles ervoor, klopt. Het ging mij echter om de 2e aansluiting op dit punt. Wanneer hier een buurman op wordt aangesloten, en hier een tijd gebruik van heeft gemaakt, wat als ik dan een tweede lijn wil aanvragen? Dan kan ik moeilijk de buurman (of de nieuwe, of de andere nieuwe) afsluiten. En ben ik dus degene die een nieuwe fysieke aansluiting bij KPN moet aanvragen.

Heb inmiddels ook met KPN gebeld, en die bevestigden dat elke woning z'n eigen IS/RA punt moet hebben. De oplossing van de monteur om maar bij een buur in te pluggen vond de mevrouw eigenaardig.

Dan even dit topic gebruiken voor een technische vervolgvraag:
M'n onderzoek naar dit verhaal me op een aantal ideeën om gelijk m'n verbinding aan te pakken. De eerste was te kijken of KPN pair bonding kon toepassen voor dubbele bandbreedte, dit doen ze helaas niet op verzoek. Ze zeggen hele wijken ineens aan te pakken indien dit mogelijk is.

Daarna vond ik ook een aantal topics op internet waar men zegt dat de afstand IS/RA > Router zo kort mogelijk moet zijn. Nu is het zo dat mijn IS/RA beneden in mijn meterkast in een gezamelijke ruimte zit. Vervolgens loopt er (schatting) 15 meter telefoonkabel naar de stoppenkast in mijn woning. Vanuit daar een kabel van een aantal meter naar mijn router in de woonkamer.

Ik zat dus te denken om m'n KPN router naar beneden te verplaatsen, en dan een Cat5 kabel naar m'n woning te trekken om daar vervolgens een 2e router met Wifi en genoeg poorten op aan te sluiten.

Nu vraag ik me even concreet af óf dit dan echt beter gaat zijn dan wat ik nu heb. Ik bedoel, m'n verbinding werkt, alleen met meerdere apparaten tegelijk merk je wel dat de snelheid naar beneden gaat.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Belindo schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:29:
[...]

[...]

Dat ik geen eigenaar ben van het IS/RA punt en alles ervoor, klopt. Het ging mij echter om de 2e aansluiting op dit punt. Wanneer hier een buurman op wordt aangesloten, en hier een tijd gebruik van heeft gemaakt, wat als ik dan een tweede lijn wil aanvragen? Dan kan ik moeilijk de buurman (of de nieuwe, of de andere nieuwe) afsluiten. En ben ik dus degene die een nieuwe fysieke aansluiting bij KPN moet aanvragen.

Heb inmiddels ook met KPN gebeld, en die bevestigden dat elke woning z'n eigen IS/RA punt moet hebben. De oplossing van de monteur om maar bij een buur in te pluggen vond de mevrouw eigenaardig.

Dan even dit topic gebruiken voor een technische vervolgvraag:
M'n onderzoek naar dit verhaal me op een aantal ideeën om gelijk m'n verbinding aan te pakken. De eerste was te kijken of KPN pair bonding kon toepassen voor dubbele bandbreedte, dit doen ze helaas niet op verzoek. Ze zeggen hele wijken ineens aan te pakken indien dit mogelijk is.

Daarna vond ik ook een aantal topics op internet waar men zegt dat de afstand IS/RA > Router zo kort mogelijk moet zijn. Nu is het zo dat mijn IS/RA beneden in mijn meterkast in een gezamelijke ruimte zit. Vervolgens loopt er (schatting) 15 meter telefoonkabel naar de stoppenkast in mijn woning. Vanuit daar een kabel van een aantal meter naar mijn router in de woonkamer.

Ik zat dus te denken om m'n KPN router naar beneden te verplaatsen, en dan een Cat5 kabel naar m'n woning te trekken om daar vervolgens een 2e router met Wifi en genoeg poorten op aan te sluiten.

Nu vraag ik me even concreet af óf dit dan echt beter gaat zijn dan wat ik nu heb. Ik bedoel, m'n verbinding werkt, alleen met meerdere apparaten tegelijk merk je wel dat de snelheid naar beneden gaat.
Ik heb zelf tussen het IS/RA en Experiabox 15 meter zitten. Dit is dan wel geen goedkope 4 aderige kabel maar een FTP kabel die ik zelf gecrimpt heb en ik verlies er eigenlijk een snelheid mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 08:46

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Is dat nieuwe adres wel aangevraagd bij de gemeente en geregistreerd door het kadaster? Zo nee dan zal er nooit een nieuw IS/RA-punt aangelegd worden en zul je moeten delen. Het geschil zul je met je huurbaas moeten uitvechten.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
naitsoezn schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:27:
Ja, maar volgens mij ben je niet verplicht om ze toegang te geven tot je meterkast, zolang daar geen noodzaak toe is. Ik zou een slot zetten op mijn meterkast.
Pagina: 1