Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 09:19
Ik zoek een?
Media center/HTPC

Wat is je budget?
It has to do the job. Maar van een prijskaartje van 300 euro word ik gelukkiger dan van eentje van 1000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  • Telenet modem
  • Router
  • iMac in de woonkamer
  • NAS voor de opslag van mijn media (welke NAS het wordt, daar ben ik nog niet over uit)
  • A/V receiver (welke receiver het wordt, daar ben ik nog niet over uit)
  • Televisie (wellicht Panasonic CX700)
  • Telenet digibox voor digitale televisie
  • Playstation 4
  • ...
Ergens in die keten wil ik een media center/htpc bijplaatsen. Ik wou eerst beroep doen op de smart-tv functies van mijn nieuwe televisie maar na wat research blijkt een apart media center toch wat voordelen te bieden.

De voornaamste eis is dat ik op een overzichtelijke en vlotte manier mijn film-collectie kan raadplegen vanop de NAS. Mijn collectie bestaat voor 90 procent uit full hd .mkv bestanden met bijhorende .srt ondertiteling.

Netflix zal ook vaak gebruikt worden maar dat is iets dat de laatste tijd toch goed ondersteund wordt door smart-tv, heb ik de indruk.

Oh ja, alles zal bedraad worden aangesloten. Geen wifi dus.

Welke eisen stel je?
  • Gebruiksvriendelijk. Het druist misschien in tegen de Tweakers-filosofie maar ik wil geen al te ingewikkelde toestanden zoals jailbreaks, zelf in de code liggen prutsen etc. Het mag zeker en vast enige moeite kosten maar ik heb geen zin om voor de kleinste prullen een omweg te moeten gaan zoeken via allerhande guides en tutorials.
  • Geluid. Toestel zal onder de televisie in een open tv-meubel komen te staan. Daarom dat het belangrijk is dat het toestel erg stil is of, bij voorkeur, simpelweg onhoorbaar.
  • Bediening. Toestel moet vanop de bank te bedienen zijn en - als het even kan - via een afstandsbediening en niet via een draadloos toetsenbord ofzo. Op termijn zoek ik mij misschien een Logitech Harmony aan te schaffen dus zulke compatibiliteit is zeker een plus.
  • Alleseter. Toestel moet uit de voeten kunnen moet de courante videoformaten zoals .avi .mp4 en .mkv. Hetzelfde geldt voor het geluid.
  • Looks. Een minimalistisch uiterlijk is zeker een pluspunt
Welke opties heb je reeds bekeken?

Had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit zo'n moeilijke keuze ging worden. Maar de mogelijkheden lijken wel eindeloos: zowel op vlak van hardware en software. Alle mogelijkheden bekijken is me tot hiertoe nog niet gelukt maar ik heb toch al wel een notie van wat er op de markt te krijgen valt.
  • Smart-tv. Dat was mijn aanvankelijke plan. Maar blijkbaar is de software op tv's vaak niet alles, hebben ze soms beperkte rekenkracht onder de kap en zijn sommige apps simpelweg niet beschikbaar op sommige modellen. Voor het model dat ik op het oog heb, Panasonic CX700, bestaat er bijvoorbeeld nog geen Flex client.
  • Raspberry Pi. De mogelijkheden met dit ding lijken haast oneindig te zijn. Bovendien is ie wel heel erg goedkoop. Daar tegenover staat dat je blijkbaar zelf flink aan de slag moet (/gebruiksvriendelijk) en hier en daar las ik dat die het soms moeilijk heeft met grote filmcollecties. Maar wat dat betreft lees ik veel tegenstrijdige berichten.
  • Himedia Q5. Een zogenoemde Android-box die me door een kennis werd aangeraden. Zou alles kunnen wat ik ervan verwacht. Nadelen heb ik tot hiertoe nog niet gevonden, buiten dan dat ik een Engelstalig forum vond waar er door sommigen wel werd geklaagd over de stabiliteit van de Q5 (soms crashes etc.).
  • Intel NUC of Mac Mini. Kleine computertjes die meer dan genoeg power onder de kap hebben. Nadeel is sowieso de prijs. Zeker een Mac Mini kost aardig wat duiten, en dan zwijg ik nog over de 'opties'.
  • DIY. Zelf een case en componenten kopen en daarmee aan de slag gaan. Zo kan ik alles - zowel qua 'looks' als performance - op maat maken. Ik vraag me alleen af hoe stil je zo'n systeem kan houden... (/geluid)
Welke vragen heb je hier nog over?
  • Als je zelf een systeem bouwt of bijvoorbeeld een NUC koopt, ga je dan bij het opstarten altijd een 'omweg' moeten vaken via je OS (windows bijvoorbeeld) om je benodigde apps op te starten? Of kan je ook een OS/software installeren waarmee je meteen in een menu komt waar je bijvoorbeeld een aantal tegels (apps) hebt? Is Kodi zo'n programma? Of zal je dat dan ook altijd nog moeten opstarten vanop je bureaublad?
  • Wat zijn vandaag de dag zo de beste/meest populaire kant-en-klare mediaspelers?
  • Voor mij is het beheer van mijn filmcollectie mijn voornaamste zorg en in mindere mate Netflix. Zijn er echter functies van een mediaspeler waar ik momenteel niet aan denk maar waar ik in de toekomst wellicht toch gebruik van zal willen maken?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Als jullie meer informatie wensen, hoor ik het graag.

B.T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had dezelfde situatie en heb gekozen voor een Intel NUC met Windows 7 & KODI. Eens KODI geïnstalleerd is vraagt die of je het graag zou hebben dat KODI meteen opstart als Windows opstart, ja dus! :)

Intel NUC heeft ook standaard een IR ontvanger ingebouwd dus kan je bedienen met een afstandsbediening. Ikzelf gebruik de Logitech Harmony.

Hij is niet passief gekoeld, en je hoort de ventilator een beetje, maar dit is echt enkel en alleen maar als het muisstil is, dus ik heb er nog nooit last van gehad.

In KODI moet je het netwerkpad ingeven waar je films zich bevinden. Hij gaat dan van alle films informatie downloaden en mooi klasseren zodat je ongeveer zo'n overzicht hebt: http://images.skeedz.com/kodi2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 22:43
Als je een NAS hebt dan zou ik eens kijken om daar Plex op te zetten en dan de Intel Compute Stick in je TV te prikken. Deze combinatie heb ik thuis staan en werkt gewoonweg perfect. Enige nadeel is dat de draadloze signalen niet helemaal top zijn dus ik heb er nog een klein usb hubje aan gehangen met daarin een nano usb wifi adapter en een adapter voor mijn toetsenbord + muis in one :)

Ga wel geen topprestaties verwachten van het stickie. It does the job, ondersteund hardware processing, etc. en je hebt daardoor de transcoding capabilities van je Plex Media Server ook niet nodig. Mocht je NAS wel kunnen transcoderen dan kun je direct je collectie op je iPad, telefoon, buiten huis, etc. bekijken en synchroniseren (indien plex pass).

Kosten voor de Intel Compute Stick liggen rond de 150,- geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 12:15
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:55:
Ik had dezelfde situatie en heb gekozen voor een Intel NUC met Windows 7 & KODI. Eens KODI geïnstalleerd is vraagt die of je het graag zou hebben dat KODI meteen opstart als Windows opstart, ja dus! :)
De andere optie is om OpenElec op de NUC te zetten, dan heb je helemaal niks meer van doen met windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 17:29
Netflix kan je altijd de smart tv/PS4 app voor gebruiken.
Vooral de PS4 app werkt erg smooth.

Zover ik kan zien voor jou heeft een NUC met Kodi geen enkel voordeel ten opzichte van de Raspberry met Openelec. En voor de 40-50 euro is het echt een no-brainer.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:21

JT

VETAK y0

Vergeet niet de Gigabyte Brix :) Heb je voor 140 een kastje met een J1900 en wifi.

Voordeel tov een RPi is dat alles gewoon vloeiend af wordt gespeeld. Ik heb zowel een RPi als een Brix en de Pi speelt gewoon niet alles vloeiend af, ook niet met OpenElec.

[ Voor 51% gewijzigd door JT op 05-08-2015 08:50 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:45
Zelf gebruik ik al een tijdje naar volle tevredenheid een Intel NUC met een Celeron processor en draaiend met OpenElec. Deze is passief gekoeld dus maakt geen geluid. I.c.m. OpenElec (en dus Kodi) heb een super simpele mediaspeler die je met de afstandbediening kunt aanzetten en die alles afspeelt. Als je data op het netwerk hebt staan dan heb je voldoende aan een usb stick en wat geheugen.

Overigens schijnt de Raspberry pi 2 snel genoeg te zijn voor Kodi, dat is dan denk ik ook een goed alternatief. De eerste versie was zeker niet snel genoeg.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:55:

Intel NUC heeft ook standaard een IR ontvanger ingebouwd dus kan je bedienen met een afstandsbediening. Ikzelf gebruik de Logitech Harmony.

Hij is niet passief gekoeld, en je hoort de ventilator een beetje, maar dit is echt enkel en alleen maar als het muisstil is, dus ik heb er nog nooit last van gehad.

In KODI moet je het netwerkpad ingeven waar je films zich bevinden. Hij gaat dan van alle films informatie downloaden en mooi klasseren zodat je ongeveer zo'n overzicht hebt: http://images.skeedz.com/kodi2.png
Bedankt voor je antwoord! Heb vandaag wat reviews/ervaringen gelezen omtrent de NUC en die zijn quasi allemaal positief.
superbig91 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:28:
Als je een NAS hebt dan zou ik eens kijken om daar Plex op te zetten en dan de Intel Compute Stick in je TV te prikken. Deze combinatie heb ik thuis staan en werkt gewoonweg perfect. Enige nadeel is dat de draadloze signalen niet helemaal top zijn dus ik heb er nog een klein usb hubje aan gehangen met daarin een nano usb wifi adapter en een adapter voor mijn toetsenbord + muis in one :)

Ga wel geen topprestaties verwachten van het stickie. It does the job, ondersteund hardware processing, etc. en je hebt daardoor de transcoding capabilities van je Plex Media Server ook niet nodig. Mocht je NAS wel kunnen transcoderen dan kun je direct je collectie op je iPad, telefoon, buiten huis, etc. bekijken en synchroniseren (indien plex pass).

Kosten voor de Intel Compute Stick liggen rond de 150,- geloof ik.
Ga meteen wat meer opzoeken omtrent die stick. Had er nog nooit van gehoord. Thanks for the tip!
Flans schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:28:
[...]

De andere optie is om OpenElec op de NUC te zetten, dan heb je helemaal niks meer van doen met windows.
Tijdens mijn research naar de NUC was ik ook op OpenElec gestoten. Ziet er inderdaad zeer interessant uit.
Willie Billie schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:35:
Netflix kan je altijd de smart tv/PS4 app voor gebruiken.
Vooral de PS4 app werkt erg smooth.

Zover ik kan zien voor jou heeft een NUC met Kodi geen enkel voordeel ten opzichte van de Raspberry met Openelec. En voor de 40-50 euro is het echt een no-brainer.
Bedankt voor je antwoord!
JT schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:49:
Vergeet niet de Gigabyte Brix :) Heb je voor 140 een kastje met een J1900 en wifi.

Voordeel tov een RPi is dat alles gewoon vloeiend af wordt gespeeld. Ik heb zowel een RPi als een Brix en de Pi speelt gewoon niet alles vloeiend af, ook niet met OpenElec.
Welke versie van de RPi heb je? Want ik lees wel vaker dat die voor grote bibliotheken soms tekort schiet. Anderen zeggen dan weer dat een RPI ruimschoots volstaat. Verwarrend. :P
MrFl0ppY schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:04:
Zelf gebruik ik al een tijdje naar volle tevredenheid een Intel NUC met een Celeron processor en draaiend met OpenElec. Deze is passief gekoeld dus maakt geen geluid. I.c.m. OpenElec (en dus Kodi) heb een super simpele mediaspeler die je met de afstandbediening kunt aanzetten en die alles afspeelt. Als je data op het netwerk hebt staan dan heb je voldoende aan een usb stick en wat geheugen.

Overigens schijnt de Raspberry pi 2 snel genoeg te zijn voor Kodi, dat is dan denk ik ook een goed alternatief. De eerste versie was zeker niet snel genoeg.
Zou je even een link kunnen geven naar die passief gekoelde NUC? Want ik vind wel aparte behuizingen die van je NUC een passief gekoelde NUC maken, maar ik vraag me af of er ook 'out of the box' passief gekoelde NUCs op de markt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

RPi 1 en 2. Een 2 is veel beter voor wat betreft responsiviteit in menu's e.d. tov de 1B+ maar speelt nog steeds niet alles af.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:45
Brick Top schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:09:
[...]

Zou je even een link kunnen geven naar die passief gekoelde NUC? Want ik vind wel aparte behuizingen die van je NUC een passief gekoelde NUC maken, maar ik vraag me af of er ook 'out of the box' passief gekoelde NUCs op de markt zijn?
Deze sowieso. De nieuwe variant weet ik zo niet.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bix met N2807 ook.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Brick Top schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:25:

Intel NUC of Mac Mini. Kleine computertjes die meer dan genoeg power onder de kap hebben. Nadeel is sowieso de prijs. Zeker een Mac Mini kost aardig wat duiten, en dan zwijg ik nog over de 'opties'.
DIY. Zelf een case en componenten kopen en daarmee aan de slag gaan. Zo kan ik alles - zowel qua 'looks' als performance - op maat maken. Ik vraag me alleen af hoe stil je zo'n systeem kan houden... (/geluid)
[/list]
Ik zou sowieso voor een van deze opties gaan. Een NUC is prima. Ik vind zelf het AKASA Euler kastje erg mooi. Die kost 100 euro. Daar moet dan nog een processor, moederbord, geheugen en SSD bij en dan ga je al snel over de 275 -300 euro heen met een Celeron of een Pentium, richting de 375 als je een snelle processor wilt zelfs (dat zou voor mij een reden zijn om geen NUC te nemen, ik heb een i3 3225 en vind dat echt heerlijk. Mogelijk is het dikke overkill :P.

Maar vooral vind ik dat kastje mooi strak, en volledig passief en geen enkel bewegend onderdeel :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 113,90€ 113,90
1ASRock H81TM-ITX R2.0€ 79,-€ 79,-
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 101,19€ 101,19
1Kingston ValueRAM KVR16S11/4€ 34,95€ 34,95
1Kingston SSDNow mS200 60GB€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,54

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1384534500.jpeg

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
JvS schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:21:
[...]

Ik zou sowieso voor een van deze opties gaan. Een NUC is prima. Ik vind zelf het AKASA Euler kastje erg mooi. Die kost 100 euro. Daar moet dan nog een processor, moederbord, geheugen en SSD bij en dan ga je al snel over de 275 -300 euro heen met een Celeron of een Pentium, richting de 375 als je een snelle processor wilt zelfs (dat zou voor mij een reden zijn om geen NUC te nemen, ik heb een i3 3225 en vind dat echt heerlijk. Mogelijk is het dikke overkill :P.

Maar vooral vind ik dat kastje mooi strak, en volledig passief en geen enkel bewegend onderdeel :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 113,90€ 113,90
1ASRock H81TM-ITX R2.0€ 79,-€ 79,-
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 101,19€ 101,19
1Kingston ValueRAM KVR16S11/4€ 34,95€ 34,95
1Kingston SSDNow mS200 60GB€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,54

[afbeelding]
Thanks! Ziet er erg interessant uit. En ook nog goed geprijsd. Zo'n i3 zal wel ruim voldoende zijn om kodi te runnen vermoed ik? Trouwens, dat soort (kleine) cases: op welke zoektermen moet je daarvoor zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Een J1900 is tegenwoordig al goed genoeg ;) Ieder z'n ding maar voor een HTPC puur voor films/beeld en geluid vind ik het overkill en zou ik een goedkoper bord en CPU kiezen (Pentium ofzo) en 100e in je zak steken. Als het energiezuinig moet zijn zou ik eerder naar een J1900 kijken ofzo, heb je een systeem dat in load <15w verstookt. En idle nog veel minder.

pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXBT-1900
Alleen nog RAM en SSD toevoegen en klaar voor 200e.

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 06-08-2015 09:53 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 12:15
JT schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:52:
Als het energiezuinig moet zijn zou ik eerder naar een J1900 kijken ofzo, heb je een systeem dat in load <15w verstookt. En idle nog veel minder.
Dit is voor mij de belangrijkste reden geweest (naast de standaard IR ontvanger) om voor een NUC te kiezen. Het stroomverbruik van die dingen is standaard lekker laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep, als je deze helemaal zwaar onder load zet, gebruikt die wel stroom (maar dan heb je de power ook nodig). Met normaal gebruik zit het rond de 20-25watt.

En zo'n I3 is echt totale overkill. Maar ik vind het wel relaxed. Ik heb hem nu 2 jaar en alles voelt nog echt 100% bloedsnel. Dat ding in de post van JT is ook prima. Enige is dat ik die kast lelijk vind :P. En je dan die overkill snelheid niet hebt. Maar daar betaal je dus wel 150 euro extra voor.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 06-08-2015 13:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Het is net jammer dat die low-end Brix er anders uit ziet dan de mid en high end:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8641/fin_page.jpg

vs

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1369400910.jpeg

De laatste heeft een echt glazen bovenkant volgens mij en is van metaal. Vanaf de Celeron 3205U ziet die er zoals de laatste uit, kost 174 euro.
pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXCE-3205

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1