Ik zoek een?
Media center/HTPC
Wat is je budget?
It has to do the job. Maar van een prijskaartje van 300 euro word ik gelukkiger dan van eentje van 1000 euro.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De voornaamste eis is dat ik op een overzichtelijke en vlotte manier mijn film-collectie kan raadplegen vanop de NAS. Mijn collectie bestaat voor 90 procent uit full hd .mkv bestanden met bijhorende .srt ondertiteling.
Netflix zal ook vaak gebruikt worden maar dat is iets dat de laatste tijd toch goed ondersteund wordt door smart-tv, heb ik de indruk.
Oh ja, alles zal bedraad worden aangesloten. Geen wifi dus.
Welke eisen stel je?
Had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit zo'n moeilijke keuze ging worden. Maar de mogelijkheden lijken wel eindeloos: zowel op vlak van hardware en software. Alle mogelijkheden bekijken is me tot hiertoe nog niet gelukt maar ik heb toch al wel een notie van wat er op de markt te krijgen valt.
B.T.
Media center/HTPC
Wat is je budget?
It has to do the job. Maar van een prijskaartje van 300 euro word ik gelukkiger dan van eentje van 1000 euro.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Telenet modem
- Router
- iMac in de woonkamer
- NAS voor de opslag van mijn media (welke NAS het wordt, daar ben ik nog niet over uit)
- A/V receiver (welke receiver het wordt, daar ben ik nog niet over uit)
- Televisie (wellicht Panasonic CX700)
- Telenet digibox voor digitale televisie
- Playstation 4
- ...
De voornaamste eis is dat ik op een overzichtelijke en vlotte manier mijn film-collectie kan raadplegen vanop de NAS. Mijn collectie bestaat voor 90 procent uit full hd .mkv bestanden met bijhorende .srt ondertiteling.
Netflix zal ook vaak gebruikt worden maar dat is iets dat de laatste tijd toch goed ondersteund wordt door smart-tv, heb ik de indruk.
Oh ja, alles zal bedraad worden aangesloten. Geen wifi dus.
Welke eisen stel je?
- Gebruiksvriendelijk. Het druist misschien in tegen de Tweakers-filosofie maar ik wil geen al te ingewikkelde toestanden zoals jailbreaks, zelf in de code liggen prutsen etc. Het mag zeker en vast enige moeite kosten maar ik heb geen zin om voor de kleinste prullen een omweg te moeten gaan zoeken via allerhande guides en tutorials.
- Geluid. Toestel zal onder de televisie in een open tv-meubel komen te staan. Daarom dat het belangrijk is dat het toestel erg stil is of, bij voorkeur, simpelweg onhoorbaar.
- Bediening. Toestel moet vanop de bank te bedienen zijn en - als het even kan - via een afstandsbediening en niet via een draadloos toetsenbord ofzo. Op termijn zoek ik mij misschien een Logitech Harmony aan te schaffen dus zulke compatibiliteit is zeker een plus.
- Alleseter. Toestel moet uit de voeten kunnen moet de courante videoformaten zoals .avi .mp4 en .mkv. Hetzelfde geldt voor het geluid.
- Looks. Een minimalistisch uiterlijk is zeker een pluspunt
Had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit zo'n moeilijke keuze ging worden. Maar de mogelijkheden lijken wel eindeloos: zowel op vlak van hardware en software. Alle mogelijkheden bekijken is me tot hiertoe nog niet gelukt maar ik heb toch al wel een notie van wat er op de markt te krijgen valt.
- Smart-tv. Dat was mijn aanvankelijke plan. Maar blijkbaar is de software op tv's vaak niet alles, hebben ze soms beperkte rekenkracht onder de kap en zijn sommige apps simpelweg niet beschikbaar op sommige modellen. Voor het model dat ik op het oog heb, Panasonic CX700, bestaat er bijvoorbeeld nog geen Flex client.
- Raspberry Pi. De mogelijkheden met dit ding lijken haast oneindig te zijn. Bovendien is ie wel heel erg goedkoop. Daar tegenover staat dat je blijkbaar zelf flink aan de slag moet (/gebruiksvriendelijk) en hier en daar las ik dat die het soms moeilijk heeft met grote filmcollecties. Maar wat dat betreft lees ik veel tegenstrijdige berichten.
- Himedia Q5. Een zogenoemde Android-box die me door een kennis werd aangeraden. Zou alles kunnen wat ik ervan verwacht. Nadelen heb ik tot hiertoe nog niet gevonden, buiten dan dat ik een Engelstalig forum vond waar er door sommigen wel werd geklaagd over de stabiliteit van de Q5 (soms crashes etc.).
- Intel NUC of Mac Mini. Kleine computertjes die meer dan genoeg power onder de kap hebben. Nadeel is sowieso de prijs. Zeker een Mac Mini kost aardig wat duiten, en dan zwijg ik nog over de 'opties'.
- DIY. Zelf een case en componenten kopen en daarmee aan de slag gaan. Zo kan ik alles - zowel qua 'looks' als performance - op maat maken. Ik vraag me alleen af hoe stil je zo'n systeem kan houden... (/geluid)
- Als je zelf een systeem bouwt of bijvoorbeeld een NUC koopt, ga je dan bij het opstarten altijd een 'omweg' moeten vaken via je OS (windows bijvoorbeeld) om je benodigde apps op te starten? Of kan je ook een OS/software installeren waarmee je meteen in een menu komt waar je bijvoorbeeld een aantal tegels (apps) hebt? Is Kodi zo'n programma? Of zal je dat dan ook altijd nog moeten opstarten vanop je bureaublad?
- Wat zijn vandaag de dag zo de beste/meest populaire kant-en-klare mediaspelers?
- Voor mij is het beheer van mijn filmcollectie mijn voornaamste zorg en in mindere mate Netflix. Zijn er echter functies van een mediaspeler waar ik momenteel niet aan denk maar waar ik in de toekomst wellicht toch gebruik van zal willen maken?
B.T.