Toon posts:

Crashes tijdens gamen (meestal grafisch zware spellen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik had met windows 7 veel bluescreens en crashes tijdens gamen (CSGO, Battlefield 4 en Dirty bomb). Nu heb ik een clean install van windows 10 gedaan en heb nu geen bluescreens meer, echter crashen battlefield 4 en dirty bomb heel vaak. Battlefield crashed iedere keer als ik speel steeds sneller. Dirtybomb heb ik 1 rondje gespeeld, waarvoor hij crashete en waarna hij ook weer crashete.
Bij beide geeft Windows 10 mij enkel het bericht dat het spel niet meer werkt en geen oorzaak van de crash (windows7 deed dit wel). Echter heb ik een keer een error met reden gehad bij dirty bomb: "code blablabla" kan niet in het geheugen op "code blablabla" geschreven worden.

Ik vermoed al een tijdje dat er iets mis is met mijn grafische kaart of de driver (echter verbeterd een driver up of downgrade niks). Dit omdat vooral (grafisch) zwaardere spellen meer crashen dan andere (csgo crashed weinig tot niet meer op windows 10).

Ik heb 3x het programma (Memtest) met 2gb en 1x met "all unused RAM" gebruikt (tegelijk). na ongeveer 3 uur draaien heeft ie geen errors gevonden, dus ik denk niet dat het aan de RAM ligt. Heeft iemand nog andere suggesties?

Mijn vragen: Weet iemand hoe ik windows de oorzaak van de crashes kan laten zien? Weet iemand wat er aan de hand is met mijn PC? Weet iemand hoe ik dit kan fixen? Tijdens het spelen van Metro: 2033 kreeg ik een 'red screen' crash. Kan ik hiermee conluderen dat mijn GPU kapot is?

Mijn PC:
- Intel Core i5 3570K overclocked tot 4.2Ghz
- ASRock Z77M Moederbord
- GEIL 8GB DDR3 RAM @ 1600Ghz (volgens het bedrijf dat de pc gebouwd heeft, echter zegt CPU-Z dat deze op 800Mhz zit... hoort dit?)
- AMD Radeon HD 7950 Grafische kaart met laatste driver voor windows 10 64bit (15.7.1)

Alvast bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke groeten,

PS.: Ik had deze post eerst in de verkeerde thread staan. Weet iemand hoe ik de oude kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:21
Je geeft aan dat je MEMTEST 3 uur hebt gedraaid. Dit is nog vrij kort qua test. Advies is om deze minstens 12 uur te laten draaien. Laat hem een nachtje door testen. Dan heb je echt zekerheid.

Zoals ik al gevraagd had in je vorige post: Vermeld de code die jij hier als blablabla stempeld. Deze code is namelijk veel zeggend voor je problemen.

Verder adviseer ik je nog om je chipset drivers bij te werken via www.amd.com.

Overigens kan je ook nog in de Event Viewer kijken voor de data van de crashes.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Draai eens een GPU benchmark (FurMark of Kombustor oid) als ie er dan uitklapt is het erg waarschijnlijk dat het aan je GPU ligt.

Daarna haal je de GPU uit je systeem en ga je eens een avondje gamen op de IGP van de 3570k.
Draai je dan lekker stabiel, 99% dat je GPU dan halfdood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luciferion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:02
Wat je verder zou kunnen proberen is het uitzetten van de overklock van je cpu, aangezien dit wel eens een onstabiel systeem kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:50
Wylana schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:42:
...
Verder adviseer ik je nog om je chipset drivers bij te werken via www.amd.com.
...
:X ... Doe maar via https://downloadcenter.intel.com/

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Oops helemaal verkeerd gekeken. Ik had zitten kijken naar je GraKa. :-(

Hij heeft inderdaad een intel MB, dus wordt het Intel Drivers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de tussentijd heb ik hetvolgende gedaan:
- Crashes bekeken met WhoCrashed:
On Tue 4-8-2015 11:34:18 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\080415-7843-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14D220)
Bugcheck code: 0xA (0x8C, 0xFF, 0x10, 0xFFFFF801DF0DA47D)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Tue 4-8-2015 11:34:18 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: win32kbase.sys (win32kbase!EnterCrit+0x4D)
Bugcheck code: 0xA (0x8C, 0xFF, 0x10, 0xFFFFF801DF0DA47D)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\win32kbase.sys
product: Microsoft® Windows®-besturingssysteem
company: Microsoft Corporation
description: Base Win32k Kernel-stuurprogramma
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

- Verder heb ik de temperatuur in de gaten gehouden (met Speccy), waarbij hetvolgende mij is opgevallen:
- De GPU blijft op een rechte lijn op 65 graden zitten tijdens Metro.
- De CPU varieert tussen 60 en 65 graden, MAAR
- vlak voordat Metro 2033 crashte (zonder error) was er een klein piekje dat net boven de 65 graden uitkwam (ongeveer 66 graden).

Ik ga zo een GPU benchmark doen en vannacht wederom MEMTEST draaien.
EDIT: Benchmark deed het systeem niet crashen (temperatuur bleef ruim een uur stabiel op 69 graden)
Terugkomend op de drivers. Ik snap niet precies wat ik van de inteldrivers moet hebben en eigenlijk ook niet precies wat ik moet zoeken. de AMD driver van de grafische kaart is up to date.

EDIT: ik heb ook de CPU burner van MSI geprobeert, echter gaat de temperatuur dan meteen naar 77 graden. daarom heb ik hem ook meteen weer uitgezet, want dit is niet heel goed voor de processor denk ik.

Tijdens het spelen van Nosgoth gaf de debugger (na de crash) aan dat er een .NET framwork fout is. Ik kon ook dxdiag.exe niet draaien (deze crashed ook)
Ik lees nu dit: http://www.theregister.co.uk/2015/07...es_workaround/
Er staat echter dat het een fout is die zeer weinig voorkomt. Terwijl bij mij bijna alles crashed. Zou dit nog steeds hetzelfde probleem zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Je hebt de chipset drivers nodig: https://downloadcenter.intel.com/download/20775

Update die eens en probeer dan nog eens te gamen.
Crashed hij weer, dan zou ik inderdaad eens je CPU naar beneden clocken. Deze zit wel erg tegen de limiet van veilig aan namelijk.

Heb je verder ook gekeken in Apparaatbeheer of alle drivers al geinstalleerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bijna alle games doen het nu, behalve Battlefield 4 en Dirty Bomb.
Ik wil graag mijn CPU naar beneden clocken, maar overclocken is voor mij gedaan, en ik weet niet precies hoe ik dat moet doen :/

Kan ik gewoon de multiplyer op bv 40 ipv 42 zetten zonder verder het voltage te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:36
Je kan ook gewoon je moederbord naar de fabrieksinstellingen resetten in de BIOS. Is niet al te ingewikkeld en dan wordt je overklok er volledig afgehaald.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Pagina: 1