Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inventaris van switchen, patchracks, vlan, ...

Pagina: 1
Acties:

• pvar02
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01-2024
Welke software of tools gebruiken jullie om een overzicht te houden van een groot netwerk van ongeveer 50 switchen (met diverse switchen HP, Dell en Cisco)?
Momenteel teken ik de racks met globale gegevens in Visio waarna ik met excel probeer bij te houden waar welke patchkabel zit en hoe de switchen verbonden zijn.

Heeft iemand suggesties? We zijn een (grote) school, dus we kunnen wel een klein beetje budget spenderen hieraan, maar zeker niet de budgetten van grote bedrijven.

Of heeft iemand sjablonen of een voorbeeld in access of excel waarin dit kan bijgehouden worden?

Alvast bedankt, misschien kan ik er deze vakantie eens werk van maken om alles opnieuw en overzichtelijk op te maken.

• mvdster
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-10 16:08

• pvar02
Dank je wel, ziet er veelbelovend uit.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 09:07
Om verbindingen in kaart te brengen en je switches te monitoren: Observium!

Who Needs Windows...

• pvar02
Ik zie bij observium vooral Linux monitoring. Is het ook geschikt voor switchen? Ook in de demo zie ik geen switchen staan...

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Observium is zeker zeer geschikt voor netwerkapparatuur. Het is vooral enorm goed in auto discovery. Zo heb je altijd van elk poortje automatisch mooie grafieken zonder dat je dat allemaal handmatig hoeft in te typen.

Het kan ook via verschillende methoden (CDP / LLDP bijvoorbeeld) zien welke poorten aan een andere device verbonden zijn. Maar het is wel echt een applicatie met een ander doel dan Racktables. Je kunt er bijvoorbeeld geen fysieke kastindelingen in bijhouden e.d.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:10
spiceworks werkt ook heel fijn !

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:01

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Sowieso ook gewoon descriptions en names te gebruiken op poorten. Als je er toch op moet wezen om bijv. een poort aan te zetten of een ander vlan toe te kennen, kan je net zo goed de boel invullen. Mits je beleid is dat ongebruikte poorten disabled staan :Y) Een goede naming-convention is altijd handig.

Zo doen wij dat hier ook, duidelijke naamstructuur en dicipline om het in te voeren. En dan heb ik het over 500+ switches en nog een hele berg routers. En de info van servers en andere access devices staan in een eigen geschreven CMDB (web)tool dat per ruimte/datacenter kasten kent met U-hoogtes. Switches worden ook geadministreerd op welke U ze hangen in welke kast.

Kortom, server te vinden via de webtool in welke kast die zit, dan weet je ook (vanuit kastlocatie) wat de naam van de switch is, namelijk as#.kast.verdieping.locatie, dus bijv. as1.a3.e2.ams, en dan kan je op die switch de poorten weer vinden met de naam: "servernaam-cmdb_id - eth1 (prod)". Uplink kabel naam? Switchnaam waar die heen gaat en relevante info erbij: "ds1.a1.e2.ams#gi1/0/1 - po1 member (CID12723)".

In scholen is het misschien makkelijk te doen: "ruimtebla - outlet 022 - werkpc" of "gang - outlet 071 - wifi ap"
Netwerk topologie gewoon in Visio oid uittekenen. Servers en randapp. weglaten anders word je kriegel van alle lijntjes en verbindingen. Die server e.d. kan je eventueel per rack/kast gewoon in Excel houden. Met remark poort informatie te vinden op switch oid.

Om maar een idee te geven :) Maar kan me voorstellen dat je niet per rack/kast een switch hebt hangen. Maar dan nog, ideeen zat.
ik222 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:53:Het kan ook via verschillende methoden (CDP / LLDP bijvoorbeeld) zien welke poorten aan een andere device verbonden zijn. Maar het is wel echt een applicatie met een ander doel dan Racktables. Je kunt er bijvoorbeeld geen fysieke kastindelingen in bijhouden e.d.
Die protocollen werken alleen met switches/routers. End-devices doen vaak geen CPD (Cisco proprietary en ja HP gebruikt het ook). De industry standard LLDP is ook niet bijna altijd ondersteund door end-devices (zoals pc's)

[ Voor 15% gewijzigd door Barreljan op 06-08-2015 17:20 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-11 03:52
ipaddressen/vlans:
http://phpipam.net/

Netdisco(nog niet echt mee gespeeld, wel veelbelovend)
https://metacpan.org/pod/App::Netdisco

en eventueel Zabbix voor monitoring:
http://www.zabbix.com/

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
ik gebruik zelf vele phpipam, racktables en observium met phpweathermap, werkt allemaal prima

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-11 17:40
Wij gebruiken een mix van eigenbouw en open source. Standaard stoplicht monitoring is Nagios, welke verder gevoed wordt met scripts die de syslog uitpluizen op belangrijke meldingen. IPAM zit in de Infoblox DNS/DHCP appliance. Onze hardware is geregistreerd in een eigen CMDB, waar ook de router ARP tabellen en switchtabellen ingeschoten worden. Onderlinge verbindingen en alle eindaansluitingen zijn hier ook in opgenomen. Performance monitoring gaat middels cacti, met (nog) vrij minimale automatisering. Dit laatste is momenteel een work in progress.

Kastvulling in de kasten op de datacenters is simpelweg een grafische weergave in Excel. We hebben wat gespeeld met diverse tooling, maar er gaat weinig boven de flexibiliteit die Excel daarin biedt. De kosten van implementatie van dergelijke tooling wegen niet op tegen de geleverde hogere efficiency. Er zijn dan wel weer wat koppelingen met dat sheet en de eigen CMDB, dus helemaal standalone is dat weer niet.

Qua size zijn we vrij groot (moet wel lachen om de 'groot' in de OP :D), met 19000 aansluitingen, een kleine duizend switch(stacks), 2500 accesspoints... wij hebben een handicap voor het gebruik van tools doordat we een aantal merken gebruiken die niet hoog op de lijst van marktaandeel zitten. Dat uit zich in matige support door veel off-the-shelf producten. Dat is gedeeltelijk omheen te werken door zelf weer dingen te gaan configureren, maar daarvoor koop je geen off-the-shelf product.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• fabje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:28
ben zelf aan het testen met http://www.nedi.ch/ misschien dat een optie?
Pagina: 1