Mini PCI-E verdubbellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawker7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik heb een heel simple vraagje waar ik zelf het antwoord niet voor kon vinden.

Bestaat er een adapter van 1x Mini PCI-E naar 2x Mini PCI-E?

of zou je er zelf een kunnen maken met de juiste schakelingen?

Gr,
Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:38
Theoretisch kan het met behulp van een PCIe bridge chip, er zijn enkele bedrijven die deze dingen maken. Vaak zijn deze dingen echter niet eenvoudig te koop als consument zijnde, ofwel omdat ze pas bij een afname van X stuks (waarbij X 100, 1000 of meer is) verkocht worden, ofwel omdat ze onder licenties vallen.

Je kunt proberen te zoeken op PCIe splitter, maar bedenk wel dat niet alle splitters werken. Sommige zijn specifiek voor servers en gaan ervanuit dat de logica op het moederbord zit. Zo 1-2-3 vind ik vooral veel Amfeltec splitters met Google.

Zelf maken is erg complex, aangezien je niet eenvoudig aan de benodigde chips kunt komen. Deze vallen vrijwel allemaal onder zowel een NDA als een minimale leverhoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawker7
oke, Ik weet er niet heel veel van af maar ik begrijp het in grote lijnen.
zelf maken gaat al zeker niet lukken XD
Ik zal misschien ook even verduidelijken wat ik van plan was.

Het plan was met de volgende adapter een externe GPU op me laptop aan te sluiten.
http://www.banggood.com/E...aphics-Card-p-934367.html
Van dit filmpje had ik het idee: YouTube: Gaming on a Laptop using an External GPU

En de paar die dit all gebruiken(ook die van in de video) hebben een losse kabel uit hun laptop lopen en hier ook de wifi kaart voor verwijderd. Maar ik heb geen zin om dan nog aan ethernet kabel te hangen. En het is niet zo praktische.

Na dat filmpje ben ik dus gaan kijken hoe mijn laptop in elkaar zit (ASUS N-series)
Het blijkt dus dat mijn rechter set van 3.0 USB verbonden is met het moederbord via PCIe.
Ik vindt het niet erg om deze 2 USB poorten op te geven voor een externe GPU.

Dan kan ik dit nog op 2 manieren doen ik verleng de PCIe van binnenin en ik maak een mooie aansluiting aan de buiten kant van me laptop.
OF
Ik gebruik een splitter die dan ook moet passen en dan hoef ik me usb poorten niet op tegeven en kan ik ook externe GPU aansluiten.

Stel dat ik een splitter vindt van Amfeltec (die past :P) zou die dan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Er zit een vrij grote chip op, dat ziet eruit als een PCIe bridge. Bedenk echter wel dat je dan dus van een PCIe 2.0 x1 (5GT/s) waarschijnlijk naar 2 PCI 1.1 x1 aansluitingen gaat. Deze laatste lopen op slechts de helft van de snelheid. Ik zou eerst kijken of zo'n externe adapter werkt voordat je er heel veel tijd en moeite in gaat stoppen. Bedenk sowieso dat je de GPU flink beperkt doordat er nog maar 1/16e van zijn maximale bandbreedte beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er is een versie met ook een USB poort, dan kan je er toch een USB WiFi dongle in pluggen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawker7
memphis schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:01:
Er is een versie met ook een USB poort, dan kan je er toch een USB WiFi dongle in pluggen?
Ik heb een mooie wifi kaart Intel Wireless-AC 7260. Die ga ik niet verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawker7
Ik ga het denk zo oplossen

Intern ga ik dan me rechter set 3.0 USB los halen voor een extra PCI-e 1 slot. Deze wil ik dan verlengen naar de plaats waar ik me USB ingangen had en dan mooi proberen te bevestigen zodat ik een PCI poort aan de zijkant van me laptop heb.
Extern een mooi doosje met daar in PCI-e adapter/voeding/GPU (mogelijk een set PCI-e2.0 expansion card met 4x USB 3.0 indien ik een splitter weet te vinden)

Maar stel zonder de splitter dan zou ik van de GPU msi geforce gtx 970 met PCI-e 3.0 naar adapter en die gaat naar laptop PCI-e 1.0.
Dan heb ik toch meer dan 1/16 bandbreedte. Is het niet in het ergste geval maar slechts 1/4 bandbreedte?
Want ook in dat filmpje gebruiken ze een pricewatch: MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC
En alles draait nog soepel. Als hier 1/16 bandbreedte door liep dan heb ik er niet zo veel aan toch?

Edit: Ik had dit nog gevonden http://www.arstech.com/install/cms-display/ste_spdtst1.html
Het zal dan iets achter uit gaan maar niet veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Hawker7 op 04-08-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ik zo iets zou willen zou ik wel de expresscard versie nemen :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het is niet pci-e versie 1.0, maar een enkelvoudige pci-e poort. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Die kaart heeft een pci-e 3.0 x16 aansluiting. Sluit je die aan op pci-e 2.0 x16 krijg je de helft van de bandbreedte (ik denk dat de laptop wel pci-e 2.0 heeft). Maar je laptop heeft geen x16 aansluiting dan, maar een x1. oftewel 1/16e van de bandbreedte. Can pci-e 3.0 x16 naar pci-e 2.0 x1 is dus een factor 32 terug in bandbreedte. Nu is het bandbreedteverschil tussen 3.0 en 2.0 niet echt merkbaar met de huidige kaarten. Maar x16 --> x1 merk je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Voordat je die USB stekkers los gaat halen, een mPCIe slot kan ook met enkel USB lijnen uitgerust zijn he. Dus tenzij er echt een mPCIe kaart in zit met een USB3 controller heb je goed kans dat het niet gaat werken in dat 2e slot. Controleer dat voordat je dingen gaat aansluiten zodat je niet per ongeluk iets sloopt. Ik spreek helaas uit ervaring...

• Hawker7
SMSfreakie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:00:
als ik zo iets zou willen zou ik wel de expresscard versie nemen :D
Helaas zit dat niet in mijn laptop. Anders was het een stukje makkelijker.
timberleek schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:35:
Het is niet pci-e versie 1.0, maar een enkelvoudige pci-e poort. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Die kaart heeft een pci-e 3.0 x16 aansluiting. Sluit je die aan op pci-e 2.0 x16 krijg je de helft van de bandbreedte (ik denk dat de laptop wel pci-e 2.0 heeft). Maar je laptop heeft geen x16 aansluiting dan, maar een x1. oftewel 1/16e van de bandbreedte. Can pci-e 3.0 x16 naar pci-e 2.0 x1 is dus een factor 32 terug in bandbreedte. Nu is het bandbreedteverschil tussen 3.0 en 2.0 niet echt merkbaar met de huidige kaarten. Maar x16 --> x1 merk je wel
Ja inderdaad. Ik ben wat meer handige info tegen gekomen en waar mijn netwerk kaart nu in zit is een mPCIe kaart en geen PCIe x1 wat ik eerst dacht.

van die v3.0 vs v2.0 was ik niet zeker maar nu wel omdat jij het ook aanhaalt maar dat ik het ga merken van x16 naar x1 ben ik zelf nog niet helemaal uit.

Misschien dat je ook van mPCIe naar PCIe x16 iet weet ? ik kon hier zelf niks over vinden (of ik las er over heen :P)
Xudonax schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:01:
Voordat je die USB stekkers los gaat halen, een mPCIe slot kan ook met enkel USB lijnen uitgerust zijn he. Dus tenzij er echt een mPCIe kaart in zit met een USB3 controller heb je goed kans dat het niet gaat werken in dat 2e slot. Controleer dat voordat je dingen gaat aansluiten zodat je niet per ongeluk iets sloopt. Ik spreek helaas uit ervaring...
Ik heb een mPCIe kaart slot ook nodig voor de adapter, maar ik heb zo veel als ik kan via youtube filmjes in me laptop kunnen kijken. Ik kon alleen niet zien hoe die rechter set USB 3.0 aangesloten waren maar het lijkt op een mPCIe flat cable.

Ik heb de adapter van bangood.com al besteld. Dit was maar een klein deel van de kosten en als ik dit ding al heb dan kan ik kijken met een video kaart van een vriend hoeveel performance gain/loss ik krijg. Deze test ik dan via mijn mPCIe poort van me netwerk kaart.
Pagina: 1