Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Vooropgesteld, we zijn absoluut geen wijnkenners en vinden rode wijn doorgaans maar bitter en sterk :+

Maar we waren in Italie en moesten toch iets van wijn meenemen.

De grotere toeristische wijnhuizen/proeverijen hebben we niet echt iets lekkers gevonden, maar via een wat exclusiever restaurantje zijn we op een lekkere fruitige rode wijn gestuit.

Toen we op zoek gingen naar het wijnhuis, werd het mooier en mooier. Ver weg in de heuvels en een doodlopende steen/zand weg verder in een heel pittoresk dorpje terecht gekomen en daar stond het Wijnhuis Fattorio Tregole.

Dus we hebben 12 flessen meegenomen :X
Wij als niet wijn drinkers ;)

Maar nu komt het, hoe bewaar je dit goed voor langere tijd?
Ik lees overal dat je het op kamer temperatuur binnen een maand moet opdrinken, maar met ons drink tempo gaat er zeker een jaar overheen ;)

Moet je nou echt naar een wijnkast gaan kijken? Of is dat onzin?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-06 11:32
Al op google gekeken?

http://www.rode-wijnen.com/rode-wijn/rode-wijn-bewaren/
Wanneer u een fles rode wijn met een lange bewaarpotentie heeft gekocht is het enorm belangrijk dat deze onder de juiste omstandigheden wordt bewaard. Belangrijk hierbij is:

De temperatuur van de ruimte moet constant zijn; gemiddeld tussen de 10 en 15 graden.
U dient de flessen liggend te bewaren, dit kan bijvoorbeeld op een wijnrek, zo blijft de kurk vochtig. Indien de kurk uitdroogt ontstaat de kans dat de kurk lucht doorlaat waardoor de wijn kan gaan oxideren.
De luchtvochtigheid van de ruimte waarin de wijn wordt bewaard moet tussen de 60% en 70% zijn. Dit mede om kurk uitdroging te voorkomen.
Bewaar de wijn in een donkeren ruimte en zorg ervoor dat deze niet wordt blootgesteld aan sterk licht. Door teveel licht en warmte wordt de wijn muf.
Het beste is om rode wijnen op te slaan in een wijnkelder waarbij met het bovenstaande rekening is gehouden. Als alternatief kunt u een oplegsysteem of wijnklimaatkast in huis laten plaatsen, hier kan een rode wijn ook onder perfecte omstandigheden bewaard worden.
Ik zou hem op een donkere en relatief koele plek leggen, zo'n wijnkast is natuurlijk onzin als je geen wijnverzamelaar bent oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartske op 04-08-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Bartske schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:52:
Al op google gekeken?

http://www.rode-wijnen.com/rode-wijn/rode-wijn-bewaren/

Ik zou hem op een donkere en relatief koele plek leggen, zo'n wijnkast is natuurlijk onzin als je geen wijnverzamelaar bent oid.
Donker is geen probleem, maar 's zomers is koel in ons huis echt onmogelijk ;)
Vandaar de vraag, wat doet 25 graden met wijn als je het laat liggen?

Je hebt natuurlijk ook goedkope kleine wijnkastjes, voor bij wijze van spreken een paar tientjes op MP...
12 flesjes kosten ook aardig wat (voor ons) en het is helemaal zonde als het straks niet meer te drinken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb je een kruipruimte? Zo ja, leg ze daar neer, daar is de temperatuur redelijk constant.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RaZ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:06:
Heb je een kruipruimte? Zo ja, leg ze daar neer, daar is de temperatuur redelijk constant.
Oh ja, dat is ook een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Houdt er rekening mee dat het sowieso anders gaat smaken thuis dan je je herinnert van je vakantie. De smaak wordt enorm beïnvloed door de hele sfeer van je vakantie, het kleine restaurantje, de wijnboer in het pitoreske dorpje aan het eind van de stoffige weg...

Verder is het inderdaad: koel, liggend (als je echte kurken hebt, schroefdoppen en kunststof kurken hebben vziw geen last) en bij voorkeur donker bewaren. Maargoed, zo liggen de wijnen bij mij ook niet. Die liggen gewoon in de woonkamer en bij een raam (op het noorden). Het zij zo. Veel beter wordt het niet: de trapkast is warmer (verdeler vloerverwarming zit daar) en een kelder gaat hem niet worden in Gouda...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je geen kenner bent, dat ook niet wil worden en de wijn gewoon hebt gekocht om zelf lekker in de komende twee jaar op te drinken, dan kun je het gewoon in de originele doos in de kast zetten.

Uit nieuwsgierigheid, wat heb je gekocht? En is dat een wijn die nú goed is, of eentje die 10-15 jaar moet liggen? Pas in dat laatste geval moet je gaan denken over een goede bewaarplek en methode.

[ Voor 34% gewijzigd door Kurkentrekker op 04-08-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik denk dat je eerst moet nagaan of de wijn die je gekocht hebt, überhaupt wel geschikt is om echt op te leggen. Beslist niet alle wijnen worden er beter van als je ze langer bewaart. Als je dat niet weet (en ze niet specifiek hebt gekocht met die bedoeling, en je dus ook niet in die lijn hebt laten adviseren), zou ik instemmen met de poster hierboven: gewoon binnen afzienbare termijn opdrinken. Een flesje per maand lukt toch wel? :)

[ Voor 25% gewijzigd door nare man op 04-08-2015 11:10 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
nare man schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:09:
Ik denk dat je eerst moet nagaan of de wijn die je gekocht hebt, überhaupt wel geschikt is om echt op te leggen. Beslist niet alle wijnen worden er beter van als je ze langer bewaart. Als je dat niet weet (en ze niet specifiek hebt gekocht met die bedoeling, en je dus ook niet in die lijn hebt laten adviseren), zou ik instemmen met de poster hierboven: gewoon binnen afzienbare termijn opdrinken. Een flesje per maand lukt toch wel? :)
Hoe weet je dat dan?
Bij het kopen zei mevrouw dat we ze jaren konden bewaren, maar hoe weet je dat?
Wat bepaalt dat het bij de ene wel kan en de andere niet?

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 04-08-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Kurkentrekker schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:08:
Als je geen kenner bent, dat ook niet wil worden en de wijn gewoon hebt gekocht om zelf lekker in de komende twee jaar op te drinken, dan kun je het gewoon in de originele doos in de kast zetten.

Uit nieuwsgierigheid, wat heb je gekocht? En is dat een wijn die nú goed is, of eentje die 10-15 jaar moet liggen? Pas in dat laatste geval moet je gaan denken over een goede bewaarplek en methode.
Nee hij is niet heel oud ofzo, hij was gewoon erg fruitig.

http://fattoria-tregole.c...-%22Le-Pigole%22-2009.htm

Maar nogmaals, we drinken normaliter nooit rode wijn...

Dus 2 jaar kan het prima in de doos in de kast?
Las juist dingen op internet dat je het maar een maand buiten een kelder kunt bewaren en anders moet opdrinken :+

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 04-08-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

2 jaar kan prima in de kast en zeker als je geen kenner bent. Overigens is ook een constante temperatuur belangrijk, dus niet te veel wisselingen (wat je in een woonkamer al snel wel hebt).

Maar voor jouw wijn en de beleving ervan zal het niet zo veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wij slaan onze wijnvoorraad op in onze inpandige fietshok/berging, dat inderdaad rond de 15C schommelt (al is het niet perfect, gisteren zal het zeker warmer geweest zijn en bij vrieskou buiten zakt het richting 10C). Daar is het donker en rustig. Enig ander minpunt is luchtvochtigheid die dichter bij de 50% is (beton...).

Kortom, niet ideaal, maar goed genoeg dat ik wat erg lekkere Italiaanse rode wijnen al twee jaar drinkbaar heb kunnen houden. Veel langer zou ik niet willen, dan moet je zowel wijn hebben wat echt goed bewaart als een locatie die daar eer aan doet.

Overigens, als je in oudbouw woont op zandgrond, dan is een oude ondergrondse kolenhok nagenoeg ideale plek. Vroeger in Nijmegen hadden wij dat. Daar was het echt heel het jaar 10-15C met luchtvochtigheid rond de 70%.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 23:08

Bolletje

Moderator Harde Waren
Meeste wijn die je koopt is al gelijk op dronk. Maar een klein deel is bedoeld om te laten liggen.

Stelregel (niet leidend), althans hier in NL, is dat het gros van <€15/fles tot de eerste categorie behoort.

Drink het lekker op :) Waarom zou je de wijn jaren bewaren als je het nu juist lekkere wijn vindt? Misschien ontwikkel je wel een andere smaak na verloop van tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Bolletje op 04-08-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:46

artificial_sun

Mazda Rx7

Wij bewaren het onder in een kelderkast (50 cm dieper dan de vloer van de woning) en daar blijft het goed koel. De kruipruimte is overgens een perfect alternatief.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:32:
[...]

Nee hij is niet heel oud ofzo, hij was gewoon erg fruitig.

http://fattoria-tregole.c...-%22Le-Pigole%22-2009.htm

Maar nogmaals, we drinken normaliter nooit rode wijn...

Dus 2 jaar kan het prima in de doos in de kast?
Las juist dingen op internet dat je het maar een maand buiten een kelder kunt bewaren en anders moet opdrinken :+
Volgens de site van de maker heeft die wijn 21 maanden in eikenhouten vaten gelegen. Dat is aan de lange kant, en dat wil zeggen dat je hem over het algemeen heel lang zou kunnen bewaren. De fruitigheid neemt dan wel wat af gedurende de jaren, maar een Chianti 2009 die 21 maanden hout heeft gehad, zou ik in 2019 prima durven drinken. Hij is nu echter al op dronk (althans, jij hebt hem geproefd en vindt hem lekker), dus ik zou er lekker van genieten in de komende jaren. Zeker als je verwacht hem maximaal twee jaar te bewaren, dan maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Een relatief koele en donkere plek in huis is dan prima.

Pas als je nu wijnen koopt die je echt 15+ jaar wil bewaren, moet je echt aan goede bewaaroplossingen gaan denken, maar als je geen kenner bent en lekker wil drinken, hoef je je nergens zorgen om te maken.

Mensen die zeggen dat je het na een maand buiten de kelder moet gaan opdrinken, die zijn lichtelijk snobistisch bezig. Als je dát verschil herhaaldelijk kunt proeven (dus blind twee wijnen, eentje een maand uit de kelder, eentje altijd in de kelder), dan heb je bovenmenselijke smaakpapillen.
Bolletje schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:45:
Meeste wijn die je koopt is al gelijk op dronk. Maar een klein deel is bedoeld om te laten liggen.

Stelregel (niet leidend), althans hier in NL, is dat het gros van <€15/fles tot de eerste categorie behoort.

Drink het lekker op :) Waarom zou je de wijn jaren bewaren als je het nu juist lekkere wijn vindt? Misschien ontwikkel je wel een andere smaak na verloop van tijd.
TS heeft het in Italië bij de boer gekocht. Meestal kom je dan wijnen tegen die je nog gerust even kunt bewaren :) Alles wat hier in Nederland in de handel te verkrijgen is, dus bij de Gall & Gall (of andere ketens) of in de supermarkt, dat moet je inderdaad gewoon lekker dit jaar opslobberen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kurkentrekker op 04-08-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Kurkentrekker schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:14:
Volgens de site van de maker heeft die wijn 21 maanden in eikenhouten vaten gelegen. Dat is aan de lange kant, en dat wil zeggen dat je hem over het algemeen heel lang zou kunnen bewaren. De fruitigheid neemt dan wel wat af gedurende de jaren, maar een Chianti 2009 die 21 maanden hout heeft gehad, zou ik in 2019 prima durven drinken. Hij is nu echter al op dronk (althans, jij hebt hem geproefd en vindt hem lekker), dus ik zou er lekker van genieten in de komende jaren. Zeker als je verwacht hem maximaal twee jaar te bewaren, dan maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Een relatief koele en donkere plek in huis is dan prima.

Pas als je nu wijnen koopt die je echt 15+ jaar wil bewaren, moet je echt aan goede bewaaroplossingen gaan denken, maar als je geen kenner bent en lekker wil drinken, hoef je je nergens zorgen om te maken.

Mensen die zeggen dat je het na een maand buiten de kelder moet gaan opdrinken, die zijn lichtelijk snobistisch bezig. Als je dát verschil herhaaldelijk kunt proeven (dus blind twee wijnen, eentje een maand uit de kelder, eentje altijd in de kelder), dan heb je bovenmenselijke smaakpapillen.
Top, dank je wel! Ik ga gewoon een plekje in de voorraadkast maken/zoeken.
Binnen een jaar gaan ze denk ik wel op (12 flessen)
Maar een paar maanden is echt te kort voor ons ;)
TS heeft het in Italië bij de boer gekocht. Meestal kom je dan wijnen tegen die je nog gerust even kunt bewaren :) Alles wat hier in Nederland in de handel te verkrijgen is, dus bij de Gall & Gall (of andere ketens) of in de supermarkt, dat moet je inderdaad gewoon lekker dit jaar opslobberen.
Het leuke ervan vond ik juist dat het niet overal te koop is, met een oplage van slechts 10.000 stuks.
Daarnaast de sfeer en je merkte aan alles dat ze met passie bezig waren.

Ze gaan aankomende winter de eerste 2012 wijnen bottelen. Goede reden om volgend jaar eens terug te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Koop zo'n opbergbak bij Blokker en leg ze in de kruipruimte. Dan weet je zeker dat je ze een langere tijd kunt laten liggen. Kleine moeite en je loopt het minste risico, toch?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een rode wijn die niet een jaartje kan liggen moet wel van heel abominabele kwaliteit zijn, dus maak je vooral geen zorgen. Wij hebben hier voldoende rood liggen van rond de 10-15 euro die al een hand vol jaren prima ligt. Maar meestal is het dan al lang op :)

Zorg vooral wel dat je ze neer legt en niet zet. Temperatuur is ook wel een ding, je wil een koele plek maar nog meer wil je een plek die redelijk stabiel is qua temperatuur. Wij hebben geen kelder, alleen een trapkast maar dat is wel de plek in huis waar de temperatuur het langzaamst veranderd. Nu is het daar echter ook 23 graden dus een rode wijn zet ik een halfuurtje in de koelkast voordat we hem drinken.

Wijnkasten die alles mooi op 15-17 graden kunnen houden zijn echt een luxeproduct, die zou ik erbij kopen als je ook geld hebt om er Château Margaux in te leggen ;)

En wil je er wat verder in verdiepen begin dan op Netflix met "A year in Burgundy" en vergaap je daarna aan de 1337 skills van meester sommeliers in "Somm".
Pagina: 1