Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Sinds een maand of 4 gebruik ik een Mac op het werk voor webdevelopment. Ik kan er aardig mijn weg in vinden, maar loop nog wel regelmatig tegen kleine irritaties aan die in mijn ogen niet logisch zijn. Vaak kan ik er wel een work-around of setting voor vinden, maar soms ook niet. Deze vraag valt logischerwijs in de laatste categorie.

Momenteel ben ik bezig met een applicatie die bestanden o.a. importeert. Veel kleine lokale testjes aan het draaien, het resultaat verwijder ik vervolgens weer. Ik zit dus veel in Finder. Daar loop ik tegen 3 irritaties aan:
  1. Ik heb dit keyboard: pricewatch: Apple Wired Keyboard met numpad
    Daar zit een mooie delete knop op. Je zou verwachten dat je met die delete-knop een delete-actie kunt uitvoeren. Niets is minder waar; je moet CMD+Backspace gebruiken. Aangezien ik ook nogal veel op Linux en in mindere mate op Windows werk, stoor ik me er iedere keer weer aan dat die knop gewoon niet werkt in Finder. Is er een manier om dat toch aan de praat te krijgen? Natuurlijk wéét ik wel hoe het moet, maar het is gewoon zó contra-intuïtief, dat ik me er mateloos aan irriteer. Kan Apple dat niet gewoon laten werken zoals je zou verwachten?
  2. Iedere keer als ik Finder opstart is het weer zo'n irritant klein rotscherm. Ook de kolommen in de kolommenweergave zijn dusdanig smal dat de bestandsnamen niet meer echt leesbaar zijn. Is er een manier om de weergave zoals ik die als laatste heb ingesteld op te slaan voor de volgende keer dat ik Finder open? En is er een maximaliseringsoptie die mijn 2e beeldscherm niet zwart maakt, maar gewoon Finder volledig 1 scherm kan laten gebruiken, terwijl ik daarnaast op het 2e scherm nog gewoon kan werken?
  3. Niet zozeer Finder specifiek, maar wel hieraan gerelateerd: Ik gebruik dus 2 schermen. Van andere OS-en ben ik gewend dat de menubalk gewoon aan het scherm van de applicatie vast zit. In OS X is dat niet, maar zit de menubalk altijd bij het primaire beeldscherm bovenin. Als ik dus mijn Finder op het rechter beeldscherm heb en ik Ga wil gebruiken, dan moet ik eerst een halve zeemijl afleggen om bij het menu te komen. Is er een manier om óf het menu aan de applicatie vast te zetten of bijvoorbeeld de menubalk op beide schermen weer te geven?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:11
Aan nummer 2 te zien draai je een oudere versie van OSX. Update eens naar Yosemite, wat gratis is om te kijken of het je irritaties oplost.

Het lost in ieder geval punt 1 en 2 op. Want de Dock en Menubalk is dan toegankelijk op elk scherm. En het tweede scherm wordt niet meer onbruikbaar bij een fullscreen app.

El Capitan werkt mijns inziens nog net wat beter met meerdere schermen, maar deze is nog in public beta.

[ Voor 52% gewijzigd door ZpAz op 04-08-2015 10:03 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Ik draai OS X Yosemite 10.10.4. Volgens mij de meest recente (ding is ook pas 4 maanden oud).
Is er misschien een setting die ervoor zorgt dat die menubalk ook op het secundaire scherm komt?
Dat secundaire scherm is overigens ook gewoon origineel Apple. Ik zie nergens een type-aanduiding, maar het is ook gloednieuw, dus daar zal het niet aan liggen lijkt me.

En op het moment dat ik op het groene bolletje klik om te maximaliseren wordt mijn andere scherm gewoon zwart. Ik zoek me een ongeluk in de systeemvoorkeuren, maar ik kan het echt nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
1. Apple heeft keyboards zonder delete toets.
2. finder > view > show view options > instellen > set as defaults

[ Voor 26% gewijzigd door z1rconium op 04-08-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:26
Ger schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:15:
Ik draai OS X Yosemite 10.10.4. Volgens mij de meest recente (ding is ook pas 4 maanden oud).
Is er misschien een setting die ervoor zorgt dat die menubalk ook op het secundaire scherm komt?
Dat secundaire scherm is overigens ook gewoon origineel Apple. Ik zie nergens een type-aanduiding, maar het is ook gloednieuw, dus daar zal het niet aan liggen lijkt me.

En op het moment dat ik op het groene bolletje klik om te maximaliseren wordt mijn andere scherm gewoon zwart. Ik zoek me een ongeluk in de systeemvoorkeuren, maar ik kan het echt nergens vinden.
Systeemvoorkeuren -> Mission Control -> Beeldschermen hebben afzonderlijke spaces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Verrek... Nu heb ik inderdaad ineens 2 menubalken en blijft mijn secundaire beeldscherm bruikbaar bij maximaliseren. En gek genoeg blijft Finder nu wél even groot na het sluiten ervan.
Mission control... je moet het maar bedenken.

Thanks! Hiermee zijn 2. en 3. opgelost.
z1rconium schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:27:
1. Apple heeft keyboards zonder delete toets.
2. finder > view > show view options > instellen > set as defaults
Ik heb toch echt een knop waarop staat "delete" met daarachter een x in een pijltje naar recht. "Forward delete" heet-ie volgens mij officieel.

Er moet toch een manier zijn om die toets zich te laten gedragen als CMD+backspace? En ik ben toch niet de enige neem ik aan die het logisch vind dat je met een delete knop een delete-actie uitvoert?

[ Voor 59% gewijzigd door Tjolk op 04-08-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Ik bedoel dat ze ook keyboards zonder die toets verkopen (niet allemaal). De delete actie zit er ook, voor in tekst.

Voor mezelf is het iets waar ik niet over nadenk, gewenning.

Dat MS er voor kiest om de delete toets een file te laten verwijderen is ook volledig arbitrair maar dat heb je jezelf ook aangeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
z1rconium schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:21:
Dat MS er voor kiest om de delete toets een file te laten verwijderen is ook volledig arbitrair maar dat heb je jezelf ook aangeleerd.
Niet alleen MS hoor. Ubuntu en Mint ook. Alles wat Debian gebaseerd is volgens mij.
Ik heb die opmerking wel meer gelezen in mijn zoektocht naar een oplossing, maar vind het een beetje verdedigen van een idiote situatie. Sowieso is OS X het enige OS wat ik ken waar het *niet* werkt, en er staat nu eenmaal gewoon "delete" op die knop. Hoe logisch is het dat je voor een delete-actie géén delete-knop gebruikt, maar een toetsencombinatie? Prima dat je die toetsencombinatie ook kunt gebruiken voor toetsenborden waar geen delete-knop op zit, maar een knop met de náám van de actie die je wil doen is niet arbitrair of aanleren, dat is gewoon logica.

En betreffende het aan-/afleren: zoals gezegd werk ik niet alleen op een Mac, maar ook op andere apparaten. Natuurlijk kan ik me na veel irritatie vast wel aanleren dat het anders werkt, maar het is gewoon zo'n logische no-brainer, dat ik dat in dit geval lastig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
De knop doet wat het moet doen: forward delete, wat er op de toets staat.

Ik werk met veel verschillende OS-en en elk heeft z'n eigen werkwijze, de een kan er mee omgaan de ander heeft er moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Tjsa, zo ken ik er nog wel een paar...
Ik heb een toetsenbord waar op één toets "delete" staat. De "backward delete" heeft die tekst nog niet eens, maar is alleen een pijl naar links. En om het nog sterker te maken: die is in OS X ook gewoon gemapped naar "BS" (BackSpace, Hex08) en de delete knop naar DEL (delete, Hex07). Ergens in de krochten van OS X is dus bedacht dat BackSpace moet werken als een DEL en DEL als een reverse BackSpace. En dan nog kun je alleen met de CMD toets erbij deleten.

Ik kom het probleem tijdens het googlen ook ontzettend veel tegen. Zelfs de voorzitter van ISO/IEC JTC1/SC34 die het idioot vindt. Een oplossing lijkt er echter niet te zijn, behalve dan CMD + Backspace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Volgens mij ben jij gewoon aan het muggenziften. Je bent net overgestapt en het is allemaal anders en dat is eng en je wilt er niet aan wennen, dus paniek!

De delete toets welke op het Mac toetsenbord zonder numpad zit is een combinatie van backspace en delete. (Ondanks dat "backspace" de standaard is, is backspace ook raar omdat het immers geen typemachine is!) Op zo'n toetsenbord druk je namelijk delete voor de "backspace" functionaliteit, en fn+Delete om de "delete" functionaliteit te krijgen. De delete toets op het toetsenbord met numpad heeft gewoon een delete knop die doet wat het moet doen (je hoeft dan alleen de fn niet in te drukken.)

In Finder verwijder je bestanden met command+delete (let op: wat dus vertaalt naar command+"backspace", en niet fn+delete), wat dus een geheel andere toetsencombinatie is. Het is dan dus niet zo gek dat je delete knop niet werkt om bestanden te verwijderen, dat werkt normaal namelijk ook niet (probeer maar eens met fn+delete een bestand te verwijderen).

tl;dr: de labels zijn anders omdat het een combo-toets is. Finder reageert niet op het DEL (0x07) commando, maar op Command+BS (0x08). Wellicht vreemd, maar that's the way it is. Zo werkt dat in vrijwel elke OS X applicatie.

edit:
Dit zou moeten werken:
$ defaults write com.apple.finder NSUserKeyEquivalents -dict-add 'Move to Trash' '\U008F'

[ Voor 5% gewijzigd door ThomasG op 04-08-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:45

KhaZ

Alfa Romeo

Ik ben het volledig met Ger eens, de werking van die delete toets en het gebrek eraan op de kleinere keyboards is gewoon bizar te noemen. Erger me er ook mateloos aan.

Als je een bestand selecteert, en je drukt daarna op een delete toets mag je toch verwachten dat het bestand verwijderd wordt?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
KhaZ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:38:
Ik ben het volledig met Ger eens, de werking van die delete toets en het gebrek eraan op de kleinere keyboards is gewoon bizar te noemen. Erger me er ook mateloos aan.

Als je een bestand selecteert, en je drukt daarna op een delete toets mag je toch verwachten dat het bestand verwijderd wordt?
Verschilt wat op de toets staat per toetsenbord? (NL / US) heb hier een NL toetsenbord, en er staat geen "delete" op maar de pijl welke voor backspace staat. En CMD + "backspace" is "delete".

Sommige dingen zijn anders, en mogelijk erger je je er meer aan omdat andere dingen ook niet helemaal lekker werkten. Maar volgens mij zijn die nu opgelost. Misschien dat het nu toch minder erg voelt dan het op het eerste gezicht lijkt.

Er zijn wel meer toetsverschillen tussen bijvoorbeeld OSX en Windows en de meeste Linux distributies, wat onder windows meestal ctrl is is onder OSX meestal CMD.

Het is gewoon anders, en je bent het niet gewent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:45

KhaZ

Alfa Romeo

Nee, het werkt gewoon slecht en niet intuitief, het is wel weer typisch dat Apple gebruikers goed gaan praten wat een minpunt is aan het OS..

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
ThomasG schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:30:
Volgens mij ben jij gewoon aan het muggenziften. Je bent net overgestapt en het is allemaal anders en dat is eng en je wilt er niet aan wennen, dus paniek!
Kan het wat minder op de man aub?
1. Ik ben al 4 maanden geleden overgestapt
2. Het is niet eng, het is vervelend en onlogisch
3. Ik wil best wennen, zoals ik al schreef heb ik me veel dingen al eigen gemaakt
4. Er is geen paniek, er is irritatie

Ik beschouw mezelf redelijk als power user en ben redelijk bedreven in een aardige hoeveelheid OS-en. Ik vind dat ik dan ook gewoon mijn ongenoegen mag uiten op iets wat onlogisch is, iets wat veel mensen met me eens zijn.
ThomasG schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:30:De delete toets op het toetsenbord met numpad heeft gewoon een delete knop die doet wat het moet doen (je hoeft dan alleen de fn niet in te drukken.)
Klopt grotendeels. Ik ben dan ook na een tijdje overstapt op dit toetsenbord ipv de kleine versie. Zeker met codekloppen (wat het grootste deel van mijn werk is) wil je gewoon beide kanten op kunnen verwijderen.
Maar om de één of andere reden heeft Cupertino bedacht dat je dus geen bestanden kunt deleten met delete.
In Finder verwijder je bestanden met command+delete (let op: wat dus vertaalt naar command+"backspace", en niet fn+delete), wat dus een geheel andere toetsencombinatie is. Het is dan dus niet zo gek dat je delete knop niet werkt om bestanden te verwijderen, dat werkt normaal namelijk ook niet (probeer maar eens met fn+delete een bestand te verwijderen).
Daar was ik dus al achter. En ik geloof echt wel dat als ik er nog een paar maanden mee werk dat ik dan gewend raak aan CMD + backspace (of whatever je dat wil noemen). Maar dat maakt het niet logisch dat een delete-knop dan niet werkt.
Dit zou moeten werken:
$ defaults write com.apple.finder NSUserKeyEquivalents -dict-add 'Move to Trash' '\U008F'
Ik krijg dat niet aan de praat. Heb gezocht op NSUserKeyEquivalents, en kom o.a. hier op: http://www.hcs.harvard.ed...ocoa%20Text%20System.html
Doe ik dit:
code:
1
$ defaults write com.apple.Finder NSUserKeyEquivalents -dict-add "Move to Trash" "\UF728"

Gevolgd door
code:
1
$ defaults read com.apple.Finder NSUserKeyEquivalents

Dan zie ik:
code:
1
2
3
{
    "Move to Trash" = "\\Uf728";
}
Dan propt-ie er dus een extra backslash voor. Het heeft ook geen effect, ook niet na uitloggen. Op delete rammen, doet gewoon niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
ZpAz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:25:
[...]

Sommige dingen zijn anders, en mogelijk erger je je er meer aan omdat andere dingen ook niet helemaal lekker werkten. Maar volgens mij zijn die nu opgelost. Misschien dat het nu toch minder erg voelt dan het op het eerste gezicht lijkt.
Mja, er zijn meer ergenissen hoor. Bijvoorbeeld wat je al noemt:
ZpAz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:25:
Er zijn wel meer toetsverschillen tussen bijvoorbeeld OSX en Windows en de meeste Linux distributies, wat onder windows meestal ctrl is is onder OSX meestal CMD.
Meestal inderdaad. Maar zoeken en vervangen in veel applicaties is wel CMD + F voor zoeken, maar dan weer Ctrl + H voor vervangen. Want CMD + H is op OS niveau het verbergen van de actieve applicatie. Hou het dan ook gewoon bij Ctrl+F zou ik zeggen.

Dit zijn van die dingen die in mijn ogen onlogisch zijn. En natúúrlijk kan ik overal aan wennen. Maar dat maakt het nog niet logisch. Zeker voor een OS wat altijd geprezen wordt om hoe intuïtief het wel niet is, vind ik het raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Intuitief zou ik geen ctrl/cmd+f/h verzinnen. Dat intuitief zit hem dan ook niet in shortcuts want dat zal nooit ideaal zijn.

Misschien kun je iets met Karabiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Ger schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:52:
[...]
Mja, er zijn meer ergenissen hoor. Bijvoorbeeld wat je al noemt:

[...]
Meestal inderdaad. Maar zoeken en vervangen in veel applicaties is wel CMD + F voor zoeken, maar dan weer Ctrl + H voor vervangen. Want CMD + H is op OS niveau het verbergen van de actieve applicatie. Hou het dan ook gewoon bij Ctrl+F zou ik zeggen.

Dit zijn van die dingen die in mijn ogen onlogisch zijn. En natúúrlijk kan ik overal aan wennen. Maar dat maakt het nog niet logisch. Zeker voor een OS wat altijd geprezen wordt om hoe intuïtief het wel niet is, vind ik het raar.
Misschien is dit wat voor je.

http://osxdaily.com/2012/...cuts-apps-mac-cheatsheet/

Een paar seconden de CMD knop ingedrukt houden, en alle shortcuts voor die app verschijnen als een 'cheat sheet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
z1rconium schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:59:
Intuitief zou ik geen ctrl/cmd+f/h verzinnen. Dat intuitief zit hem dan ook niet in shortcuts want dat zal nooit ideaal zijn.

Misschien kun je iets met Karabiner.
Top, dat was hem!

Mochten anderen dit willen: ik heb deze private.xml gemaakt:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?xml version="1.0"?>
<root>
  <appdef>
    <appname>FINDER</appname>
    <equal>com.apple.finder</equal>
  </appdef>

<item>
    <name>Forward Delete to Delete item in Finder</name>
    <appendix>Make the Forward Delete button function like expected in Finder</appendix>
    <identifier>private.deleteLikeExpected</identifier>
    <only>FINDER</only>
    <autogen>
        __KeyToKey__
        KeyCode::FORWARD_DELETE,
        KeyCode:: DELETE, ModifierFlag::COMMAND_R
    </autogen>
  </item>
</root>

Ik heb dus de Finder application gedefinieerd, en vervolgens alleen bij die applicatie aangegeven dat het indrukken van de forward_delete de actie van CMD+delete uitgevoerd moet worden.

Thanks z1rconium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ger schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:45:
Ik heb die opmerking wel meer gelezen in mijn zoektocht naar een oplossing, maar vind het een beetje verdedigen van een idiote situatie.
Dat is de omgekeerde situatie anders ook, het is maar net hoe je dingen bedenkt. Feit blijft dat over beide varianten goed is nagedacht. Er zijn wat tools zoals BetterTouchTool, Karabiner, enz. waarmee je het een en ander in OS X aan kunt passen zodat het wat meer in lijn is met de overige operating systems die je gebruikt. Je kunt echter niet alles aanpassen dus hoe je het ook wendt of keert, je zult aan de situatie moeten wennen.
Sowieso is OS X het enige OS wat ik ken waar het *niet* werkt, en er staat nu eenmaal gewoon "delete" op die knop. Hoe logisch is het dat je voor een delete-actie géén delete-knop gebruikt, maar een toetsencombinatie?
De delete knop doet wat er op staat. Het enige verschil is dat het in tegenstelling tot Windows niet overal delete voor is. Dat het niet voldoet aan jouw voorwaarden wil nog niet zeggen dat het zich geen delete knop mag noemen ;)

Wat Windows en Linux doen is eigenlijk helemaal niet logisch. Bestanden en mappen worden namelijk helemaal niet verwijderd! Nee, het juiste commando is "verplaats naar prullenbak" en pas als jij die prullenbak leegt (wat een handmatige actie is) wordt de data weggegooid en dus niet eerder. Wat jij ziet als een delete actie is dus helemaal geen delete actie maar een verplaats actie. Hoe logisch is het om voor een verplaats actie de delete knop te gebruiken? Niet dus. De reden dat men toch die delete knop gebruikt heeft te maken met vroeger toen de prullenbak niet bestond. Het is gewoon legacy, niet meer en niet minder. En laat dat nou in zekere mate ook gelden voor OS X hoewel je daar wel wat beter kunt beargumenteren dat een "verplaats naar prullenbak" iets anders is dan delete en derhalve ook een andere toetscombinatie moet hebben.

Dit is eigenlijk net zoiets als waterpas. Alles moet waterpas zijn want dan is het recht. Dat het soms beter is om dat niet te doen omdat het er gewoon heel raar uitziet, tja...
KhaZ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:38:
Nee want dat is niet wat er gebeurd. Wat je mag verwachten is dat het bestand verplaatst wordt. Pas wanneer jij aangeeft dat de prullenbak geleegd moet worden mag je verwachten dat data ook daadwerkelijk verwijderd wordt.
KhaZ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:31:
Nee, het werkt gewoon slecht en niet intuitief, het is wel weer typisch dat Apple gebruikers goed gaan praten wat een minpunt is aan het OS..
Opvallend hoe vaak mensen van een ander systeem brullen "ja maar die andere werkt zo". Heel mooi dat die andere zo werkt maar dit is niet de andere. Je kunt je kont wel tegen de stroom ingooien maar ver zul je niet komen. Wat die houding vooral aangeeft is troll-gedrag. Het gaat uiteindelijk om het zeiken, men is helemaal niet op zoek naar een oplossing. Graag wat minder van dat domme gedoe en iets meer denkwerk over hoe dingen in elkaar steken als je die graag van het nodige commentaar wenst te voorzien.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 04-08-2015 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Precies wat ik bedoel: een reden zoeken om het toch logisch te laten lijken.
Het spijt me zeer, maar in mijn zoektocht heb ik toch diverse mensen met echt kennis van zaken gevonden (o.a. degenen die wereldwijde afspraken maken over keyboards) die het gewoon onjuist vinden. Prima als je het daar niet mee eens bent, maar mij ga je niet overtuigen. Ik ga de discussie ook niet verder aan.

Ik ben iig blij met Karabiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Ik vind het allemaal niet logisch, maar werk zelf sinds 1992 met macs en toen was het geloof ik al zo.

Overigens is cheat sheet niet verkeerd om de beschikbare shortcuts te zien, op basis van context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Ger schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:40:
Precies wat ik bedoel: een reden zoeken om het toch logisch te laten lijken.
Het spijt me zeer, maar in mijn zoektocht heb ik toch diverse mensen met echt kennis van zaken gevonden (o.a. degenen die wereldwijde afspraken maken over keyboards) die het gewoon onjuist vinden. Prima als je het daar niet mee eens bent, maar mij ga je niet overtuigen. Ik ga de discussie ook niet verder aan.

Ik ben iig blij met Karabiner.
Technisch is het blijkbaar niet verwijderen. Maar waar bij jou "delete" staat, heb ik een backspace. Vind je dan dat die alsnog een bestand moet verwijderen? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. Enkel het "icoontje" is dus anders.

Op de meeste toetsenborden is trouwens de knop rechtsboven "backspace". Dus je zou kunnen argumenteren dat "delete" het verkeerde opschrift is voor die knop in de US versie. Normaal zit delete ergens bij de home knop als ik me niet vergis.

Onder Windows gedraagt die toets zich bij mij (Bootcamp) trouwens ook als een backspace knop.

[ Voor 4% gewijzigd door ZpAz op 05-08-2015 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
ZpAz schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:24:
[...]

Technisch is het blijkbaar niet verwijderen. Maar waar bij jou "delete" staat, heb ik een backspace. Vind je dan dat die alsnog een bestand moet verwijderen? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. Enkel het "icoontje" is dus anders.
Nee hoor. Waar ik delete heb staan, heb jij niets:
http://store.storeimages....yer=comp&.v=1400688610841

Ik heb dus ook gewoon een backspace waar jij die ook hebt. Ik zou dus verwachten dat die zich ook gedraagt als backspace. En in het geval van het ontbreken van een delete-knop op dat kleinere toetsenbord, is er ook echt wel wat voor te zeggen om die functionaliteit via een sneltoets beschikbaar te maken bij de backspace.
Waar het mij om gaat, is dat die hele delete knop zoals ik die heb, default nutteloos is in Finder. Maar dan wel die functionaliteit die je daar verwacht via een toetsencombinatie met een backspace bereikbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Ger schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:55:
[...]
Nee hoor. Waar ik delete heb staan, heb jij niets:
http://store.storeimages....yer=comp&.v=1400688610841

Ik heb dus ook gewoon een backspace waar jij die ook hebt. Ik zou dus verwachten dat die zich ook gedraagt als backspace. En in het geval van het ontbreken van een delete-knop op dat kleinere toetsenbord, is er ook echt wel wat voor te zeggen om die functionaliteit via een sneltoets beschikbaar te maken bij de backspace.
Waar het mij om gaat, is dat die hele delete knop zoals ik die heb, default nutteloos is in Finder. Maar dan wel die functionaliteit die je daar verwacht via een toetsencombinatie met een backspace bereikbaar maken.
Ah sorry, my bad. Er zijn ook toetsenborden van Apple waarbij er bij "backspace" delete staat. Als deze bijvoorbeeld.

Daarmee was ik in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 14:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Tja ik werk ook veel met mac maar die onnodige toetsenbordcombinaties kan ik ook nog steeds niet aan wennen (en nog wel meer dingen):

- de Home en End knop doet niet wat je zou willen/verwachten.
- icoontjes op bijv. desktop kun je alleen op klikken als je daadwerkelijk op het icoon of tekst klikt, ietsje ernaast en het werkt niet. In Windows kun je gewoon in de denkbeeldige rechthoek klikken, veel fijner.
- icoonnamen op desktop worden ingekort, in Windows zie je de hele naam als je er op klikt, in osx kan dat niet...
- screenshots maken, prntscrn werkt niet, neenee: cmd+shift+3/4, je moet het maar weten...

in Safari:
- pagina reloaden? F5 doet niks... moet per se cmd+R
- pagina terug? backspace doet ook niks, weer iets met cmd
- console openen? F12 doet niks, iets met cmd+alt+i geloof ik

Finder:
- bestand openen? met enter (return) kun je alleen de naam wijzigen? WTF? Blijkbaar alleen cmd+o werkt...
- bestand knippen kan niet?
- namen die ingekort worden in het midden vind ik waardeloos en kun je niet uitzetten...

Gelukkig kun je met Karabiner wel e.e.a. fiksen. Toch blijft het stom dat je voor ieder lullig iets meteen allerlei vage toetsenbordcombinaties moet gebruiken i.p.v. 1 knop te kunnen gebruiken zoals dat in Windows wel kan.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Digital-DNA schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:51:
Tja ik werk ook veel met mac maar die onnodige toetsenbordcombinaties kan ik ook nog steeds niet aan wennen (en nog wel meer dingen):

- de Home en End knop doet niet wat je zou willen/verwachten.
- icoontjes op bijv. desktop kun je alleen op klikken als je daadwerkelijk op het icoon of tekst klikt, ietsje ernaast en het werkt niet. In Windows kun je gewoon in de denkbeeldige rechthoek klikken, veel fijner.
- icoonnamen op desktop worden ingekort, in Windows zie je de hele naam als je er op klikt, in osx kan dat niet...
- screenshots maken, prntscrn werkt niet, neenee: cmd+shift+3/4, je moet het maar weten...

in Safari:
- pagina reloaden? F5 doet niks... moet per se cmd+R
- pagina terug? backspace doet ook niks, weer iets met cmd
- console openen? F12 doet niks, iets met cmd+alt+i geloof ik

Finder:
- bestand openen? met enter (return) kun je alleen de naam wijzigen? WTF? Blijkbaar alleen cmd+o werkt...
- bestand knippen kan niet?
- namen die ingekort worden in het midden vind ik waardeloos en kun je niet uitzetten...

Gelukkig kun je met Karabiner wel e.e.a. fiksen. Toch blijft het stom dat je voor ieder lullig iets meteen allerlei vage toetsenbordcombinaties moet gebruiken i.p.v. 1 knop te kunnen gebruiken zoals dat in Windows wel kan.
Al dit soort zaken komen door de HIG: een simpele knop in drukken mag geen side-effects hebben. Komt er op neer dat je nooit zomaar iets 'weg' of 'kwijt' of 'anders' mag hebben. Het komt voort uit gebruikers tegen zichzelf beschermen en uit software engineering waarbij een functie die parameters krijgt het liefste geen side effects m.b.t. de parameters met hebben.

Hoewel het lijkt als of OS X het 'anders' doet, is het eigenlijk meer dat OS X consistent is in z'n regels en gebruik, en veel andere en 'organisch' gegroeide systemen met hun desktop environments vaak een bij elkaar geraapt zooitje zijn qua regels en standaarden. Uiteindelijk maakt dat natuurlijk alleen wat uit als je bij een soort systeem begint en bij een ander verder wil werken waar het 'anders' is. Het maakt dan niet zo veel uit welke systemen het betreft, van OS X naar Windows is net zo onlogisch. Waarom zou je F-toetsen voor standaard hotkeys gebruiken? Dat is vrij idioot als je er over nadenkt. De Functie toetsen waren bedacht om niks te doen by default en om software dan de optie te geven functies aan die toesen on-screen te binden en weer te geven. Maar dan krijg je op Windows weer rare dingen zoals het besturen dan window-controls die soms met tab kunnen, soms met alt-tab en soms met windows-tab, soms kan je control-w gebruiken om het te sluiten, soms alt+f4, soms allebei, soms geen van beiden... en zo kan ik er nog wel een paar bedenken ;-)

Het punt is dat veel systemen eigenaardigheden hebben en je vooral vanuit je eigen context naar 'het andere systeem' kijkt en het probeert te vergelijken met systemen die helemaal niet dezelfde standaarden hanteren. Gnome en KDE hebben bijvoorbeeld ook alleen maar diverse hotkeys op de windows-manier gemapt zodat mensen die het willen proberen niet meteen ook al hun toetsencombinaties opnieuw hoeven te leren, maar dat was in het begin ook echt niet zo. Naast Aqua (OS X's DE), DWM (Windows DE), en Gnome/KDE (populaire DE's op Linux systemen) zijn er nog wel wat meer systemen die 'vensters' hebben, toetsencombinaties gebruiken en afwijken van al het andere wat al bekend is. En dat zal altijd blijven :)

Soms als je switcht tussen systemen maar niet vaak genoeg om alles te leren, te onthouden of een automatisme voor te ontwikkelen, kan je inderdaad wegkomen met wat remaps en wat lichte hacks, en als dat goed werkt voor je moet je dat vooral doen. Het heeft geen zin om een computer te gebruiken waar je niet prettig mee kan werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 14:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Tja consistentie interesseert me weinig als het alleen maar in de weg zit. Ik bedoel even op backspace rammen om naar de vorige pagina te gaan is gewoon ideaal en logisch. Op mac moet ik aan vingeryoga gaan doen om cmd+r in te toetsen, kan ik net zo goed m'n muis gebruiken... Dat haalt nogal de 'quick' uit 'quick keys' of niet?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:57

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

CMD+R is al 'vingeryoga' ? Nou nou... Als CTRL+V je lukt onder Windows dan moet CMD+R ook geen probleem zijn toch ? ;) Duim op de CMD en O voor openen, C en V voor kopiëren/plakken, H voor verbergen etc. Mijn duim vind automatisch de CMD en de rest volgt makkelijk :)

Tuurlijk het is anders dan Windows. Als je 2 systemen naast elkaar gebruikt kan dat lastig zijn, maar als je echt overstapt went het best. Mensen houden soms zo lang vast aan wat ze kennen.. de rest is anders dus moeilijk.

Trouwens:
- Ik gebruik zelf Firefox, daar werken F5 en backspace wel.
- Op een trackpad (van bijv Macbook pro) werken gestures heel goed voor browser navigatie
- 'Knippen' en plakken van bestanden werkt in Finder door te 'verplaatsen' : CMD+C kopiëren en vervolgens ALT+CMD+V om te verplaatsen. (ALT+CMD gewoon met 1 duim indrukken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Digital-DNA schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:31:
Ik bedoel even op backspace rammen om naar de vorige pagina te gaan is gewoon ideaal en logisch.
Tja, wat je maar logisch vindt. Een toets die bedoeld is voor een verwijder-actie ook gebruiken om te navigeren. Dat is net zoiets als de papierversnipperaar gebruiken om een brief te versturen. Dat krijg je mensen die deze functie niet kennen ook heel moeilijk aan hun hoofd gepraat omdat het heel erg in gaat tegen logica.

Heel veel zaken die hier besproken worden en die mensen logisch vinden komt door hun voorkennis en heeft verder niets te maken met daadwerkelijke logica. Dat is wel iets waar je bij stil moet staan want het verklaart veelal waarom de een er geen moeite mee heeft en de ander juist wel.

Folders on top is een mooi voorbeeld. Voor wie de commandline op unix/linux systemen is gewend weet niet anders dan dat dit er niet is. Alles staat op alfabet ongeacht of het een snelkoppeling, bestand of map is. Die mensen vinden folders on top lastig want ze zijn het niet gewoon. Voor wie Windows gewend is geldt het omgekeerde. Daar wordt standaard met folders on top gewend en die kunnen dan weer niet wennen aan een systeem waarbij dit niet het geval is.

Je kunt er hele discussies over houden maar het heeft weinig zin. Er steeds weer omheen werken ook niet trouwens want er zijn heel veel zaken die gewoon hard in het systeem gebakken zijn. Ctrl-tab werkt leuk in Windows maar cmd-tab in OS X ga je echt niet naar ctrl-tab krijgen (heel misschien met Karabiner). Zo zijn er meer van die zaken die ook voor Windows opgaan. Niet voor niets dat Windows 8/8.1 behoorlijke kritiek kreeg en veel mensen er niet aan konden wennen. In feite had je 2 verschillende systemen en dat is iets maar weinig mensen aan kunnen. Wie dus meer dan 1 OS gebruikt loopt gewoon tegen de verschillen tussen de systemen aan. Daar gaan tools als Karabiner niets aan doen. Dat zul je dan ook moeten accepteren.

Probeer SysReq en Scroll Lock eens in Windows...snapt ie ook niet. Probeer het dan nog eens op een UNIX systeem of in FreeBSD...verrek, daar gebeurd iets. En F5 is overigens iets wat heel specifiek voor IE is, vrijwel al het andere werkt met ctrl-r wat in OS X weer cmd-r is (ctrl is voor UNIX spul, option voor tekst en cmd voor de shortcuts). Net als dat geen enkel OS bestanden kan knippen, zoiets heet verplaatsen (en dat kan OS X ook alleen is dat iets wat je achteraf ipv vooraf kunt beslissen, dus je kunt je nog bedenken).

Btw, wat de icoonnamen betreft..daar klopt geen moer van. Zowel Windows als OS X als Linux korten de naam af. Zodra je er op klikt of met je muispijl er boven blijft hangen (in OS X werkt alleen dit laatste) wordt de gehele naam getoond. Het is maar net wat je liever hebt.

Het helpt als je je in toetsenborden verdiept. Dan zul je zien dat heel veel mensen graag iets willen a la vi/vim omdat je daarbij zoveel mogelijk op de home row blijft. Daardoor kun je heel snel tussen tekst tikken en je app bedienen switchen. Enige wat je hoeft te doen is de positie van je vingers te veranderen wat je ook al doet met tekst tikken. Die F-toetsen, pijltjes-toetsen, etc. zijn dan reuze onhandig omdat ze nogal ver buiten bereik liggen. Dat vertraagd en dat werkt ook niet bepaald lekker. Daarom heeft vi/vim ook diverse modi en navigeer je met hjkl (afgezien van het feit dat dit deels ook komt doordat pijltjes toetsen pas later op toetsenbord kwamen).

Zoals ik al zei: iets meer nadenkwerk en minder geroep dat het niet dezelfde toetscombinaties zijn als in software S. Dat laatste is makkelijk, pak 2 willekeurige stukken software en schiet. Het gaat er dan ook niet om dat software A hetzelfde doet als B maar dat je toetsencombinaties hebt die het werken in software A of B zo makkelijk mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 17:42
ppl schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 23:12:
[...]

Tja, wat je maar logisch vindt. Een toets die bedoeld is voor een verwijder-actie ook gebruiken om te navigeren. Dat is net zoiets als de papierversnipperaar gebruiken om een brief te versturen. Dat krijg je mensen die deze functie niet kennen ook heel moeilijk aan hun hoofd gepraat omdat het heel erg in gaat tegen logica.
Ik heb best vaak gehad dat ik per ongeluk op Backspace drukte na tekst te hebben ingevoerd op een website. Dan had ik niet meer het tekstvak geselecteerd en was alle tekst weg. Dus ik vind Backspace inderdaad ook niet logisch.

Ik vind de Mac-sneltoetsen juist heel erg logisch. CMD + S is altijd het commando voor opslaan. CMD + Q altijd programma afsluiten. Etc.
Pagina: 1