Sinds een maand of 4 gebruik ik een Mac op het werk voor webdevelopment. Ik kan er aardig mijn weg in vinden, maar loop nog wel regelmatig tegen kleine irritaties aan die in mijn ogen niet logisch zijn. Vaak kan ik er wel een work-around of setting voor vinden, maar soms ook niet. Deze vraag valt logischerwijs in de laatste categorie.
Momenteel ben ik bezig met een applicatie die bestanden o.a. importeert. Veel kleine lokale testjes aan het draaien, het resultaat verwijder ik vervolgens weer. Ik zit dus veel in Finder. Daar loop ik tegen 3 irritaties aan:
Momenteel ben ik bezig met een applicatie die bestanden o.a. importeert. Veel kleine lokale testjes aan het draaien, het resultaat verwijder ik vervolgens weer. Ik zit dus veel in Finder. Daar loop ik tegen 3 irritaties aan:
- Ik heb dit keyboard: pricewatch: Apple Wired Keyboard met numpad
Daar zit een mooie delete knop op. Je zou verwachten dat je met die delete-knop een delete-actie kunt uitvoeren. Niets is minder waar; je moet CMD+Backspace gebruiken. Aangezien ik ook nogal veel op Linux en in mindere mate op Windows werk, stoor ik me er iedere keer weer aan dat die knop gewoon niet werkt in Finder. Is er een manier om dat toch aan de praat te krijgen? Natuurlijk wéét ik wel hoe het moet, maar het is gewoon zó contra-intuïtief, dat ik me er mateloos aan irriteer. Kan Apple dat niet gewoon laten werken zoals je zou verwachten? - Iedere keer als ik Finder opstart is het weer zo'n irritant klein rotscherm. Ook de kolommen in de kolommenweergave zijn dusdanig smal dat de bestandsnamen niet meer echt leesbaar zijn. Is er een manier om de weergave zoals ik die als laatste heb ingesteld op te slaan voor de volgende keer dat ik Finder open? En is er een maximaliseringsoptie die mijn 2e beeldscherm niet zwart maakt, maar gewoon Finder volledig 1 scherm kan laten gebruiken, terwijl ik daarnaast op het 2e scherm nog gewoon kan werken?
- Niet zozeer Finder specifiek, maar wel hieraan gerelateerd: Ik gebruik dus 2 schermen. Van andere OS-en ben ik gewend dat de menubalk gewoon aan het scherm van de applicatie vast zit. In OS X is dat niet, maar zit de menubalk altijd bij het primaire beeldscherm bovenin. Als ik dus mijn Finder op het rechter beeldscherm heb en ik Ga wil gebruiken, dan moet ik eerst een halve zeemijl afleggen om bij het menu te komen. Is er een manier om óf het menu aan de applicatie vast te zetten of bijvoorbeeld de menubalk op beide schermen weer te geven?
Tjolk is lekker. overal en altijd.