[Windows 10] Comic Sans MF gebruikern als lettertype*

Pagina: 1
Acties:
  • 4.325 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.W. Helfrich
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-08-2015
Goedemorgen forumleden.

Heel graag zou ik, als al wat oudere gebruiker, mijn Windows 10 willen gebruiken met een ander lettertype, namelijk comic sans mf. Hoe pak ik dat aan?

Ook mijn oude browser (Mozilla Firefox en Thunderbird) willen ondanks de goede instellingen in opties niet van lettertype wijzigen. Kan iemand mij helpen?

Hartelijke groet,
Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Er is op besloten delen van het forum al een hoop geschreven over Comic Sans, meestal met als strekking dat Comic Sans een zeer informeel lettertype is, dat ongeschikt is voor serieus bedoelde teksten. Er zijn zelfs hele websites gewijd aan situaties waarin Comic Sans wordt gebruikt, terwijl dat eigenlijk nogal ongepast is (bijvoorbeeld in een onderzoeksrapport of op een rouwkaart).

Over de ontstaansgeschiedenis:
Microsoft designer Vincent Connare began work on Comic Sans in October 1994. Connare had already created child-oriented fonts for various applications, so when he saw a beta version of Microsoft Bob that used Times New Roman in the word balloons of cartoon characters, he felt that the result was a formal look inappropriate for a program intended to introduce younger users to computers. His decision was to create a new face based on the lettering style of comic books he had in his office, specifically The Dark Knight Returns (lettered by John Costanza) and Watchmen (lettered by Dave Gibbons).
Inderdaad: het lettertype is ontleend aan stripboeken en is voor het eerst gebruikt in programma's die zich richten op kinderen. Je geeft aan dat je al een wat oudere gebruiker bent. Mocht dat betekenen dat je de middelbare-schoolleeftijd inmiddels hebt bereikt, wees je er dan van bewust dat het gebruik van Comic Sans bij veel lezers gefronste wenkbrauwen oproept. Sterker nog: ik werd op jouw vraag geattendeerd door iemand die zich afvroeg of je loopt te trollen (ons voor de gek houdt) - wie wil er nou Comic Sans gebruiken voor zijn besturingssysteem? Wees je er daarom van bewust dat jouw vraagt wellicht wat onverwachte, niet al te serieuze reacties kan oproepen :).

Om terug te komen op je vraag: ik weet het antwoord niet. Ik sluit niet uit dat je in Windows 10 überhaupt geen ander lettertype meer kunt instellen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan je vraag gewoon in het windows 10 topic laten staan.
Daar komt men vast wel met een antwoord. En anders even geduld.
Het is niet nodig om meerdere topics te maken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JensFC
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-08 12:12
Ik vrees dat je het in veel gevallen toch echt met het door Microsoft gekozen lettertype zult moeten doen. Volgens mij is dit niet anders geweest in Windows 7/8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
Tomatoman schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:59:
Er is op besloten delen van het forum al een hoop geschreven over Comic Sans, meestal met als strekking dat Comic Sans een zeer informeel lettertype is, dat ongeschikt is voor serieus bedoelde teksten. Er zijn zelfs hele websites gewijd aan situaties waarin Comic Sans wordt gebruikt, terwijl dat eigenlijk nogal ongepast is (bijvoorbeeld in een onderzoeksrapport of op een rouwkaart).

Over de ontstaansgeschiedenis:

[...]

Inderdaad: het lettertype is ontleend aan stripboeken en is voor het eerst gebruikt in programma's die zich richten op kinderen. Je geeft aan dat je al een wat oudere gebruiker bent. Mocht dat betekenen dat je de middelbare-schoolleeftijd inmiddels hebt bereikt, wees je er dan van bewust dat het gebruik van Comic Sans bij veel lezers gefronste wenkbrauwen oproept. Sterker nog: ik werd op jouw vraag geattendeerd door iemand die zich afvroeg of je loopt te trollen (ons voor de gek houdt) - wie wil er nou Comic Sans gebruiken voor zijn besturingssysteem? Wees je er daarom van bewust dat jouw vraagt wellicht wat onverwachte, niet al te serieuze reacties kan oproepen :).

Om terug te komen op je vraag: ik weet het antwoord niet. Ik sluit niet uit dat je in Windows 10 überhaupt geen ander lettertype meer kunt instellen.
Ik weet niet of je een ( toevallig ) een Samsung - android toestel hebt, maar er zijn gewoon gebruikers die het chocolate font als prettig ervaren :)

Misschien kan je hier iets mee bereiken ....

http://www.wikihow.com/Change-the-Default-Font-on-Windows-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Het font aanpassen blijkt niet mogelijk. Dat is ook niet zo vreemd: Microsoft heeft welbewust gekozen voor de huidige vormgeving van Windows 10 en de gebruikte fonts vormen daar een belangrijk onderdeel van. Wel kun je via Configuratiescherm\Vormgeving en persoonlijke instellingen\Beeldscherm de tekengrootte in titels, menubalken en dergelijke aanpassen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hoewel ik geen Win10 hier geinstalleerd heb staan momenteel, meen ik met hierover het volgende te herinneren van de Previews.
Zou je eens kunnen kijken bij Configuratiescherm, dan Vormgeving en Persoonlijke instellingen, dan letterype. Als mijn herinnering klopt, kom je dan in een omgeving waar je lettertypen kunt toevoegen en eventueel systeembreed kunt instellen.
Anders schijnt er ook nog een mogelijkheid te zijn via de command prompt, zo zag ik ergens voorbij komen. Maar dat zul je moeten Googlen en is mogelijk wat risicovoller als je die omgeving,opties niet kent.

Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door Bluepenguin op 05-08-2015 16:09 ]

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aph3x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-08 15:29
Hier ook eindelijk over naar win10, min of meer verplicht nummertje ivm ondersteuning mixed reality.

Het standaard win 10 lettertype is hier niet om aan te zien. Naar wat zoeken liep ik tegen dit topic aan en heb de oplossing ook gevonden. Middels een aanpassing in het register kun je wel degelijk de default aanpassen.

Zie deze pagina: https://www.laptopmag.com...e-default-font-windows-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:57

TheVMaster

Moderator WOS
Nergens voor nodig om een topic van 3 jaar oud te kicken, dus deze gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.