Toon posts:

[Testcase] Zonnebloemdoolhof in Amsterdam Noord.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen maanden druk bezig geweest om zelf de omgeving te creeeren van de fotos die ik graag wil maken.

In dit geval heb ik 2 maanden geleden een zonnebloemdoolhof in Amsterdam Noord opgezet op een voormalig voetbalveld en dit als groene co creatie samen met 32 vrijwilligers ingezaaid.

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zo ver dat het open kon voor publiek. *O* *O* *O*

1# deze is wel heel erg groot aan het worden
Afbeeldingslocatie: http://groenecocreaties.org/share/fckfiles/image07(1).jpg

2# in het doolhof ook verborgen plekjes ingebouwd tussen anders gekleurde zonnebloemen in
Afbeeldingslocatie: http://groenecocreaties.org/share/fckfiles/zonnebloemen2.jpg

3# de eerste kinderen ontdekken het doolhof
Afbeeldingslocatie: http://groenecocreaties.org/share/fckfiles/zonnebloemen3.jpg

4# speciale soort zonnebloemen die in het midden van het doolhof is gezaaid.
Afbeeldingslocatie: http://groenecocreaties.org/share/fckfiles/image07(2).jpg

Of is er aparte verzameltopic waarin fotografen eerst zelf hun omgeving aanpassen alvorens het te fotograferen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ziet er gezellig uit.
Alleen qua foto's is het weinig bijzonders?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Leuk idee, wij hebben hier een maisdoolhof in de buurt.
Over je foto's... Ik weet niet zo goed wat je wilt laten zien behalve dat er mensen tussen de zonnebloemen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gumball, wat zou je anders willen laten zien dan dat mensen genieten van het doolhof?
Wat voor foto van het doolhof zou dan wel bijzonder zijn Lasteraar? of is het meer de manier waarop ik compositie en moment bepaal die het niet zo bijzonder maakt? hoor graag wat ik daaraan zou kunnen verbeteren in jouw optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Weet niet zo goed wat ik moet zeggen..
Maar als jij ze top vindt.. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Ik zie het als prima familie foto's. Foto 3 vind ik het minst. Foto 1 vind ik het best enkel jammer van de overbelichte lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:38
Ja, dit zijn geen aangename foto's; je kan duidelijk zien dat je bepaalde stelregels niet onder de knie hebt, en er valt genoeg te zeuren op de foto's. Dat het licht is onaangenaam, onhandig gekozen moment van de dag, evenals de scherptediepte (de voorgrond is weer net onaangenaam onscherp). Doe of alles scherp, of focus de kijker met onscherpte op je onderwerp. Bij foto 2 en 3 zou je door je knieën moeten gaan om op gelijke hoogte te komen met je onderwerp. Witbalans is ook niet consistent, en zou wat warmer (zomerser) kunnen. Foto 4 is een saaie compositie: je onderwerp dood in het midden, en de hommel is te donker.

Maar dat zijn allemaal dingen die je kunt leren. Wat ik veel belangrijker vind is dat je wel de goede momenten weet vast te leggen, dat je variatie aanbrengt in je serie. Dat zijn dingen die je hier zelden terug ziet, en daarmee heb je een enorme voorsprong. :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Foto 3 zou vanaf ooghoogte van de kinderen genomen kunnen zijn. Meer vanuit hun belevingswereld. Hun weg banend door het grote planten- en bloemenrijk.

Eventueel kan je wat aan de kleuren proberen te sleutelen. Om een andere sfeer te creeren, er wat mysterieus van te maken. Vraag me niet om exact aan te geven aan welke knoppen in Photoshop je dan moet draaien. En dan gaat het dus richting eigen interpretatie en creatie i.p.v. verslaggeving.

Bij foto's 1 en 2 is er weinig interactie met de mensen. Je ziet hun gezichten nauwelijks. Op je partyfoto's heb je veel meer interactie met, en zie je veel meer van de mensen. Hun enthousiasme, hun verwondering. Misschien moet je hier ook weer het lef aanleren om de mensen in de foto te betrekken.

De felle zon en schaduw maakt het fotograferen lastig. Bij bewegende objecten (mensen) is 't wat lastig om foto's met meerdere belichtingen te nemen en die dan via HDR, of gewoon handmatig de best belichte delen, te combineren. Omdat het RAW bestand soms nog meer informatie bevat, creeer ik soms vanuit het RAW bestand een versie waarbij de lichtste delen goed belicht zijn, en een versie waarbij de donkere delen goed zijn, en die combineer ik dan via lagen in Photoshop. (dit kan vast slimmer :-) )

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yeps goeie reminder om het meer vanuit hun belevingswereld te fotograferen.

Er is ook groot verschil tussen partyfotografie en dit, op een feestje wil iedereen juist op de foto, het doel was nu ook om een goeie persfoto te krijgen van kinderen in het doolhof. Veel ouders willen echter niet dat hun kinderen herkenbaar zijn op de foto en dat heb ik dan ook te respecteren in deze.

grappig dat je zegt dat mijn witbalans niet consistent is inquestos. dat is iets wat ik juist altijd constant houd op K 4750 . op zich kan het iets warmer maar dan vind ik het persoonlijk al snel te rood worden.

Ik ben in deze ook geen regie fotograaf die alles opzet en op het juiste moment een foto maakt. Ik neem de momenten zoals die me worden aangereikt en probeer daar het beste van te maken.

thanks in ieder geval voor de feedback. is alweer tijdje geleden dat ik hier was en wat had gepost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:04:
[...]
grappig dat je zegt dat mijn witbalans niet consistent is inquestos. dat is iets wat ik juist altijd constant houd op K 4750 . op zich kan het iets warmer maar dan vind ik het persoonlijk al snel te rood worden.
[...]
Even hier op inhaken: de witbalansinstelling op je camera is er juist voor bedoeld om aan te passen aan de omstandigheden en dus 'wit' altijd 'wit' te houden (feitelijk kijkt de camera niet naar wit, maar naar 18% grijs). Als je hem altijd op 4750K laat staan, ben je dus inderdaad niet op de juiste manier bezig met de witbalans zoals inquestos -denk ik- bedoelt.

Als je in RAW schiet, kun je dit achteraf altijd nog aanpassen overigens, dus mijn advies zou zijn om hier eens een beetje mee te spelen. Zorg dan dat het groen op alle foto's dezelfde tint krijgt.

En 4750K voor zonnige dagen is écht te koel, ik houd meestal zo'n 5800K aan voor zonnige dagen. Is je monitor wel goed gekalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Technisch zal er vast wel wat aan mankeren, maar ik vind dit wel een fantastisch idee, een relaxte sfeer en leuke foto's...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Over de witbalans: die kan je inderdaad niet zomaar op 4750 zetten wanneer de lichtomstandigheden veranderen (schaduw, of een compleet ander deel van de dag: foto 4)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:29

Jaymz

Keep on moving !

Icephase schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:36:
[...]
feitelijk kijkt de camera niet naar wit, maar naar 18% grijs
Da's met belichten en volgens mij niet voor de witbalans ;)

De 'kleur' van een wit A4-tje heeft weinig te maken met de hoeveelheid (weerkaatst) licht. Volgens mij werkt auto-witbalans iig niet zo dat ie uitgaat van gemiddeld 18% grijs over de hele foto :)

[ Voor 29% gewijzigd door Jaymz op 12-08-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 11:17
Misschien is het leuker om aan te geven dat je hier zelf foto's kan gaan maken:
http://groenecocreaties.o...nebloem_doolhof_blog.html
Foto's staan ook op die blog, dus misschien gaat het hier niet alleen om de foto's :*)
Maar zeg dan gewoon: Hé, misschien een leuke tip om mooie foto's te gaan maken... ipv beetje schijnheilig te doen :F
Tip is in mijn ogen wel welkom jammer dat het zo ver weg is voor mij.
En verplichte donaties is bijna net zo schijnheilig als hier doen alsof je een testcase hebt....Misschien dat de belastingdienst er wel in trapt _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Haas_nl op 12-08-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
? Hij linkt hier nergens naar het blog, of wat dan ook. Dat haal jij er bij, en vervolgens noem je hem schijnheilig... gekker moet het niet worden. Kan iemand niet gewoon én een (zover ik weet non-profit) initiatief ondersteunen én het leuk vinden om foto's te maken. Ik mag hopen van wel. :)

Over de witbalans:

eigenlijk wel interessant hoe een camera de witbalans bepaalt. Ik lees altijd wel dat hij dat doet, maar hoe dat precies echt technisch in zijn werk gaat wordt nergens vermeld.... dat is wel een tweakblog waardig.

maar we gaan wat offtopic heb ik het idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hela op tweakers kom ik voor reactie op de fotos niet om mijn blog aan te prijzen.

maar ja het is natuurlijk ook mooie lokatie om te fotograferen dus kom langs zou ik zeggen :)
heb nog wat fotos van een drone toegevoegd en afgelopen weekend.
http://groenecocreaties.o...nebloem_doolhof_blog.html

en ik kijk vooral naar de verhouding rood blauw als ik naar mijn fotos kijk. daarop stel ik de witbalans met K dan in. in de nacht kan ik dan K3100 hebben maar overdag meestal dus K4750. als ik hoger ga dan vind ik de fotos over het algemeen te rood worden.
Pagina: 1