Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09-2021
Hoi Tweakers,

Ik heb vandaag een test gedaan met AS SSD Benchmark met mijn Crucial MX100 SSD, de scores zijn erg laag en ik heb gelezen dat dit komt door de pciide - bad melding die erbij staat, zelf heb ik niet erg veel verstand op dit gebied dus lijkt het me niet slim om dit zelf te gaan proberen op te lossen dus vraag ik aan jullie hoe ik mijn SSD weer goed laat werken.

Afbeeldingslocatie: https://snapr.pw/i/7eda78e9ab.png

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
You can use the MS Fix it tool or edit the registry yourself.

Link to tool here: (link)

Regedit:

Exit all Windows-based programs.
Press [Win] + R or take the RUN option from the start menu.
Now type Regedit there and press Enter Key to open up the Registry Editor Window. (If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.)
Locate and then click the following registry sub key:
Code:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci

In the right pane right-click Start in the Name column and then click Modify.
In the Value data box, type 0 [3 is default], and then click OK.
On the File menu, click Exit to close Registry Editor.
Restart your computer
Go to UEFI/BIOS and enable AHCI, Save & Reboot
Another restart will be required to finish the driver installation.
Als je dit uitvoerd en dan nog een keer kijkt dan zou het goe moeten zijn en zul je hogere snelheden halen.

[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 03-08-2015 20:51 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
rikadoo schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:50:
[...]

Als je dit uitvoerd en dan nog een keer kijkt dan zou het goe moeten zijn en zul je hogere snelheden halen.
Ik probeerde dit eerder ook al maar ik zie nergens een bestand met de naam msahci in het register, ik gebruik trouwens windows 10.

Net ook de tool van microsoft geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://snapr.pw/i/406a332d6e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Op welke controller is de SSD aangesloten? Wat voor moederbord heb je? Mogelijk zit je SSD op een 'nepcontroller' aangesloten, en niet de echte chipset controller.

Een simpelere oorzaak is dat je SSD wel op de juiste controller zit, maar dat je in je BIOS de chipset controller op IDE hebt ingesteld, ipv AHCI. Dat gebruik je voor verouderde besturingssystemen zoals MS DOS en Windows 95 en Windows 2000 - niet voor moderne besturingssystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heb je de MX100 z'n firmwareupdate al eens gegeven? Is wel handig om even te checken (zelfs losstaande van jouw probleem is het nuttig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
Anoniem: 15758 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:20:
Op welke controller is de SSD aangesloten? Wat voor moederbord heb je? Mogelijk zit je SSD op een 'nepcontroller' aangesloten, en niet de echte chipset controller.

Een simpelere oorzaak is dat je SSD wel op de juiste controller zit, maar dat je in je BIOS de chipset controller op IDE hebt ingesteld, ipv AHCI. Dat gebruik je voor verouderde besturingssystemen zoals MS DOS en Windows 95 en Windows 2000 - niet voor moderne besturingssystemen.
Ik heb een asrock 970 pro3 r2.0

EDIT: Ik ben er al uit gekomen, hij stond wel in AHCI modus maar er stond nog een mode genaamd "IDE combined mode" aan, die heb ik nu uitgezet.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchLM op 03-08-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja je hebt een AMD chipset en daarbij kun je de eerste vier SATA poorten in IDE of AHCI schakelen en de 5e en 6e alleen in AHCI - als ik me goed herinner.

Zijn je scores nu veel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
Anoniem: 15758 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:43:
Ja je hebt een AMD chipset en daarbij kun je de eerste vier SATA poorten in IDE of AHCI schakelen en de 5e en 6e alleen in AHCI - als ik me goed herinner.

Zijn je scores nu veel beter?
Jazeker.
Afbeeldingslocatie: https://snapr.pw/i/cda95ff4ae.png

Nog steeds is hij wel nog trager dan tests die ik bij andere heb gezien, zijn er nog meer mogelijkheden om mijn SSD sneller te maken?

In ieder geval bedankt iedereen die de moeite heeft geholpen om mij te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je sequential I/O performance is perfect - bedenk dat reviews vaak de 512GB versie testen en die is sneller. Vaak zijn grotere SSDs automatisch sneller omdat die meer mogelijkheden hebben voor parallelle I/O - het principe van RAID0 waar de SSD mede zijn snelheid aan dankt.

Je random I/O snelheden (4K) zijn ook afhankelijk van je processor; en een AMD processor met lagere single threaded performance heeft ook weer invloed op de latency van de 4K random I/O performance. Energiebesparende technieken zorgen vaak ook voor lagere scores; maar dat effect zie je vooral in benchmarks en niet als de CPU daarnaast nog bezet wordt gehouden - kortom in realistische scenario's.

Lang verhaal kort, je snelheden zijn prima voor de hardware die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 02:31:
Je sequential I/O performance is perfect - bedenk dat reviews vaak de 512GB versie testen en die is sneller. Vaak zijn grotere SSDs automatisch sneller omdat die meer mogelijkheden hebben voor parallelle I/O - het principe van RAID0 waar de SSD mede zijn snelheid aan dankt.

Je random I/O snelheden (4K) zijn ook afhankelijk van je processor; en een AMD processor met lagere single threaded performance heeft ook weer invloed op de latency van de 4K random I/O performance. Energiebesparende technieken zorgen vaak ook voor lagere scores; maar dat effect zie je vooral in benchmarks en niet als de CPU daarnaast nog bezet wordt gehouden - kortom in realistische scenario's.

Lang verhaal kort, je snelheden zijn prima voor de hardware die je hebt.
Bedankt voor de uitleg, hier heb ik wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosKik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05-2023
Anoniem: 15758 schreef op maandag 3 augustus 2015 @ 21:20:
Ik heb ditzelfde probleem. Maar als ik mijn Bios op AHCI zet, dan start de PC helemaal niet meer op. Hij herkent dan de SSD niet meer. Wat kan ik daar aan doen?
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB ATA Device
BIOS:
Merk American Megatrends Inc.
Versie F5
Datum 3-8-2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 21:28
Een nieuw topic starten ipv eentje kapen van twee jaar oud.

Leg gelijk even beter uit welk besturings systeem en merk/type mainboard je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosKik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05-2023
Zie nieuw topic: PCIIDE - BAD ??

[ Voor 91% gewijzigd door KoosKik op 16-07-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:09